Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (14)] achtercover 54 vs. achtercover 43


nobody

[Eerste Ronde (14)] achtercover 54 vs. achtercover 43  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke achtercovercover vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 21-12-18 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee achtercovers vind jij de 'beste'? 


Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.
Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 
In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.
Dus ook de indiener mag zijn of haar backcover zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

A

 

548842104_de-wraak-van-bakam-ak.jpg.0f1a

 

Mag je ook iets van jezelf posten? Niet dat ik denk dat het enige kans maakt tegen al het moois dat hier al voorbijkwam,...

De wraak van Bakamé /  Jeroen Janssen & Pieter van Oudheusden, Oogachtend 2010

 

Het is een van mijn lievelingscovers omdat ik in die tijd vaak een covertekening maakte die van voor-tot achterkant doorloopt. Op deze achterkant zie je de hyena Mpyisi, van tussen de Afrikaanse stoffen op de dorpsmarkt, ongerust spieden naar zijn vrouw Fleurette, en vooral, wat de haas Bakamé allemaal met haar van plan is (hetgeen op de voorkant van het boek afgebeeld staat, dus dezelfde scène vanuit een ander gezichtspunt ahw)

Jeroen Janssen

 

B

 

6988B05D-79AE-4313-8A92-9BD251477667.jpe

 

De achtercover van Isabel 3, De hekserij van Oom Hermes. Omwille van het prachtige tekenwerk van Will uiteraard, maar ook om een bijzonderheidje. Omdat dit derde deel als eerste in de reguliere albumreeks uitkwam en delen 1 en 2 pas veel later in die vorm verschenen, staat deel 3 hier als enige in het reeksoverzicht op de achterflap.

Metabaron

 

 

Link naar reactie

A, voor de guts van de maker om eigen werk te nomineren en omdat ik uit de stad van de Vlisco kom.

 

Jeroen, kun je hier wat herinneringen ophalen aan de realisatie van dat omslag? Ging dat in overleg met Pieter en/of de uitgever? Had je meer voorstellen achter de hand? En had je inspraak in (de plaatsing van) dat tekstblok?

Link naar reactie

Altijd lastig in het tornooi als 2 erg goede inzendingen al van in het begin tegen elkaar uit komen. Ik vind de inhoud van Bakamé en aanverwanten erg druk getekend en heb me er daardoor nog nooit aan gewaagd. Maar soms overwin ik zo'n drempel en daar zitten dan parels tussen. Bakamé zou best zo'n parel kunnen zijn denk ik.

De achterkant vind ik in ieder geval erg geslaagd, dit terwijl de tekening van Will leuk maar toch erg braaf en klassiek is. Mijn stem gaat dus naar Jeroen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
15 uren geleden, Vittorio zei:

A, voor de guts van de maker om eigen werk te nomineren en omdat ik uit de stad van de Vlisco kom.

 

Jeroen, kun je hier wat herinneringen ophalen aan de realisatie van dat omslag? Ging dat in overleg met Pieter en/of de uitgever? Had je meer voorstellen achter de hand? En had je inspraak in (de plaatsing van) dat tekstblok?

Vitorio,

eerst en vooral ben ik vereerd dat ik het hier moet opnemen tegen een mooie achtercover (die ik ook zou kiezen als dat geen keuze tegen mezelf was 🙂 ) en dat dit toch nog een spannende strijd oplevert (en vooral dat ik het niet NIET meteen tegen die van Suske en Wiske moet oonemen die me al op voorhand kansloos zou maken).

om te antwoorden op je vraag: Pieter gaf me wat tekeningen betreft steeds volledig carte blanche. Voor de cover koos ik een plaatsje in Afrika dat me erg dierbaar is, de markt in het dorpje Mahoko. Op de foto (gemaakt 2 jaar NA Bakamé) zie je mijn dochter Lina op dezelfde plek. Die prachtige Afrikaanse stoffen (inderdaad worden de mooiste gemaakt in Eindhoven), hoe ze gepresenteerd worden en hoe ze ook fungeren als coulissen waarachter zich weer tal van andere verhalen afspelen die al dan niet het daglicht mogen zien 🙂

CE7619A8-AD9F-4C7F-A637-F3C6C9A189F3.jpeg

Link naar reactie
8 uren geleden, Jeroen Janssen zei:

Vitorio,

eerst en vooral ben ik vereerd dat ik het hier moet opnemen tegen een mooie achtercover (die ik ook zou kiezen als dat geen keuze tegen mezelf was 🙂 ) en dat dit toch nog een spannende strijd oplevert (en vooral dat ik het niet NIET meteen tegen die van Suske en Wiske moet oonemen die me al op voorhand kansloos zou maken).

om te antwoorden op je vraag: Pieter gaf me wat tekeningen betreft steeds volledig carte blanche. Voor de cover koos ik een plaatsje in Afrika dat me erg dierbaar is, de markt in het dorpje Mahoko. Op de foto (gemaakt 2 jaar NA Bakamé) zie je mijn dochter Lina op dezelfde plek. Die prachtige Afrikaanse stoffen (inderdaad worden de mooiste gemaakt in Eindhoven), hoe ze gepresenteerd worden en hoe ze ook fungeren als coulissen waarachter zich weer tal van andere verhalen afspelen die al dan niet het daglicht mogen zien 🙂

CE7619A8-AD9F-4C7F-A637-F3C6C9A189F3.jpeg

Bedankt, Jeroen, voor je mooie uiteenzetting. Wat de Vlisco betreft, ik groeide op in Helmond, hun bakermat. In Eindhoven zag ik jaren geleden hun grote expositie. Ze schijnen in zwaar weer te verkeren, door goedkope Chinese namaak, dat spijt me enorm.

 

 

Link naar reactie
Op 14/12/2018 om 13:09, Vittorio zei:

Bij de Franse editie ontbreekt in elk geval de tekstplamuurlaag:

 

Verso_106626.jpg

 

En misschien moet er nog maar eens een klein toernooitje komen voor albums met doorlopend omslagbeeld:

 

coverbakame.jpg

 

 

 

Goeie tip natuurlijk, ik word maar beoordeeld op de helft van mijn werk 🙂 ik zal dan maar denken dat d epunten dubbel tellen 😄

maar wel leuk dat het zo spannend is!

Link naar reactie
Op 14/12/2018 om 09:14, Waldorf zei:

Moeilijke keuze tussen de derrière en het décolleté.

In dat geval zou het voor mij makkelijk zijn: tetten! Maar de eerste heeft wel iets, het lijkt of je verborgen zit in een marktkraam en de protagonisten bespiedt. Normaal gesproken zou ik ook direct voor de fantasie kiezen, met die meelezende creaturen. 't Werd dus strooike trek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...