Ga naar inhoud

carnaval, mardi gras (en varianten hierop) in het beeldverhaal


cinco

Recommended Posts

17 uren geleden, mojo zei:

Ik moet altijd aan het carnaval in Venetie uit Sneeuw denken. 
 

 

A0BE13EF-5B41-409B-B694-08878982815A.jpeg

En nu heb ik dus zin om Sneeuw te herlezen. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
13 minuten geleden, Waldorf zei:

Een volstrekt onbegrijpelijk gebeuren, carnaval.

 

Als ze het type muziek dat we hier moeten ondergaan tijdens carnaval eens veranderden, dat zou al een hele verbetering zijn.

 

Het carnaval in Venetië bewijst dat het ook stijlvoller kan dan wat we hier gewoon zijn.

 

afbeelding.thumb.png.f743d8e7f3453e2ba0f13ba94d2cf9d9.png

 

 

 

 

Link naar reactie
52 minuten geleden, Waldorf zei:

Een volstrekt onbegrijpelijk gebeuren, carnaval.

Je hebt inderdaad voor- en tegenstanders van het carnavalsgebeuren. Carnaval in mijn thuisstad, eigenlijk de vastenavondviering, gaat terug tot de 15e eeuw. Een mooie traditie toch? Niet voor niks is ons carnaval erkend door de Vlaamse Overheid als immaterieel cultureel erfgoed. 

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

 

Als ze het type muziek dat we hier moeten ondergaan tijdens carnaval eens veranderden, dat zou al een hele verbetering zijn.

 

Het carnaval in Venetië bewijst dat het ook stijlvoller kan dan wat we hier gewoon zijn.

 

afbeelding.thumb.png.f743d8e7f3453e2ba0f13ba94d2cf9d9.png

 

 

 

 

Als ze het type muziek dat we hier moeten ondergaan tijdens carnaval eens veranderden, dat zou al een hele verbetering zijn.

 

"Ze heeft er aan gezogen, ze heeft er aan gelikt. Hij was nog niet heel droog en ze had hem al terug in haar bek" is misschien niet hoogstaand, verre van, maar wel indrukwekkend en grappig om te horen wanneer honderden carnavalisten dit samen luidop zingen. 

Elk zijn goesting natuurlijk...

Link naar reactie
3 uren geleden, Waldorf zei:

Een volstrekt onbegrijpelijk gebeuren, carnaval.

U komt wel/ niet uit het zuiden? 

Vanwaar ik vandaan kom (Gelderland) werd er ook weinig/ niets mee gedaan. De mensen hadden er geen affiniteit mee.

In het zuiden echter (alwaar mijn oom nog prins carnaval in Eindhoven is geweest 🙂) had ik het idee dat werkelijk iedereen het tof vond. Carnaval bracht/ brengt, naar mijn idee, hele lagen van de bevolking letterlijk en figuurlijk bij elkaar. Inderdaad moet je (liefst) wel houden van drukte, 'hossen' en (veel) bier. Sowieso werd de hele bedoening na een aantal bier (in mijn ervaring) altijd al een stuk beter te verteren, zeker de muziek 😉 (die is vaak zo slecht dat het ook wel weer leuk wordt)

Voor mensen van 'boven de rivieren' was/is het altijd een volstrekt onbegrijpelijk gebeuren en dat zal ook altijd wel zo blijven. Persoonlijk ben ik er stiekem wel een beetje jaloers op dat de zuiderlingen elk jaar weer zo'n mooi feest in het verschiet hebben. Ik kan dar als 'gast' wel naartoe, maar dat is toch anders dan dat ik ermee opgegroeid zou zijn.

 

Ik weet overigens niet hoe het carnaval in Vlaanderen wordt gevierd. Heb me wel laten vertellen dat het in Brabant (Nederland) al heel anders is dan in Limburg.. 

Link naar reactie
6 uren geleden, sanderg zei:

U komt wel/ niet uit het zuiden? 

Vanwaar ik vandaan kom (Gelderland) werd er ook weinig/ niets mee gedaan. De mensen hadden er geen affiniteit mee.

In het zuiden echter (alwaar mijn oom nog prins carnaval in Eindhoven is geweest 🙂) had ik het idee dat werkelijk iedereen het tof vond. Carnaval bracht/ brengt, naar mijn idee, hele lagen van de bevolking letterlijk en figuurlijk bij elkaar. Inderdaad moet je (liefst) wel houden van drukte, 'hossen' en (veel) bier. Sowieso werd de hele bedoening na een aantal bier (in mijn ervaring) altijd al een stuk beter te verteren, zeker de muziek 😉 (die is vaak zo slecht dat het ook wel weer leuk wordt)

Voor mensen van 'boven de rivieren' was/is het altijd een volstrekt onbegrijpelijk gebeuren en dat zal ook altijd wel zo blijven. Persoonlijk ben ik er stiekem wel een beetje jaloers op dat de zuiderlingen elk jaar weer zo'n mooi feest in het verschiet hebben. Ik kan dar als 'gast' wel naartoe, maar dat is toch anders dan dat ik ermee opgegroeid zou zijn.

 

Ik weet overigens niet hoe het carnaval in Vlaanderen wordt gevierd. Heb me wel laten vertellen dat het in Brabant (Nederland) al heel anders is dan in Limburg.. 

Carnaval bracht/ brengt, naar mijn idee, hele lagen van de bevolking letterlijk en figuurlijk bij elkaar.

 

Mooi verwoord van Sanderg. De nagel op de kop eigenlijk. 

Bij ons gaan tijdens het carnaval alle lagen van de bevolking eventjes uit de bol. Niet alleen de 'gewone man´, maar ook artsen, lokale politici, leerkrachten, advocaten, enz. En ze doen dat echt niet alleen om te zuipen, maar eerder om eventjes uit hun maatschappelijke rol te kunnen ontsnappen. En dat is al eeuwen de essentie geweest van carnaval. 

Link naar reactie
11 uren geleden, WILCO zei:

Je hebt inderdaad voor- en tegenstanders van het carnavalsgebeuren. Carnaval in mijn thuisstad, eigenlijk de vastenavondviering, gaat terug tot de 15e eeuw. Een mooie traditie toch? Niet voor niks is ons carnaval erkend door de Vlaamse Overheid als immaterieel cultureel erfgoed. 

 

Kannibalisme gaat nog veel verder terug. Vind ik nochtans geen geslaagde traditie.

Link naar reactie
8 uren geleden, Ambreville zei:

De stoet van de vaol janetten 

Dit is een jaarlijkse optocht waarbij de Voil Jeanetten (man verkleed als vrouw) door de straten van Aalst trekken en onveilig maken; hoe vuiler, hoe beter.
Hierbij brengen ze vaak kleine zelfgemaakte wagentjes of kinderkoetsen mee met carnavalsmuziek. Naast de kinderkoets zijn: de lampenkap, een paraplu een 'vellen' frak (bontmantel, al dan niet vals) en een gedroogde haring in een kooi typische attributen. Deze traditie stamt af van de industrietijden, waarin de arbeider arm waren en versleten kleren van hun vrouwen droegen. Vergeet vooral niet: een Voil Jeanet is geen travestie!!!

 

Klinkt inderdaad bijzonder 😄

Link naar reactie
8 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Kannibalisme gaat nog veel verder terug. Vind ik nochtans geen geslaagde traditie.

Kannibalisme is een traditie die de dag van vandaag geen waarde voor een gemeenschap heeft en die dan ook niet belangrijk geacht wordt om mee te nemen naar de toekomst. De traditie van carnaval wel.

Link naar reactie
3 uren geleden, WILCO zei:

Kannibalisme is een traditie die de dag van vandaag geen waarde voor een gemeenschap heeft en die dan ook niet belangrijk geacht wordt om mee te nemen naar de toekomst. De traditie van carnaval wel.

 

Ik zie het omdat de waarde van een traditie niet kan worden bepaald door hoe lang ze al bestaat. Wat jij dus ook zegt. Maar het bericht waarop ik reageerde suggereerde dat de leeftijd van de traditie wel degelijk een rol speelt voor de waarde ervan.

Als men iets blijft doen omdat het traditie is, dan is er iets mis.

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

Dit is een jaarlijkse optocht waarbij de Voil Jeanetten (man verkleed als vrouw) door de straten van Aalst trekken en onveilig maken; hoe vuiler, hoe beter.
Hierbij brengen ze vaak kleine zelfgemaakte wagentjes of kinderkoetsen mee met carnavalsmuziek. Naast de kinderkoets zijn: de lampenkap, een paraplu een 'vellen' frak (bontmantel, al dan niet vals) en een gedroogde haring in een kooi typische attributen. Deze traditie stamt af van de industrietijden, waarin de arbeider arm waren en versleten kleren van hun vrouwen droegen. Vergeet vooral niet: een Voil Jeanet is geen travestie!!!

 

Toch raar dat ze dat er perse bij willen vermelden. Enkel een echte man durft toe te geven dat hij aan travestie doet.

 

Travestie (ontleed uit het Engels) is het gekleed gaan op een wijze die in de betreffende plaats en tijd cultureel geldt als die van een lid van de andere sekse.

Link naar reactie
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...