Ga naar inhoud

Stripreeksen Die Beter Gestopt Waren


Gast Ben

Recommended Posts

Tja uit commercieel oogpunt maar doorgaan maar naar mijn zeker niet onbescheiden mening :e012: hadden de volgende reeksen beter gestopt kunnen worden:

-Jeremiah

-De Killer

-Blauwbloezen (loopt langer dan die hele oorlog een MASHje)

-Buck Danny

-Tangy en Laverdure

Link naar reactie

Dat ben ik helemaal met je eens. Niet alleen was eht zo odnerhand ook tijd. De Laatste Ronde is naar mijn mening één van de beste finalealbums ooit. Het is dan ook daarom dat ik nie nieuwe albums niet meer koop. Wat mij betreft is XIII op de perfecte manier geeindigd.

 

eens

Link naar reactie

oneens, ik vond dat horloge gedoe wat geneuzel, maar nu geniet ik weer met volle teugen.

 

klopt ook wel. dat met die horloge kon me niet zo boeien. Maar ik had het meer op de stelling van Dio dat het perfect afgerond was met de laatste ronde. Met die stelling was ik het eens. 

Misschien is het nu ook nog best ok, maar wat mij betreft is het verhaal afgelopen. Persoonlijke mening hé.

Link naar reactie

-Jeremiah, mee eens hoewel ik nog altijd de albums aanschaf en ze meestal nog wel aardig ook vind, het brengt alleen niets nieuws meer.

 

-De Killer, ken ik niet, geen mening dus

 

-Blauwbloezen, niet mee eens, blijft een leuke grote neuzen reeks met genoeg weetjes voor nog veel meer dwazigheid. Niet alle albums zijn even goed, dat is waar maar tenenkrommend wordt het nergens.

 

-Buck Danny, die reeks had eigenlijk niet eens mogen starten....

 

-Tangy en Laverdure, een beetje mee eens hoewel ik met volle teugen heb genoten van het net verschenen 26ste deel.

 

-XIII, mee eens hoewel ik veel respect heb voor de manier waarop deze reeks wordt voortgeborduurd. Ook in de Mystery spin off reeks zitten pareltjes

 

Graag nomineer ik de Rode Ridder en Suske en Wiske!

Link naar reactie

 dan mogen wel hier gerust wat zagen.

 

Ik vind eigenlijk dat er nogal weinig gezaagd wordt. Gewoon mensen die hun oprechte mening vertellen over bepaalde reeksen. En zolang dat met respect voor een andere mening kan, is dat toch geen probleem?

Het is toch niet omdat je iets niet goed vindt, je jezelf daarom onmiddellijk als paus van de goede smaak bombardeert en bepaalt wat een ander goed moet vinden. Je mag dat toch gewoon zeggen?

 

Los daarvan heb ik enkel maar het grootste respect voor elke stripmaker die een reeks/album kan maken, zelfs de reeksen die ik niet graag lees.

Link naar reactie

Stuvio heeft wel een punt natuurlijk. Maar zolang uitgevers voor ons beslissen of een reeks vervolgd wordt of niet vertaald, dan mogen wel hier gerust wat zagen.

Ik vind ook dat Stuvio een punt heeft (behalve over dat spugen, wie doet dat nog ? ). Als je iets slecht vind, dan is er niemand die je verplicht van die reeks te blijven volgen, of zelfs maar te houden. En wat men hier (een heel klein gedeelte van de striplezers, héél klein) slecht vindt, vinden anderen dan weer goed. Hoeveel keer heb ik hier al niet moeten horen dat ik een stommerik ben omdat ik Thorgal wel nog graag lees, terwijl duidelijk is dat die reeks na nr. 23 niks meer voorstelt. Humpf ! Hoe durf ik dat nog te lezen ? !

 

Maar, Olsimar, uitgevers moeten vooral reeksen die voor geen meter verkopen, blijven uitgeven, zodat ze allemaal failliet gaan, en er straks dan niks meer in het nederlands verschijnt.

Link naar reactie

 

Maar, Olsimar, uitgevers moeten vooral reeksen die voor geen meter verkopen, blijven uitgeven, zodat ze allemaal failliet gaan, en er straks dan niks meer in het nederlands verschijnt.

Mijn pleidooi was gericht op het feit dat, ondanks dat ik vind dat Stuvio inhoudelijk een punt heef: het is idd nogal pedant om te zeggen 'stop er maar mee', ik vind dat dat geen belemmering voor ons moet zijn om (met respect voor het eindproduct), een mening te ventileren over de houdbaarheid van een reeks. Net zoals uitgevers (wegens hen moverende redenen) van mij zeker mogen beslissen om door ons geliefde reeksen te stoppen of niet te vertalen. Dat laatste doen ze dan ook en daarom kunnen wij zonder wroeging deze draad vervolgen.

Link naar reactie

Eigenlijk is het een heel normaal proces, een serie wordt opgestart. Die serie spreekt de striplezert aan. Het gaat een tijdje goed en dan zie je vaak een  langzaam verval. Na een album of 10-15-20 heb ik het meestal wel gehad, de scenario's beginnen steeds meer op elkaar te lijken, leuke vondsten zijn al gebracht, het uitmelken is begonnen want de reeks heeft immers een trouwe schare van volgelingen. 

Link naar reactie

Als ik een succesreeks had én een vrouw, twee bloedjes van kinderen en een huis dat moet afbetaald worden (het eerste heb ik dus niet, de rest wel ;-) ), dan zou ik het wel weten hoor :-). Uitmelken die reeks!

Misschien niet zo artistiek integer meer, maar er komt tenminste brood op de plank.

Maar ik zou dan wel een nieuwe reeks proberen op te starten ondertussen, kwestie van daar mijn artistieke uitspattingen in te kanaliseren.

 

Wie van dit forum zou er trouwens, wanneer hij zijn werk beu is, direct ontslag nemen en zonder geld vallen totdat hij weer nieuw leuk werk gevonden heeft?

Link naar reactie

Als ik een succesreeks had én een vrouw, twee bloedjes van kinderen en een huis dat moet afbetaald worden (het eerste heb ik dus niet, de rest wel ;-) ), dan zou ik het wel weten hoor :-). Uitmelken die reeks!

Misschien niet zo artistiek integer meer, maar er komt tenminste brood op de plank.

Maar ik zou dan wel een nieuwe reeks proberen op te starten ondertussen, kwestie van daar mijn artistieke uitspattingen in te kanaliseren.

 

Wie van dit forum zou er trouwens, wanneer hij zijn werk beu is, direct ontslag nemen en zonder geld vallen totdat hij weer nieuw leuk werk gevonden heeft?

 

Wanneer de kwaliteit van mijn werk ernstig te lijden zou hebben door die reden zal mij worden verzocht om een andere baan te gaan zoeken............

Link naar reactie

Ik lees nog steeds graag Thorgal. Ook die nieuwere en die albums die wat minder waren. Nostalgisch? Hersenverlamming? Dommerik? geen smaak? Geen idee, misschien wel alle vier. Maar ik lees dat nu eenmaal graag.

Dus als daar dan verhalen bij komen over figuren zoals Kriss en Wolvin e.a. dan zie ik dat niet als uitmelken, maar als meer aanbieden van iets dat ik graag wil hebben. Natuurlijk is dat dan commercieel interessant en ik kan hen enkel maar gelijk geven want er is een markt voor. Dus dat het een voornamelijk commerciële zet is en geen artistieke, daar kan ik het wel met je eens zijn.

 

Lijdt de kwaliteit daar onder? Mja, soms wel. Dat eerste album van Wolvin vond ik persoonlijk bedroevend slecht, maar da's ook enkel maar mijn mening. Thorgal is ergens rond de kooi ook wel wat minder geworden, maar trekt met de zwaardboot en de queeste van Jolan toch ook wel weer wat aan. Mja, dat vind ik dan weer, geen idee wat anderen er van vinden, maar ik lees de strips die ik graag lees en een ander die van hem/haar.

 

Yncke haalt hierboven Yoko Tsuno aan. Ten tijde van het kanon van kra las ik die reeks heel erg graag. Maar een tijdje geleden las ik nog eens een album uit die reeks en dat kon me totaal niet meer boeien. Is dat dan slecht? Geen idee, maar ik lees het gewoon niet meer zo graag. Ik krijg geen "alex" of "tristan" of "lefranc" uitgelezen. Maar een Blake en mortimer dan weer wel. Da's puur persoonlijk. Dus ik ben blij dat ze met B&M verder gaan (al heb ik de laatste nog niet gelezen) maar heb persoonlijk totaal geen boodschap aan de herstart van lefranc of Alex. Maar dat is toch erg fijn voor de mensen die dat dan weer wel graag lezen.

Link naar reactie

Overigens is iedere stripauteur natuurlijk vrij om te maken wat hij/zij wil en als er een uitgever en een afzetmarkt voor te te vinden is, be my guest. Toch vind ik het, als liefhebber, jammer dat sommige auteurs zeer lang de melkkoe blijven koesteren zonder iets anders,  nieuws en spannends op te starten.

Link naar reactie

Het is gewoon des mensen. Als je als auteur naam en faam hebt opgebouwd door jarenlang te werken aan een zeer goede reeks lijkt het me logisch dat je geen zin hebt om helemaal opnieuw te beginnen. Je wil je succes verzilveren.

Zelf stop ik als een reeks me niet meer boeit. Jeremiah, Thorgal, Sus & Wis, Blauwbloezen, Rob & Kwab, XIII, Largo Winch en Yoko Tsuno zijn allemaal reeksen die ik op een bepaald moment kocht van zodra het nieuwe deel verscheen. Maar ik ben met allemaal gestopt. Je evolueert als lezer ten slotte ook.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als ik een succesreeks had én een vrouw, twee bloedjes van kinderen en een huis dat moet afbetaald worden (het eerste heb ik dus niet, de rest wel ;-) ), dan zou ik het wel weten hoor :-). Uitmelken die reeks!

Misschien niet zo artistiek integer meer, maar er komt tenminste brood op de plank.

Maar ik zou dan wel een nieuwe reeks proberen op te starten ondertussen, kwestie van daar mijn artistieke uitspattingen in te kanaliseren.

 

Wie van dit forum zou er trouwens, wanneer hij zijn werk beu is, direct ontslag nemen en zonder geld vallen totdat hij weer nieuw leuk werk gevonden heeft?

Ik.  Dit is serieus bedoeld.

Link naar reactie

Msiast over Thorgal of Rosinski zijn, zelf blijf ik ook fan van Hermann ondanks de bakken kritiek die zijn albums thans te verduren krijgen (om nog maar te zwijgen over de anti-graphic novel-commentaren).

De meeste graphic novels kunnen een pynt zuigen aan magasin gen of aan marvano.

Waar hebben we het eigenlijk over als we het hebben iver grapic novel? Belabberde tekeningen die zich akleen maar qua verhaal onderscheiden van american comics.

Link naar reactie

Vanuit lezersstandpunt zou ik zeggen: XIII, Thorgal, Blake&Mortimer, Astérix, Suske en Wiske, Jommeke, De Kampioenen, De Rode Ridder, Kiekeboe(s), enz. enz.

Waarom? Zoals geweten is het vet meestal  van de soep na een album of 20 en/of de scenarist er de brui aan geeft en/of het tempo waarmee albums moeten verschijnen omhoog moet van de uitgeverij zodat de tekeningen er onder leiden.

Het is wel niet altijd zo: sommige reeksen blijven topalbums leveren. Typisch vind ik Jommeke dat ik toch gevolgd heb in mijn jeugd tot rond de 130 en daar zaten nog heel wat toppers tussen 20 en 130. RR heeft met andere tekenaars/scenaristen zoals destijds Biddeloo dan ook weer een nieuwe frisse wind gekregen maar in feite moet je zoiets zijn als terug starten vanaf nr. 1. Stel dat er beslist was om RR te stoppen na pakweg 60 albums, dan waren die van Biddeloo er dus ook nooit geweest. Zou zonde geweest zijn toch.

 

OOk: het zijn de succesreeksen die de omzet van de uitgeverijen bepalen. Het is daardoor dat er nieuwe reeksen kunnen ontstaan. Schaf je die succesreeksen af dan straf je ook nieuwe pogingen. In het begin ga je misschien het omgekeerde zien: dat een uitgeverij ineens meer nieuwe reeksen gaat uitgeven in de hoop terug een topper binnen te halen. Maar als die uitblijft dan is 't gedaan natuurlijk.

 

Het is toch gewoon een kwestie van vraag en aanbod: als morgen moest blijken dat een nieuw album van een topreeks die normaal gezien 100.000 ex gaat, ineens nog maar 10.000 kopers vindt dan zal de uitgeverij die onmiddellijk (of na nog een poging van één album) stoppen hoor. Ben je de reeks beu, koop ze dan gewoon niet meer en zoveel te sneller zal ze stoppen, punt uit.

Helaas zien we soms ook net gebeuren wat hierboven staat met pas opgestarte reeksen: na 2 albums blijkt het niet echt aan te slaan en wordt ermee gestopt zonder deftig einde.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Iedere langlopende reeks zoals XIII , Thorgal , Jeremiah , Largo Winch , De rode ridder , Blauwbloezen , Walking Dead , enz ...hebben mindere albums.

Maar zolang ik er plezier aan beleef en het nog boeit , heb ik geen enkele moeite met lange reeksen.

Misschien toch één reeks waar ik kop noch staart aan krijg en dan nog eindeloos blijft duren : Verborgen Geschiedenis.Die was toch na enkele albums al barslecht.

Link naar reactie

Ondertussen antwoord gekregen.  Ze hopen dat ze de volgende Kobijn in 2014 kunnen uitgeven.... Er is dus nog hoop.

inderdaad. dit jaar werd door die andere wisselvallige uitgever (arboris) toch de kronieken van de zwarte maan afgerond. En kijk: deel 14 van het land van langvergeten lag zelfs vandaag in de winkels. Nog 2 te gaan! (nog een jaar of 6 dus) ;)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...