Ga naar inhoud

Nieuw Hoofdstuk in Trigie's Epische Reis - Ontdek de Meesterlijke Integrale Editie en Duik Dieper in het Verhaal


Trigo

Recommended Posts

We zijn getuige van iets bijzonders, iets dat de geschiedenis van stripverzamelen heeft verandert. De "Integrale Reeks van Trigie" is niet zomaar een reeks; het is een kunstwerk dat de passie voor strips heeft aangewakkerd en ons dieper heeft laten duiken in de wereld van Trigie dan ooit tevoren. Ieder dossier biedt een diepgaande blik op hoe deze historische stripreeks tot stand is gekomen in de jaren 60.  

 

Heb je ooit zo'n uitgebreid dossier gezien bij een stripbundeling?

Welke andere strips hebben volgens jou vergelijkbare fascinerende geschiedenissen?

Welk element van het creatieve proces dat in het dossier wordt beschreven, vind jij het meest interessant?

Wat denk je dat deze inzichten toevoegen aan de waardering voor de strip?

Als verzamelaars, wat zijn jullie persoonlijke favoriete details uit het dossier? Is er iets dat jullie echt heeft verrast of geraakt?

Hoe denken jullie dat het feit dat dit dossier aan de bundeling is toegevoegd, de waarde van de "Integrale Reeks van Trigie voor stripverzamelaars verhoogt?

Hebben jullie zelf vergelijkbare ervaringen gehad met andere strips waarbij de geschiedenis en het creatieve proces zo diepgaand werden belicht? Deel je verhalen en ontdekkingen!

Link naar reactie

Je hebt gelijk.

De Trigië integraal is een zeer goed verzorgde uitgave.

Met goed bijpassende dossier.

En wat ze ook goed hebben gedaan is zoveel mogelijk origineel werk van Don Lawrence opnieuw hebben ingescand

Wat dan weer een heel klein minpuntje van deze uitgave dan weer is dat je kan zien dat ze niet alles hebben kunnen scannen. De kwaliteit van de oude scans is beduidend minder dan de nieuwe scans.

Maar wat ik prettig vindt aan deze serie, is dat de verhalen op numerieke volgorde zijn.

Dat waren de losse albums niet.

Maar er zijn heelveel goede integrales zoals bijvoorbeeld Jerry Spring

Maar ook zwakke zoals die van Rob-Vel. Dossier is heel goed . De heruitgave van de Robbedoes verhalen zijn zeer slecht

(Slechte scans en niet opgepoetst. tekst balloons soms zeer slecht te lezen).

Ik hoop dat er een keer een goede integraal van Isabel (Will) komt.

 

Link naar reactie
Op 28/9/2023 om 12:31, Joe Dredd zei:

Dat tekenwerk na Don kan mij niet zo bekoren.

Dat is niet helemaal waar...

Er is een tussen periode (De Eppo onderhandelingsperiode?) waar hij even geen Trigië maakte en dat werd toen door een andere tekenaar gedaan.

Maar de andere tekenaars hebben voor mij ook geen toegevoegde waarde.

Vooral omdat de verhalen op zich zelf zijn, zodat ik andere tekenaars toch niet mis.

En volgens mij gaan de Engelse editie niet alle verhalen van Trigië publiceren.

Link naar reactie
On 9/28/2023 at 9:13 AM, shakeitupguy said:

Niet gekocht (totaal niet geïnteresseerd in dat dossier) maar ben wel van plan de Engelstalige versie te kopen die niet alleen veel goedkoper is maar ook nog eens completer. 

 In de Benelux kopen de meeste mensen dit vanwege het tekenwerk van de Don.  Dat goedkope van de Engelse versie zie je wel terug in de uitvoering trouwens. 

 

Ieder het zijne natuurlijk. 

Link naar reactie
  • 2 months later...
38 minutes ago, Neat Stuff said:

Nóg slechter geschreven? Jezus...

Toch wel beter dan dat. Maar je moet het in zijn context zien. Een serie van korte episodes die gerich waren om in een soort jongens & wetenschap-tijdschrift te verschijnen.  Het tekenwerk van Don Lawrence tilde het geheel omhoog.

Het jammere is dat Trigië begon met een heel leuke premisse. Neergestort ruimteschip, kennis ontcijferd, verhaal van een 'Rome' in de ruimte. Maar er dan de rest van de serie totaal niets meer mee deed. Los daarvan, zeker plezant om te lezen, maar vergelijk het niet met hedendaagse reeksen.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

Toch wel beter dan dat. Maar je moet het in zijn context zien. Een serie van korte episodes die gerich waren om in een soort jongens & wetenschap-tijdschrift te verschijnen.  Het tekenwerk van Don Lawrence tilde het geheel omhoog.

Het jammere is dat Trigië begon met een heel leuke premisse. Neergestort ruimteschip, kennis ontcijferd, verhaal van een 'Rome' in de ruimte. Maar er dan de rest van de serie totaal niets meer mee deed. Los daarvan, zeker plezant om te lezen, maar vergelijk het niet met hedendaagse reeksen.

Het is voornamelijk interessant om op latere leeftijd te constateren dat er een behoorlijk fascistische ondertoon in de reeks zit waar je als kind volkomen overheen las...

Link naar reactie
3 uren geleden, bouncer zei:

Ik weet nog heel goed ( ver voor het woke tijdperk ), dat Stripschrift enkele artikelen schreef over de vermeende

fascistische grondslag van de serie.

Stripschrift moet niet zo zeuren met hun zielige artikelen er over.

Mensen vinden het mooi of niet. 

Domme woke gedoe in de wereld momenteel.

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Joe Dredd zei:

Stripschrift moet niet zo zeuren met hun zielige artikelen er over.

Mensen vinden het mooi of niet. 

Domme woke gedoe in de wereld momenteel.

 

Beste Joe, om precies te zijn, dit was ver voor het woke tijdperk, ergens in de 70'er jaren.

In een van de stripschriften was een stuk geschreven over het vermeende fascisme in de serie, terwijl in een ander

nummer het weer werd tegengesproken, dit vanuit het perspectief van verschillende schrijvers, nu zouden we

spreken over een column ( en nee die geschifte Peter Breedveld was nog niet betrokken bij stripschrift ).

Die poster van jouw van Trigie, heeft nog lang mijn slaapkamer gesierd, Trigie was voor mij meer een plaatjes

kijken strip, en de verhalen maakte weinig indruk.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...