Ga naar inhoud

[Tweede Ronde (5)] doeninkske 22 vs. doeninkske 24


Yncke

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 20-01-24 at 08:00

Recommended Posts

Tweede ronde.

 

Welke van deze doeninkskens vind jij de schoonste, gezelligste, origineelste, huiselijkste, ... ?

Kortom, welke van deze twee woningen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens woning zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

lockeandkey_vol1_024.jpg.452da858deebe36

Keyhouse (uit Locke&Key).

Het huis van de familie Locke. In het huis zijn een hoop sleutels verborgen met elk een eigen, dikwijls bizarre, magische eigenschap.

 

SPeeDy

 

 

B

 

Smurfen.jpg.6fdbf331360072ab6b9d457cc661

Nominatie 1: Een Smurfenhuis. Wonen in een omgebouwde paddenstoel, spreekt dat niet tot de verbeelding van elk kind? De populaire speelgoedversies bevestigen dat wel. Vele charmante exemplaren in een onvindbaar dorp, tot Gargamel z'n grote ergernis. Prikkelt de fantasie. De huisjes lijken redelijk uniform, toch hebben ze allemaal hun eigen finishing touch, het zit 'm in de details. De volwassene in mezelf durft zich wel eens af te vragen of het niet de hele tijd naar champignons ruikt. Maar daar hebben de blauwe wezentjes vast iets op gesmurft. ;)

 

(uit: De Politiesmurfen)
 

Redelijk random, want: Een mooi plaatje van Grote Smurf z'n huis kon ik niet vinden, bovendien gaat het meestal om zijn labaratorium, wat geen woonplaats is. Hetzelfde voor Knutselsmurf, leuk exemplaar, maar eerder een werkplaats. Ook van Smurfin haar woning geen treffende afbeelding teruggevonden die daadwerkelijk uit een strip komt. Vandaar deze keuze. En als ik dan toch moet gaan specificeren, datgene met het paarse dak.

 

esteban2

Link naar reactie
  • Yncke pinned, unpinned en pinned this topic

Ok, dit wordt moeilijk om te concurreren met schattige paddenstoelhuisjes dus ik moet wat zieltjes proberen te winnen.

 

Keyhouse is echt zo’n huis waar je nooit van weet of je alle hoekjes en kantjes er van kent. Het is groot, maar heeft ook best een gezellige warme uitstraling.

Geen probleem aan kamers om een hoop Repers te huisvesten.

 

Een uitzicht op een toren als dit is dit om bij weg te dromen. Als jullie nog meer willen te weten komen en te zien krijgen in de volgende rondes dan weten jullie wat te doen 😁.

 

IMG_6039.thumb.webp.348822921b64300c4fd52fefd88b38fa.webp

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • Yncke unpinned this topic

Ik zou het toch wel smurf vinden dat keyhouse nu al dit tornooi moet verlaten. Er is zoveel te smurfen. Neem nu de reuzesmurf. Die maakt je een reus!

IMG_6038.webp.7f86b4acf26511e49a425e03c04e845e.webp


Hier nog een mooi prentje met wat extra info over de sleutels: een sleutel die gebroken spullen herstelt, een sleutel waarmee je van geslacht kan veranderen, etc. Misschien vindt iemand nog wel een sleutel waarmee je een smurf kan worden en in een paddenstoel kan wonen 😁.

IMG_6040.jpeg

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Normaal B  de Smurfen, maar niet deze meer hedendaagse tekening. Het lijkt me teveel op een woonwijk met een dodende soort "gezelligheid" die ik het liefst ontvlucht. A doet me aan een spookhuis denken, veel te luguber. Dus ik stem niet.

Link naar reactie
15 uren geleden, sporoi zei:

Normaal B  de Smurfen, maar niet deze meer hedendaagse tekening. Het lijkt me teveel op een woonwijk met een dodende soort "gezelligheid" die ik het liefst ontvlucht. A doet me aan een spookhuis denken, veel te luguber. Dus ik stem niet.


Ik snap dat je het aan een spookhuis doet denken, maar dat is het niet.
Het is niet zo dat achter elke deur een spook of monster kan zitten.

Het is een magisch huis en als je weet wat elke sleutel doet kan je die natuurlijk heel gecontroleerd gebruiken, wat niet wil zeggen dat sommige sleutels wel vrij lugubere dingen doen zoals de ghost key (je gaat door een deur met die sleutel, je “fysisch lichaam” valt tijdelijk dood voor de deur en je wordt een geest. Als de geest terug door de deur gaat wordt je terug levend).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
On 1/13/2024 at 2:05 PM, SPeeDy said:

Ok, dit wordt moeilijk om te concurreren met schattige paddenstoelhuisjes dus ik moet wat zieltjes proberen te winnen.

 

Keyhouse is echt zo’n huis waar je nooit van weet of je alle hoekjes en kantjes er van kent. Het is groot, maar heeft ook best een gezellige warme uitstraling.

Geen probleem aan kamers om een hoop Repers te huisvesten.

 

Een uitzicht op een toren als dit is dit om bij weg te dromen. Als jullie nog meer willen te weten komen en te zien krijgen in de volgende rondes dan weten jullie wat te doen 😁.

 

IMG_6039.thumb.webp.348822921b64300c4fd52fefd88b38fa.webp

 

 

 

Het is een 'leukste huis' tornooi en niet 'met welke strip heb ik meer voeling'. En hoewel de prent die voor de inzending gebruikt is me niet zo kon overtuigen en ik instinctief voor de Smurfen wilde gaan, zijn de andere prenten die je hier post wel mooi om naar te kijken en ik zou er graag nog wel wat meer van zien. 

 

Dat Smurfendorp is wel gezellig maar saai getekend, uit een recent hyperprofessioneel album allicht.  

Link naar reactie
2 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Het is een 'leukste huis' tornooi en niet 'met welke strip heb ik meer voeling'. En hoewel de prent die voor de inzending gebruikt is me niet zo kon overtuigen en ik instinctief voor de Smurfen wilde gaan, zijn de andere prenten die je hier post wel mooi om naar te kijken en ik zou er graag nog wel wat meer van zien. 

 

Dat Smurfendorp is wel gezellig maar saai getekend, uit een recent hyperprofessioneel album allicht.  

Lock & key is zeker de moeite waard. Goed getekend, goed geschreven.

 

En wil je nu zeggen dat Peyo niet hyperprofessioneel was?

Link naar reactie

Die tekening van de smurfen is deel van de openingspagina van een album uit 2012, dus toch ook al meer dan een decennium geleden.

Al kan ik me voorstellen dat voor velen alles van de 21ste eeuw als recent aanvoelt. :ph34r:

36lek0snak.thumb.jpg.b6f2fce58f83b9c44769f7abd21c0bff.jpg

 

Uiteindelijk was dat dus nog deel van de smurfenperiode voordat het meisjesdorp vast onderdeel van de franchise werd in strips, films en tekenfilmreeksen.

 

afbeelding.thumb.png.2a1f2fae6729604921eb56644bc35fd6.png

 

SmurfsTLV04.thumb.jpg.71580e2204099b35cdfd7a950c04ae69.jpg

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Al kan ik me voorstellen dat voor velen alles van de 21ste eeuw als recent aanvoelt. :ph34r:

 

2012 is toch echt wel recent voor een reeks als De Smurfen die al sinds de jaren '50 bestaat en waarvan de glorieperiode al vele decennia in het verleden ligt. Bedenker Peyo was op dat moment al 20 jaar dood en de nieuwe auteurs moeten zich vermoedelijk aan draconische regels houden. Het is het soort strip dat door comités gemaakt wordt, en wie weet vroeg of laat door A.I.

 

Allemaal niks mis mee natuurlijk, maar dat maakt dat die tekening toch iets minder originaliteit, of 'ziel' heeft dan die andere, da's al. 

Link naar reactie
1 uur terug, Lük Bey zei:

 

2012 is toch echt wel recent voor een reeks als De Smurfen die al sinds de jaren '50 bestaat en waarvan de glorieperiode al vele decennia in het verleden ligt. Bedenker Peyo was op dat moment al 20 jaar dood en de nieuwe auteurs moeten zich vermoedelijk aan draconische regels houden. Het is het soort strip dat door comités gemaakt wordt, en wie weet vroeg of laat door A.I.

 

Allemaal niks mis mee natuurlijk, maar dat maakt dat die tekening toch iets minder originaliteit, of 'ziel' heeft dan die andere, da's al. 

 

 

Zijn zoon Thierry Culliford die ook aan German en wij werkte, schrijft mee aan de scenario's sinds begin jaren '90.

 

Uiteindelijk is de reeks al sinds de vroege Peyo-periode een soort van groeps-effort geweest waar indertijd ook verschillende andere Dupuisnamen bij betrokken waren op vlak van input, scenario, tekeningen...

Johan en Pirrewiet was veel meer zijn persoonlijke reeks.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 17/1/2024 om 11:36, cinco zei:

 

Prefereer je hun primitievere woonomstandigheden uit de beginjaren?

 

johanetpirlouit_1335370513.thumb.jpg.81fd36383f0a98d2780d26e71e162ac0.jpg

 

Nee, de periode van de eerste albums van de Smurfen. Omdat het opgevat was als  een soort mannelijke begijnengemeenschap met "vaderoverste" Grote Smurf, doet me zo'n dorp me dus meer denken aan een begijnhof. Paddelstoelhuisjes met wat privacy, maar eens je je neus buiten steekt ben je opgenomen in de vriendelijke smurfengemeenschap (uitgezonderd de brilsmurf als hij betweterig doet). Zoals in zo'n begijnhofgemeenschap zijn er gezamenlijke taken (zoals de brug bouwen en noten en sarsaparilla's verzamelen). Logischerwijze zou daar, net als de begijnen, ook een stuk landbouwgrond in de buurt moeten zijn om in groep te bewerken. Ze hebben een voorraadschuur voor de winter (in een verhaal was die afgebrand, ik denk "Honger bij de smurfen"), dus al dar graan komt niet van de voortuinen van elk paddenstoeltje in de moderne versie, maar moet wel degelijk komen van een flink stuk landbouwgrond buiten het dorp. In latere verhalen is er de landbouwsmurf die een lapje bewerkt, maar dit voelt verkeerd aan.

Een paddenstoelhuisje met een voortuintje?  Bleh. Dat vloekt zo met het beginconcept van Peyo.

 

De orde van begijnen waren in de Kerk, maar hadden geen gelofte van armoede. Deze vrouwen konden dus gemakkelijker, buiten de mannenwereld om maar geaccepteerd door staat en kerk, hun talenten gebruiken om producten te creëren om een handeltje met de buitenwereld te drijven en centjes te verdienen. Een deel van de centjes en de producten waren voor liefdadigheid. Het was goed voor de eigenwaarde van de vrouw, zonder te vervallen in een huissloof met hopen kinderen. Het lot van massa's en massa's vrouwen toen: kloek, moeder en huisslavin zijn. De begijnen beredderden tevens het begijnhof zo goed en zo kwaad als dat kon als er klusjes zijn (toch soms met hulp van buitenaf), naast dat ze ook wat tuinbouw deden. Proberen dus onafhankelijk te zijn van de man en de omringende mannenwereld, buiten mijnheer pastoor dan die de vele missen opdroeg. Elk talent van een begijn kon hiervoor gebruikt worden, en anders leer je het wel gesteund door de begijnengemeenschap. Voel je niet de overeenkomsten tussen een begijnhof en de smurfengemeenschap diep in het bos uit de tijd van Peyo? In deze smurfmannengemeenschap moest het nefast zijn dat er een smurfin langs kwam, net zoals een man in een begijnhof wel veel moeilijkheden kon brengen.  De smurfin werd er wel na 1 verhaal eruit gebonjourd, weer in de tijd van Peyo. 

 

Kijk, was het een prentje geweest van een smurfendorp uit de tijd van Peyo, dan had ik er op gestemd! 🙂

Link naar reactie
3 uren geleden, sporoi zei:

Kijk, was het een prentje geweest van een smurfendorp uit de tijd van Peyo, dan had ik er op gestemd! 🙂

676215.thumb.jpg.99f043f8048533f68b13c43005df9940.jpg

 

Ik heb voor de smurfen gestemd, maar eigenlijk voldoet de inzending niet aan de regels van het toernooi. We worden namelijk geacht te stemmen voor één bepaalde woning, niet voor een volledig dorp.

Link naar reactie
Op 10/1/2024 om 09:17, Yncke zei:

als ik dan toch moet gaan specificeren, datgene met het paarse dak.

 

2 minuten geleden, TDPB zei:

We worden namelijk geacht te stemmen voor één bepaalde woning, niet voor een volledig dorp.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
59 minuten geleden, TDPB zei:

Ik heb voor de smurfen gestemd, maar eigenlijk voldoet de inzending niet aan de regels van het toernooi. We worden namelijk geacht te stemmen voor één bepaalde woning, niet voor een volledig dorp.

 

Het gaat specifiek over deze woning.

 

afbeelding.png.7bcc627ccd62cbe203c81cebdea0200d.png

 

4 uren geleden, sporoi zei:

 

In latere verhalen is er de landbouwsmurf die een lapje bewerkt, maar dit voelt verkeerd aan.

 

Die boeresmurf draait al mee sinds 1969 (zie ook album 6) toen er dat verhaal was over die machine die het weer kon beïnvloeden.

 

afbeelding.png.999df834a1ccf813f448aff35dc8fa4d.png

 

afbeelding.png.0a41f581cdf5c41a3ff67a03eefecb54.png

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

 

Alright. Nu vraag ik me wel af wat er in dat klein aanbouwkotje zit. iets waarvoor je een schoorsteen nodig hebt? Een oven? Moet wel heel lastig koken zijn in die kleine ruimte.

Met een koolstoffilter smurft de rest van de buurt niks, maar dan moet je wel het deurtje (of de gordijnen) dicht doen. 😉

IMG_0427.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
48 minutes ago, TDPB said:

 

Alright. Nu vraag ik me wel af wat er in dat klein aanbouwkotje zit. iets waarvoor je een schoorsteen nodig hebt? Een oven? Moet wel heel lastig koken zijn in die kleine ruimte.

 

Die schoorsteen kan onder dat houten dakje wel naar links gaan en het huis in. Dan loopt er een warme pijp door dat aanbouwseltje, handig als het een buitentoilet is. 

Link naar reactie
57 minuten geleden, TDPB zei:

 

Alright. Nu vraag ik me wel af wat er in dat klein aanbouwkotje zit. iets waarvoor je een schoorsteen nodig hebt? Een oven? Moet wel heel lastig koken zijn in die kleine ruimte.

Wie weet wat er daar allemaal gebeurd..

 

 

IMG_0577.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Die boeresmurf draait al mee sinds 1969 (zie ook album 6) toen er dat verhaal was over die machine die het weer kon beïnvloeden.

 

afbeelding.png.999df834a1ccf813f448aff35dc8fa4d.png

 

afbeelding.png.0a41f581cdf5c41a3ff67a03eefecb54.png

 

 

 

 

Zo zie je dat Peyo ook niet zo consequent was of er soms iets te weinig over nadacht. Hij liet dingen toe naargelang het scenario van hem of anderen het voorschreef. De boerensmurf kon er van houden om zijn extra lapje grond te hebben, maar als je brood wil bakken om het dorp te voeden (of al die taarten van de lolsmurf)?  Dat bloem komt er gewoon niet vanzelf. Maar je ziet de smurfen nooit gezamenlijk landbouwgrond bewerken, en met de slaatjes van de boerensmurf kom je er niet voor de gemeenschap.

Is dat van belang voor een stripserie?  In principe niet. Maar zo'n fantasiewereld zet me wel aan het denken als ik de serie wel leuk vind, en dan poppen die vragen wel bij me op ja. Als een serie een wat logisch en doordacht frame heeft, maakt dat voor mij de strip stukken beter. Maar meestal verliezen die series zichzelf op de duur door de druk nieuwe scenario's te verzinnen. Een langlopende serie lijkt altijd op de duur worden uitgemolken, uitgehold en meer en meer inconsequent te worden. Spijtig, maar dat lijkt een stripseriewet te zijn.

De smurfen als een mannengemeenschap diep in het bos die het best wel zonder de vrouwen kunnen (als ze niet te dichtbij lopen te pronken tenminste)? Leuk verzonnen, waarom niet?

Link naar reactie

Inderdaad, als dit de inzending was geweest, was ik verkocht.😉  Een knus en wat charmant huisje met een mijmerend smurfje die voor zich uit zit te dromen, met ook een dakraampje om de sterren  en/of de maan bij nacht uit je bed te bewonderen. 2 smurfjes die onschuldig met de bal spelen en wat her en der wandelende smurfen. De setting die Peyo heel vroeg opzette van een zeer onschuldige en solidaire gemeenschap en diende als basis in de verhalen waarin de smurfen aan de stok krijgen met gevaren van binnenuit en buiten. (Het was een prachtig concept!)

 

 

56.thumb.jpg.3eff8aebf85f56753ab70df3b8742d17.jpg

 

 

Link naar reactie

Het stemmen gaat spoedig dicht. Als je nog van gedacht wil veranderen is het nu nog het moment!

 

Ik zoek 6 nieuwe stemmen of 3 dissidente stemmen/overlopers om ex-aequo te komen.

 

Omkoperij via PM is uiteraard bespreekbaar. Ik heb nog wel wat speciale smurfenpoppetjes liggen😏. @esteban² geïnteresseerd? (voor de goede orde: dit is een grapje uiteraard m.u.v. dat ik wel degelijk nog ergens op de zolder smurfen moet hebben liggen).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
23 minuten geleden, SPeeDy zei:

Het stemmen gaat spoedig dicht. Als je nog van gedacht wil veranderen is het nu nog het moment!

 

Ik zoek 6 nieuwe stemmen of 3 dissidente stemmen/overlopers om ex-aequo te komen.

 

Omkoperij via PM is uiteraard bespreekbaar. Ik heb nog wel wat speciale smurfenpoppetjes liggen😏. @esteban² geïnteresseerd? (voor de goede orde: dit is een grapje uiteraard m.u.v. dat ik wel degelijk nog ergens op de zolder smurfen moet hebben liggen).

Ik heb mijn stem omgesmurfd!

hoewel een spookhuis met vele verborgen sleutels en deuren naar oneindige mogelijkheden erg interessant zijn. (En ik vast nog eens zal lezen) 

woon ik toch liever in een Smurfendorp, waar iedereen zichzelf kan en mag zijn. 
❤️✌️😁

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
Op 18/1/2024 om 21:13, Air zei:

Ik heb mijn stem omgesmurfd!

hoewel een spookhuis met vele verborgen sleutels en deuren naar oneindige mogelijkheden erg interessant zijn. (En ik vast nog eens zal lezen) 

woon ik toch liever in een Smurfendorp, waar iedereen zichzelf kan en mag zijn. 
❤️✌️😁

 

Maar constant bang dat die Gargamel het dorp zal ontdekken dat lijkt me toch niet zo leuk. 
 

Volgende had trouwens ook een “anti”-inzending kunnen zijn: dat half vervallen kasteel van Gargamel. Gezellig met een kat.

 

Ik zie ook wel wat gelijkenissen tussen Keyhouse en het smurfendorp: beide hebben nog een waterput. Die van keyhouse is wel nogal spooky. Maar meer verklap ik daarover niet: lees het maar ‘ns 😀.

 

23 tegen 30: al bij al toch niet slecht tegen de smurfen, dat had veel erger gekund.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...