Ga naar inhoud

Wat is eigenlijk het meest iconische monument / bouwwerk / standbeeld in Nederland?


Recommended Posts

5 minuten geleden, Air zei:

Deze is wel sterk..

IMG_1868.jpeg

 

 

Maar is dat iets waarmee men dadelijk Nederland associeert als je het aan iemand toont?

Ik bedoel dus echt een bouwwerk of zo dat gelinkt is aan Nederland zoals de Eiffeltoren aan Frankrijk of het Vrijheidsbeeld aan Amerika.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

België heeft het Atomium en Manneken Pis.

Maar wat link je onmiddellijk aan Nederland?

En ik bedoel geen willekeurige windmolens of tulpenvelden.

Het moet iets uniek zijn dat je dadelijk aan Nederland doet denken.

 

8runud.thumb.jpg.5655d991747fafbaf398287c77c96cd2.jpg

 

je vraagt iets, heeft meteen ook het antwoord maar zegt dan dat het goede antwoord het antwoord niet mag zijn...

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

je vraagt iets, heeft meteen ook het antwoord maar zegt dan dat het goede antwoord het antwoord niet mag zijn...

 

Omdat zo een Hollandse windmolen geen uniek bouwwerk is. En een tulpenveld ook niet.
Het moet echt iets zijn dat enig in zijn soort is en onmiddellijk geassocieerd met het land van herkomst.

België staat ook niet vol met atomiums. Er bestaat er exact 1 op de wereld en als je het toont denken mensen onmiddellijk aan Brussel /België.

 

11 minuten geleden, Air zei:

IMG_1869.jpeg

 

 

Ook niet herkenbaar genoeg in het buitenland.

Manneken Pis bijvoorbeeld heeft zelfs een nintendo-game gehaald.

 

warioware-get-it-together-review.thumb.webp.8c686655602e59227d6f36c0463b8e5d.webp

 

En Asterix.

 

afbeelding.png.ea00b383695a8f92f9b64145a5ee3cce.png

Link naar reactie
59 minuten geleden, cinco zei:

België staat ook niet vol met atomiums. Er bestaat er exact 1 op de wereld en als je het toont denken mensen onmiddellijk aan Brussel /België.

zij die het kennen, ja. De rest heeft geen idee. En Nederland heeft nu eenmaal niet zoiets, maar wel de alom herkenbare Toren met tulpenveld.

Het beste dat in de buurt komt van je vraag is een of ander zicht op een amsterdamse vaart met brug.

Link naar reactie

De Japanners die ik ken en Nederland bezoeken/bezochten posten bijna altijd foto's van dezelfde onderwerpen:

De molens van Kinderdijk en/of de Zaanse Schans, de tulpen van Keukenhof en soms de Nachtwacht. 

Van Gogh blijkt ook populair te zijn.

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

België heeft het Atomium en Manneken Pis.

Als je het over Atomium en Manneken Pis hebt.

Denk ik eerder aan Brussel en niet aan geheel België

idem de typische Amsterdamse grachten en de Red light district

Dat heel vaak geassocieerd wordt met geheel Nederland terwijl we eigenlijk over Amsterdam hebben.

image.thumb.jpg.e0468ee3300959b973d9bba892e9b833.jpg

Voor mij is België bier!

en voor Nederland is dat kaas!

Link naar reactie
Op 28/5/2024 om 18:46, cinco zei:

Omdat zo een Hollandse windmolen geen uniek bouwwerk is. En een tulpenveld ook niet.
Het moet echt iets zijn dat enig in zijn soort is en onmiddellijk geassocieerd met het land van herkomst.

België staat ook niet vol met atomiums. Er bestaat er exact 1 op de wereld en als je het toont denken mensen onmiddellijk aan Brussel /België.

Als ik Belgium google en naar de afbeeldingen kijkt krijg ik amper twee foto's van het atomium te zien. Geen enkele van Manneke Pis en een hele hoop van Brugge, Gent en de Grote Markt in Brussel. Ik weet dus niet of dat atomium in het buitenland echt zo bekend is als wij denken.

Als ik The Netherlands google en ik kijk naar de afbeeldingen dan zie ik tientallen molens voor tulpenvelden. Met iets anders associeren ze in het buitenland nederland niet.

Link naar reactie
10 uren geleden, Peter Motte zei:

Hooo! Vloeken in de kerk!

Is dat zo?

en als het zo is....

Dan moet je onderscheid maken tussen Vlaamse strip (Nederlandstalig) en Wallonische strip (Franstalig).

De Vlaamse strip is, volgens mij, haast niet over de grenzen bekend.

Terwijl de Wallonische strip juist wel meer over de grenzen bekend is.

Maar dan nog....

De gouden periode van de Wallonische strip is eigenlijk voorbij met het stop zetten van Tintin weekblad maar ook Spirou die meer op de Franse markt is gaan richten.

Link naar reactie
11 minuten geleden, AHMO zei:

Wallonische strip

 

Waals. Niet Wallonisch. En in het onderscheid met de Vlaamse strip zou ik het op de Franstalige Belgische strip houden, aangezien Brussel een grote rol speelde (Franquin was een Brusselaar, net zoals Hergé, en veel andere Belgische stripmakers). Voorts ben ik het met u eens.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
11 minuten geleden, AHMO zei:

Is dat zo?

en als het zo is....

Dan moet je onderscheid maken tussen Vlaamse strip (Nederlandstalig) en Wallonische strip (Franstalig).

De Vlaamse strip is, volgens mij, haast niet over de grenzen bekend.

Terwijl de Wallonische strip juist wel meer over de grenzen bekend is.

Maar dan nog....

De gouden periode van de Wallonische strip is eigenlijk voorbij met het stop zetten van Tintin weekblad maar ook Spirou die meer op de Franse markt is gaan richten.

 

Wallonische  --- > Waalse

 

Kuifje weekblad herbergde Waalse, Brusselse en ook Vlaamse tekenaars, zetel in Brussel, dus er Waals op plakken is wat kort door de bocht ... En natuurlijk richtte het weekblad zich ook op de Franse markt, met een licht aangepaste versie.

Robbedoes weekblad kan je in het algemeen meer Waals noemen.

 

Maar zeg nooit Waals voor Brussel! Verdiep je daarvoor in de geschiedenis van België, als je een paar weken tijd hebt. 😉  

 

Link naar reactie
50 minuten geleden, sporoi zei:

Maar zeg nooit Waals voor Brussel! Verdiep je daarvoor in de geschiedenis van België, als je een paar weken tijd hebt. 😉  

Ik weet er wel iets van af

Zo bestaan 4 regeringen

Federale regering, Vlaamse regering , Waalse regering , Brusselse regering,

en als onder deel van de Waalse regering is er ook de Franse gemeenschap en de Duitse gemeenschap

Nu geef ik wel toe dat ik niet alles weet

Ik weet niet of de Franse gemeenschap en de Duitse gemeenschap ook nog een eigen regering heeft.

Ik weet dit omdat ik  ooit bij een Vlaamse/Nederlandse vereniging Oneiros lid ben geweest.

En ik deed ook LARP bij Eternica

Dus ik weet in wat voor mijnenveld (je soms) in België loopt.

Ik heb ooit een grote ruzie zien ontstaan doordat een Hollander een Vlaming "onnozele" noemde

In Nederland betekend "onnozele" = naïef persoon (grappig bedoeld)

In België staat "onnozele" = gek/gestoord (Maar dan op een beledigende manier)

Het kan nu veranderd zijn maar 30 jaar geleden kregen die Hollander en Belg er slaande ruzie om.

Voor mij was het een Eye-opener!

Ik begreep toen eindelijk de grap in de Strip "Mannen naar de maan" met Kapitein Haddock die tegen Professor Zonnebloem "onnozele" zei

En waarom ik Wallonisch Waals zei omdat Dupuis in Marcinelle Wallonië met Spirou begon.

en Tintin... Dat klopt! Die was gelijk  in Brussel begonnen

Het klopt ook dat er ook Vlaamse tekenaars erbij waren

Maar ze deden hun ding wel in het Frans.

Link naar reactie
1 uur terug, AHMO zei:

Is dat zo?

en als het zo is....

Dan moet je onderscheid maken tussen Vlaamse strip (Nederlandstalig) en Wallonische strip (Franstalig).

De Vlaamse strip is, volgens mij, haast niet over de grenzen bekend.

Terwijl de Wallonische strip juist wel meer over de grenzen bekend is.

Maar dan nog....

De gouden periode van de Wallonische strip is eigenlijk voorbij met het stop zetten van Tintin weekblad maar ook Spirou die meer op de Franse markt is gaan richten.

 

Da's een onzinnige redenering. De vraag is wat iconisch is voor België, niet wat iconisch is voor Vlaanderen of Wallonië. Dus het kunnen strips zijn.

Als de Ardennen iconisch blijken te zijn voor België ga je dat toch ook niet schrappen omdat ze in Wallonië liggen?

Je redenering is zelfs een bewijs van het tegendeel: ze bewijst nl. dat strips wél typisch B. zijn.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Da's een onzinnige redenering. De vraag is wat iconisch is voor België, niet wat iconisch is voor Vlaanderen of Wallonië. Dus het kunnen strips zijn.

Als de Ardennen iconisch blijken te zijn voor België ga je dat toch ook niet schrappen omdat ze in Wallonië liggen?

Je redenering is zelfs een bewijs van het tegendeel: ze bewijst nl. dat strips wél typisch B. zijn.

Ik zeg alleen dat het in België vergane glorie is

en dat de grote tijden van de Belgische strip(bladen) voorbij zijn

en dat ik het gevoel hebt, dat het in Frankrijk het veel meer leeft.

Link naar reactie

image.thumb.png.e3d7b4d8cdd554518a1e49364f364002.png

 

Om bij het onderwerp te blijven, het iconische standbeeld van de al eveneens iconische zanger, Andre Hazes.

Toeristen vanuit de gehele wereld komen  om een groet te brengen, aan dit memorabele standbeeld van de

geprezen nummer een volkszanger, dat dit tevens een uitgebreid fietsenstalling herbergt, maakt het in de ogen

van de gemiddelde toerist alleen maar iconischer.

Link naar reactie
54 minuten geleden, AHMO zei:

Ik zeg alleen dat het in België vergane glorie is

en dat de grote tijden van de Belgische strip(bladen) voorbij zijn

en dat ik het gevoel hebt, dat het in Frankrijk het veel meer leeft.

 

Maar het gaat erom wat iconisch is. Toen de Zaanse Schans werd opgericht, waren windmolens in NL ook al voorbij.

Link naar reactie
3 uren geleden, sporoi zei:

Kuifje weekblad herbergde Waalse, Brusselse en ook Vlaamse tekenaars, zetel in Brussel, dus er Waals op plakken is wat kort door de bocht ... En natuurlijk richtte het weekblad zich ook op de Franse markt, met een licht aangepaste versie.

Robbedoes weekblad kan je in het algemeen meer Waals noemen.

 

Tiens, compleet aan het afwijken van het hoofdonderwerp, maar hoeveel vlaamse stripmakers zouden er eigenlijk voor Kuifje gewerkt hebben? Omdat ze hun strips bijna allemaal in het Frans maakten, beseffen we dat misschien iets te weinig. Ferry bvb, Bob de Moor, Berck, Jo-El Azara. Er moeten er nog zijn. 

Walli ( Andre van der elst) was een Brusselaar, Funcken, Weyland, Laudy en Foerster ook. En Hergé natuurlijk.

 

Morris zal wel voor eeuwig de minst vlaamse van de vlaamse stripmakers zijn.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

En Willy Vandersteen met de blauwe reeks en met Het prinsje, denk ik.

Wellicht de enige waarvan de strip van het nederlands naar het frans vertaald werd voor publicatie in het tijdschrift. Alhoewel ik daar niet zeker van ben.

Link naar reactie

Néron, Bob et Bobette (de Rode Reeks), Jerôme, Safari, Bessy, Jojo (Jommeke) zijn er die ik me direct voor de geest haal. 

 

Vele Vlaamse en Nederlandse strips (kapitein Rob dacht ik voor Nederland) kregen de Waalse kinderen te lezen via 'Samedi Jeunesse', het Waalse concept van het Vlaamse weekblad Ohee, maar qua uitvoering beter. Dat waren dikke albums met een lang stripverhaal, soms met een korter stripverhaal  als supplement. Nero en Jommeke en zelfs eens Reinhart de ridder van Rik hadden daar hun stek, naast andere buitenlandse series. Daarbij nog grapjes onder meer van Jommeke, wat weetjes, enz. 

 

https://m.bedetheque.com/serie-18481-BD-Samedi-Jeunesse.html

 

In de jaren '50 waren de Bob et Bobette Rode reeks stripverhalen om en om in zwart-wit en kleuren. Verzorgde softcovers en glad papier (om de kwaliteit van de Blauwe Reeks te benaderen), goede vertalingen. Verzorgder eigenlijk dan de Vlaamse originele versies. De familie Snoek, de grappen van Lambik, enz, het bestond ook allemaal in het Frans. De Franse Bessy's waren zelfs op iets groter formaat en veel langer in het charmante houthoudend papier gedrukt. 

 

NeronEtCieLesAventuresDe...3_02012005.thumb.jpg.058aac0609488b2c1c63a466c03d5263.jpg

 

Couv_392565.thumb.jpg.8d24efe7e925ef655922ac5576931b07.jpg

Link naar reactie

ja, er is natuurlijk veel vlaams werk vertaald geweest. Maar ik had het specifiek over strips die voor Kuifje gemaakt werden door Nederlandstalige auteurs. Ik veronderstel dat die allemaal direct in het Frans werkten. Met mss uitzondering van Vandersteen.

Link naar reactie
Op 30/5/2024 om 10:01, AHMO zei:

Ik weet er wel iets van af

Zo bestaan 4 regeringen

 

 

Het zijn er zes. En ja, de taal tussen Nederland en Vlaanderen verschilt hier en daar zodat je af en toe wel eens iets verkeerds kan zeggen. Het werkwoord poepen is misschien het bekendste voorbeeld. Ikzelf woon vlak aan de grens en ken de meeste verschillen wel, maar voor wie dieper in het land woont kan dat wel eens schrikken zijn. 

Het verschil tussen Vlaamse en Waalse strips (we spreken dan eigenlijk over Franco-Belgische) is dat de Waalse strips met Frankrijk een groot afzetgebied hadden en zich daar ook op richtten. De Vlaamse hadden dat niet want raakten in Nederland vaak amper verkocht. 

 

Maar we wijken af... Het ging over iconische gebouwen. 

Link naar reactie
5 uren geleden, Tanuki zei:

Het zijn er zes.

Ik wis het niet meer zeker

Dus Duitse en Franse gemeenschap hebben toch een regering

Ik wist wel de Vlaamse en Nederlandstalige regering één waren omdat de Vlaamse regering toendertijd een extra Nederlandse regering absurd vonden.

 

Maar terug naar iconische gebouwen 😉

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...