Ga naar inhoud

Robert En Bertrand


Recommended Posts

Iemand enig idee wat de volledige reeks van Robert en Bertrand waard zou kunnen zijn?

Ik krijg de kans om de volledige reeks te kopen van een vriend.

Alle strips zijn eerste druk en in goede staat.

Ik heb vorige jaar de eerste 40 nummers in eerste druk kunnen kopen voor 50€ en zoek nu de andere nummers.

Op beurzen zie ik ze staan voor 2à3 euro. Iets meer indien perfecte staat.

 

Tussen de 200€ en 250€ lijkt me een goeie prijs in correcte staat (en veel goedkoper dan de recente Adhemar uitgaven in HC )

Link naar reactie

Naar hedendaagse normen verkochten ze in ieder geval nog immens veel op het eind (ik zit al jaren met 30.000 ex in mijn hoofd, maar mijn hoofd staat niet bekend om zijn correcte getallen). Het probleem was dat de auteurs in dienst waren bij Standaard Uitgeverij, en dat de loonkosten te zwaar werden.

Link naar reactie

Ron Van Riet begon met nr 66, De Vleermuis (ooit, héél lang geleden, zat hij helemaal alleen te signeren in de Standaard Boekhandel in Oostende, en omdat er geen andere belangstellenden waren heb ik dat album toen laten signeren- ik herinner me nog dat ik hem heb gevraagd op welk formaat hij zijn pagina's tekende). Twee albums later werd de reeks gerestyled: groter formaat, meer pagina's en een Parijs decor. Bij nr 93 volgde de laatste herstyling, wellicht in de hoop de dalende verkoop tegen te gaan, maar dat heeft dus blijkbaar niet geholpen.

Link naar reactie

Die strips gaan 2-3 euro/stuk. In nieuwstaat wat meer.

Uitzondering zijn de nrs 1 en 2. Als daar de juiste stickers nog bijzitten kan dat afhankelijk van de staat 10-20 euro gaan. Zie ook eens op Catawiki.

 

Het zijn juist de latere nummers die een stuk duurder zijn. Kleinere oplagen, niet eindeloos herdrukt. 

 

De laatste zes in nieuwstaat (nr 93-98) schat ik op ca. 100 Euro samen, check de verkoopprijzen op Catawiki maar.

Link naar reactie

Het zijn juist de latere nummers die een stuk duurder zijn. Kleinere oplagen, niet eindeloos herdrukt. 

 

De laatste zes in nieuwstaat (nr 93-98) schat ik op ca. 100 Euro samen, check de verkoopprijzen op Catawiki maar.

Ik heb ooit de 41 eerste gekocht in goede staat. Ik weet de exacte prijs niet meer, maar het was een stuk onder de 100 euro, dus 2 a 3 euro voor de ganse reeks in goede staat lijkt mij ok.

 

Voor wat betreft de 'kwaliteit'. Ik heb de eerste twee of drie uit de reeks gelezen en het er dan maar bij gelaten.

Link naar reactie

Zeker van? Volgens mij was deel 67 het eerste van Van Riet, Jacht op nr. 17. Je ziet in de tekeningen duidelijk de stijlbreuk.

 

 

Neen, ik ben daar niet zeker van. Dat staat ook maar zo op het internet. Maar je hebt gelijk, de Vleermuis vertoont nog typische Vandersteen-stijlkenmerken. Misschien dat Van Riet dat album heeft uitgewerkt op basis van schetsen van Vandersteen. Hij zal natuurlijk niet zomaar van het ene album op het andere de reeks overgenomen hebben. Er is in ieder geval zeker een andere inkter aan het werk.

(edit: eventjes wat tekeningen van Van Riet gegoogled en de manier waarop De Vleermuis geinkt werd, lijkt overeen te komen met de manier waarop hij in potlood tekent)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...