Ga naar inhoud

Studio 100 Verklaart Strips Dood


Bonte

Recommended Posts

Volgens mij is het niet de strips die ze dood verklaren maar het papieren medium voor een groot publiek, het artikel zelf heb ik nog niet gelezen maar toch een boude stelling.

 

http://maier-files.blogspot.be/2014/10/studio-100-verklaart-strips-dood.html
 
Deze morgen namen we bij het ontbijt Rekto:verso, een Vlaams “tijdschrift voor cultuur & kritiek”, ter hand en lazen daar: “Ik vind Jommeke een geslaagd cultuurproduct voor kinderen. Daarvan liggen meer dan vijftig miljoen albums in de Vlaamse kasten! Natuurlijk is de drager, de strip, nu volledig uit de tijd, maar het blijft iets wat kinderen boeit.”

 

Jommeke_feest2.jpg

Link naar reactie

Mwah, de strips van Studio100 kenden geen overweldigende distributie en braken nooit potten. Echt verstand van strips uitgeven hadden ze ook niet, dan is het makkelijk om ergens aan de verre overkant te staan roepen.

Link naar reactie

ik vind dat overdreven. Dood ... dood  ... dood ... dat is zo finaal. Nee, strips zijn nog niet dood. Ze hangen nog steeds met hun laatste doodsrochel in een vegetatieve staat aan een beademingsmachine uit het sovjettijdperk van tijdens de koude oorlog ... maar dood ... nee, nog nét niet.

Link naar reactie

De nuancering moet zeker gemaakt worden, zoals Kontiki stelt zijn de strips van Studio 100 niet bijzonder.

 

"meent hij dus ook dat strips, het “cultuurproduct” waarmee wij van De Maier-Files bezig zijn, “passé” zijn. Uit de tijd, overleden, voorbij, dood."

 

maar die nuancering zit dus ook al in de uitspraak zelf. Nergens stelt hij dat hij het gehele genre doodverklaart. Je mag je wél afvragen of hij over andere cultuurproducten (het genoemde Jommeke)  dezelfde mening heeft. Maar dat de strips van Studio 100 een gastrol in Walking Dead kunnen krijgen staat voor mij ook wel buiten kijf....

Link naar reactie

Who the f*ck is studio 100 ??

 

Een mooie muzikale invulling ( Plop, Piraat, Samson, Prinsesjes, K3, Amika, ... ) voor kinderen onder de zeven jaar, zonder dat ze betutteld worden en moeten luisteren naar oude meuk als Kinderen voor Kinderen, De Wamblientjes of Beertje Collargol. Mits wat correcte opvoeding, vinden ze , eenmaal acht, hetzelf grote bagger ( behalve het Huis Anubis ).  

 

Helaas zijn ze zich wat aan het verloochenen en moeten ze strategische keuzes maken, en gaan ze volop voor het re-vampen van internationaal bekende oudjes zoals Pipi Langkous en Maya De bij van 2D naar 3D. 

 

Ach, niet iedereen kan hele dagen luisteren naar het politiek correctere Kapitein Winokkio.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Irrelevante clowns die hopen bagger produceren en daar nog een hoop subsidies voor krijgen ook. Waste of time and energy.

 

Dàt is nu eens compleet, maar dan ook compleet fout.

Als er één productiehuis is dat al jaren klaagt dat het géén subsidies krijgt (niet voor zijn films, niet voor zijn musicals), is het wel Studio 100. Alles hebben ze zelf gefinancierd.

Link naar reactie

Vind ik ook. Ik verbied mijn kinderen naar die rommel te kijken en Plopsaland laten steevast we links liggen

 

Rommel? Natuurlijk zal het weer die kant opgaan. Studio 100 levert eigentijdse producties af, waar kinderen van kunnen genieten. Hun shows, films en series worden gemaakt door enthousiaste mensen die weten dat ze voor het meest kritische publiek spelen dat er bestaat: kinderen.

 

Maar ja, het staat natuurlijk wel goed om af te geven op een Vlaams bedrijf dat stilaan een internationale speler aan het worden is. Gert Verhulst boren we natuurlijk liefst zo diep mogelijk de grond in, daar hoort die arrogante omhooggevallen zak van een omroeper thuis. Je kan veel dingen zeggen van Studio 100, maar niet dat ze rommel afleveren. Rommel voor kinderen is dagelijks te zien op Nickelodeon, Cartoon Network en andere zenders. 

 

Tv voor kinderen die draait om waarden en normen, waar ze nog iets uit kunnen leren... Tja, zo'n rommel willen we niet overbrengen op onze kinderen, natuurlijk.

 

Ach ja... als sommigen maar iets hebben om de grond in te kunnen boren: liefst een commercieel product, lekker elitair doen.

 

Plopsaland: het meest efficiënt uitgebate pretpark van ons land. Links laten liggen, kinderen verdienen het niet om in een pretpark te komen dat zich volledig naar hen richt. 

Link naar reactie

 

 

Rommel voor kinderen is dagelijks te zien op Nickelodeon, Cartoon Network en andere zenders.

 

Bezondig je nu niet aan hetzelfde. Ook bij deze zenders zijn de programma's gemaakt door gedreven mensen. Ook daar zijn mooie waarden,lessen en normen te vinden. (En soms ook niet)

 

Maar ik geef je gelijk. Wat meer trots voor studio100 zou wel mogen. Maar ze zeggen toch altijd dat het typisch Vlaams is.

Link naar reactie

Je kan veel dingen zeggen van Studio 100, maar niet dat ze rommel afleveren. 

 

2

 

Doet me denken aan een discussie die ik jaren geleden had met mijn arty-farty nicht. Die zat af te geven op de machine Studio 100, en toen ik vroeg naar waar haar kindjes luisteren, zei ze "M-kids". Ik ben spontaan in de slappe lach geschoten.

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

idd ze maken wel kwaliteitsvolle programmas en het pretpark is volledig gericht op families met kinderen met vb overal buggy parkings en zo, ze letten op de kleine details

 

het enige wat je hen kan verwijten is dat ze hun programmas wat te veel uitbuiten door van alles kledij, boterhammendozen, speelgoed, etc te maken

 

maar eigenlijk doet disney juist hetzelfde

Link naar reactie

Studio 100 werkt met een heel andere kosten structuur dan een zelfstandige, voor grote bedrijven zijn strips niet meer interessant tenzij als promotie vehicle of als ze in verschillende taalgebieden populair zijn. Een nieuwe populaire reeks opstarten is haast onmogelijk geworden.

Link naar reactie

Bumba vind ik schitterend !  Toen die eerste afleveringen op de beeldbuis werden vertoond vond ik het spijtig dat ik geen marihuana-gebruiker ben, want ik kan me voorstellen dat het de max moet zijn om mee te trippen met de beelden van Bumba. 

 

Ik denk dat oftewel jij een verkeerd beeld hebt van marihuana of ik 1 van Bumba.

Link naar reactie

'k Verveelde me vannacht... Ongeveer halverwege wist ik zelf niet meer wat ik eigenlijk wilde zeggen, maar soit. 

 

 

Recent las ik in een column dat de CEO van Studio 100, Hans Bourlon, gezegd heeft dat strips volledig uit de tijd zijn. Het is een citaat dat werd gepubliceerd in het tijdschrift Rekto Verso. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dit artikel niet las en me dus moet baseren op een secundaire bron. Dit was echter voldoende om me toch de vraag te stellen of Hans al dan niet gelijk heeft. Zijn strips een medium dat gedateerd is? Is de huidige stripmarkt een flakkerende kaars uit de twintigste eeuw die binnenkort zal uitdoven? Zijn de meeste stripliefhebbers begonnen met lezen in de vorige eeuw en zijn zij nu een uitstervend ras?

Zelf ben ik ergens begin jaren ’90 begonnen met Jommeke, nog voor ik ook maar een letter kon lezen kreeg ik op ongeveer vierjarige leeftijd een exemplaar van De Haaienrots in handen. Zo vreemd was dat niet voor mijn familie om hun jongste telgen al vroeg strips te geven. Het is een beetje een familietraditie langs de zijde van mijn vader. Hij komt uit een gezin waarin strips in de jaren ’60 al de normaalste zaak van de wereld waren. Regelmatig hoor ik nog eens de verhaaltjes van vroeger, hoe mijn oom en hij ruzie maakten om als eerste de krant vast te krijgen om er de dagstrips in te kunnen lezen. Hoe kan het ook anders dat ze toen Het Volk lazen en Jommeke ook daar één van de vaste waarden was. Ook hun zussen, mijn tantes dus, lazen regelmatig mee. Eén van beiden heeft nog steeds strips in de huisbibliotheek staan die ze nu al eens doorgeeft aan haar kleinkinderen. De andere heeft samen met haar halve trouwboek de volledige Suske en Wiske-, Jommeke- en Nero-reeks in huis gehaald. Hun zonen hebben op hun beurt ook weer een bescheiden collectie opgebouwd. Als je zo’n mensen als familie hebt, is het dus niet onlogisch dat je ook al gauw een passie voor strips begint te ontwikkelen. Zeker als je dan nog eens op zevenjarige leeftijd een goeie honderdvijftig Suske en Wiske-boekjes in je handen krijgt en op je tiende de Bakelandt-reeks van je ouweheer mag ontdekken die hij al jaren zorgvuldig in zijn privékast bewaarde.

Ondertussen ben ik zesentwintig, oud genoeg om vader te kunnen zijn al is dat (nog) niet het geval. Als dit ooit verandert kan ik me echter moeilijk voorstellen dat ik mijn zoon of dochter nooit zou laten kennismaken met pareltjes zoals Sarah en Robin en Orphanimo!!!, ze laat proeven van Vlaamse klassiekers zoals De Rode Ridder of ze laat kennismaken met het wereldberoemde blauwe volkje, De Smurfen.  Dat er geen moderne ouders zijn die deze mening delen, dat lijkt nogal onrealistisch.

Het is wel zo dat strips steeds vaker lijken te verdwijnen in verkooppunten met een lage drempel. Denk maar aan de krantenwinkel of de supermarkt, waar we toch allemaal quasi dagelijks wel eens binnenwippen. De onverkochte exemplaren van het recentste nummer worden tegenwoordig telkens teruggestuurd naar de uitgever, waardoor er nooit meer sprake kan zijn van een grote stock. Dit kan je moeilijk positief noemen voor de uitgeverijen, want zo winnen ze geen nieuwe “zieltjes”. Aan de andere kant zien we wel regelmatig andere initiatieven om strips aan de man te brengen. Denk maar aan het fenomeen om strips bij kranten aan te schaffen voor een euro per stuk. Op deze manier hebben, zeer recent nog, dertig albums van De Blauwbloezen hun weg gevonden naar Vlaamse gezinnen. Als ik mijn lokale krantenboer mag geloven dan werpt dit soort acties weldegelijk zijn vruchten af in verkoopcijfers. Zowel van de krant als het laatste album van de reeks die aangeboden werd. Stripfiguren vinden ook nog steeds hun weg naar andere media, zo wordt er momenteel in onze contreien een animatiefilm gepland rond de Urbanus-strip. Zelfs in de VS worden er niet alleen stripverfilmingen gemaakt rond typische Amerikaanse comics, maar ook Belgische waarden zoals Kuifje en de Smurfen zijn er in de bioscoop geraakt. Of deze laatste positieve gevolgen hebben voor de stripverkoop, dat laat ik wel in het midden.

Leven strips nog? In deze tijd van moderne ontspanningstechnologieën lijkt er wel nog steeds een bescheiden plaatsje te zijn voor het occasionele halfuurtje met het beeldverhaal en met een beetje geluk zal dat nog wel even zo blijven. In ieder geval, mocht deze winter de elektriciteit bij je uitvallen en je even geen gebruik kunt maken van al die tablets, consoles en laptops die bij je thuis liggen te slingeren, denk er dan eens aan dat je het hele gezin een half uur zoet kunt houden met een strip bij het licht van een aantal flakkerende kaarsen. 

 

Link naar reactie

Rommel? Natuurlijk zal het weer die kant opgaan. Studio 100 levert eigentijdse producties af, waar kinderen van kunnen genieten. Hun shows, films en series worden gemaakt door enthousiaste mensen die weten dat ze voor het meest kritische publiek spelen dat er bestaat: kinderen.

Via via ken ik een meisje dat graag had gedanst in het orkest van Studio 100. Eén probleem: ze droeg een brilletje.

Studio 100: "En kan je dat brilletje afzetten als je moet dansen?"

Meisje: "Nee, want dan zie ik niks...

Studio 100: "Dan is daar de deur!"

 

Dat crapuul moet mij niet leren wat kindvriendelijkheid is.

 

... had jij iets gezegd van normen en waarden waar kinderen nog iets van kunnen leren?

Link naar reactie

Via via ken ik een meisje dat graag had gedanst in het orkest van Studio 100. Eén probleem: ze droeg een brilletje.

Studio 100: "En kan je dat brilletje afzetten als je moet dansen?"

Meisje: "Nee, want dan zie ik niks...

Studio 100: "Dan is daar de deur!"

 

Dat crapuul moet mij niet leren wat kindvriendelijkheid is.

 

... had jij iets gezegd van normen en waarden waar kinderen nog iets van kunnen leren?

 

Werner, that's showbusiness! Niet perse Studio 100 hè?

Link naar reactie

Via via ken ik een meisje dat graag had gedanst in het orkest van Studio 100. Eén probleem: ze droeg een brilletje.

Studio 100: "En kan je dat brilletje afzetten als je moet dansen?"

Meisje: "Nee, want dan zie ik niks...

Studio 100: "Dan is daar de deur!"

 

Dat crapuul moet mij niet leren wat kindvriendelijkheid is.

 

... had jij iets gezegd van normen en waarden waar kinderen nog iets van kunnen leren?

 

Jij zal vast een heel betrouwbaar persoon zijn, maar gaan we werkelijk mensen zwart maken met 'via via' verhalen? Één van die normen en waarden heet niet roddelen of kwaad spreken over anderen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Link naar reactie

Via via ken ik een meisje dat graag had gedanst in het orkest van Studio 100. Eén probleem: ze droeg een brilletje.

Studio 100: "En kan je dat brilletje afzetten als je moet dansen?"

Meisje: "Nee, want dan zie ik niks...

Studio 100: "Dan is daar de deur!"

 

Dat crapuul moet mij niet leren wat kindvriendelijkheid is.

 

... had jij iets gezegd van normen en waarden waar kinderen nog iets van kunnen leren?

Dat zal wel geen letterlijk citaat zijn, ze moeten massa's meisjes weigeren dus ga je automatisch een deel ontevreden mensen hebben.

 

Is de bril maatregel niet gewoon een vereiste voor de veiligheid?

Link naar reactie

Rommel? Natuurlijk zal het weer die kant opgaan. Studio 100 levert eigentijdse producties af, waar kinderen van kunnen genieten. Hun shows, films en series worden gemaakt door enthousiaste mensen die weten dat ze voor het meest kritische publiek spelen dat er bestaat: kinderen.

 

Maar ja, het staat natuurlijk wel goed om af te geven op een Vlaams bedrijf dat stilaan een internationale speler aan het worden is. Gert Verhulst boren we natuurlijk liefst zo diep mogelijk de grond in, daar hoort die arrogante omhooggevallen zak van een omroeper thuis. Je kan veel dingen zeggen van Studio 100, maar niet dat ze rommel afleveren. Rommel voor kinderen is dagelijks te zien op Nickelodeon, Cartoon Network en andere zenders. 

 

Tv voor kinderen die draait om waarden en normen, waar ze nog iets uit kunnen leren... Tja, zo'n rommel willen we niet overbrengen op onze kinderen, natuurlijk.

 

Ach ja... als sommigen maar iets hebben om de grond in te kunnen boren: liefst een commercieel product, lekker elitair doen.

 

Plopsaland: het meest efficiënt uitgebate pretpark van ons land. Links laten liggen, kinderen verdienen het niet om in een pretpark te komen dat zich volledig naar hen richt. 

 

 

ze maken wel rommel. en veel. bewijs: pak een scenario van piet piraat.

hetzelfde verhaal wordt én voor plop gebruikt én voor k3, enz....'t is gewoon de oude doordrukmethode.

ook de personages vallen onder de doordrukmethode, de slimme, de domme, de slaapkop, de smulpaap, ...

er zit bovendien bitter weinig verbeelding in.

dat was met vroegere produkties wel anders: het liegebeest, carolietje en haar bootje, alles wat francis verdoodt gedaan heeft, ...

ook het huidige zandkasteel (van nederlandse makelij) is stukken beter.

 

ik gun ze hun succes hoor, maar ik vind het rommel.

 

mijn zoontje (bijna 5) kijkt geen tv, maar als hij al iets kijkt, kijkt hij de ghibli die ik kijk.

ook van muziek luistert hij gewoon wat ik luister, ik word horendol van al die kindermuziek, ik hoor die tot in mijn bed als die al lang afstaat, slecht voor mijn geestelijke gezondheid.

 

nogmaals: hoe iemand zijn kinderen opvoed, is ieders zaak, geen oordeel daarover, ik wil alleen mijn mening kwijt :)

Link naar reactie

Dat zal wel geen letterlijk citaat zijn, ze moeten massa's meisjes weigeren dus ga je automatisch een deel ontevreden mensen hebben.

 

Is de bril maatregel niet gewoon een vereiste voor de veiligheid?

Nope. Meisje in kwestie is daarna gewoon naar een andere dansgroep gegaan waar dit geen enkel probleem was, maar die uiteraard niets met Studio 100 te maken heeft en ook niet op tv komen.

 

Ik kan hier nog uren ranten over Studio 100 hoor. Drie dellen die zich kleden alsof ze minderjarigen zijn en die zich voordoen als rolmodellen... Plopbananen die drie keer zo duur en tien keer zo rot zijn...

Commercie is nooit honderd procent uit te sluiten, maar maak dan alsjeblieft iets wat kwaliteit uitstraalt. Kijk bijvoorbeeld naar de vele in-houseproducties van de Efteling.

Link naar reactie

Jij zal vast een heel betrouwbaar persoon zijn, maar gaan we werkelijk mensen zwart maken met 'via via' verhalen? Één van die normen en waarden heet niet roddelen of kwaad spreken over anderen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Laten we het erop houden dat het niet om een geïsoleerd incident ging, en dat ik Bond Zonder Naam-quotes kan missen als kiespijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...