Ga naar inhoud

Marvel Bij Standaard Uitgeverij


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik had er zaterdag mee willen uitpakken, maar Standaard gunt mij duidelijk geen primeurtjes, terwijl het vorige week al wel in de nieuwsbrief van Tisjen Dop stond.

 

STANDAARD UITGEVERIJ VERWERFT DE NEDERLANDSTALIGE RECHTEN OP MARVEL COMICS

Grootste stripuitgeverij in Vlaanderen en Nederland gaat verder op het ingeslagen pad van vernieuwing en innovatie

Nadat Standaard Uitgeverij eerder al het Nederlandstalige striplandschap op zijn grondvesten deed daveren met de lancering van Amoras en Vlaanderen eindelijk een eigen superheld gaf met J.ROM, pakt Standaard Uitgeverij dit najaar opnieuw groots uit als het nieuwe huis van de Nederlandstalige Marvel Comics.

Marvel, iconisch geworden door superhelden als SpidermanThe Hulk en ‘titanic teams’ alsX-Men en Avengers, werden eerder als comics op de Nederlandstalige markt gebracht door Junior Press, Z-Press Junior Media en Nona Arte. Standaard Uitgeverij verwierf de rechten voor het Nederlandse taalgebied van Panini Comics, die in opdracht van Disney de wereldwijde rechten beheert. Met deze acquisitie geeft Standaard Uitgeverij opnieuw een sterk signaal: door proactief op zoek te gaan naar nieuwe opportuniteiten en te investeren in nieuwe concepten en productontwikkeling, zet Standaard Uitgeverij de toon voor de toekomst.

Standaard Uitgeverij stapt in op het ‘Universum van Marvel’ vanaf Marvel NOW!Iron ManAll new X-Men, Uncanny Avengers en Superior Spiderman bijten de spits af op 7 oktober, gevolgd door ThorGuardians of the GalaxyCaptain America en Wolverine op 4 november. Nieuwe nummers verschijnen met een frequentie van twee maanden. De comics verschijnen op het oorspronkelijke Amerikaanse formaat, maar zullen iets lijviger zijn: drie issues worden gebundeld en aangevuld met extra beeldmateriaal, 72 pagina’s voor €6,99.

Het ‘Universum van Marvel’ staat bekend om de 360°-aanpak op vlak van beleving: de comics voeden de films, die op hun beurt de perfecte aarde zijn waarop de games en de merchandisingproducten kunnen groeien. Het ‘Universum van Marvel’ is een verhaal dat perfect in elkaar past. Net om die reden past Marvel in het huis van Standaard Uitgeverij: met initiatieven als Comics Station en Yieha tracht Standaard Uitgeverij ook het universum rond de bestaande klassieke stripreeksen verder uit te bouwen en op die manier het succes van de bestaande stripreeksen het papier te laten overstijgen.

Standaard Uitgeverij is ervan overtuigd dat de acquisitie van Marvel Comics een bijzondere meerwaarde vormt voor het huidig profiel van de uitgeverij en naadloos aansluit op de kijk die de uitgeverij heeft op de toekomst.

Link naar reactie

Bekijken en wat later herbekijken dan zeker? Zie ook manga's (Astroboy), Franse strips (Er Was Eens, De Wind in de Woestijn) en strips naar tekenfilms (De Kleine Prins). 

Link naar reactie

Ik heb bedenkingen bij de vorm van uitgave... Tweemaandelijkse tijdschriftjes... Als we recentelijk dan de mooie uitgaves bekijken die RW van concurrent DC maakt...

 

Ook het instappunt lijkt me niet geweldig... Superior Spider-Man met doc Ock als Spider-Man... All-New X-Men met de originele X-Men die naar het heden gehaald worden om proberen de boel na Schism en AvX te redden... Wolverine, die na enkele maanden al het loodje legt... Om de paar maanden een nieuw event/crossover...

 

Ik hoop van niet, maar ik vrees dat het niet lang zal duren...

Z !

Link naar reactie

Zelfde opmerking als Z. Boekjes met drie comics in, 6.99 euro, dat zal bijna magazine vorm zijn. Op de Reep zijn ze RW gewoon ;)

Zelfde opmerking als Z bis : konden ze niet beter wachten tot na Secret Wars. Dan begint alles min of meer vanaf nul weer. 

 

En ook : waarom geen 'klassiekers' uitgeven in dikke HC. Marvel heeft er een pak, net als DC. 

Link naar reactie

Zelfde opmerking als Z. Boekjes met drie comics in, 6.99 euro, dat zal bijna magazine vorm zijn. Op de Reep zijn ze RW gewoon ;)

 

Zelfde opmerking als Z bis : konden ze niet beter wachten tot na Secret Wars. Dan begint alles min of meer vanaf nul weer. 

 

En ook : waarom geen 'klassiekers' uitgeven in dikke HC. Marvel heeft er een pak, net als DC. 

 

Ik zie dit initiatief meer voor de doelgroep die wel de Marvel films kent maar niet de comics. Dan is 6,99 een mooie instapprijs.

Wil je meer kwaliteit (en iets meer betalen) dan kom je bij b.v. RW uit. Iedereen tevreden toch?

Link naar reactie

Ik zie dit initiatief meer voor de doelgroep die wel de Marvel films kent maar niet de comics. Dan is 6,99 een mooie instapprijs.

Wil je meer kwaliteit (en iets meer betalen) dan kom je bij b.v. RW uit. Iedereen tevreden toch?

 

Lijkt mij ook eerder iets wat ik sporadisch voor mijn zoontje (7j) zou kopen. Zelf sowieso geen superheldenfan en ik koop liever trades in de originele taal.

Link naar reactie

Ik heb zo het vage gevoel dat Standaard zich op een ander publiek richt.

 

Tja, in hoeverre zal dat anders zijn. Uiteraard zal het Vertigo deel (en de Image/Dark Horse uitgaves) een ouder publiek aanspreken, maar het New52 deel zal toch hetzelfde publiek moeten trekken. Prijstechnisch zal het ook op het zelfde niveau uitkomen - ipv 2 bundelingen van ongeveer 20€ pst tov 6 van 6,99..

 

Gevoelsmatig zal dat wel anders zijn en zal de 'strijd' in de lage landen  DC vs Marvel in hardcover vs softcover uitgevochten gaan worden ;)

Link naar reactie

Gevoelsmatig zal dat wel anders zijn en zal de 'strijd' in de lage landen  DC vs Marvel in hardcover vs softcover uitgevochten gaan worden ;)

Wat jullie misschien kan stimuleren om wat meer in trade formaat uit te geven zoals Transmetropolitan :e012:

Dan kunnen er wat meer RW boeken mee op reis :e015:

Link naar reactie

Ik zie dit initiatief meer voor de doelgroep die wel de Marvel films kent maar niet de comics. Dan is 6,99 een mooie instapprijs.

Wil je meer kwaliteit (en iets meer betalen) dan kom je bij b.v. RW uit. Iedereen tevreden toch?

 

Maar sommige van die Marvel titels verdienen nou net een mooie HC. All New X en Uncanny X, Daredevil (titels die ik in trades koop) zijn niet voor kinderen, hoor :)

En Koen overdrijft natuurlijk met zijn 'brolstrips'. Wat weet hij daar nu van :P

Link naar reactie

Ik heb zo het vage gevoel dat Standaard zich op een ander publiek richt.

 

Ja, maar gaan ze dat publiek ook meekrijgen. All New Marvel bouwt gewoon verder op wat ervoor kwam. Niet op de films. Als dat publiek niet weet waar men zo druk over bezig is, bij de X-men of de Avengers, dan zal dat publiek vlug afhaken. 

Link naar reactie

Wat jullie misschien kan stimuleren om wat meer in trade formaat uit te geven zoals Transmetropolitan :e012:

Dan kunnen er wat meer RW boeken mee op reis :e015:

Het is toch te hopen dat RW zich vooral niet laten stimuleren/beïnvloeden door een uitgever die de voorbije 10 jaar amper een nieuw initiatief tot een bevredigend einde heeft gebracht (Er was eens, Astroboy, Wind in de woestijn, Apostata, ...)

Link naar reactie

En ook : waarom geen 'klassiekers' uitgeven in dikke HC. Marvel heeft er een pak, net als DC. 

 

Ja, dan hadden ze aan mij misschien nog wel een klant gehad. Alhoewel SC of HC mij niet uitmaakt, maar bij RW probeer ik er ook de klassiekers uit te pikken. En ik heb net de sprong gewaagd naar Marvel door een aantal Daredevils van Frank Miller te kopen.

 

En ook: als het reeksen betreft is Standaard niet te vertrouwen met zo een project. Hun planning zal op korte termijn waarschijnlijk beter en betrouwbaarder zijn dan RW, maar de vraag is hoe lang het blijft duren.

Link naar reactie

Eerste reactie die in me opkomt : moeten ze voor die Amerikaanse brolstrips (want dat zijn de meeste huidige Marvel-titels wel) prachtige Europese reeksen laten vallen.  De boekhouders zullen het wel goed bekeken hebben, zeker...

 

 

Bekijken en wat later herbekijken dan zeker? Zie ook manga's (Astroboy), Franse strips (Er Was Eens, De Wind in de Woestijn) en strips naar tekenfilms (De Kleine Prins). 

 

Ik zou persoonlijk ook liever een focus op de Europese stijl zien. Over de kwaliteit van de huidige Amerikaans comics spreek ik me niet uit, die lees ik zelden.Maar het lijkt me inderdaad toch ook dat die comics introductie door SU eerder verkennend (en geleidelijk?) zal zijn... 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Met Amoras en J.ROM wordt er toch een andere weg ingeslagen (niet dat ik het bejubel vanuit het standpunt van de klasse van Cambré of Molenaar). In 2014 waren enkel comics nog winstgevend. En er zit kwaliteit tussen, met dank aan RW, alhoewel je toch met oppassen en niet blindelings mag vertrouwen op Amerikaanse tekenaars (ik kocht een paar weken geleden een absolute miskleun qua artwork - nooit verwacht bij DC, de cover was het beste aan gans het album). Maar er zijn ook hoogstandjes qua scenario en tekeningen: Catwoman – Rome zien en sterven

 

Het wordt heel dringend tijd dat de stripscene meegaat met een mogelijk (nieuw) publiek. Op beurzen is de gemiddelde leeftijd van een verzamelaar de veertig reeds ruim overschreden  :e001: .

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ja, maar gaan ze dat publiek ook meekrijgen. All New Marvel bouwt gewoon verder op wat ervoor kwam. Niet op de films. Als dat publiek niet weet waar men zo druk over bezig is, bij de X-men of de Avengers, dan zal dat publiek vlug afhaken.

 

Ik vrees ervoor. Ik denk dat de Standaard eventjes op de Marvel filmhype wil springen. Dat filmpubliek zijn diegenen die naar Harry Potter, Lord of the Rings, The Hobbit en consoorten gaan. Geen stripslezers en zeker geen comix lezers.
Link naar reactie

Dat het succes van de films geen of weinig nieuwe comiclezers oplevert heeft het verleden wel bewezen, op een enkele uitzondering na. Over elk format valt te twisten en bij elk initiatief zijn er sceptici (op sommige plaatsen meer dan andere) die in plaats van blij te zijn liever meteen een rouwkaart uitzoeken. Feit is wel dat in eerdere discussies over de sleutel tot het succes van vertaalde comics vaak is genoemd dat ze breder verkrijgbaar moeten zijn. Standaard heeft de weg naar de supermarkten bijvoorbeeld al gevonden, dus wie weet wat er voor deze nieuwe uitgaven mogelijk is. Ik denk ook dat Marvel bij Standaard en DC bij RW, met totaal andere benaderingen, elkaar eerder aanvullen dan beconcurreren... en ik ben blij dat ik een steentje aan beide kan bijdragen.

Link naar reactie

En ook: als het reeksen betreft is Standaard niet te vertrouwen met zo een project.

Heb je al gezien hoe lang die comics reeksen kunnen zijn? Hoeveel afleveringen er bijv. van Batman zijn?

Het is krankzinnig om te verwachten dat die allemaal worden uitgegeven.

Ik zou zeggen: wees blij met wat ze uitgeven, en zeur niet direct over hoe lang ze het volhouden.

Die negatieve houding bestond op het laatst ook te veel rond manga.

 

Tenslotte moet je de schuld voor het afbreken van de reeksen niet bij de uitgever leggen, maar bij kopers die er niet zijn. Bij iedereen die je op straat tegenkomt die nog nooit een deel heeft gelezen, laat staan gekocht.

Link naar reactie

Ik ben blij dat Standaard Marvel uitgeeft. Euh, nu ja, dat Marvel weer in het Nederlands verschijnt, ongeacht of het nu Standaard is of niet. Ik ben alleen bang dat ze op een verkeerd moment in de Marvel geschiedenis inpikken (All New Marvel).

Ik heb geen probleem met het ontbreken van voorkennis als ik een trade lees, ik lees daar gewoon over, maar ik ben dat gewoon. Europese-strip-lezers hebben daar meer problemen mee, heb ik al ondervonden. 

 

soit. Ik ben content dat naast DC ook Marvel in het Nederlands verschijnt. 

Link naar reactie
Ik heb geen probleem met het ontbreken van voorkennis als ik een trade lees, ik lees daar gewoon over, maar ik ben dat gewoon. Europese-strip-lezers hebben daar meer problemen mee, heb ik al ondervonden.

 

Waarom zouden ze? De jonge lezertjes die Suske &Wiske beginnen te lezen vanaf deel 312 weten ook niet wie al die personages zijn. Dat houdt hen zelden tegen.

(als Standaard slim is doen ze zoals bij Asterix en plaatsen ze vooraan een wie is wie pagina en is dat hypothetische probleem opgelost).

Link naar reactie

Jullie gaan ervan uit dat het Marvel U en de avontuurtjes die de personagetjes beleven allemaal heel simpeltjes zijn. 

Hetgeen ik mis aan voorkennis zijn vaak maar details. Als je begint met All Now, dan mis je ALLE voorkennis. Zoals ik al zei, All Now is gewoon de verderzetting van lopende verhalen. 

 

LOPENDE verhaallijnen. Niet zoals bij Sus&Wis 1 afgerond verhaal per deel. 

Link naar reactie

Voorkennis wordt overroepen. Als jij daar overheen kan lezen, waarom zouden anderen dat dan niet kunnen? Miljoenen mensen stappen midden in lopende verhaallijnen in een verhaal, of dat nu strips, tv-reeksen, soaps, romanreeksen of wat dan ook zijn. Een goeie scenarist weet dat en houdt daar rekening mee (waarom denk je dat je in iedere Amerikaanse tv-reeks heel subtiel na de reclame eventjes vlug herhaald wordt wat er voor de reclame gebeurde?).

En hoe ingewikkeld sommige scenaristen van comics hun superheldenverhalen ook maken, in wezen blijven dat wel degelijk eenvoudige verhaaltjes: goed tegen slecht, een hoop geweld, de slechterik van dienst wordt al dan niet tijdelijk uitgeschakeld waarna alles opnieuw begint en opnieuw en opnieuw.

Link naar reactie

Ik heb zelf nog geen enkele Marvel NOW reeks gelezen, behalve Guardians of the Galaxy. Dat was trouwens mijn eerste Marvel-comic ooit. Ik stapte daar in met enkel voorkennis van de films en ik kon perfect volgens. Over de andere reeksen kan ik niets zeggen.

Maar zelfs al duurt het project maar kort, het zou wel vlaamse lezers zover krijgen om de Amerikaanse op te pikken nadat men er hier mee stopt. En dan ontdekken die lezers wat er allemaal kan met strips en gaan ze ook nederlandstalige strips kopen, wiens verkoopcijfers dan ook gaan stijgen. Ik bedoel maar, het is beter dat men iets probeert uit te geven, dan niks uit te geven.

Link naar reactie

Tom :

Ja, maar waarom dan niet eventjes wachten tot alles weer opnieuw begint,ttz na Secret Wars.

En nu gewoon enkele 'klasiekers' uitgeven. 

 

Ik kan er overheen lezen omdat ik mee ben met de verhaallijnen van de voorbije paar jaar. En dat probeer ik nu net duidelijk te maken, binnen enkele maanden heb je die kennis niet meer nodig. Voor All New Marvel heb je de kennis van de voorbije paar jaar wel nog nodig. Waar ik overheen lees, zijn slechts details. 

 

En alle verhalen zijn dan eenvoudig : het is altijd een liefdesverhaal, of altijd goed tegen slecht, of een combinatie van de beide. Altijd en overal.

Superhero is geen uitzondering. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...