Ga naar inhoud

Inferieure Uitgaves (Losse Bladeren, Lelijke Druk, ...)


shiraz

Recommended Posts

Bij de eerste hardcover van Elephantmen had ik ook dat de lijm tekort schoot en de pagina's los kwamen wanneer het boek werd gelezen. 

 

maar die zit wel met katernen vastgenaaid. (Maar, idd, de aparte katernen kwamen wat los, zodat je de draad van het inbinden kon zien).

 

eigenlijk kan deze draad (haha) snel gesloten worden: de allerergste uitgaves zijn die van arboris in de jaren 80. Die werden niet gebonden en amper gelijmd. je kreeg de cover en de losse bladen, lijmen moest je zelf doen :D

Link naar reactie

 

Nietjes zijn ook niet altijd de oplossing:

 

  • je hebt geen rug
  • ze roesten
  • uiteindelijk komen de bladen in het midden los (of zelfs de kaft)

 

 

Naast die roestende nietjes zijn die albums ook nog eens geneigd om beschadigingen aan de hoeken aan te trekken omdat de rug niet mooi recht is.

 

Ik heb nu trouwens een honderdtal Mondria, Panda en (in iets mindere mate) Oberon albums uit de 80ies in de kast staan die niet meer te lezen zijn zonder dat de pagina's eruitvallen. Hoe bevestig je één of enkele losgelaten pagina's weer aan het boek, lijmen gaat dan moeilijk want het grootste deel vd bladen zit nog vast.....

Link naar reactie

Naast die roestende nietjes zijn die albums ook nog eens geneigd om beschadigingen aan de hoeken aan te trekken omdat de rug niet mooi recht is.

 

Ik heb nu trouwens een honderdtal Mondria, Panda en (in iets mindere mate) Oberon albums uit de 80ies in de kast staan die niet meer te lezen zijn zonder dat de pagina's eruitvallen. Hoe bevestig je één of enkele losgelaten pagina's weer aan het boek, lijmen gaat dan moeilijk want het grootste deel vd bladen zit nog vast.....

 

Plakband?

Link naar reactie

 

Nietjes zijn ook niet altijd de oplossing:

 

  • je hebt geen rug
  • ze roesten
  • uiteindelijk komen de bladen in het midden los (of zelfs de kaft)

 

 

Waarom is het niet hebben van een rug een probleem?

De bladen in het midden gaan enkel loskomen bij héél intens gebruik. Anders blijven die daar goed zitten.

Een extra voordeel van geniete strips is dat ze meestal dunner zijn en je dus minder plaats nodig hebt.

Link naar reactie

Ik heb bij de Mondria, Arboris en Panda uitgaven heel voorzichtig, wat vrij makkelijk ging, alle pagina's uit het boek genomen. Dan van iedere pagina de lijmresten verwijderd. Daarna alle pagina's  met twee egale latjes en twee miniklemschroeven bij elkaar geperst. Deze pagina's ingesmeerd met houtlijm. Ze een aantal dagen laten drogen en ze daana terug met houtlijm in de cover geplakt. Tijdrovend, ik weet het, maar het was de moeite waard.

Link naar reactie

Ik heb bij de Mondria, Arboris en Panda uitgaven heel voorzichtig, wat vrij makkelijk ging, alle pagina's uit het boek genomen. Dan van iedere pagina de lijmresten verwijderd. Daarna alle pagina's  met twee egale latjes en twee miniklemschroeven bij elkaar geperst. Deze pagina's ingesmeerd met houtlijm. Ze een aantal dagen laten drogen en ze daana terug met houtlijm in de cover geplakt. Tijdrovend, ik weet het, maar het was de moeite waard.

 

Godsamme tiger, wat een monnikenarbeid, kan ik je inhuren ?

Link naar reactie

Waarom is het niet hebben van een rug een probleem?

De bladen in het midden gaan enkel loskomen bij héél intens gebruik. Anders blijven die daar goed zitten.

Een extra voordeel van geniete strips is dat ze meestal dunner zijn en je dus minder plaats nodig hebt.

Boeken met een rug (en dus tekst er op) zijn makkelijker terug te vinden in een kast  :e012: .

Roeste nietjes en uitrafelen van de achterzijde zijn een probleem, dat je zelfs al ben je zorgzaam, moeilijk te vermijden is.

Ik heb een collectie Piet Pienter en Bert Bibber (nochtans als eerste koper) die met dit probleem kampt. Bovendien komt bij een aantal Standaard Uitgaven de plastic laag los langs de rugrand (Bessy - lichtblauwe uitgaven). De oudere Bessy's (donkerblauw) hebben meestal loszittende middenbladen (OK, hier was ik niet de eerste eigenaar).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...