Yncke Posted December 19, 2015 Share Posted December 19, 2015 Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn of haar keuze verdedigen. De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A: laatste plaatje van een strook welke ik vroeger hilarisch vond; net als bv janssen en jansen met de 'ontploffende' auto in het zwarte goud striphooligan B: De chris ware is duidelijk een referentie naar zijn "moeilijke" imago waar deze zwembadscene een persiflage van is. Hoewel dat de kleuren en lijnen erg simpel en vrolijk lijken, zie je in de tekst en fragmentatie hoe het hoofdpersonage worstelt met zijn plaats in deze drukke omgeving. Toch blijft dat gladde, optimistische gevoel hangen. Er is geen stripmaker die zo kan werken met gevoelens als deze Oak Parker. Bij één van de twee plaatjes moest ik de keuze maken om tekst door te knippen omdat het anders te veelvuldig zou worden. Mijn excuses. Stuvio yncke.be Link to comment
nobody Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 En dat op Kerstmis. Tweede plaatje is geheel toevallig. Link to comment
TomP Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 B zegt natuurlijk veel meer dan A. B vind ik grafisch 'mooier' dan A. Link to comment
Suske Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 B zegt natuurlijk veel meer dan A. Inderdaad, maar gezien het aantal plaatjes wordt hier eigenlijk het equivalent van een hele plaat getoond. Dan zou je bij Haddock ook de volledige scene met de pleister moeten afbeelden. Een moeilijke keuze, maar ik ga voor A. Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
Timhardt Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 Ik vind die klare lijn van Herge, maar niets. Chris Ware kan me zeker bekoren, B! Link to comment
Waldorf Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 Ik hou wel van het werk van Ware: B dus. Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Tweetie Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 Ik kies voor A. De leesrichting van B is onlogisch. Je begint met de twee vierkantjes links en gaat dan automatisch door naar beneden naar de drie vierkantjes daaronder. Dat komt niet overeen met de rest van de plaatjes. Ook de dop van de fles werkt niet mee. De extra lijntjes die in de eerste twee plaatjes een dop suggereren, zijn in de plaatjes daaronder weg, zodat de dop van de fles is. Maar toch komt er niets uit de fles. En die man kan toch niet dronken zijn? Kijk eens naar de lichaamshouding: voeten bij elkaar, volledig rechtop, geen steun zoeken op een tafel of zo. Aan de plas te zien komt hij recht uit het zwembad. Link to comment
SPeeDy Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 Een moeilijke. Ik heb Kuifje altijd al sterk overroepen gevonden. Ondanks dat de verhalen goed zijn en mooi getekend heb ik ze nog altijd maar 1x gelezen. Dit plaatje van Haddock doet me niet veel. Ware heb ik al verscheidene keren vastgehad, maar de tekenstijl is niet mijn ding. Door de uitleg van Stuvio heb ik me wel wat meer verdiept in het plaatje en ik kan hem wel volgen waarom hij dit knap vindt. Het is dus Ware geworden. Link to comment
lordofindifference Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 Bedankt voor je exposé Stuvio, Ik vond het heel verrijkend en het helpt me inderdaad wat meer het werk van Ware te begrijpen. Veel van wat je aanhaalt geeft een goeie verduidelijking van de bedoelingen van de auteur, en ik zie in waarom jij en vele anderen Chris Ware zo appreciëren. Ik vrees dat ik er niet gevoelig voor ben. Ik waardeer wel de cerebrale inspanning van de auteur, maar voor mij hoeft dit niet zo. Ik ben er me wel van bewust dat voor veel mensen dat wel een meerwaarde is hé In strips zoek ik meer ontspanning en escapisme, en niet zozeer intellectuele uitdaging. Vandaar toch op A gestemd... ('k vond dat als kind ook een van de betere grapjes van RG ) Link to comment
Zwendel Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 A komt uit mijn favoriete Kuifje album en het verhaal rond die pleister is ook weer zo'n verhaal in het grote verhaal dat alles zo goed maakt. Link to comment
TDPB Posted December 25, 2015 Share Posted December 25, 2015 Chris Ware zal ook zelden tot nooit perspectief gebruiken. Zoals een zekere Stuvio zou zeggen: "Dat kan in het echt niet. Plaatje B kan dus niet." Dus kies ik maar voor A, ook al is dat een flutprentje. Maar ik hou van de eenvoud in het werk van Hergé. Link to comment
Dr. Benway Posted December 26, 2015 Share Posted December 26, 2015 Dat plaatje van Haddock is wel heel erg onbeduidend, wat mij betreft. Om de humor van Hergé heb ik bovendien nooit kunnen lachen. Die Chris Ware is mij aan de andere kant veel te klinisch en vormelijk. Wederom een lastige keuze dus. De uitgebreide toelichting van Stuvio heeft mij echter nog wat langer naar B laten kijken en heeft de waardering wel heel iets verhoogd. B dus. marcelherms.nl Link to comment
Yncke Posted December 26, 2015 Author Share Posted December 26, 2015 Ik apprecieer het werk dat je in je post hebt gestoken, maar. Chris Ware zal ook zelden tot nooit perspectief gebruiken.Nonsens. Dat de opening van de fles een ellips is en geen cirkel of dat de mensen op de achtergrond kleiner zijn dan op de voorgrond, da's perspectief. Hij gebruikt wel perspectief, een eenvoudig, weliswaar, en niet helemaal accuraat maar toch. Perspectief. Ik ben absoluut geen fan van Kuifje, en vind A behoorlijk banaal, maar bij deze heb je me overtuigd om A te stemmen. Dus mijn dank, ik wist echt niet wat stemmen. yncke.be Link to comment
Yncke Posted December 26, 2015 Author Share Posted December 26, 2015 Je zou me teleur gesteld hebben als je je haat anders omzette.Haat? Welke haat? yncke.be Link to comment
Yncke Posted December 26, 2015 Author Share Posted December 26, 2015 Tegenover mij. Haat, dat is te sterk. Laten we't antipathie noemen. O.o yncke.be Link to comment
Yncke Posted December 26, 2015 Author Share Posted December 26, 2015 Mocht ik verkeerd zijn,Dat ben je. 't Is niet omdat ik vind dat je favoriete auteur nonsens verkoopt, dat ik je antipathiek vind. yncke.be Link to comment
Bonte Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 Chris Ware ziet er heel goed uit maar hij heeft wel veel prentjes nodig om iets te vertellen, dan liever A voor deze prent. Link to comment
the pope Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 Grote Ware-fan, maar ik zou wsl iets anders van hem gekozen hebben (dat had ik dan maar moeten doen, in plaats van daarover te zagen ha!) Link to comment
striphooligan Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 Omdat we oorspronkelijk voor strip plaatjes gingen, koos ik deze van Hergé. Later werd het toegestaan stroken e.d. te plaatsen; helaas. Ik liet het maar zo..... Link to comment
Diogenes Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Voor B gegaan. Totaal niet mijn favoriete stijl maar wel erg goed getekend. Denk ik om te bewijzen dat ik ben? Link to comment
Daan Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 A. Helemaal klassiek en ik moest direct glimlachen. Hoewel het werk van Hergé vaak statisch wordt genoemd laat Ware zien dat steriel in het kwadraat ook mogelijk is. En dit moet een feestje voorstellen?? Link to comment
Recommended Posts