Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (16)] Plaatje 1 Vs. Plaatje 10


Yncke

  

47 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk plaatje vind jij het 'beste'?

    • A
      26
    • B
      21


Recommended Posts

Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn of haar keuze verdedigen. :)

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde.

De verliezer valt af.

 

A:

01.jpg

 

laatste plaatje van een strook welke ik vroeger hilarisch vond; net als bv janssen en jansen met de 'ontploffende' auto in het zwarte goud

 

striphooligan

 

B:

10.png

 

De chris ware is duidelijk een referentie naar zijn "moeilijke" imago waar deze zwembadscene een persiflage van is. Hoewel dat de kleuren en lijnen erg simpel en vrolijk lijken, zie je in de tekst en fragmentatie hoe het hoofdpersonage worstelt met zijn plaats in deze drukke omgeving. Toch blijft dat gladde, optimistische gevoel hangen. Er is geen stripmaker die zo kan werken met gevoelens als deze Oak Parker.

 

Bij één van de twee plaatjes moest ik de keuze maken om tekst door te knippen omdat het anders te veelvuldig zou worden. Mijn excuses.

 

Stuvio

Link naar reactie

Ik kies voor A. 

 

De leesrichting van B is onlogisch. Je begint met de twee vierkantjes links en gaat dan automatisch door naar beneden naar de drie vierkantjes daaronder. Dat komt niet overeen met de rest van de plaatjes.

 

Ook de dop van de fles werkt niet mee. De extra lijntjes die in de eerste twee plaatjes een dop suggereren, zijn in de plaatjes daaronder weg, zodat de dop van de fles is. Maar toch komt er niets uit de fles.

 

En die man kan toch niet dronken zijn? Kijk eens naar de lichaamshouding: voeten bij elkaar, volledig rechtop, geen steun zoeken op een tafel of zo. Aan de plas te zien komt hij recht uit het zwembad.

Link naar reactie

Een moeilijke. Ik heb Kuifje altijd al sterk overroepen gevonden. Ondanks dat de verhalen goed zijn en mooi getekend heb ik ze nog altijd maar 1x gelezen. Dit plaatje van Haddock doet me niet veel.

Ware heb ik al verscheidene keren vastgehad, maar de tekenstijl is niet mijn ding. Door de uitleg van Stuvio heb ik me wel wat meer verdiept in het plaatje en ik kan hem wel volgen waarom hij dit knap vindt. Het is dus Ware geworden.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Bedankt voor je exposé Stuvio,  Ik vond het heel verrijkend en het helpt me inderdaad wat meer het werk van Ware te begrijpen.

Veel van wat je aanhaalt geeft een goeie verduidelijking van de bedoelingen van de auteur, en ik zie in waarom jij en vele anderen Chris Ware zo appreciëren.

Ik vrees dat ik er niet gevoelig voor ben. Ik waardeer wel de cerebrale inspanning van de auteur, maar voor mij hoeft dit niet zo.

Ik ben er me wel van bewust dat voor veel mensen dat wel een meerwaarde is hé :)

 

In strips zoek ik meer ontspanning en escapisme, en niet zozeer intellectuele uitdaging. Vandaar toch op A gestemd... ('k vond dat als kind ook een van de betere grapjes van RG :) )

Link naar reactie

Dat plaatje van Haddock is wel heel erg onbeduidend, wat mij betreft. Om de humor van Hergé heb ik bovendien nooit kunnen lachen.

Die Chris Ware is mij aan de andere kant veel te klinisch en vormelijk. Wederom een lastige keuze dus. De uitgebreide toelichting van Stuvio heeft mij echter nog wat langer naar B laten kijken en heeft de waardering wel heel iets verhoogd. B dus.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Ik apprecieer het werk dat je in je post hebt gestoken, maar.

Chris Ware zal ook zelden tot nooit perspectief gebruiken.

Nonsens. Dat de opening van de fles een ellips is en geen cirkel of dat de mensen op de achtergrond kleiner zijn dan op de voorgrond, da's perspectief. Hij gebruikt wel perspectief, een eenvoudig, weliswaar, en niet helemaal accuraat maar toch. Perspectief.

 

Ik ben absoluut geen fan van Kuifje, en vind A behoorlijk banaal, maar bij deze heb je me overtuigd om A te stemmen. Dus mijn dank, ik wist echt niet wat stemmen. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...