nobody Posted January 6, 2016 Share Posted January 6, 2016 Tweede ronde. Welk van deze twee plaatjes vind jij het beste, leukste, belangrijkste, enz...? Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht. Zeg voor wie je stemt en waarom, of niet. De bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun. De indiener van het plaatje mag natuurlijk zoveel mogelijk uitleg geven, en zijn keuze verdedigen De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af. A: De Zwitser Frederik Peeters maakte zijn fel bejubelde graphic novel in amper drie maanden tijd, waarin hij observeerde, nadacht en zijn eigen leven reconstrueerde. Hijzelf noemt het emotionele kots. Feit is dat dit dagboek niet vrijblijvend is. Deze parel is ontroerend, lastig en toch weer grappig. Eenmaal vallen al die emoties samen in één enkel kadertje. Het resultaat is een verbaasde neushoorn die nog jaren op je netvlies zal blijven kleven. Los van de beladen ziekte die steeds op de achtergrond meeloert én die soms opduikt in de dikke zwarte pennenstreken, is dit een opvallend luchtig en gemakkelijk leesbaar boek. Peeters zet immers zijn personages centraal in de kaders. Hierdoor verdwaal je nooit in de tekeningen. Die grafische keuze levert bovendien pareltjes van pagina’s op, zoals die beruchte neushoornpagina. Ook de tollende bedscène — een techniek die we al iets minder intens zagen in het slotdeel van Conz' De Tweede Kus — is memorabel. www.stripspeciaalzaak.be kool thing B: "Deze vond ik altijd tot de verbeelding spreken." Simon Link to comment
nobody Posted January 15, 2016 Author Share Posted January 15, 2016 Ik kies A. Het intrigeert me. Link to comment
Rik Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 B, maar om dezelfde reden als Kuzuri Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Dr. Benway Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Voor mij B. marcelherms.nl Link to comment
nobody Posted January 15, 2016 Author Share Posted January 15, 2016 Ik vind B geen sterke Zwartkijken. Er zijn er veel betere. Maar dat doet er niet toe. A is gewoon een beter plaatje Link to comment
Simon Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Persoonlijk vind ik dat plaat B een sterkere boodschap heeft dan A. Link to comment
Kool Thing Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 À Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Timhardt Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 A, overduidelijk. veel verhalender. Link to comment
Bart 01 Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 A vind ik een heel intrigerende plaat. Ik ga zelfs het boek kopen op basis van de plaat denk ik. Link to comment
Safetyboy Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ik kies A. Het intrigeert me. ² ken het verhaal niet, maar dit plaatje wil het me laten leren kennen (of zoiets) (òÓ,)_\,,/ Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid. Link to comment
mojo Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Moeilijke keuze, ik vind ze beiden goed. Ik ga er nog even over nadenken. This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
Tweetie Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Persoonlijk vind ik dat plaat B een sterkere boodschap heeft dan A. Dat maakt dus A juist interessanter: wat gebeurt er nu? Ook zorgen al die ogen ervoor dat de toeschouwer meer betrokken is bij de gebeurtenis, dan de eindeloze rij anonieme beulen. Link to comment
Diogenes Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 B gekozen. A is zeker ook erg fraai maar B spreekt mij toch niet iets meer aan. Het komt meer binnen zogezegd. Ik ken beide reeksen niet overigens dus dat speelt voor mij niet mee. Denk ik om te bewijzen dat ik ben? Link to comment
Yncke Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ik ben er nog niet uit voor deze. Met A zou de context van de strip waarschijnlijk voor een stukje de verwondering tenietdoen (ik heb de strip niet gelezen), terwijl B zijn sterkte juist haalt uit de context waar het plaatje uit komt. yncke.be Link to comment
Kristof Berte Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 In de vorige ronde stond A tegenover een plaat uit Zoo, als ik mij niet vergis. Ik heb toen ook voor A gestemd. Ik kan toch nu niet tegen Frank Pé en tegen Franquin stemmen? Maar gedoeme A is een sterke kader... Ik twijfel nog eventjes. Als Zwartkijken het duidelijk zou halen, stem ik alsnog voor A, anders weet ik het nog niet goed... 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
TDPB Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ik zie op A vooral drie lelijke zwarte vlekken. Link to comment
Kool Thing Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Met A zou de context van de strip waarschijnlijk voor een stukje de verwondering tenietdoen (ik heb de strip niet gelezen),... in tegendeel. De context verscherpt de tekening alleen maar, en voegt er een scheut humor aan toe Plaat ervoor: tekstballon: Je hebt evenveel kans om Aids te krijgen als wanneer je hier buitengaat tegen een neushoorn te botsen. Hahaha. En dan sla je de bladzijde om.... en dan zie je het plaatje. ( sorry heb thuis de Franse versie ) Die zwarte vlekken zijn idd storend, maar de rechtse vlek is een schaduwvlek. Die neushoorn is een soort dwanggedachte die langzaam verdwijnt/opstijgt ( laatste kadertje ) Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Kool Thing Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Het is zowat de grap van "We gaan een denkoefening doen, maar denk niet aan een olifant".... Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link to comment
Yncke Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Wel. Eigenlijk doet de context toch een beetje de verwondering teniet, vrees ik. Maar je hebt me wel overtuigd om voor A te stemmen. Die grote verwonderde ogen van die neushoorn... yncke.be Link to comment
Bonte Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 A, ik vind het prentje erg sterk. Met de context erbij eigenlijk een stuk minder interessant. Link to comment
Timhardt Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Persoonlijk vind ik dat plaat B een sterkere boodschap heeft dan A. dat mag, maar wat is volgens jou de boodschap van A? Link to comment
TDPB Posted January 18, 2016 Share Posted January 18, 2016 Als losstaand prentje geeft A geen enkele boodschap. Je kan er als kijker van alles bij fantaseren, maar het heeft geen boodschap. B vertelt dan weer een heel verhaal waar weinig bij te fantaseren valt. Link to comment
Simon Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 dat mag, maar wat is volgens jou de boodschap van A? Ik ben niet zo goed in mijn mening over te brengen naar iemand anders, maar ik zal het toch proberen. Eigenlijk is mijn plaatje een aanklacht tegen de doodstraf. De eerste persoon wordt ter dood veroordeelt, maar omdat het vrijwillig doden van een persoon bestraft wordt met de doodstraf wordt de beul ook ter dood veroordeelt. Zo krijg je eigenlijk een vicieuze cirkel van executies. Hiermee toon je eigenlijk de onzin aan van de doodstraf. Link to comment
Simon Posted January 19, 2016 Share Posted January 19, 2016 Oeps zie nu pas dat Timhardt het andere plaatje bedoelt. Als je louter en alleen het plaatje ziet, dan zie je enkel twee personen met een neushoorn in het midden. Ik zie er geen boodschap of context in. Als je de plaatjes er rond ziet, dan wordt het natuurlijk duidelijker. Maar dan heb je wel de andere plaatjes nodig. Bij plaatje B heb je dit niet. Link to comment
Recommended Posts