Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

De man weet dus  zelf niet wat hij vertelt in zijn eigen strips! En de fans maar zoeken naar diepere betekenis!!! HAHAHA!

:e005: :e005: :e005: :e005: :e005: :e005:

 

Daar ben ik het dan weer niet mee eens.  Ik houd enorm van strips, films, muziek,... met complexe structuren, of waar het narratieve soms ver te zoeken is.  Maar, ik heb al jaren geleden afgezworen nog op zoek te gaan naar diepere betekenissen.  Je moet gewoon opgaan in de sfeer en unheimlichkeit, je laten meevoeren door wat je ziet, hoort, ervaart,... .  Je daarvoor openstellen werkt, vind ik, veel beter dan net alles proberen te ontrafelen.  Dat is voor mij zinloos en verpest de ervaring.  Lang leve de gezonde lsd-trip, :e012:

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Daar ben ik het dan weer niet mee eens.  Ik houd enorm van strips, films, muziek,... met complexe structuren, of waar het narratieve soms ver te zoeken is.  Maar, ik heb al jaren geleden afgezworen nog op zoek te gaan naar diepere betekenissen.  Je moet gewoon opgaan in de sfeer en unheimlichkeit, je laten meevoeren door wat je ziet, hoort, ervaart,... .  Je daarvoor openstellen werkt, vind ik, veel beter dan net alles proberen te ontrafelen.  Dat is voor mij zinloos en verpest de ervaring.  Lang leve de gezonde lsd-trip, :e012:

 

 

bis!

Link naar reactie

Vreemd. In de Permeke bibliotheek (Antwerpen) hebben ze zowat alles (minstens) dubbel denk ik. Rork, Arq,...

Ik kan mij voorstellen dat het in de bibliotheken in de grote steden wel te vinden is. In Leuven hebben ze ook vrijwel alles, maar voor de rest is het in Vlaams-Brabant maar magertjes. In de bieb waar ik ga kan je vlot dingen zoals Jodorowsky en Moebius vinden, maar nix Andreas. Zal eens vragen hoe dat komt.

Link naar reactie

Omdat de bieb er niet aan wilt.

Ik heb ooit in een bieb van een kleine gemeente verrassend complete reeksen gevonden, zoals Verhalen en Legenden.

Het hangt af van wie beslist over de aankopen.

 

Te gek eigenlijk: sinds Andreas op Twitter zit, kun je moeilijker vinden wanneer zijn volgende Cap verschijnt, dan toen dat niet het geval was.

Zo zie je maar.

Andreas is ook gevallen voor de verleiding van sociale media: zijn Twitter-account staat vol berichten van hemzelf en van anderen: extreem gebruik, typisch soc.med.

En wat we willen weten, weten we niet.

 

Cap 19 kocht ik op 2 december 2015.

Dus vermoedelijk verschijnt Cap 20, "Maître" in november/december 2016.

Link naar reactie

Capricorne 20 is door Lombard uitgesteld tot januari. Meer informatie hebben wij ook niet. De verschijning van de Nederlandstalige delen 19 en 20 is dus ook uitgesteld tot dan.

 

 

Dank je.

Dan zal de omzet van onze plaatselijke boekhandel een dip kennen in 2016 en herleven in 2017 :)

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 months later...

De nieuwe Capricornus begint in het Frans al op te duiken. Een zekere Alex heeft 'm al. Ik wacht nog op de mijne.

 

PS: Cap is zonder baard begonnen. Mijn vermoeden: het verhaal eindigt met een tijdlus.

 

Die zekere Alex ben ik.... Heb de Franse versie inderdaad afgelopen zaterdag ontvangen. Heb 'm met mijn beperkte kennis van de Franse taal gelezen en ben nu druk met de vertaling. Dat lezen en vertalen gaat wel steeds soepeler na 9 (of eigenlijk 8, want 12 was een eitje) vertalingen maken. Wil geen spoilers doen dus geen uitspraken over tijdlussen, moet zelfs rekening houden dat de meeste van jullie deel 19 ook nog niet gelezen hebben. Qua grafisch is het ook weer erg fraai en mooie verwijzingen naar eerder delen. Alles begrijpen wordt nog wel een hele puzzel, maar dat zijn we van A. gewend.

Link naar reactie

Oké, deze keer wil ik ook geen spoilers. Ik stel er wel graag hypothese over op.
 

Ik zou de eerste cyclus (als die bundel nog te krijgen is) van ARQ aanraden.


Ook sterk is de tweede cyclus van Capricornus. Dat is deel 6 tot en met 10.

In het begin van zijn carrière probeerde Andreas allerlei tekenstijlen uit.
Sommige liefhebbers hebben het erg voor zijn gedetailleerde z/w-tekeningen. En als dat je zou bevallen, is het eerste deel van Cromwell Stone een aanrader.

Ook sterk: Cyrrus.

Verder ben ik het ook eens met Fragmenten-Doorgangen, de eerste twee delen van Rork.

Dat je alleen de eerste cyclus of het eerste deel van een reeks van Andreas leest, is doorgaans geen probleem.
Het was bijv. niet voorzien dat er na Fragmenten en Doorgangen nog delen van Rork zoudne komen. Dat tweeluik kan op zichzelf staan.

Hetzelfde geldt voor het eerste deel van Cromwell Stone en de eerste cyclus van Arq.

Tegenwoordig telt Arq 18 delen, maar dat schijnt ook niet te zijn gepland.
Andreas borduurt doorgaans verder op allerlei details uit voorafgaande delen, en bouwt daar dan een verhaal mee uit. Sommige van die details waren dus niet ingevoegd als aanzet tot de plot.

Wat Schuiten & Peeters en hun Duistere Steden betreft: zij komen op mij over als erg "deftig". Erg levendig is hun stijl niet, en er zit ook weinig beweging in.
Zou ik het zeggen? Vooruit: de Duistere Steden lijkt een stripreeks voor heertjes, voor mensen die "zich goed houden". Het is een reeks die lijkt te zijn gemaakt om op het bureau van vastbenoemde ambtenaren te staan. Dat komt waarschijnlijk doordat Brussel een belangrijke inspiratiebron is.
Andreas tekent avontuurlijker.

(en, ja, ik heb wel het een en ander te doen vandaag, maar ik wacht op een e-mail van een klant)

Link naar reactie

Bedankt voor de tip Peter!! Mij spreekt fijn zwart wit werk erg aan. Is framenten-doorgangen ook in die stijl?

 

Wat schuiten betreft- zijn tekenstijl vind ik echt fenomenaal, al is het soms inderdaad wel wat stijf. De verhalen kunnen me echter om de een of andere reden absoluut niet bekoren. Ik weet alleen eigenlijk niet zo goed waar dat nou aan ligt.

 

T zal voor n deel van doen hebben met de vaagheid van de verhalen

Link naar reactie

Bedankt voor de tip Peter!! Mij spreekt fijn zwart wit werk erg aan. Is framenten-doorgangen ook in die stijl?

 

Wat schuiten betreft- zijn tekenstijl vind ik echt fenomenaal, al is het soms inderdaad wel wat stijf. De verhalen kunnen me echter om de een of andere reden absoluut niet bekoren. Ik weet alleen eigenlijk niet zo goed waar dat nou aan ligt.

 

T zal voor n deel van doen hebben met de vaagheid van de verhalen

 

De Koorst van Urbicande en De Toren vond ik erg goed.

Link naar reactie

Heeft iemand al een idee wanneer de Nederlandstalige Cap 19 en 20 in de winkels zullen liggen? Ik wil de hele serie weer eens van voor af aan gaan lezen, maar niet voordat ik zeker weet dat ik door kan lezen tot het einde toe!

 

Volgens de ssz (http://www.stripspeciaalzaak.be/TeVerschijnen.php)

• Capricornus 19: Terminus (Andreas) (HC) > januari 2017

• Capricornus 20: Meester (Andreas) (HC) > januari 2017

 

Dus toch wel in februari.

Link naar reactie

Volgens de ssz (http://www.stripspeciaalzaak.be/TeVerschijnen.php)

• Capricornus 19: Terminus (Andreas) (HC) > januari 2017

• Capricornus 20: Meester (Andreas) (HC) > januari 2017

 

Dus toch wel in februari.

Vermoedelijk pas in maart.

Afwachten maar op een officieel bericht van Sherpa.

Toch een van de beste uitgeverijen !! ( binnenkort  ook nog Comanche / Mister blueberry cyclus )

Link naar reactie

Hmm- als ik m naar Nederland wil laten sturen ben ik bijna 14 e kwijt ???? hahahaha

 

Ik denk dat ik s bij mn lokale stripboek ga kijken of die m ook heeft liggen

 

Wel weer grappig overigens dat de cover eigenlijk best lelijk is- ik snap dat nooit zo goed als je weet en ziet tot welk prachtig werk n tekenaar is staat is dat er dan zo'n matige cover wordt gebruikt

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...