Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

Op 8-6-2017 om 09:22, Zwendel zei:

Ik heb ondertussen Capricornus tot 11 gelezen en het is nogal duidelijk dat Andreas vooral met zichzelf bezig is en dat het allemaal over zichzelf gaat (behalve misschien de eerste Rorks die vrij klassieke sf-horror strory's zijn).

 

Dat valt nogal op in Cap 10 en 11: die tekenstijl met fantasietjes is weg en er worden heel simpele verhaaltjes verteld.

 

Cap 11: Patrick bestaat nochthans vrijwel geheel uit afbeeldingen die de gehele breedte van de pagina beslaan, en de manier waarop de 'flashbacks' zijn weergegeven mag toch ook wel als fantasietje worden gekenmerkt.

 

Cap 10: De Chinezen bevat voldoende van de perspectieven en verteltechnieken die je veel in Andreas' werk tegenkomt maar is inderdaad minder 'experimenteel' dan sommige andere albums in de serie (Gekooide droom, hmmm).

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Rork zei:

 

Cap 11: Patrick bestaat nochthans vrijwel geheel uit afbeeldingen die de gehele breedte van de pagina beslaan, en de manier waarop de 'flashbacks' zijn weergegeven mag toch ook wel als fantasietje worden gekenmerkt.

 

Cap 10: De Chinezen bevat voldoende van de perspectieven en verteltechnieken die je veel in Andreas' werk tegenkomt maar is inderdaad minder 'experimenteel' dan sommige andere albums in de serie (Gekooide droom, hmmm).

 

 

Als je ze na mekaar leest is het verschil nochtans heel duidelijk. Ook de verhaalstijl. Er zijn weliswaar flashbacks, maar het is zijn heel rechttoe rechtaan verhalen.

Link naar reactie

Als dat hardcovers zijn kun je makkelijk aan de boven- en onderkant wat wegschaven of schuren. Daar is toch nog voldoende vrije ruimte tussen de boekrand en het boekblok.

Met softcovers kun dat in feite ook. Wat minder witte marges boven en onder aan de pagina's valt helemaal niet op.

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Mask zei:

Als dat hardcovers zijn kun je makkelijk aan de boven- en onderkant wat wegschaven of schuren. Daar is toch nog voldoende vrije ruimte tussen de boekrand en het boekblok.

Met softcovers kun dat in feite ook. Wat minder witte marges boven en onder aan de pagina's valt helemaal niet op.

 

Je kan ook de bovenkant van de box voorzichtig opensnijden en dan met plakband terug vastzetten.

Link naar reactie

Je moet die boeken in de doos steken zoals je lagers monteert: de doos even in een hete oven, zodat ze uitzet, en de boeken steek je enkele uren in de vriezer, zodat ze krimpen. Dan krijg je de boeken zeker in de doos. Klaar!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 hours ago, Waldorf said:

Je moet die boeken in de doos steken zoals je lagers monteert: de doos even in een hete oven, zodat ze uitzet, en de boeken steek je enkele uren in de vriezer, zodat ze krimpen. Dan krijg je de boeken zeker in de doos. Klaar!

Je krijgt ze er dan alleen achteraf niet meer uit.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Aangeschaft  als Andreas Connaisseur , Donjon monsters - Een kaart van groot belang.

Helaas niet het genot mogen smaken wat ik gewoonlijk verkrijg bij het verorberen van onze

grote meester.

Zou het aan de zoutloze ingrediënten hebben gelegen, of moet ik concluderen dat Andreas niet

zo vaak in de keuken aanwezig was ?

 

 

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, bouncer zei:

Aangeschaft  als Andreas Connaisseur , Donjon monsters - Een kaart van groot belang.

Helaas niet het genot mogen smaken wat ik gewoonlijk verkrijg bij het verorberen van onze

grote meester.

Zou het aan de zoutloze ingrediënten hebben gelegen, of moet ik concluderen dat Andreas niet

zo vaak in de keuken aanwezig was ?

 

 

 

Of is de meester niet zo goed in dit genre?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 minuten geleden, Metabaron zei:

Vanuit Donjon-perspectief was dat zeker een goed album. Ik weet niet of het veel steek houdt als je het los van de reeks leest.

Wij hebben het al druk genoeg met  Arq ( eindelijk compleet ) en Capricornus ( nog niet ) te verzamelen.

Maar in het universum van Andreas lijkt me dit toch een "tussendoortje ".

Link naar reactie
39 minuten geleden, bouncer zei:

Wij hebben het al druk genoeg met  Arq ( eindelijk compleet ) en Capricornus ( nog niet ) te verzamelen.

Maar in het universum van Andreas lijkt me dit toch een "tussendoortje ".

 

Haha, ik zit met hetzelfde 'probleem'. Nog drie Caps en nog één cyclus Arq en ik kan eindelijk weer andere reeksen kopen. ;-)

Link naar reactie
46 minuten geleden, Zwendel zei:

Tiens, dat is de enige Donjon die ik nog niet heb. Eens nakijken...

 

Daar zou ik niet te lang mee wachten en kopen als je 'm ergens tegenkomt. De oude Donjons (Uitgeverij L) zijn 'moeilijk' aan het worden. Silvester doet enkel de nog niet vertaalde delen en Uitgeverij L zal die oude delen niet meer herdrukken.

Link naar reactie
4 uren geleden, bouncer zei:

Aangeschaft  als Andreas Connaisseur , Donjon monsters - Een kaart van groot belang.

Helaas niet het genot mogen smaken wat ik gewoonlijk verkrijg bij het verorberen van onze

grote meester.

Zou het aan de zoutloze ingrediënten hebben gelegen, of moet ik concluderen dat Andreas niet

zo vaak in de keuken aanwezig was ?

 

Volgens de CW beschrijving was Andreas hier alleen tekenaar en geen scenarist.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Sherpa deelde op facebook 'Drie vragen aan Andreas' (en een bespreking van Meester) uit de KnackFocus. Hierin bevestigd Andreas zijn persoonlijke band met Capricornus die Zwendel al opmerkte. Daarnaast geeft Andreas aan in de toekomst te gaan experimenteren met "verhalen en grafiek", ik ben alvast benieuwd.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 6/30/2017 at 9:04 AM, Metabaron said:

Reizigers 2, 16 augustus in het Frans bij Delcourt.

IMG_0040.JPG

 

De mijne is besteld.

 

Ik vond Donjon - Monsters: Een kaart van groot belang duidelijk getekend door Andreas.
Dat is vreemd, want iemand als Andreas kan eigenlijk geen duidelijk herkenbare tekenstijl hebben.

Ik denk dat hij een beetje gevangen zat tussen enerzijds bewijzen wat hij waard is, en anderzijds herkenbaar zijn.

En het scenario was van Joann Sfar & Lewis Trondheim.

En de inkleuring was van Walter.

Andreas heeft vooral zijn vakmanschap bewezen door te tonen dat hij zich kan aanpassen aan de stijl die normaliter in een reeks wordt gebruikt. Donjon is gewoonlijk in een wat onzekere, amateuristisch aandoende stijl getekend.

Doorgaans tekent Andreas echter trefzeker. Dat karakter van zijn stijl heeft hij dus opgegeven om in de reeks te passen, en toch is het nog herkenbaar Andreas.

Eindoordeel: knap vakwerk.

Link naar reactie
8 uren geleden, Sherpa zei:

Die vertaling komt er, maar waarschijnlijk niet voor het einde van het jaar.

 

Waarom zouden we deel 1 opnieuw uitgeven?

 

 

Daar zou ik enkel vanuit mijn eigen perspectief een antwoord op kunnen geven, maar ik begrijp uit jouw antwoord dat daar geen brood in zit.

 

Goed dat we weten dat de vertaling eraan komt, dan moeten we 'm niet in het Frans gaan bestellen. ;-)

Link naar reactie
15 uren geleden, Peter Motte zei:

 

De mijne is besteld.

 

Ik vond Donjon - Monsters: Een kaart van groot belang duidelijk getekend door Andreas.
Dat is vreemd, want iemand als Andreas kan eigenlijk geen duidelijk herkenbare tekenstijl hebben.

Ik denk dat hij een beetje gevangen zat tussen enerzijds bewijzen wat hij waard is, en anderzijds herkenbaar zijn.

En het scenario was van Joann Sfar & Lewis Trondheim.

En de inkleuring was van Walter.

Andreas heeft vooral zijn vakmanschap bewezen door te tonen dat hij zich kan aanpassen aan de stijl die normaliter in een reeks wordt gebruikt. Donjon is gewoonlijk in een wat onzekere, amateuristisch aandoende stijl getekend.

Doorgaans tekent Andreas echter trefzeker. Dat karakter van zijn stijl heeft hij dus opgegeven om in de reeks te passen, en toch is het nog herkenbaar Andreas.

Eindoordeel: knap vakwerk.

Blijft dan ook in mijn collectie, al was het maar om iets van Andreas te lezen in de bandbreedte van een kwartier.

Alhoewel Fantalia nog korter gelezen kan worden.

Fijn om te horen dat Sherpa reiziger 2 gaat uitbrengen, jammer dat Azteques een hiaat zal blijven op Nederlandstalig gebied.

 

Link naar reactie
13 hours ago, kuzuri said:

Besteld? 
Denk je dat die niet vertaald zal worden? 

Of heb je info? 

 

Anders bestel ik die ook ergens. 

 

Ik heb gewoon Dérives 1 al in het Frans. Vandaar.

Sommige dingen van A heb ik in het NL, andere in het FR. Mijn verzameling is daardoor een beetje warrig.

 

De Grot der Herinnering is een van de beste werken van A.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...