Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vandaag ontvangen: Capricorne 19, Terminus.

Het is niét het laatste deel.

Het laatste deel is waarschijnlijk Capricorne 20, Maître.

Dat slaat dus op Capricornus zelf, want Astor noemt Capricornus altijd Maître (Meester).

2016 zou dus het laatste jaar kunnen worden, en de reeks begon in 1997.

Link naar reactie

Vandaag ontvangen: Capricorne 19, Terminus.

Het is niét het laatste deel.

Het laatste deel is waarschijnlijk Capricorne 20, Maître.

Dat slaat dus op Capricornus zelf, want Astor noemt Capricornus altijd Maître (Meester).

2016 zou dus het laatste jaar kunnen worden, en de reeks begon in 1997.

 

Dat 19 niet het laatste deel werd, is al heel lang bekend. 

Link naar reactie

Volgens mij kunnen ze de drukkosten niet omlaag brengen door 19 en 20 samen uit te brengen, omdat het aantal exemplaren per pagina gelijkblijft.

Ze kunnen wel de administratieve kosten drukken: alle albums kunnen dan tegelijk worden ontvangen en uitgestuurd naar de boekhandel e.d. Het zou ook in de lijn liggen van de organisatie voor die boeken van de afgelopen jaren. Organisatorisch zou het dus ook gestroomlijnder kunnen zijn.

Maar de drukkosten blijven volgens mij dezelfde.

Ze verlagen soms de drukkosten wel door tegelijk met de Franse editie te verschijnen, zodat de drukker het aantal exemplaren per kleurrol minus de tekst hoger ligt. De drukker zet op een bepaald moment de persen stil, vervangt alleen maar de drukplaat met de tekst, en zet de boel weer in gang. Dat scheelt wat.

Ik denk niet dat drukplaten bewaard worden.

Vroeger had je een machine voor drukken van letters waarop je de tekst intypte, en als een pagina compleet was, goot de machine met lood een drukplaat. Na het drukken werd die plaat weer omgesmolten en hergebruikt.

Hoe dat tegenwoordig werkt, weet ik niet. Voor lage oplagen worden tegenwoordig grote "fotokopiemachines" gebruikt. Daar komen geen drukplaten meer aan te pas.

Link naar reactie

Of we twee delen tegelijk doen hangt ervan af hoe snel deel 20 verschijnt.

 

Er valt wat te besparen op de bindkosten als we dat doen, maar dat is nu van minder belang.

De aparte laminage van deel 19 kost ook weer extra geld en wie weet wat voor geintjes Andreas nog bedenkt ;-)

 

P.S. De boeken worden in offset gedrukt, niet digitaal geprint.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Al een enkele jaren denk ik dat Andreas' reeksen Cap & Arq getimed werden om te stoppen als hij met pensioen ging. Voor Arq klopt dat, met Cap lijkt hij een jaar vertraging te hebben, waarschijnlijk doordat ze een jaar of vijf geleden zo lang hebben onderhandeld om de reeks toch nog op de oorspronkelijke lengte uit te geven.

Vanaf dit jaar zal het dus wat rustiger worden wat betreft nieuwe Andreas-albums.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Net "De woede van de marsipulami" gelezen, het jongste Rob & Kwab-avontuur, en toen ik plaat 52A las, dacht ik: "Maar ... ik ken dat."

Jawel hoor: dezelfde scène komt voor in Rork: Het Kathedralenkerkhof, waar een verdwaasde priester tegen zichzelf pratend de jungle instrompelt, omringd door vijandig gezinde indianen.

Dat is de eerste keer dat ik invloed van Andreas op andere stripmakers zie.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Vergis ik me?

Waarschijnlijk niet: het lijkt op de Franse site van de Fnac of sommige albums van Andreas Cap in z/w zijn. Ze hebben echter gewoon het oorspronkelijke z/w-ontwerp van de cover niet vervangen door de definitieve kleurencover.

Of hoe die online winkels echt niet zo volledig zijn als sommigen dachten dat het ging worden.

Er worden regelmatig stukjes van die long tail afgeknipt.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Als groot liefhebber van  Andreas  wil ik hier toch iets kwijt.

De grafische wereld van Andreas is complex, mysterieus, donker en licht tegelijk,

ontoegankelijk en moeilijk te begrijpen.

Maar in ieder geval kan iedereen zijn best doen naar eigen inzicht hier iets van

te begrijpen.

De "twitter " account van Andreas laat deze begrippen volkomen varen, daarin is

Andreas  heel eenduidig " zij die deugen en zij die niet deugen".

Het politiek correcte systeem doet zich ook hier gelden, met als absoluut dieptepunt

een "retweet van de heer Wil Eikelboom ( bekend van bepaalde standpunten )

Jammer dat ik ook hier weer geconfronteerd word met iets waarvan ik me eigenlijk

wil afsluiten, namelijk het opzetten van groepen tegen elkaar met een bepaald

eindresultaat.

En jammer dat Andreas als eigenzinnige kunstenaar de complexiteit van de "echte''

wereld waarin we leven doodleuk versimpeld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...