Ga naar inhoud

A (de draad van Andreas)


stilte

Recommended Posts

Voor zover ik weet was het idee oorspronkelijk dat er een derde deel van Cyrrus/Mill zou verschijnen.

Cyrrus is los heel goed leesbaar, en het is een prachtig album.

Maar met Mill erbij wordt het anders, en dan lijkt dat derde toch wel te ontbreken.

 

Overigens vind ik "De grot der herinnering" een van de mooiste albums van Andreas. Net als "De rode driehoek" en de eerste twee albums van Rork is het bij mijn favorieten.

Link naar reactie

Andreas had meegewerkt aan een collectieve actie (zie http://andreas-martens.skynetblogs.be/tag/japan).

Magnitude 9 heette die.

Dus vroeg ik me af of hij dat misschien ook deed voor de aardbeving in Nepal.

Daarom voerde ik in een zoekmachine

nepal andreas

in.

En wat blijkt? Er bestáát iemand die Nepal Andreas heet!

Maar .... je vindt die wel op Facebook, en ik heb al erg lang mijn twijfels of al die zogenaamde "xx is on Facebook".

Ik heb me al lang afgevraagd of ze daar bij Facebook niet een paar goedkope Bangladeshers hebben ingehuurd die hele namenlijsten invoeren om je er toch maar toe te verleiden om lid te woden en "het volledige profiel" te kunnen zien.

 

Hier is nog een link naar het boek Artbook Magnitude 9:

http://www.ankama-editions.com/fr/catalog/books/211-artbook-magnitude-9.html

Het is bij Ankama éditions.

Link naar reactie

Dank je voor de link.

De opbrengsten gaan dus nog altijd naar de slachtoffers van de tsunami.

Overigens zijn de gevolgen daarvan nog lang niet verdwenen.

Dat is meestal zo met grote rampen.

De problemen door de orkaan Katrina in New Orleans zijn ook nog altijd niet opgelsot.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Op Amazon FR staat Arq 18 op 17 juni en Capricorne 19 (Terminus) op 30 oktober. Van Sherpa hoorde ik dat de Nederlandse Capricornus 19 vlak na de Franse zal gaan verschijnen.

In mei 2016 volgt ook nog deel 20 van Capricornus in Frankrijk. De Nederlandstalige zal, naar ik aanneem, ook niet lang daarna verschijnen...

 

post-747-0-61426200-1431701456_thumb.jpg
Link naar reactie

 

Op Amazon FR staat Arq 18 op 17 juni en Capricorne 19 (Terminus) op 30 oktober. Van Sherpa hoorde ik dat de Nederlandse Capricornus 19 vlak na de Franse zal gaan verschijnen.

In mei 2016 volgt ook nog deel 20 van Capricornus in Frankrijk. De Nederlandstalige zal, naar ik aanneem, ook niet lang daarna verschijnen...

 

 

 

Super! Mooie cover :)

Link naar reactie

Op Amazon FR staat Arq 18 op 17 juni en Capricorne 19 (Terminus) op 30 oktober. Van Sherpa hoorde ik dat de Nederlandse Capricornus 19 vlak na de Franse zal gaan verschijnen.

In mei 2016 volgt ook nog deel 20 van Capricornus in Frankrijk. De Nederlandstalige zal, naar ik aanneem, ook niet lang daarna verschijnen...

 

Mogen we de Nederlandse Arq 18 dan ook al in juni verwachten?

Link naar reactie

Mogen we de Nederlandse Arq 18 dan ook al in juni verwachten?

Kan mij niet snel genoeg komen. Ik ben toch wel erg benieuwd wat de afloop wordt (heb wel een idee). Maar het is alweer wat jaren geleden dat ik de hele serie serieus heb proberen te volgen. Met het afsluitende deel kunnen we het hele verhaal eindelijk gaan begrijpen. Ben ook erg benieuwd naar analyses en recensies van anderen, want ik zal ongetwijfeld hier en daar wat missen...

Link naar reactie

Voor zover ik weet worden de Franse en Nederlandse boeken van Andreas tegelijk gedrukt om het betaalbaar te houden.

Daarom verwacht ik dat de verschijningsdatums van de Franse en Nederlandse Arq min of meer samenvallen. Maar daar lijkt op dit moment geen bevestiging van te zijn.

Misschien is de Franse datum verkeerd?

Link naar reactie

De Nederlandse Arq wordt apart gedrukt. We hebben echter nog geen bestanden ontvangen van Delcourt, dus kunnen we ook niet beginnen met vertalen.

 

Gezien het feit dat onlangs onze heruitgave van De grot der herinnering is verschenen, en volgende maand de bundel Cyrrus-Mil (twee albums in kleur die wel in coproductie zijn gedrukt) kwam ons die lichte vertraging eigenlijk wel goed uit. 

 

In principe mag je de vertaling in juli in de winkel verwachten.

Link naar reactie

Dat wordt het langzamerhand tijd voor een bestelling.

 

Ik heb dit ISBN 9789089880796

Als dat klopt, geef ik de bestelling al door.

 

Arq 18 is de laatste in de reeks, tenzij er nog iets onverwachts achterkomt.

Dus misschien kost hij om een of andere reden meer werk, en is dat de reden dat het wat langer duurder voor de bestanden worden verstuurd.

 

Een schema dat de belangrijkste interacties voorstelt, maar enkel van de eerste 15 delen

post-632-0-82506600-1431856915_thumb.jpg

Link naar reactie

Over het schema:

Het zijn de interacties tussen de personnages en de werelden:

de interne wereld van Arq

de wereld van Mike

de huidige wereld met verschillende tijdperken: -400 000 jaar, de kruistochten, en het hede

de wereld van AZS, als het tenminste een wereld is

 

White Dust is niet opgenomen omdat bijna alle hedendaagse activiteit zich daar voordoet.

 

Het is duidelijk alleen maar de eerste 15 delen, want de z/w-wereld van de detectives is er nog niet bij.

Link naar reactie

Ik zou het wel waarderen als er nog een soort bonus-album van Arq zou uitkomen na deel 18. Een soort Arq encyclopedie, zoals je ook een gids van de Duistere Steden hebt. Met een overzicht van personages, misschien wat schetsen en een afsluitend interview. Lijkt me een mooie aanvulling op zo'n ambitieus project als Arq.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Capricornus 17 en 18 gelezen. Ik moet dringend eens de serie herlezen, want ik mis toch de betekenis van bepaalde verwijzingen. Ik blijf het echter steengoed vinden.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Voor zover ik weet was het idee oorspronkelijk dat er een derde deel van Cyrrus/Mill zou verschijnen.

Cyrrus is los heel goed leesbaar, en het is een prachtig album.

Maar met Mill erbij wordt het anders, en dan lijkt dat derde toch wel te ontbreken.

 

Overigens vind ik "De grot der herinnering" een van de mooiste albums van Andreas. Net als "De rode driehoek" en de eerste twee albums van Rork is het bij mijn favorieten.

 

Klopt wat je zegt over dat derde deel van Cyrrus/Mil, en ik had destijds bij het lezen hetzelfde gevoel. Heb ze zelf niet, dus die bundeling is sowieso welkom! :D

"De grot der herinnering" in m'n handen gehad, maar (nog) niet gekocht, omdat het me op het eerste zicht 'minder' zei... Nu ben ik wel geïnteresseerd... ;)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Ik zat de laatste nummers door te bladeren, maar daar kan ik het niet in vinden. Nummer 4025 is de laatste, bedoel je die?

 

In de jongste Spirou staat een interview met A over Arq. Maar opgepast: SPOILER ALERT! Ik zou het pas lezen na Arq 18 te hebben gelezen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De Nederlandse Arq wordt apart gedrukt. We hebben echter nog geen bestanden ontvangen van Delcourt, dus kunnen we ook niet beginnen met vertalen.

 

Gezien het feit dat onlangs onze heruitgave van De grot der herinnering is verschenen, en volgende maand de bundel Cyrrus-Mil (twee albums in kleur die wel in coproductie zijn gedrukt) kwam ons die lichte vertraging eigenlijk wel goed uit. 

 

In principe mag je de vertaling in juli in de winkel verwachten.

Is er al meer te vertellen over een verschijningsdatum?

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

We wachten (al weken) op de bestanden van Delcourt en een exemplaar van de Franse editie.

We hopen eind volgende week met de vertaling te kunnen beginnen en dan zou het boek eind augustus in de winkel kunnen liggen.

Maar helaas nog steeds... onder voorbehoud.

 

Het schijnt overigens dat dit laatste deel 56 pagina's telt, waarvan 4 in kleur. De winkelprijs blijft hetzelfde.

Link naar reactie

Ik hoopte op zo'n extraatje. Dat maakt het wachten extra goed. Het verhaal is erg gecompliceerd geworden, en ik neem aan dat Andreas het een en ander heeft uit te leggen.

Het kan ons in elk geval extra laten speculeren over wat de structuur van de hele reeks dan precies wordt. In Cap had A in deel 9 bijv. enkele extra potloodp's tussen het eerste en tweede stuke gevoegd, wat het karakter van de drie verduidelijkte.

 

@Waldorf: het najaar is dus nog vóór de winter.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Op Facebook wijst ons iemand er zojuist op dat in Mil de volgorde van de pagina's is gewijzigd en dat er extra pagina's zijn tussengevoegd. Het was ons nog niet opgevallen.

 

In de Arboris-uitgave wisselden zwart-wit en kleur elkaar af, in deze nieuwe uitgave begint Mil met 20 pagina's in zwart-wit, gevolgd door 28 in kleur. 

Aangezien de paginacijfers zijn verwijderd was dat vermoedelijk een beslissing die de auteur heeft genomen voor de identieke Franse bundeling (uit 1993).

De oorspronkelijke platen 36 en 37 (pagina 40-41 in het boek) zijn vervangen door 4 nieuwe pagina's (behalve de eerste 2 stroken).

 

Verder bevat onze uitgave natuurlijk de twee nieuwe titelpagina's voor Cyrrus en Mil.

 

MIL_extrapaginas.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...