Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

For the character of Lancillotto I have received some references (Stefano Accorsi).    
Then any ignorance of my old versions and any reference to the BBC Merlin. ;)

 

"Ik heb er nog maar gewoon wat in gebladerd, en ben Lancelot niet tegengekomen (of niet herkend) maar mijn eerste indruk was van o jee, de tekenaar is overgeschakeld op routine of is het al wat beu... Ik vind de hoofden hier en daar toch wel zeer simpel en vlug vlug getekend in vergelijking met de eerste delen."

 

I have been sorry for this opinion. I always try to improve this series, book after book. Certainly I am not tired or annoyed for this. In this book there are a lot of scenes in the snow and in the dark rooms.     
That's why they are simpler than the pages of the preceding books.    

See you the example's page.
An annoyed draftsman doesn't study those shots and doesn't draw all that bricks. ;)

 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, bouncer said:

Mijn respect voor een tekenaar die communiceert met een deel van zijn publiek op dit forum.

 

Dat is typerend voor de sympathieke houding van Rode Ridder auteurs.

Ook Karel Biddeloo en Martin Lodewijk deden dit destijds regelmatig op het toenmalige RodeRidder.be forum.

Claus Scholz niet, om de eenvoudige reden dat hij geen computer heeft.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
2 hours ago, Fabio Bono said:

For the character of Lancillotto I have received some references (Stefano Accorsi).    

 

Die kende ik niet, maar nu dus wel. Interessant om weten waar de inspiratie vandaan werd gehaald.

 

Stefano_Accorsi.thumb.jpg.486e39a1df1fd05c86ab03b15b56d59f.jpg

 

Wikipedia: 

Accorsi kreeg zijn eerste kleine filmrol in Fratelli e sorelle (Broers en zussen) van Pupi Avati, nadat hij reageerde op een advertentie in de krant.

Dankzij een reclamespot van het ijsjesmerk Maxibon werd zijn gezicht bekend in heel Italië. Hij speelde vervolgens mee in de videoclip Una canzone d'amore van de Italiaanse groep 883.

Zijn grote doorbraak in de filmwereld kwam dankzij Jack Frusciante è uscito dal gruppo (1996) dat een onverwacht succes had. In 2001 was hij vervolgens de succesvolle protagonist in L'ultimo bacio en Le fate ignoranti.

Accorsi was de bedenker, en een van de hoofdrolspelers in de Italiaanse politieke dramaserie 1992.

Hij was een tijd samen met de Italiaanse actrice Giovanna Mezzogiorno die hij leerde kennen op de set van L'ultimo bacio. Van 2001 tot 2011 was hij samen met de Franseactrice Laetitia Casta. Ze hebben samen een zoon en een dochter. Sinds 2013 heeft hij een relatie met het Italiaanse fotomodel Bianca Vitali, met wie hij in 2015 huwde. Ze hebben samen een zoon.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
1 minute ago, Tom B said:

Rare keuze om een van de meest terugkerende figuren er bewust helemaal anders te laten uitzien. Terwijl de rest wel nog min of meer hetzelfde uiterlijk heeft.

 

Het is inderdaad raar. Waarschijnlijk is het Marc Legendre die Fabio Bono de referenties aangaf.

Ik vraag hem zo dadelijk waarom hij deze keuze maakte. 

Marc kennende zal er snel een antwoord volgen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
Op ‎11‎/‎12‎/‎2017 om 18:53, Martin zei:

Geniaal tekenwerk in dit album Het Offer. Daar staan echte kunstwerken tussen.

En de inkleuring is topniveau.

Het verhaal is eerst aarzelend, maar in het kasteel worden alle registers opengetrokken. 

Uitgeven in het Frans, Italiaans, Spaans en Engels, deze vernieuwde reeks!

Hier zijn we toch zwaar aan het overdrijven. Of krijg je een percentje ? :e012:

Alleszins is deze reeks veel beter te pruimen dan Red Rider.

Link naar reactie
16 minutes ago, Lefranc said:

Hier zijn we toch zwaar aan het overdrijven. Of krijg je een percentje ? :e012:

Alleszins is deze reeks veel beter te pruimen dan Red Rider.

 

Ik overdrijf helemaal niet! En ik krijg helemaal geen percentje of enigerlei ander voordeel. 

Regelmatig lees ik andere strips waar ik enthousiast over ben, hoor. En meestal laat ik dat ook op dit forum weten.

Jij hebt vast ook albums waar je heel enthousiast over bent. Mooi zo.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Iedereen heeft z'n lievelingsreeksen. Ik zeg wel eens: Iedereen heeft zijn favoriete kitch. Ik ben een groot liefhebber van de jaren-60 tv-reeks The Avengers, en heb 99% ervan op dvd, maar ik moet eerlijk toegeven dat er veel tussenzit dat de tand van toen ook niet kon doorstaan.

Bij Martin is het de Rode Ridder. Maar wat de Bono-boekjes betreft heeft hij gelijk: ze zijn erg goed getekend, al moet ik toegeven dat de jongste voorpagina inderdaad minder is (die ontwrichte arm, hè). En wat ik ook niet erg goed kon pruimen, was de superman-actie van de RR om het kasteel binnen te dringen. Zeer mooie tekeningen, maar een beetje onwaarschijnlijk dat hij die muur opklimt en daarna zo hoog uit dat rozet naar die stier springt zonder er breuken aan over te houden. Tot dan toe was het verhaal aannemelijker. Maar dat is volgens mij niet aan Fabio te wijten, maar aan Marc.

Red Rider heb ik niet gelezen, maar voor zover ik gezien heb, zijn de tekeningen goed te pruimen. Een pluim voor Stedho.

Overigens lees ik ook met plezier Rik Ringers, maar daar zitten soms ook minder goed getekende en/of minder goede scenario's tussen. En de nieuwe van Zidrou heb ik niet gekocht - al vind ik Zidrou een van de beste scenaristen - omdat de oude Rik Ringers al 78 albums telt ien ik niet graag bij al de reeksen die al volg, er nog een bij doe.

Rode Ridder, Red Rider, Rik Ringers .... Tiens ... Zou het dan toch waar zijn de strips ongeïnspireerd seriewerk zijn? :)

Link naar reactie

HET ANTWOORD VAN MARC LEGENDRE

 

"Algauw bleek dat het makkelijk was voor iedereen als ik af en toe a.d.h.v. foto’s duidelijk maakte wat de bedoeling was. Dat heeft zowel met decors als met houdingen of het uiterlijk van een personage te maken. Fabio doet uiteindelijk z’n zin, maar het is eenvoudiger als hij niet een hele boterham beschrijvende tekst moet lezen (in het Frans), terwijl een foto of een naam hem snel meer zegt.

 

Het is al even geleden, maar ik herinner me dat ik voorstelde om van Lancelot geen Brat Pitt met lange blonde haren te maken. Meestal verwijs ik naar een Italiaanse acteur of actrice omdat hij die goed kent, maar wie ik voor Lancelot heb voorgesteld, weet ik niet meer. Ik verwachtte dat Fabio die acteur zou opvoeren met blonde lokken, maar hij hield het bij zwart. Wat voor mij net zo aannemelijk was.

 

De Rode Ridder heeft in de loop van z’n bestaan in een uiteenlopend aantal eeuwen avonturen beleefd. Heel gek is dat niet. Het Lancelot-verhaal dateert van de vroege 13de eeuw, als ik het goed heb. Over Camelot werd al in de 12de eeuw geschreven. Sommige bronnen linken Arthur aan de 6de eeuw dus onze voorgangers konden sowieso van hier naar daar springen. Daar gingen ze behoorlijk ver in. Ik geloof dat het Lodewijk en Claus waren die Johan aan de zijde van Jeanne d’ Arc lieten strijden. Dat is de 15de eeuw.

 

Met andere woorden, we zijn er vanuit gegaan dat onze voorgangers nogal vrij omsprongen met hun interpretatie van de middeleeuwen en de ridders van de Ronde Tafel. En we werken verder met respect voor deze traditie (grinnik).

Dat Lancelot geen blonde god is, maakt duidelijk dat het niet de bedoeling is om de Arthur-legende na te vertellen. Al moet ik er wel bijzeggen dat onze Johan niet plots in de 15de eeuw zal opduiken.

 

Voilà. Hopelijk is het toch een beetje aannemelijk."

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
4 minuten geleden, marioboon zei:

Zie het zoals de vervanging van een acteur in een soap.

Zo ziet Marc dat wellicht ook, maar dat is onzin, he. Bij een soap kunnen ze soms niet anders, en wordt dat door de kijkers met veel moeite aanvaard. Maar bij strips heb je het voordeel dat 100 verschillende tekenaars telkens dezelfde figuur kunnen tekenen.

Sjors (van Sjimmie) hebben ze ooit echt ('t is te zeggen, in het scenario) vervangen door een andere Sjors, maar dat heeft nooit echt goed gepakt.

Mickey Mouse laten ze toch ook niet plots door een schaap spelen?

Link naar reactie
8 minuten geleden, Tom B zei:

Zo ziet Marc dat wellicht ook, maar dat is onzin, he. Bij een soap kunnen ze soms niet anders, en wordt dat door de kijkers met veel moeite aanvaard. Maar bij strips heb je het voordeel dat 100 verschillende tekenaars telkens dezelfde figuur kunnen tekenen.

Sjors (van Sjimmie) hebben ze ooit echt ('t is te zeggen, in het scenario) vervangen door een andere Sjors, maar dat heeft nooit echt goed gepakt.

Mickey Mouse laten ze toch ook niet plots door een schaap spelen?

 

Ik zal er ook mijn slaap niet door laten want de Rode Ridder is nooit mijn ding geweest, maar je hebt gelijk, natuurlijk. 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Tom B said:

Niet echt (wegens geen woord over het waarom).

 

Toch wel.

Marc dacht het gemakkelijker te maken voor Bono door een bekende Italiaanse acteur voor te stellen. Maar hij had niet gezegd dat hij blond moest zijn. Fabio hield daar dus geen rekening mee, en Lancelot werd een portret van die acteur.

Waarom niet de oude Lancelot?

Nou, omdat Marc hem dan een hele beschrijving had moeten geven.

Link naar reactie
1 minute ago, Peter Motte said:

Toch wel.

Marc dacht het gemakkelijker te maken voor Bono door een bekende Italiaanse acteur voor te stellen. Maar hij had niet gezegd dat hij blond moest zijn. Fabio hield daar dus geen rekening mee, en Lancelot werd een portret van die acteur.

Waarom niet de oude Lancelot?

Nou, omdat Marc hem dan een hele beschrijving had moeten geven.

 

Voila!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
2 hours ago, Tom B said:

Niet echt (wegens geen woord over het waarom).

Maar ik ga er mijn slaap niet voor laten.

 

1 hour ago, Tom B said:

Zo ziet Marc dat wellicht ook, maar dat is onzin, he. Bij een soap kunnen ze soms niet anders, en wordt dat door de kijkers met veel moeite aanvaard. Maar bij strips heb je het voordeel dat 100 verschillende tekenaars telkens dezelfde figuur kunnen tekenen.

Sjors (van Sjimmie) hebben ze ooit echt ('t is te zeggen, in het scenario) vervangen door een andere Sjors, maar dat heeft nooit echt goed gepakt.

Mickey Mouse laten ze toch ook niet plots door een schaap spelen?

 

Hey Tom, ik vind dat je wel hard bent wat betreft de Rode Ridder reeks. Heeft dat te maken met aspiraties in het verleden, die niet gerealiseerd werden?

Voor bepaalde collega's ben je ook niet mals. Maar misschien vinden een aantal collega's en fans dat jouw werk niet rechtvaardigt dat je als een autoriteit moet beschouwd worden. Waarschijnlijk vind je zelf ook niet dat je een autoriteit bent, en is het gewoon jouw karakter, juist zoals het mijn karakter is om zaken die ik prachtig vind in de bloemetjes te zetten. 

Zelf vind ik jouw eigen albums goed.

In elk geval ben ik van mening dat je rechtmatig tegenwerk biedt, want je onderbouwt het wel in zekere mate. En die meningen mogen er zijn.

Zo, dat wou ik even gezegd hebben.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik de Bono-reeks het beste wat de Rode Ridder is overkomen na Karel Biddeloo.

Er is een overkoepelende verhaallijn waarbij je op zijn Games of Thrones het grote verhaal snel wil doorbladeren terwijl het verhaal van het album zich afspeelt. Scenariogewijs zijn er hier en daar wel wat voorspelbare keuzes gemaakt, maar dan nog. het blijft een produkt dat om de drie maanden moet leveren.

Het tekenwerk is simpelweg top. Inderdaad is dit een Rode Ridder die ik nog eens graag in een Zwart-wit editie zou lezen.

 

De discussie rond Lancelot is een beetje raar. De vorige was een hippie die ergens in de jaren 60 vorm kreeg. De ronde tafel en het Camelot waartoe hij behoorde is al lang ten onder gegaan. De nieuwe Lancelot past veel beter in de moderne tijd. iets diverser en zeker meer een beeld van een figuur dat in staat moet zijn om Guinevere te verleiden. Dat is toch geen punt om op te schieten. Karakters passen zich eenmaal aan aan de tijdgeest. Als je de fee Galaxa nu zou tekenen zoals Biddeloo het deed zou je eerder beelden oproepen van een iets over haar hoogtepunt heen zijnde blondine die duidelijk strijdt tegen overgewicht. Ik ben benieuwd of we haar nog ooit gaan zien als tegenhanger van Bahaal en hoe ze er dan zal uitzien. Zeker als Galaxa 2018 (19?) en niet gebonden aan een dogma een halve eeuw geleden in een Kalmthoutse studio opgelegd.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Toch wel.

Marc dacht het gemakkelijker te maken voor Bono door een bekende Italiaanse acteur voor te stellen. Maar hij had niet gezegd dat hij blond moest zijn. Fabio hield daar dus geen rekening mee, en Lancelot werd een portret van die acteur.

Waarom niet de oude Lancelot?

Nou, omdat Marc hem dan een hele beschrijving had moeten geven.

Klinkt meer alsof Marc het voor zichzelf makkelijker wilde maken. 

Hij hoeft dan niet al die oude albums op te zoeken, te scannen en naar Fabio te sturen, maar kan dan simpelweg zeggen "maak er maar een Italiaanse acteur van". 

Link naar reactie
1 uur terug, Martin zei:

 

 

Hey Tom, ik vind dat je wel hard bent wat betreft de Rode Ridder reeks. Heeft dat te maken met aspiraties in het verleden, die niet gerealiseerd werden?

Voor bepaalde collega's ben je ook niet mals. Maar misschien vinden een aantal collega's en fans dat jouw werk niet rechtvaardigt dat je als een autoriteit moet beschouwd worden. Waarschijnlijk vind je zelf ook niet dat je een autoriteit bent, en is het gewoon jouw karakter, juist zoals het mijn karakter is om zaken die ik prachtig vind in de bloemetjes te zetten. 

Zelf vind ik jouw eigen albums goed.

In elk geval ben ik van mening dat je rechtmatig tegenwerk biedt, want je onderbouwt het wel in zekere mate. En die meningen mogen er zijn.

Zo, dat wou ik even gezegd hebben.

Aspiraties? Je bedoelt dat ze me in 2005 beloofden dat ik de reeks mocht verderzetten eens Martin Lodewijk ermee ophield? (we kunnen het maar meteen in de groep gooien, dan weet iedereen waarover het gaat). Daar ben ik al lang over, hoor.

Neen, ik ben gewoon een ouwe zagevent die graag mierenneukt/een striplezer die daar graag eens té lang doorboomt over strips. Maar verder is mijn mening van geen enkel belang hoor.

 

En wat de RR-strip betreft: dat is gewoonweg heel vaak een heel slechte stripreeks geweest waar -als je een beetje eerlijk bent- van alles op aan te merken was. Maar dat betekent niet dat ik die albums niet met plezier heb gelezen. Idem voor diegene die degelijk geschreven en getekend waren.

Helaas ben ik sinds nr 250 afgehaakt. Het is mijn ding niet meer. Hoe goed het ook gemaakt mag zijn, kleine misstapjes zoals andere uiterlijken niet meegerekend.

Link naar reactie

Wat betreft het reageren van auteurs / tekenaars hier, (nav. Rode Ridder pagina's).  Voor mij voelt dat heel dubbel aan.  Video killed the radio star.  Maar internet killed the video star, dat is ook wel wat het geval.  Voor mij zijn striptekenaars nog échte sterren, mensen die een zekere vorm van mysterie rond zich hebben, een naam die staat te pronken waarbij ik de mens ik kwestie niet ken.  Namen waar ik naar opkijk, omwille van hun werk.  Maar waarvan ik hooguit via de foto op de cover weet hoe zij er uit zien.  Dat is een geweldig iets, naar mijn gevoel.  En helemaal aan 't verdwijnen nu.  Misschien ben ik gewoon wat nostalgisch op dat vlak.  Steven Dupré bijvoorbeeld, mijn favoriete Vlaamse tekenaar.  Ik heb die in mijn jongere jaren ooit in het echt gezien en ... durfde niet op hem afstappen, want dat was echt dé Vlaamse tekengod voor mij.  I was (hoe noemen ze dat?) "star-strucked".

Nu is het anders.  En in sommige gevallen is het een aangename verrassing, maar in andere gevallen zie ik uitspraken of meningen die mijn beeld van enkele strip-sterren volledig naar de vaantjes helpen of hen gewoon plots heel dichtbij brengen en mijn beeld zwaar beïnvloeden.  Niet alleen hun 'status', maar ook uitspraken die mij onvermijdelijk anders naar hun werk doen kijken.  En dat is soms, heel soms, jammer, imo.

Hou dat mysterieuze wat in leven, denk ik dan.  En ga je vooral niet te zwaar verantwoorden naar de lezers toe, vermijd ook -in sommige gevallen- commentaren op collega's.  Voelt voor mij nog steeds wat als 'not done'.  Maar opnieuw, misschien ben ik daarin te ouderwets. ;) 

PS: Even voor de duidelijkheid, dit sloeg niet op jou, Tom.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 minuten geleden, esteban² zei:

Nu is het anders.  En in sommige gevallen is het een aangename verrassing, maar in andere gevallen zie ik uitspraken of meningen die mijn beeld van enkele strip-sterren volledig naar de vaantjes helpen of hen gewoon plots heel dichtbij brengen en mijn beeld zwaar beïnvloeden.  Niet alleen hun 'status', maar ook uitspraken die mij onvermijdelijk anders naar hun werk doen kijken.  En dat is soms, heel soms, jammer, imo.

Oef, ik heb al lang geen status meer en ben geen strip-ster, het kan dus niet over mij gaan.

Ik weet niet hoe het met de collega's zit, maar in al die jaren heb ik nooit het gevoel gehad dat ik hier als 'auteur' kwam. Daarvoor heb ik een ander forum. Hier ben ik gewoon iemand die net als de rest geïnteresseerd is in strips. Zelden (met een recente uitzondering) ga je me hier over mijn eigen werk horen praten, ook niet ter verdediging op kritiek. Als ik zelf kritiek wil geven op de kwaliteit van het tekenwerk van collega's hou ik me om allerlei redenen ook in. Het zou eerlijk gezegd veel gemakkelijker zijn om hier anoniem te komen, zoals sommige collega's doen. Maar die paar keer dat je het dan wilt hebben over iets waar je beroepshalve echt iets vanaf weet val je toch door de mand. Dus...

Link naar reactie

Ik had op de valreep mijn post nog aangepast, zie de laatste zin. :)  Dus, inderdaad, ... Het ging dus niet over jou.  Noch iemand specifiek hier.  Het gaat over het algemeen beeld dat oa. door middel van Sociale Media helemaal aan't wijzigen is.  Wat op zich oud nieuws is natuurlijk.  Verder is een status iets heel persoonlijks, er zijn striptekenaars die al jaren niets meer betekenen in de wereld of helemaal niet als belangrijk aanzien worden, maar die bij mij nog steeds de zogenaamd goddelijke (overdrijving) status hebben. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom B zei:

Rare keuze om een van de meest terugkerende figuren er bewust helemaal anders te laten uitzien. Terwijl de rest wel nog min of meer hetzelfde uiterlijk heeft.

Ik weet het niet hoor, het is een reeks die ik met de revamp opgepikt heb. Ik heb er ooit een aantal van gelezen (heb er zelfs een veertigtal in mijn collectie) maar ik weet begot niet meer hoe Lancelot eruitzag. :e008:

Link naar reactie
20 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik weet het niet hoor, het is een reeks die ik met de revamp opgepikt heb. Ik heb er ooit een aantal van gelezen (heb er zelfs een veertigtal in mijn collectie) maar ik weet begot niet meer hoe Lancelot eruitzag. :e008:

Heel veel RR-lezers weten dat ongetwijfeld wel. 46 albums op 250, dat is een vijfde van de reeks.

Ter vergelijking: Galaxa deed maar 9 albums mee.

 

 

Link naar reactie
19 minuten geleden, Tom MDP zei:

Galaxa deed in 17 albums mee, Lancelot het tweede meest voorkomende personage met 39 albums. (Merlijn spant de kroon met 64) ( http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/RodeRidder/Opgemerkt07_Top15Personages.htm )

 

Alleen, niet te vergeten, Galaxa (en Merlijn en Bahaal) stonden wel mee op de achtercover.
 

Tiens, heeft de Roderidder-wiki het verkeerd? Waar gaan we dat schrijven.

edit: ik zie dat die top tot album 223 telde. Claus heeft daarna nog een aantal albums gemaakt waarin oude Lancelot opdraafde dacht ik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...