Ga naar inhoud

Goede Seks In Een Avonturenstrip (Split Van Turboreacties)


Recommended Posts

Ik vraag me af wat de maatstaf is voor goede seks in een avonturenstrip. Ik bedoel: aan welk voorbeeld moeten de makers zich toch vooral spiegelen?

 

Zou hiervoor niet hetzelfde principe voor moeten gelden als de spanning die Hitchcock bracht? “There is no terror in the bang, only in the anticipation of it.”

 

of meer toepasselijk:

 

“I’ve never been very keen on women who hang their sex round their neck like baubles. I think it should be discovered. It’s more interesting to discover the sex in a woman than it is to have it thrown at you, like a Marilyn Monroe or those types. To me they are rather vulgar and obvious.”

 

Kort gezegd, geef de lezer iets over te fantaseren. WIl je sex? Dan is er Sombrero.

Link naar reactie

Die is het niet eens met de stelling, maar 57 is wel meer dan de helft, nietwaar!

Sombrero interesseert me niet, maar Manara, Serpieri en Bernet brengen voor mij mooi en verleidelijk expliciet naakt in de strip

 

maar hebben we het over functioneel naakt of zoveel mogelijk goedkope jongensfantasieen om te verhullen dat het verhaal eigenlijk maar weinig brengt?

 

Zo vind ik in de strip Adelaars van Rome daarin teveel grossieren

Link naar reactie

Zo vind ik in de strip Adelaars van Rome daarin teveel grossieren

 

Adelaars van Rome grossiert ook in actie en geweld, die expliciet in beeld gebracht worden en evenmin altijd een stuwende kracht voor het verhaal zijn. Als dat kan, zie ik niet in waarom naakt en seks per se "functioneel" moeten zijn. Niets mis met een beetje gratuit naakt. En in strips ook niet :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Zou hiervoor niet hetzelfde principe voor moeten gelden als de spanning die Hitchcock bracht? “There is no terror in the bang, only in the anticipation of it.”

 

of meer toepasselijk:

 

“I’ve never been very keen on women who hang their sex round their neck like baubles. I think it should be discovered. It’s more interesting to discover the sex in a woman than it is to have it thrown at you, like a Marilyn Monroe or those types. To me they are rather vulgar and obvious.”

 

Kort gezegd, geef de lezer iets over te fantaseren. WIl je sex? Dan is er Sombrero.

 

Hitch was natuurlijk ook gebonden aan de filmcoventies/codes van zijn tijd. Toen het kon, maakte hij ook dit:

 

frenzy-1972-directed-by-alfred-hitchcock

 

Er zit weinig suggestie in Frenzy.

 

Overigens vind ik de seks in Max Fridman wel functioneel en verfrissend casual, een beetje als tandenpoetsen. Zeker geen goedkope jongensfantasie, ik bedoel, als je als jongetje daarover fantaseert heb je een oude ziel  :e012:

Link naar reactie

Adelaars van Rome grossiert ook in actie en geweld, die expliciet in beeld gebracht worden en evenmin altijd een stuwende kracht voor het verhaal zijn. Als dat kan, zie ik niet in waarom naakt en seks per se "functioneel" moeten zijn. Niets mis met een beetje gratuit naakt. En in strips ook niet :)

 

Daar het om de seks in het onderwerp ging, wilde ik andere overbodige expliciete zaken niet noemen. Maar bij deze - alles wát overbodig is behoort gesneden te worden. Maar goed, ik ben dan ook een sterk tegenstander van 'decompressed storytelling'.

Link naar reactie

Daar het om de seks in het onderwerp ging, wilde ik andere overbodige expliciete zaken niet noemen. Maar bij deze - alles wát overbodig is behoort gesneden te worden. Maar goed, ik ben dan ook een sterk tegenstander van 'decompressed storytelling'.

 

Het is niet omdat seks of geweld gratuit is, dat het overbodig is. Het is niet omdat het niets bijdraagt aan de plot, dat het bijvoorbeeld niet kan bijdragen aan de sfeer, het ritme...

 

Ik ben het wel met je eens dat decompression als stijlfiguur soms te ver gaat. Anderzijds, als je uit veel films/boeken/strips alle overbodige elementen haalt, ga je niet veel meer overhouden.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Los van de seksuele activiteiten zijn naakte (vrouwen)lichamen al een aanwezigheid in de kunst en cultuur sinds de prilste vormen van beschaving. Ik kan daar zelf ook heel erg van genieten. Maar ik verkies net zo goed de sierlijkheid van Hanco Kolks lijnenspel als hij een vrouw op papier zet en die echt uit niet meer dan enkele lijnen en bogen bestaat als de arceringen op de bolronde kont van Druuna.

 

meisje02.jpg

 

63df6ad0-fa41-012d-a5e3-0050569439b1.jpg

Link naar reactie

Daar het om de seks in het onderwerp ging, wilde ik andere overbodige expliciete zaken niet noemen. Maar bij deze - alles wát overbodig is behoort gesneden te worden. Maar goed, ik ben dan ook een sterk tegenstander van 'decompressed storytelling'.

Als je alle overbodige bewegingen uit de seks snijdt, ben je snel klaar. Letterlijk.

Link naar reactie

Los van de seksuele activiteiten zijn naakte (vrouwen)lichamen al een aanwezigheid in de kunst en cultuur sinds de prilste vormen van beschaving. Ik kan daar zelf ook heel erg van genieten. Maar ik verkies net zo goed de sierlijkheid van Hanco Kolks lijnenspel als hij een vrouw op papier zet en die echt uit niet meer dan enkele lijnen en bogen bestaat als de arceringen op de bolronde kont van Druuna.

 

 

Ik verdenk haar er altijd van dat ze niet alleen haar bestek poetst maar ook haar kont.

Link naar reactie

maar hebben we het over functioneel naakt of zoveel mogelijk goedkope jongensfantasieen om te verhullen dat het verhaal eigenlijk maar weinig brengt?

 

Zo vind ik in de strip Adelaars van Rome daarin teveel grossieren

In alle boeken die jij zelf uitgeeft hebben nagenoeg alle vrouwen absurd weinig kleren aan.

Dat is een soort traditie. Maar wel met de bedoeling om de lezers op te geilen.

Mij stoort dat allemaal niet. Weinig kledij, geen kledij, het zal mij worst wezen.

Als de strip maar leuk is.

Link naar reactie
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...