Ga naar inhoud

Mooiste, Beste, Meest Esthetische, De Grootste Impact, De Duidelijkste, De Aantrekkelijkste, De Bijzonderste, Whatever Stripcover


mojo

Recommended Posts

De dood van Superman ... de allereerste echte superheld sterft en stuurt een schokgolf doorheen de wereld. Superman, de onoverwinnelijke held blijkt dan toch te kunnen sterven. Zijn gescheurde cape wapperend op het puin van het gevecht waarin hij zijn leven liet. Sindsdien is het trucje om een held te laten sterven talloze malen nageaapt, maar de dood van Superman blijft een mijlpaal waar dit beeld aan blijft herinneren.

 

Superman-Vol.-2-75-1993-Cover.jpg

 

Link naar reactie

Draai het en keer het zoals je wil, maar deze cover betekende misschien wel het begin van de strip in Vlaanderen (en later Nederland). Vandersteen stuurde 2 Vlaamse helden de wereld in die het striplandschap in de Lage Landen voor eens en altijd zouden veranderen. Is het toeval dat men voor de reeks Amoras teruggreep naar het ontstaan van de reeks Suske en Wiske?

 

02.gif

Link naar reactie

Batman wandelt de toegangsdeur in tot Arkham Asylum, of is het het hoofd van The Joker, die het gesticht overheerst. Het beeld van de gotische klein afgebeelde Batman die volledig overheerst wordt door The Joker symboliseert de kracht van deze cover. Betreedt Batman het gesticht of hoort hij er gewoon zelf thuis?

 

 

81-ZMm0az2L.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie

Iedereen lijkt hier zomaar lukraak wat covers te plaatsen.

2

 

Vooropgesteld, ik weet dat over smaak niet te twisten valt...

maar toch, ik kom hier veel covers tegen die ik soms wel oke vind maar niet echt bijzonder tot covers die ronduit lelijk en/of slecht zijn...maar goed dat is mijn mening.. 

Link naar reactie

Iconisch? Maar waarom dan? Wat maakt volgens jou deze covers zo goed en uitzonderlijk?

 

Precies. Ik mis het waarom.

De titel zegt: "

 

Mooiste, Beste, Meest Esthetische, De Grootste Impact, De Duidelijkste, De Aantrekkelijkste, De Bijzonderste, Whatever Stripcover"

En met die whatever erbij is het mij totaal niet duidelijk of de poster het een goede of slechte cover vindt.

Link naar reactie

Mijn ingestuurde top 3

 

3: Rimpels - (Paco Roca) - (Silvester, 2009)

Het is een eenvoudige vriendelijk uitnodigende cover die voor mij echt perfect de essentie van het hele verhaal vertelt.

post-796-0-55456400-1465769870_thumb.jpg

 

2: Het vel van de beer - (Zidrou-Oriol) - (Bloann, 2012)

Wat een mooie tekening! Er zit zoveel diepte in en daar waar de scherpte ligt is de tekening zeer realistisch en hoe verder je weg gaat en het onscherp wordt, word de tekenstijl steeds abstracter.

post-796-0-48381700-1465769886_thumb.jpg

 

1: Angelus - (Homs-Giroud) - (Dupuis, 2013)

Een album dat ik kocht puur om de cover (verhaal was achteraf ook nog goed!) de warme herfst kleuren, de beweging van de wind in de bladeren, het haar en de kleding, genietend van zijn vrijheid onder de bewonderende ogen van een mooie vrouw en daarnaast word je letterlijk met open armen welkom geheten. Wat wil je nog meer?

post-796-0-20024900-1465769885_thumb.png

Link naar reactie

 

 

Ik zou trouwens ook met groot plezier lezen waarom iemand Manuela mooi vindt, als het overtuigend wordt uitgelegd.

 

Dat is niet zo interessant. Je kunt met objectieve maatstaven (als die er al zijn) van veel iconen ongetwijfeld aantonen dat ze eigenlijk helemaal niet zo bijzonder zijn. Maar... (er volgt dan altijd een 'maar'...) ze hebben net dat extraatje wat ze wél bijzonder maakt. 'Manuela' heeft natuurlijk de 'snik' van Jacques Herb in het derde couplet, die was per ongeluk, Herb wilde nog een keer inzingen maar Pierre Kartner wist natuurlijk meteen dat dat goud was. 

 

Voor iconische boekomslagen geldt denk ik precies hetzelfde: net dat (van tevoren ongrijpbare) extraatje wat ze bijzonder maakt. Kijk maar naar die keuzes van Gedo: daar kun je veilig over opmerken dat ze 'mooi' zijn, maar ze hebben niks 'extra's', er is niks dat een beetje schuurt en waardoor ze blijven hangen. Mooi dus, maar ook saai. 

Link naar reactie

 Kijk maar naar die keuzes van Gedo: daar kun je veilig over opmerken dat ze 'mooi' zijn, maar ze hebben niks 'extra's', er is niks dat een beetje schuurt en waardoor ze blijven hangen. Mooi dus, maar ook saai. 

Ook hierin blijkt dat smaken verschillen, ik vind ze namelijk helemaal niet saai en bij mij zijn ze juist heel erg blijven hangen. Ik hou van mooie plaatjes en vind schuren overgewaardeerd, is dat saai....tsja misschien wel.

Maar het leuke van dit topic vind ik de waarom! Waarom is dit voor jou nu goed?! Ga ik door jouw `waarom` er anders naar kijken? Verandert dat mijn gevormde mening na mijn eerste oogopslag? Zie en voel jij dingen die ik er niet in zie en voel?

Zoals net gebeurde bij Acor, ik heb weinig met comics en superhelden en ik snapte zijn keuzes niet, maar met een beetje uitleg erbij kon ik hem wel volgen en zijn keuze waarderen.

Link naar reactie

Ik weet in ieder geval dat ik weinig zin meer heb om mijn favorieten hier te posten om ze dan als saai of lukraak of whatever te zien omschreven worden. De mijne gaan gewoon rechtstreeks naar de SSZ. En da's geen kwestie van angst, da's een kwestie van 't beu zijn.

Ik stuur niks naar de SSZ voor die wedstrijd. Drie is gewoon veel te weinig. Ik zou dagen bezig zijn om ze te selecteren, en na inzending nog ontevreden zijn.

Link naar reactie

Dat is niet zo interessant. Je kunt met objectieve maatstaven (als die er al zijn) van veel iconen ongetwijfeld aantonen dat ze eigenlijk helemaal niet zo bijzonder zijn. Maar... (er volgt dan altijd een 'maar'...) ze hebben net dat extraatje wat ze wél bijzonder maakt. 'Manuela' heeft natuurlijk de 'snik' van Jacques Herb in het derde couplet, die was per ongeluk, Herb wilde nog een keer inzingen maar Pierre Kartner wist natuurlijk meteen dat dat goud was.

Maar ... dat maar mag niet de strip zelf zijn. Het gaat om de beste cover, en een goede strip kan een slechte cover hebben.

Link naar reactie

Ik weet in ieder geval dat ik weinig zin meer heb om mijn favorieten hier te posten om ze dan als saai of lukraak of whatever te zien omschreven worden. De mijne gaan gewoon rechtstreeks naar de SSZ. En da's geen kwestie van angst, da's een kwestie van 't beu zijn.

 

Helder. De groeten verder. Zoetjes aan begin ik de betutteling hier van de moderatoren zó beu te worden. Waarom in hemelsnaam een forum willen modereren als je niet van discussie houdt? Je gaat toch ook niet bij de brandweer als je niet tegen vlammen kunt?

Link naar reactie

Waarom is het zo zwart wit? Discussie is meteen kritiek? Opmerkingen worden als persoonlijke aanvallen gezien? Waarom niet gewoon op inhoud een goeie discussie voeren? Daar kan toch niets mis mee zijn?! Het lijkt wel of soms de hele wereld lange tenen heeft. En we wijken weer veel te veel af.... Dus kom maar op met die mooie covers en laten we, keuvelaars en spuitlui,  het er met elkaar over hebben.

Link naar reactie

Ik wil er niet teveel blabla aan verspillen. De covers die ik gepost heb vind ik gewoon mooi, waarom weet ik niet (ik heb al gezegd ik weet niks van tekenen, dus ofdat het nu slecht of goed getekend is weet ik niet).

 

Als iemand anders een andere mening heeft, dan is dat interessant om te weten, maar ik ga daarom niet van gedacht veranderen. :P

Link naar reactie

Ach, het is de tijdsgeest. Eerst mochten we het niet over politiek hebben, omdat we het risico liepen het oneens te zijn. Maar nu blijkt dat we het over strips ook niet eens zijn kunnen we misschien ook beter niet meer over strips praten. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

7b318650-0185-11e5-8230-f0008c6c2a21.jpg

 

Een goede cover moet mij aanspreken en nieuwsgierig maken naar de inhoud! 

Ik heb wat zitten zoeken in mijn stripkast en ben tot de vaststelling gekomen dat ik er gewoon eentje uitneem want de 'beste' eruit halen gaat gewoon niet! Te veel en te divers!

 

Misschien geen icoon zoals Kuifje maar wel een geweldig mooie cover! De reeks is voor mij ook een van de mooiste qua tekenstijl!

Link naar reactie

Notre-Dame-des-Lacs vind ik ook een mooie cover. Een zwangere vrouw is voor de meesten onder ons het spannendste dat we in ons leven meemaken: dat ongeboren leven belooft heel wat. Maar het is nog zo fragiel. Ja, zwangere vrouwen vind ik altijd ontroerend.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Dit zijn er 3 die ik mogelijk zou insturen, maar kan nog veranderen

 

Keepers of the Maser 6

 

Ik weet nog dat ik toen ik deel 1 in de winkel zag liggen ik direct verkocht was door de cover.

Deel 6 overtreft de andere covers. Waarom: ik vind dit gewoon mooi, die kleuren, dat geestje, dat beest erbij.

post-36-0-80008400-1465813919_thumb.jpg

 

Peter Pan 5

Haak, zo anders dan de Disney-Haak. Een cover om bang van te worden

post-36-0-43551500-1465813939_thumb.jpg

 

Samber 3

Romantiek ten top. Die rode ogen, de grote naald door het hand, de smachtende blik, en dan die titel "revolutie, revolutie".

post-36-0-63639200-1465813951_thumb.jpg

 

 

Kom, kraak me maar af :-)

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...