Ga naar inhoud

Mooiste, Beste, Meest Esthetische, De Grootste Impact, De Duidelijkste, De Aantrekkelijkste, De Bijzonderste, Whatever Stripcover


mojo

Recommended Posts

 

Aan heel wat stripmakers, journalisten en anderen die quasi dagelijks met strips bezig zijn vroeg het museum wat zij de beste cover aller tijden vonden. In samenwerking met het Belgisch Stripcentrum leggen wij jou dezelfde vraag voor: welke cover van een in het Nederlands verschenen album is voor jou de mooiste aller tijden?

 

Dat is niet dezelfde vraag maar dat zijn twee verschillende vragen hoor. De beste cover is niet per se de mooiste en de mooiste hoeft niet de beste te zijn. Dus wat is het?

 

Als het om de beste gaat zijn we volgens mij snel klaar. De beste cover is de cover die iedereen ook op een kilometer afstand nog herkent en die ook gemakkelijk voor parodieën kan worden gebruikt omdat iedereen meteen weet waar die parodie op is gebaseerd. Op een icoon.

 

Dus de beste cover komt van een Kuifje-album of een Suske en Wiske. Met Het Gele Teken op plek 3.

Link naar reactie

Dat is niet dezelfde vraag maar dat zijn twee verschillende vragen hoor. De beste cover is niet per se de mooiste en de mooiste hoeft niet de beste te zijn. Dus wat is het?

 

Als het om de beste gaat zijn we volgens mij snel klaar. De beste cover is de cover die iedereen ook op een kilometer afstand nog herkent en die ook gemakkelijk voor parodieën kan worden gebruikt omdat iedereen meteen weet waar die parodie op is gebaseerd. Op een icoon.

 

Dus de beste cover komt van een Kuifje-album of een Suske en Wiske. Met Het Gele Teken op plek 3.

 

Deze dus :e012: (met De Blauwe Lotus als goede 'runner up'):

 

kuifje%2013.jpg

Link naar reactie

Discussie over wat nu de mooiste/beste cover is, lijkt me iets voor een apart draadje :e002:

 

Kunnen we nog inspiratie opdoen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

De populariteit van een reeks gaat zeker meespelen. De kans is veel groter dat mensen zich de cover van een bekende reeks gaan herinneren, dan van een reeks die bijna niemand gelezen heeft.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Gast Kontiki

Mooiste, beste, meest esthetische, de grootste impact, de duidelijkste, de aantrekkelijkste, de bijzonderste, whatever... Het gaat om jullie eigen persoonlijke keuze: welke cover springt er voor jou verreweg boven alle andere uit. Die keuze hoeft niet voorgeschreven te zijn door anderen. Met welke overwegingen je tot een eigen keuze komt, mag je als uitleg meegeven.

Ik heb het gelijk aangepast.

Link naar reactie

Deze cover heb ik altijd prachtig gevonden. Rosinski heeft er nog wel andere die de moeite zijn, maar deze bevalt me door de tragische, mysterieuze, maar ook gewijde sfeer die het uistraalt. Dit is ook de eerste Thorgal cover die ik me herinner en mijn interesse in de reeks opwekte. Ik moet er al andere gezien hebben hiervoor, maar geen die me zo is bijgebleven of intrigeerde.

.

thorgal,-tome-12---la-cite-du-dieu-perdu

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Eentje van Blacksad. Het thema van dit album is racisme, waar de kleur wit voor symbool staat. Verschillende elementen uit het verhaal vloeien perfect samen in dit beeld: Blacksad in het middelpunt van een al dan niet symbomische sneeuwstorm terwijl hij een kind beschermt met op de achtergrond wrakken uit het verleden.

 

blacksad02.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Deze cover heb ik altijd prachtig gevonden. Rosinski heeft er nog wel andere die de moeite zijn, maar deze bevalt me door de tragische, mysterieuze, maar ook gewijde sfeer die het uistraalt. Dit is ook de eerste Thorgal cover die ik me herinner en mijn interesse in de reeks opwekte. Ik moet er al andere gezien hebben hiervoor, maar geen die me zo is bijgebleven of intrigeerde.

 

Dit is inderdaad een prachtige cover. En zonder de titels bovenaan de pagina zou die nog indrukwekkender geweest zijn.

 

post-197-0-21148600-1465591949_thumb.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Willen jullie je keuzes aub ook naar ons doormailen, dan kan ik die opnemen in ons lijstje dat we aan het Belgisch Stripcentrum zullen leggen.

Mailadres: info@stripspeciaalzaak.be

Link naar reactie

Deze cover heb ik altijd prachtig gevonden. Rosinski heeft er nog wel andere die de moeite zijn, maar deze bevalt me door de tragische, mysterieuze, maar ook gewijde sfeer die het uistraalt. Dit is ook de eerste Thorgal cover die ik me herinner en mijn interesse in de reeks opwekte. Ik moet er al andere gezien hebben hiervoor, maar geen die me zo is bijgebleven of intrigeerde.

.

thorgal,-tome-12---la-cite-du-dieu-perdu

 

Rosinski kan geweldig rake covers schilderen. Maar als je maar drie inzendingen mag doen, weet ik niet of ik een van zijn covers zou kiezen.

Link naar reactie

Een van mijn kandidaten voor een van de beste covers:

 

Ik hou van de structuur: het kruis dat gevormd wordt door de mast en de roeispaan, en de golf die het personage in zijn bootje dreigt te verzwelgen, en hoe het personage zich verzet.

Het kruis is ook een symbool voor de dood. Het hoofdpersonage IS dood, maar hij weet het niet.

 

En ik wil ook de coverontwerper feliciteren, omdat hij alle noodzakelijke rommel (reeksnaam "Verhalen en legenden" en uitgeversnaam "Lombard Uitgaven"- netjes buiten beeld heeft gehouden, in plaats van het er onbeschoft bovenop te smakken, zoals veel te veel gebeurt, en hij heeft de titel en de auteursnaam netjes een plaats op een "stille plek" gegeven, in een fantasievol maar toch goed leesbaar lettertype.

 

66917-andreas-strips-diversen-15-de-grot

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...