Ga naar inhoud

(Extreem) Langlopende Reeksen: Eens Gaat De Zeepbel Barsten.


Zwendel

Recommended Posts

Tiens Michel Vaillant is nu ook al 5 albums aan het lopen.

 

Vroeger als ik een kleuter was las ik Robbedoes tijdschrift  en het was vervelend dat het maar 2 pagina's waren, maar na een half jaar was het af.

 

Nu houdt men volwassen mensen jarenlang aan het lijntje. Beetje onnozel.

 

En het gaat natuurlijk over vervolgreeksen, niet over reeksen met op zich staande albums ;)

Link naar reactie

Batman telt waarschijnlijk al zo'n 1000 delen. En het loopt nog lekker door.

Ik zou die 5e Vaillant wel kopen. De reden dat ik het niet doe, is dat het ene album aan het andere wordt gehaakt. Dat is niet mijn soort ding. Maar ik vind de verhalen erg meeslepend. Als 15-jarige zou ik het wel zien zitten.

Link naar reactie

gedeeltelijk mee eens ik hou ook het meest van op zich staande albums.

Of a la Largo Winch dat er in twee albums een verhaal verteld wordt.

In andere gevallen zou ik het fijn vinden om te weten hoe veel albums het verhaal gaat tellen.

Hoewel je dan eigenlijk nog niks weet,

aangezien er bij een goed lopende reeks zo een album tussen wordt geplakt.

Link naar reactie

gedeeltelijk mee eens ik hou ook het meest van op zich staande albums.

Of a la Largo Winch dat er in twee albums een verhaal verteld wordt.

In andere gevallen zou ik het fijn vinden om te weten hoe veel albums het verhaal gaat tellen.

Hoewel je dan eigenlijk nog niks weet,

aangezien er bij een goed lopende reeks zo een album tussen wordt geplakt.

Tegenwoordig wordt vaak aangegeven uit hoeveel delen een reeks zal gaan bestaan. Als je de besprekingen op de stripspeciaalzaak.be bekijkt zie je ook het aantal delen vermeld staan.

 

Uitgeverijen pakken op het moment allemaal terug op succesreeksen uit het verleden. Door een reeks een reboot te geven (Bob Morane, Rik Ringers enz) of door integrales uit te brengen. En wij kopen het allemaal. Neem de nieuwe integrale van Comanche. Ik vind het prachtig, maar hij is me echt te duur. Dat is een persoonlijke overweging. Maar er zitten maar twee delen in een integrale. Die zijn ook nog prima los te verkrijgen.

Link naar reactie

Ik heb op zich niets tegen een reboot, integendeel die Vaillant lijkt vrij goed. Alleen zit je nu aan jaargang 5 en het verhaal is niet echt opgeschoten en alhoewel ik de vorige 4 delen niet gelezen had wist ik ongeveer waarover het ging. Ik ga echt de andere niet kopen vooraleer er een uitzicht op een finaal deel is (en waarschijnlijk lees ik ze dan gewoon uit de bieb).

 

En vermits JPAR het over integrales heeft: het succes van integrales komt niet uit de lucht gevallen: je leest gewoon het hele verhaal zonder jaren op een vervolg te moeten wachten.

Link naar reactie

Prima initiatief die rebooths... :e005:  :e005:  :e005: .....De nieuwe Michel Vaillant vele malen beter dan de laatste tientallen boeken van de oorspronkelijke reeks (daar ben ik 20 jaar geleden afgehaakt).

Bob Morane ook veel beter geworden, echt een prima album. Zo ook de Thorgal spin-offs, die zijn gewoon heel goed. Rik Ringers ook een prima album.

Dit is toch een zegen voor de striphandel.....mensen pakken de boeken waarschijnlijk makkelijker mee, extra omzet, prima.....mijn SSZ vindt dit ook een geweldige ontwikkeling.

Link naar reactie

Voor datzelfde bedrag koop je enkel deel 1 van de integrale versie van uitgeverij Saga van Comanche, als je deze al kunt vinden... Dat is niet de originele uitgifteprijs, maar het gevolg van vraag en aanbod. In die integrale reeks zitten overigens maar 2 delen per album.

 

Het is te prijzen dat Sherpa het heeft aangedurfd om deze reeks in 4 albums in kleur als integrale uit te geven. Het is aan de striplezers en -verzamelaars of ze dat willen aanschaffen. Voor de eerste 10 delen betaal je tweedehands om en nabij de 30 euro in een nette (gelezen) staat.

Link naar reactie

En in de integrale die daarna uitkomt voor dezelfde prijs van €65,- zitten enkel delen 1 en 2.

En naar mijn weten komen er 4 integralen uit, dus er zal nog een 2e integraal zijn met maar 2 albums erin.

 

4x€65,- = €260 euro voor tien albums.

 

Ik ben het eens met JPAR, veels te duur.

 

De integralen bevatten ook een aantal korte verhalen maar de prijs is inderdaad stevig..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Deze info bedoel je?

 

Eind 2016, begin 2017 staat een bundel gepland met daarin de eerste twee Comanche-verhalen. Deze reeks zal vier integrales tellen

 

Off topic:

Paul, je standpunt i.v.m. de Comanche integrale is intussen wel duidelijk. Sherpa geeft gewoon aan dat de prijs nog niet vast werd gelegd. En als het terug €65 is...dan is dat hun volste recht. Die 199 exemplaren aan 99 euro zijn al lang uitverkocht en mogelijks binnenkort ook die 666 exemplaren aan 65 euro. 

 

On topic: 

Waarover gaat dit zeurdraadje nu eigenlijk? Met Michel Vaillant werd alvast een slecht voorbeeld gekozen. Sterke verhalen in een hele nieuwe stijl die mensen als ik toch nieuwsgierig genoeg heeft gemaakt naar de oude Michel Vaillant verhalen.

Link naar reactie

En wie had er verwacht dat die ouwe, nieuwe Michel Vaillant nog in dergelijke top tienen zou opduiken?: http://www.stripspeciaalzaak.be/Verkooptop10.php

Ik heb ook gezegd dat ik de strip vrij goed vind. Het is een modern, vlot verhaal geworden (met voor mij soms wel een beetje teveel melodrama, maar soit...).

 

Waar je wel bij die top rekening moet houden is dat het album in de dagbladhandels verkocht wordt (net zoals alle andere die in de top 10 staan) en dat zal het toch een stevige boost geven.

Zoals bij mij, ik stond daar te wachten om mijn gazet te betalen en daar zie ik een Michel Vaillant. Hopla gauw meegenomen en zo zullen er nog wel veel nostalgici zijn die impulsief kopen.

 

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: het is nr. 5 in een doorlopende reeks, dwz dat is al 5 jaar bezig (a rato van 1 album per jaar). Mijn reaktie is dan: ok, ik wacht wel tot het (bijna) af is en dan koop ik misschien.

 

Je gaat een boek ook niet in tien jaar lezen a rato van 1 hoofdstuk per jaar.

Link naar reactie

Ik hou heel erg van de nieuwe Vaillant. Het is tegelijk één van de reeksen waarvan ik telkens met plezier het vorige deel herlees om verder te kunnen gaan met het vervolg! Ik hou er ook wel van dat ze duidelijk plannen op langere termijn hebben, waardoor de drama's die de familie Vaillant kunnen overkomen, van een veel grotere schaal zijn. Die hebben immers wat tijd nodig om opgelost te raken. 

Ook de tekeningen vind ik een mooie mix van de oude stijl, met veel flair en dynamiek extra. 

Link naar reactie

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: het is nr. 5 in een doorlopende reeks, dwz dat is al 5 jaar bezig (a rato van 1 album per jaar). Mijn reaktie is dan: ok, ik wacht wel tot het (bijna) af is en dan koop ik misschien.

 

Je gaat een boek ook niet in tien jaar lezen a rato van 1 hoofdstuk per jaar.

 

Ik begrijp dat soort reacties wel, hoor, maar strips zijn daar geen unicum in. Van Game of Thrones weten we bijvoorbeeld ook inmiddels hoeveel seizoenen het zal tellen, maar dat zal mij niet tegenhouden om elk nieuw seizoen ook al te bekijken. Ontelbaar veel andere tv-reeksen of filmtrilogieën of whatever werken ook met cliffhangers per seizoen en per aflevering. Zelfs met binge watching via Netflix moet je ook telkens weer een jaar wachten tot het volgende seizoen online komt tenzij je het geduld kan opbrengen om een aantal jaar te wachten en dan zou het nog kunnen gebeuren dat series stopgezet worden omdat er bij wijze van spreken niemand naar keek.

Het zit 'm gewoon in je eigen ervaringen, smaak, beleving, mogelijkheden: wat je per se NU wil zien of lezen en al de rest kan wel wachten.

Link naar reactie

Ik begrijp dat soort reacties wel, hoor, maar strips zijn daar geen unicum in. Van Game of Thrones weten we bijvoorbeeld ook inmiddels hoeveel seizoenen het zal tellen, maar dat zal mij niet tegenhouden om elk nieuw seizoen ook al te bekijken. Ontelbaar veel andere tv-reeksen of filmtrilogieën of whatever werken ook met cliffhangers per seizoen en per aflevering. Zelfs met binge watching via Netflix moet je ook telkens weer een jaar wachten tot het volgende seizoen online komt tenzij je het geduld kan opbrengen om een aantal jaar te wachten en dan zou het nog kunnen gebeuren dat series stopgezet worden omdat er bij wijze van spreken niemand naar keek.

Ik heb hetzelfde probleem met TV reeksen en ik wacht inderdaad dikwijls om alle jaargangen ineens (enkele maanden) uit te zien. Jaargangen kijk ik altijd in één keer uit.

 

Bij TV reeksen is het ook zo dat ze zeer zelden langer dan 5 jaar aanslepen en bovendien zorgen ze er meestal wel voor dat de jaargangen 'op zich staande en min of meer afgeronde' verhalen bevatten (bv. Orange, Breaking Bad,...). Een TV jaargang heeft ook meer om het lijf dan een album van 46 blz.

 

Maar het is een algemene tendens: never kill a succesfull story. Maar bij TV series heeft het al geleid tot binge watching en dat gaat alsmaar toenemen volgens mij.

Link naar reactie

Ik begrijp ook niet goed het probleem.  Comics en vooral Manga werken toch al lang met langlopende verhalen over meerdere strips.
Kijk naar Naruto, van 1999 tot 2014  in 72 volumes.

Wat dan misschien wel een probleem kan zijn is hoeveel en hoe vlug/traag het geproduceerd wordt.  56 pagina's per jaar is misschien weinig voor een vervolgverhaal.
Als men bedenkt dat in comics een 24-tal pagina's per maand worden getekend en bij manga dat soms tot 15-20 pagina's per week is, dan lijkt mij dat toch aangenamer te volgen.
Het zijn natuurlijk andere culturen waar meer mensen aan één strip werken (en waar meer geld mee gemoeid is).

Link naar reactie

Ik begrijp dat soort reacties wel, hoor, maar strips zijn daar geen unicum in. 

 

Jawel hoor, daarin staan de Franco Belgische strip vrij alleen. 

Bij een TV-serie is er meestal wel een nieuw deel per week. Bij een comic heb je tenminste nog een keer per maand iets. 

Maar Franco Belgische strips leveren wel heel zelden op, nl. een keer per iets tussen de 44-56 bladzijden. 

Dan moet je wel heel veel geduld hebben bij allerlei langlopende verhalen, met de verhalen van Andreas als meest extreme voorbeeld.

Link naar reactie

Veel van deze 'vervolgreeksen' hebben zo veel lussen, personages, verhaallijnen dat je de hele reeks helemaal opnieuw moet lezen. Ik heb geen fotografisch geheugen dat ik alle (zij)personages uit elke reeks zo maar van buiten ken. Bij een aantal reeksen ben ik ondertussen gestopt. Als ik een nieuw album koop van bvb Barracuda of Rani, zie ik er soms tegenop om eerst alle vorige delen te lezen.

Link naar reactie
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...