SamPonette Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Dag iedereen, Ik ben via een vriend doorverwezen naar dit prachtige forum, omdat ik op zoek ben naar het merk en model auto, waarmee detective Van Zwam richting Gent scheurt op bijgevoegde foto. Mijn voorlopige onderzoek stuurt me in de richting van de Maserati A6GCM, maar ik wil er 100% zeker van zijn. De titel van het album ontgaat me trouwens ook.. dus hulp daarbij is ook zeer welkom Alvast bedankt voor alle hulp! groet, Sam Quote Link to comment
Zwendel Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Ik weet niet of Sleen echt bezig was met échte automerken. Andere striptekenaars wel, naar het schijnt was zowat de hele Robbedoesredactie in de jaren '50 autozot. Quote Link to comment
linthout Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Het is een Zwammobiel, dat zie je meteen! Quote Link to comment
Yncke Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Of een formule 1 wagen van rond de jaren '50? Quote yncke.be Link to comment
Waldorf Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Je zal eerst het album moeten te weten komen. Dan kan je je zoektocht al beperken tot modellen die ouder zijn dan dat album. Met een Maserati A6GCM zou je juist kunnen zitten, maar misschien heeft Sleen gewoon een generische F1-sportwagen uit die tijd getekend. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
TDPB Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 1 uur terug, Zwendel zei: Ik weet niet of Sleen echt bezig was met échte automerken. Andere striptekenaars wel, naar het schijnt was zowat de hele Robbedoesredactie in de jaren '50 autozot. Dat komt uit een van die twee of drie Van Zwam albums die Hurey heeft hertekend. De vraag is dus of Hurey bezig was met échte automerken. De kans is idd heel groot dat hij gewoon maar wat tekende. Quote Link to comment
blacktiger Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Het kan uiteraard ook onderstaand model zijn. Waarschijnlijk gebruikte de tekenaar een combinatie van verschillende automodellen. Quote Link to comment
SamPonette Posted April 27, 2017 Author Share Posted April 27, 2017 @blacktiger: dat is de Maserti AGCM, niet? Volgens mijn autokennende vrienden zou het een combinatie kunnen zijn van Maserati en Ferrari, met evt koplampen van Bugatti. Quote Link to comment
Zwendel Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 28 minuten geleden, SamPonette zei: @blacktiger: dat is de Maserti AGCM, niet? Volgens mijn autokennende vrienden zou het een combinatie kunnen zijn van Maserati en Ferrari, met evt koplampen van Bugatti. En een Mercedes Quote Link to comment
Aerogi Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Is een begin jaren 50 F1 wagen. Met lampen toegevoegd. En de benzinetank is een koffer geworden Quote Link to comment
SamPonette Posted April 27, 2017 Author Share Posted April 27, 2017 1 uur terug, Aerogi zei: Is een begin jaren 50 F1 wagen. Met lampen toegevoegd. En de benzinetank is een koffer geworden weet je toevallig ook welk model? Quote Link to comment
Suske Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Misschien heeft Marc Sleen zich wel geïnspireerd op een auto uit Robbedoes? Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
SamPonette Posted April 27, 2017 Author Share Posted April 27, 2017 1 uur geleden, Suske zei: Misschien heeft Marc Sleen zich wel geïnspireerd op een auto uit Robbedoes? of omgekeerd natuurlijk Eerst maar eens de titel achterhalen van het album.. Quote Link to comment
Boekenmagazijn Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Het geheim van Matsuoka (strook 52, hertekende versie 1961). Quote Link to comment
SamPonette Posted April 27, 2017 Author Share Posted April 27, 2017 38 minuten geleden, Boekenmagazijn zei: Het geheim van Matsuoka (strook 52, hertekende versie 1961). dat scheelt een hoop gezoek in mijn bibliotheek merci! Je schrijft hertekende versie, was het daarvoor een andere auto? Quote Link to comment
Boekenmagazijn Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 Geen idee, ik heb de versie van Sleen niet. Quote Link to comment
TDPB Posted April 27, 2017 Share Posted April 27, 2017 In de versie van Sleen rijdt hij in een traag tuffende 'ouwe kasserol'. Quote Link to comment
SamPonette Posted April 28, 2017 Author Share Posted April 28, 2017 10 uren geleden, Tom B zei: In de versie van Sleen rijdt hij in een traag tuffende 'ouwe kasserol'. Heb je daar toevallig een foto van? Dat zou zou helemaal geweldig zijn! Quote Link to comment
sjaakie Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 even een vraag over die schaduw bolletjes. werden die nu allemaal met de hand getekend of was daar iets voor ? Quote Link to comment
TDPB Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Kleefrasters Ik heb daar nog steeds een stapel vellen van liggen. Je kon die in alle soorten kopen. Grote bolletjes, kleine bolletjes. Streepjes, vierkantjes, vlekken, arceringen... Je kleefde die op je tekening en met een cuttermesje sneed je de vorm die je nogig had uit waarna je de restrandjes verwijderde. Quote Link to comment
Boekenmagazijn Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Ik vraag me af of die in 1948 al verkrijgbaar waren. Op de originelen zijn de grijze vlakken aangegeven in blauw potlood, wat waarschijnlijk betekent dat de lithograaf de rasters er fotomechanisch in kopieerde. Op Nero-originelen uit de jaren vijftig kun je die plakrasters inderdaad wel zien. Quote Link to comment
Suske Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Je hebt ook rasters in de vorm van een decalco (afwrijfraster) Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
TDPB Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 9 minuten geleden, Boekenmagazijn zei: Ik vraag me af of die in 1948 al verkrijgbaar waren. Op de originelen zijn de grijze vlakken aangegeven in blauw potlood, wat waarschijnlijk betekent dat de lithograaf de rasters er fotomechanisch in kopieerde. Ik veronderstelde altijd al dat de rasters in dat geval op de films werden aangebracht ipv op de originelen. Quote Link to comment
SamPonette Posted April 28, 2017 Author Share Posted April 28, 2017 super bedankt allemaal! Quote Link to comment
Hamirubi Posted April 28, 2017 Share Posted April 28, 2017 Wat een verschil. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Recommended Posts