Ga naar inhoud

TOERNOOI: DE MOOISTE STRIPPAGINA OOIT


sanderg

Recommended Posts

3 uren geleden, Red Arrow zei:

@Kristof Berte: Ja, die had ik eerst ook geüpload. Ik had bijna op "Reactie toevoegen" geklikt, maar dan toch een andere genomen. (Ik ben echt niet goed in punten geven of een top 5 maken :e003:) De plaat zegt veel ook al staat er geen tekst.

 

Je hoefde het voor mij niet te veranderen hoor, maar het is wel een fantastische keuze :)  Vast en zeker in mijn top3 tot nu toe.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Er zijn vele mooie platen aan mijn ogen voorbij gegleden. Kiezen is dan ook bijna onmogelijk. De plaat hieronder is echter degene die steeds boven komt drijven, al is het zeker niet de mooiste die ik ooit zag naar ik vermoed.

 

Het is na de proloog de eerste actie pagina uit Largo Winch 9. Franq is al heel knap in het tekenen van verstilde actiescènes en overzichtsplaten (Hong Kong o la la), maar deze is toch één van zijn betere. Het ademt de stilheid van de stilte van een stad bij nacht, maar ook actie die in beeld haarfijn getimed is. Op een andere manier kan ik het, nu, niet verwoorden. 
largo-venice.thumb.jpg.63596b9fd015428fae825d92c1769c00.jpg 

Link naar reactie
8 hours ago, Deweb said:

Er zijn vele mooie platen aan mijn ogen voorbij gegleden. Kiezen is dan ook bijna onmogelijk. De plaat hieronder is echter degene die steeds boven komt drijven, al is het zeker niet de mooiste die ik ooit zag naar ik vermoed.

 

Het is na de proloog de eerste actie pagina uit Largo Winch 9. Franq is al heel knap in het tekenen van verstilde actiescènes en overzichtsplaten (Hong Kong o la la), maar deze is toch één van zijn betere. Het ademt de stilheid van de stilte van een stad bij nacht, maar ook actie die in beeld haarfijn getimed is. Op een andere manier kan ik het, nu, niet verwoorden. 
largo-venice.thumb.jpg.63596b9fd015428fae825d92c1769c00.jpg 

Dit is inderdaad een heel knappe plaat

Link naar reactie
19 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

De Vallei der Bannelingen heeft als kind een enorme indruk op me nagelaten. Ik heb het album nooit zelf gehad, maar verschillende keren uit de bibliotheek ontleend. Ik ben echt blij dat je er me nog eens aan doet denken, deze week eens snuisteren of ik em nergens tweedehands kan vinden. Als je die plaat had genomen waarbij Kwabbernoot uiteindelijk Robbedoes redt, ging ik het moeilijk hebben om er niet voor te stemmen :D Of die pagina waarbij de gevaarlijke fauna&flora besproken wordt, nog zo'n geweldige.

 

 

Ja, fantastische plaat! Die krijgt zeker mijn stem.

 

Paniek in Khoudistan & De vallei der banneling heb ik als kind van mijn ouders gekregen toen ze die zelf al reclamestrip gekregen hadden in de toenmalige maxi GB ( hypercarrefour). Wat een impact had het verhaal toen. Op basis van deze 2 albums en een album uit de reeks XIII heeft dit mij een andere weg doen inslaan ivm het lezen van strips. 

Link naar reactie

Komt wel in orde, het is alleen iets moeilijker om de pagina's te zoeken dan bij pakweg een covertornooi. Je moet in feite al in je verzameling gaan snuisteren, een zo goed mogelijke foto trekken... De covers googlen ging vorige keer gewoon iets sneller voor al die luie stripverzamelaars :D

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
52 minuten geleden, kuzuri zei:

Ik vind dat het redelijk vooruit gaat. Het is nog maar 16 dagen bezig. 

Maar dat neemt niet weg dat het volgende week toch geklaard zal moeten zijn ;)  hint hint

Ik merk dat we geen goed sarcasme emoticon hebben...

Maar geef a.u.b. wat duidelijke doodslijnen i.p.v. een hint:
* vanaf wanneer worden meer dan 2 inzendingen per reper geaccepteerd?
* tot wanneer worden inzendingen geaccepteerd?

Link naar reactie
4 uren geleden, Tweetie zei:

Ik merk dat we geen goed sarcasme emoticon hebben...

Maar geef a.u.b. wat duidelijke doodslijnen i.p.v. een hint:
* vanaf wanneer worden meer dan 2 inzendingen per reper geaccepteerd?
* tot wanneer worden inzendingen geaccepteerd?

 

Ok, ik zal de knoop dan maar doorhakken. 


* Inzendingen worden geaccepteerd tot en met komende zondag 24u. 


* Zaterdag en zondag mag er een derde pagina worden ingediend, per reper. De snelste inzendingen doen mee. Ze moeten opnieuw ingediend worden, verwijzen naar een eerdere post telt niet. Eens er 64 zijn, stopt het. 
Indien er geen 64 zouden zijn, dan zullen we ff moeten brainstormen. Ofwel voorrondes tot aan 32, ofwel duels met drie keuzes... we zien wel. We hopen op 64.

 

* Ik zou het toernooi graag zien starten halverwege volgende week. Met Klaas, hoop ik. 

Link naar reactie
48 minutes ago, kuzuri said:

 

Ok, ik zal de knoop dan maar doorhakken. 


* Inzendingen worden geaccepteerd tot en met komende zondag 24u. 


* Zaterdag en zondag mag er een derde pagina worden ingediend, per reper. De snelste inzendingen doen mee. Ze moeten opnieuw ingediend worden, verwijzen naar een eerdere post telt niet. Eens er 64 zijn, stopt het. 
Indien er geen 64 zouden zijn, dan zullen we ff moeten brainstormen. Ofwel voorrondes tot aan 32, ofwel duels met drie keuzes... we zien wel. We hopen op 64.

 

* Ik zou het toernooi graag zien starten halverwege volgende week. Met Klaas, hoop ik. 

top!! 

Link naar reactie
56 minuten geleden, kuzuri zei:

Ok, ik zal de knoop dan maar doorhakken. 


* Inzendingen worden geaccepteerd tot en met komende zondag 24u. 


* Zaterdag en zondag mag er een derde pagina worden ingediend, per reper. De snelste inzendingen doen mee. Ze moeten opnieuw ingediend worden, verwijzen naar een eerdere post telt niet. Eens er 64 zijn, stopt het. 
Indien er geen 64 zouden zijn, dan zullen we ff moeten brainstormen. Ofwel voorrondes tot aan 32, ofwel duels met drie keuzes... we zien wel. We hopen op 64.

 

* Ik zou het toernooi graag zien starten halverwege volgende week. Met Klaas, hoop ik. 

Dank je, lekker duidelijk.

Nu er wat einddatums bekend zijn, zal het hopelijk ook sneller vollopen.

Link naar reactie

Ik wil in ieder geval ook een pagina van Alex Ross toevoegen, omdat die zo levensecht een fantasiewereld neerzetten. Zeg maar de Norman Rockwell van de comics wereld.

En dan is het lastig kiezen want er is zoveel moois. Ik kies daarom maar een pagina uit z'n beginperiode (1), met Marvels dat de impact van Marvel superhelden op het leven van gewone mensen laat zien. De pagina laat een enorme Giant-man zien die over een aantal flats heenstapt, waarbij de hoofdpersoon, fotograaf Phil Sheldon, er als een kleine mier onder staat.  

Alex Ross Giant man.jpg

 

Uit 1994. Ross is geboren in 1970, dus hij moet dit op z'n 23e of 24e getekend hebben. Toen dit uitkwam was hij onbekend, maar door deze serie veranderde dat. Hij won in dat jaar zowel een Eisner als een Harvey awards 

Link naar reactie

Toch even mijn slotjes in het toernooi veilig stellen. De argumentatie volgt nog... :)

 

VoorbijDeSteen.jpg

 

 

Voorbij de Steen: Het Spoor van Demer

 

De reden waarom ik voor deze pagina koos, is de manier waarop ze zo'n sfeer schept. De tocht door de ondergrondse dwergenbouwsels, de geduldige wachter, de gedaante die erachter opdoemt, de kleine cliff hanger op het einde van de pagina. Da's waarom ik zo van Broeder's fantasy hou. Dat en de manier hoe die eerste strook doorloopt.

De twee redenen waarom ik voor deze pagina koos, zijn de sfeer en de manier waarop die eerste strook doorloopt. Je oog volgt eerst Demer, en dan valt je frank dat het beeld doorloopt, en bekijk je 't opnieuw, en komt de grootsheid van omgeving pas echt over. Ik hou van dit soort doorlopende kaders. Dat en het ontwerp van de wachter.

De drie redenen waarom ik voor deze pagina koos, zijn de sfeer, de manier waarop de eerste strook doorloopt en het ontwerp van de wachter. Die is bonkig en stenig en stoïcijnse. De eeuwen druipen ervanaf, en toch heeft hij iets sympathieks. Ik hou van dit soort personages in het decor. Dat en de weergaloze tekeningen.

De vier redenen waarom ik... ok, ok, never mind. De tekeningen, dus. Ik heb het over het algemeen niet zo voor geschilderde strips. Maar de manier waarop Ken Broeders schilderijen met lijntekeningen combineert, da's gewoon een plezier voor het oog!

 

Dus: stem voor deze pagina, ze verdient het!

 

SabelsEnGaljoenen21.jpg

 

Sabels en Galjoenen: Het geheimzinnige eiland

 

Tien bladzijden geleden gebeurde dit. Kijk nu nog eens goed naar deze pagina. Prachtig, toch? De uitdrukking van die witte papegaai die de kip speelt, de vertaling van lichaamshouding naar een vogellijfje, de loensende piraat. Zelfs in de omgekeerde richting. In de voorgaande pagina staan de papegaaien zoals de personages in deze pagina staan.

(En dan heb ik 't nog niet over de hilarische dialoog over papegaaien en kippen...)

 

Elke scenarist heeft het op een gegeven moment wel voor: er is een stukje informatie dat bij een groepje personages moet geraken, hoe doe je dat op een elegante manier? Meestal blijft er ergens een stukje stof aan een takje hangen of verraden voetsporen wat er gebeurde. Maar da's te simpel voor Ayroles. Op een geheimzinnig eiland, waar de kazen aan de bomen groeien en de heremietkreeften zo groot zijn dat ze scheep karkassen als huis kiezen, laat hij de meest originele informatieoverdrachtscene die ik ooit las, plaatsvinden.

 

 

Deze pagina heb ik nodig voor mijn uitleg:

 

SabelsEnGaljoenen11.jpg

 

 

Link naar reactie

Mijn tweede plaat dan: Bone.

 

Ik kies voor een relatief simpele plaat die wel goed laat zien waar de comic onder andere voor staat, namelijk de humor en de timing. Die is niet snel, maar meer rustig en filmisch. Waar een andere tekenaar wellicht had gewerkt met alleen 'thump', kiest Smith ervoor een kleine overgang te maken door het eerste plaatje in te zetten. Zo word je als lezer ook meer bewust van dit keerpunt in het verhaal. 

 

Overigens prefereer ik de zwart-wit versie, maar die kon ik niet vinden.  

bone-sneeuw.jpg

Link naar reactie

Piet Pienter en Bert Bibber : De vloek van Toetan Kanon (Pom)

 

Tussen alle compleet verschillende stijlen mag mijns insziens deze klassieker niet ontbreken.

Dé stripreeks van mijn jeugd.

Ik heb deze pagina gekozen omdat ze alle ingrediënten van PP &BB bevat: Een knokpartij, een scheldpartij, woordhumor en een gedetailleerd getekende auto.

En geheel volgens Pom’s eigen wil in zwart-wit.

 

Knobbel.

PP en BB.png

Link naar reactie

Mijn andere keuze:

 

De Kraai: De Kraai zet de toon (LAX).

 

Deze pagina heeft voor mij persoonlijk iets betekend.

Dit was mijn allereerste poging om een strip te lezen die ik ‘niet mooi getekend’ vond.

Je moet weten dat ik toen ik dit kocht (ca. 2006) nog niet zo lang de overstap van de Blauwbloezen, Kiekeboe e.d. had gemaakt naar XIII en andere Largo Winchen en mijn comfortzone eindigde waar ‘duidelijke tekeningen’ eindigden.

Ik weet niet meer op aanraden van wie, maar ik moet het ergens zien passeren hebben op het oude Bonte-forum.

En ik heb gevloekt, gesputterd.

Dit eerste deel wel 10 keer vastgepakt, enkele bladzijden geprobeerd, weggelegd…

Dit was toch geen strip???

Tot ik mezelf op een rustige zondagochtend verplichtte om het uit te lezen.

Toen ik uiteindelijk toch deze (laatste) pagina bereikt had, me liet opgaan in de sfeer, de zieligheid die uitging van het personage Kraai eindigde in vernuft, toen dacht ik: wow!

Dit was mijn opstap naar reeksen als De Killer, Hard tegen hard, Headshot en Magasin General.

 

Knobbel.

De Kraai.png

Link naar reactie
21 minutes ago, knobbel said:

Mijn andere keuze:

 

De Kraai: De Kraai zet de toon (LAX).

 

Deze pagina heeft voor mij persoonlijk iets betekend.

Dit was mijn allereerste poging om een strip te lezen die ik ‘niet mooi getekend’ vond.

Je moet weten dat ik toen ik dit kocht (ca. 2006) nog niet zo lang de overstap van de Blauwbloezen, Kiekeboe e.d. had gemaakt naar XIII en andere Largo Winchen en mijn comfortzone eindigde waar ‘duidelijke tekeningen’ eindigden.

Ik weet niet meer op aanraden van wie, maar ik moet het ergens zien passeren hebben op het oude Bonte-forum.

En ik heb gevloekt, gesputterd.

Dit eerste deel wel 10 keer vastgepakt, enkele bladzijden geprobeerd, weggelegd…

Dit was toch geen strip???

Tot ik mezelf op een rustige zondagochtend verplichtte om het uit te lezen.

Toen ik uiteindelijk toch deze (laatste) pagina bereikt had, me liet opgaan in de sfeer, de zieligheid die uitging van het personage Kraai eindigde in vernuft, toen dacht ik: wow!

Dit was mijn opstap naar reeksen als De Killer, Hard tegen hard, Headshot en Magasin General.

 

Knobbel.

De Kraai.png

Ziet er tof uit zeg! Kende dit niet maar lijkt me zeer de moeite

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...