Ga naar inhoud

Manga Van De Dag


Gilles

Recommended Posts

Op ‎6‎/‎12‎/‎2016 om 09:45, Timhardt zei:

Happiness.

 

Van dezelfde schrijver als 'the flowers of evil' dat ik grandioos vond.

Begint erg veelbelovend....

 

Ondertussen is deze serie 5 delen ver en het is werkelijk zeer goed. Als kind keek ik supergraag naar een Duitse serie The little vampire. De vriendschap tussen een mens en vampier sprak me toen al erg aan. De manga 'Happiness' start nogal standaard met alle clichés die je mag verwachten  van zo'n reeks, maar drijft al gauw af naar het verhaal dat ook 'the little vampire' probeerde te vertellen. Alleen deze keer niet voor 12 jarige zieltjes, gezien de very disturbing dingen die er gebeuren. Bepaalde scenes zijn onuitwisbaar. Net zoals zijn eerdere reeks 'the flowers of evil' gaat dit karaktergewijs zeer diep. Ik ben fan!

Link naar reactie

To Your Eternity Volume 1 (Yoshitoki Oima – de auteur van A silent voice)

 

Een mysterieuze, fascinerende manga.

Veel kan/wil ik er niet over kwijt.

Het gaat over overleven, over de angst om alleen achter te blijven, de angst voor de dood, evolutie en zo veel meer.

Er is mysterie (waar speelt zich dit eigenlijk af, wie is de verteller, wat is het hoofdpersonage) en creepiness.

Deze morgen gelezen en het blijft toch behoorlijk in m’n hoofd spoken.

 

Ik kijk alvast uit naar het vervolg.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op ‎29‎/‎10‎/‎2017 om 11:26, Tanuki zei:

Golden Kamuy is inderdaad een reeks om in het oog te houden. Vooral het feit dat de Ainu-cultuur volledig uit de doeken wordt gedaan spreekt me aan. Ook de ontwikkeling van Hokkaido tijdens de Meiji-jidai komt ruimschoots aan bod. Aangezien de Ainu-cultuur nauwelijks aan bod komt in de gewone publicaties over Japan is het een must-read voor wie zich daarin interesseert. Het verhaal op zich is trouwens ook best de moeite.

 

Ook gelezen...wat een pareltje...als je a bride's story goed vond, dan ga je ook hiervan houden. Zeer sterk!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
6 uren geleden, The Alderwood zei:

Wat maakt dat de manga tegenwoordig beter is dan de comic?

Dat is heel persoonlijk denk ik. Voor mij is het voor een deel de tekenstijl die me aanspreekt/afstoot, en voor een belangrijk deel de verhalen. De Amerikaanse comics die ik ken gaan niet zelden over supermensen die oerslechterikken bestrijden en daar heb ik het helemaal mee gehad. Daar heb ik het al snel mee gehad. In manga heb je die verhalen ook, maar worden die toch anders benaderd waardoor de verhalen me meer aanspreken. Je ziet dat er een heel andere culturele achtergrond in de verhalen steekt. De Amerikaanse one good guy vs de rest tegenover de Japanse 一緒に頑張れ (isshoni ganbare, laten we samen ons best doen). Dat die one good guy iedereen mag neerschieten zonder vorm van proces is een extra minpunt.

In veel manga zit ook veel meer fantasie. Verhalen zoals Ranma 1/2, One Piece, ... hebben dezelfde doelgroep als de Supermans e.d. maar zijn totaal verschillend in sfeer, aanpak en boodschap. In de manga-wereld is dat nog maar één genre voor één doelgroep. De francobelgische stripscene is een hobbyclub vergeleken bij de Japanse manga-industrie en dat voel je.

Het klinkt misschien onnozel, maar je kan het vergelijken met de keuken: comics zijn hamburgers, niet slecht maar je hebt snel weer honger. Strips zijn als een goei pak fritten. Lekker en het vult. Manga is kaiseki ryouri, Japanse multi-course haute cuisine. Voor elk wat wils, oog- en tongstrelend. Je weet gewoon niet waar beginnen.

wsen.jpg

 

Link naar reactie

Weet je wat het ook is? In manga lees je de japanse filosofie ook door. En die verschilt enorm van de europese.

 

Klein voorbeeld. Hier zeggen we steeds dat je vooruit moet kijken, naar de toekomst, want het verleden kan je niet meer veranderen. Enkel morgen telt. Je staat met je neus naar de toekomst en gaat vooruit naar morgen.

 

In in oosten denkt men er anders over.

 

Ze staan op de levenslijn met hun neus naar gisteren want dat ken je. Ruggelings sta je naar de toekomst en loopt dus achterwaarts elke dag een stukje verder in de onbekende toekomst. Het zorgt voor een soort melancholie die hier al te veel verstopt wordt.

 

Ik vind hun visie veel juister. 

En dat lees je dus tussen de regels in veel manga.

 

Think about it.

 

Link naar reactie

The Promised Neverland 1: De 11-jarige Emma zit samen met veel andere en jongere kinderen in een gesloten weeshuis. Alles is er peis en vree en de ene vrouw die elke dag liefdevol voor hen klaar staat, aanbidden ze als hun moeder. Ze mogen echter nooit buiten de muren van het weeshuis en als Emma en 1 van haar leeftijdsgenoten ontdekken wat het geheim is van het weeshuis, start een race tegen de klok om te ontsnappen...  met alle kinderen.

 

Dit eerste deel laat er geen gras over groeien. Vechtscenes moet je hier niet verwachten maar wel suspens. Is ontsnappen wel mogelijk en als het zou lukken, wat staat hen dan buiten de muren te wachten nu ze het geheim kennen? Zullen hun plannen bekend raken voor ze ze kunnen uitvoeren? En welke verrassingen heeft hun "moeder" nog voor hen in petto? Graag gelezen en de volgende delen zal ik zeker oppikken wanneer ze verschijnen.

 

 

promised neverland.jpg

Link naar reactie

In tegenstelling tot de voorgaande series van Urasawa, is Billy Bat uitgebracht door Kodansha, en niet Shogakukan. Dat betekent dat Viz Media, die normaal zijn reeksen vertaalt in het Engels, geen toegang heeft tot die titel.

Hierdoor zou de reeks kunnen worden uitgebracht door Kodansha USA of zusterbedrijf Vertical, want normaal gezien verkoop Kodansha geen licenties aan andere uitgeverijen, alhoewel daar enkele uitzonderingen op zijn.

 

Echter, Kodansha heeft al meerdere malen aangegeven dat Billy Bat niet direct op de planning staat. http://kodanshacomics.tumblr.com/tagged/Billy-Bat

 

Ik heb deze informatie van reddit dus ik weet niet hoe betrouwbaar die is. Een gebruiker daar suggereert ook dat uitgevers niet direct happig zijn om de serie te vertalen vanwege de "politiek" in het verhaal, maar dat is natuurlijk giswerk.

Link naar reactie

Slechts enkele maanden geleden ben ik manga pas echt beginnen ontdekken en ik ervaar hetzelfde wow-gevoel zoals ik dat jaren geleden met comics had. Na Berserk begonnen aan Vinland Saga en nu ook bezig aan Monster. Die grondig uitgewerkte karakters zijn volgens mij één van de voornaamste redenen waarom manga zo verslavend is.

Link naar reactie
Op 10-1-2018 om 22:16, The Alderwood zei:

Maar literatuur kunnen we't nog niet noemen, wel?

Kunnen we dat wel van Suske en Wiske? Of Nero? Of ... In dat opzicht vertoont de manga-scene net dezelfde overeenkomsten, behalve dat de markt er immens groter is.

 

Ken je de strip Gen Barrevoets in Hiroshima van Nakazawa Keiji-sensei? (Hadashi no Gen in 't Japans) In alle opzichten kan je die vergelijken met Maus van Art Spiegelman, met het verschil dat Nakazawa geen dieren gebruikt, en zijn verhaal een getuigenis uit eerste hand is, hij is zelf een hibakusha (een overlever van de bom). Als dat geen (verplichte) literatuur is, dan weet ik het niet meer. En zo belandt de discussie of manga literatuur is, in hetzelfde mandje als die waarin de vraag gesteld wordt of strips literatuur zijn, of comics.

Link naar reactie
Op 16-1-2018 om 08:29, linthout zei:

Ja, alleen zoek ik vooral naar tekenaars met een Europese tekenstijl zoals Urasawa.

Zoveel lijken dat er niet te zijn...

 

Veel ken ik er ook niet. Misschien kan ik je wel Rin van Harold Sakuichi aanraden? Ik weet niet of er al vertalingen van te vinden zijn, ikzelf heb ze ergens online gevonden in 't Japans en met horten en stoten gelezen. De stijl van Sakuichi is in ieder geval uniek te noemen (je haalt zijn werk er zo uit), maar ik ben helemaal wild van zijn verhalen-in-een-verhaal in Rin.

b0c656aaf66e5639d6936f4501b69ed5a109f19e

Link naar reactie

Wolfsmund (1-8 compleet)

Mijn eerste manga en dus eerste bespreking hier. In het begin was het toch even aanpassen aan het kleine formaat en het achterwaarts lezen. Gelukkig went dat snel. 

 

Wolfsmund gaat over een bevrijdingsoorlog van het Zwitserse volk tegen de Habsburgse bezetter. Ik heb nooit Game Of Trones gezien, maar kan me nu een beeld vormen bij een verhaal waar je ongeveer 1.000 personen het loodje ziet leggen, de één al gruwelijker dan de ander. Daarnaast viel mij ook op dat alle Zwitserse bergdames gezegend zijn met een perfect slank figuur en minimaal over een indrukwekkende boezem formaat F beschikken. Dit terzijde.

 

Om de bevrijdingsoorlog een kans te geven moeten de rebellen eerste de controle zien te verkrijgen over een strategisch grensstation: Wolfsmund. Hier zwaait een zekere Wolfram de scepter. Wolfram heeft het talent om rebellen die de grens willen oversteken makkelijk te doorzien en vervolgens gruwelijk af te maken en tentoon te stellen. Een wijs man schreef hier dat de eerste twee delen slechts opwarming zijn. Dat klopt, maar ze helpen wel om als lezer een gegronde haat tegenover Wolfram te ontwikkelen. De korte losstaande verhalen missen hun uitwerking dus zeker niet. Wat me wel wat stoorde was de ongeloofwaardigheid waarmee het hoofdstuk over Willem Tell verteld werd. Hoe daar plots een klein leger op een bergtop opduikt, enkel gekleed in wapenuitrusting is mij nog altijd een raadsel. 

 

De grote kracht van deze reeks is het moordende (letterlijk én figuurlijk) tempo. Ik heb de acht delen op vijf dagen gelezen. Je wil echt weten hoe het afloopt. De gevechtsscènes worden niet altijd even duidelijk in beeld gebracht, maar als er gemarteld wordt, spatten de details van de pagina's. Dit is by far de meest gruwelijke en spannende reeks die ik al gelezen heb. Jammer genoeg schuilt hier ook de grootste zwakheid. Er worden tal van interessante personages opgevoerd maar je krijgt niet de kans om je te hechten aan een personage. Ook vond ik het einde van de reeks en de confrontatie met de keizer Leopold een beetje teleurstellend.

 

Maar goed, de minpuntjes wegen zeker niet op tegen het plezier. Aanrader.

Link naar reactie

Leuk om te horen dat je het goed vond :)

Ok, Wolfram is een beest, de zoektocht naar hem zal me eeuwig bijblijven.

Hoe Leopold gepakt wordt achteraf, stelt niet zoveel meer voor, maar Leopold is dan ook maar een zielepoot die enkel opdracht geeft tot. Mocht daar het orgelpunt liggen, het zo voor mij ongeloofwaardig geweest zijn :)

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 months later...

The Promised Neverland Volume 1 - 4:

The children of the Grace Field House orphanage have their happy lives upended when they find out they're being raised to be fed to demons. Can they escape their fate before it's too late? Life at Grace Field House has been good for Emma and her fellow orphans. While the daily studying and exams they have to take are tough, their loving caretaker provides them with delicious foods and plenty of playtime. But perhaps not everything is as it seems... Emma, Norman and Ray are the brightest kids at the Grace Field House orphanage. And under the care of the woman they refer to as Mom, all the kids have enjoyed a comfortable life. Good food, clean clothes and the perfect environment to learn-what more could an orphan ask for? One day, though, Emma and Norman uncover the dark truth of the outside world they are forbidden from seeing. 

 

Het verhaal gaat voort aan een grote vaart en leest dus ongelooflijk goed weg. 

Er zitten zeer veel twists in wat het ook spannend houd.

 

Bij het lezen heb ik eigenlijk continue een Lock & Key feeling, om maar aan te geven dat dit echt een aanrader is.

 

109931._SX360_QL80_TTD_.jpg

Link naar reactie
Op 23-7-2018 om 18:39, SPeeDy zei:

L&K is wel een toverwoord...

Delen 1-4 van Girl at the other side achter de kiezen.

Mooi, rustig, bevreemdend. Love it!

 

girl at the other side is een van de best lopende nieuwere mangas momenteel. Wat ik ook op de voet volg: golden kamuy en i am a hero. 

Link naar reactie
  • 1 month later...

I am a hero 1-5

 

Allemaal achter elkaar op vakantie. Deze reeks zal 11 delen kennen dus ongeveer halfweg. Wat een trip. De beste zombiemanga ooit. Hoofdpersonage is de nerdy, wat schizofrene hideo suzuka die zich moet weten standhouden in een zombie uitbarsting. De link met walking dead is snel gelegd maar is toch niet helemaal correct. Dit is gekker, haast in real time verteld. 

 

Dit kleeft. Heel sterk!

Link naar reactie
  • 7 months later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
1 uur geleden, Yncke zei:

Nausicaa. Eindelijk ben ik eens voorbij de inleiding geraakt, en heb 't op een paar dagen tijd uitgelezen. Ik was niet altijd mee met de politieke achtergrond, maar het is een boeiend verhaal met geslaagde personages en oh wat een mooie world building.

Yeah! Het is een verhaal dat zich meerdere keren laat lezen ook. Je ontdekt/snapt nieuwe dingen bij herlezing. Erg fijn dat het je bevallen is! :)

Link naar reactie
10 uren geleden, Yncke zei:

Nausicaa. Eindelijk ben ik eens voorbij de inleiding geraakt, en heb 't op een paar dagen tijd uitgelezen. Ik was niet altijd mee met de politieke achtergrond, maar het is een boeiend verhaal met geslaagde personages en oh wat een mooie world building.

 

Ik heb het ook zeer graag gelezen, maar ik moet eerlijk zijn, een vriend moest me aanmoedigen om verder te lezen, want na het eerste hoofdstuk gaf ik ook bijna op. 
En ik was ook niet altijd mee met de politiek ;) 
Maar prachtstrip! Een klassieker, jawel. Waar ik na het lezen nog vaak over heb nagedacht. 

Link naar reactie
1 uur geleden, spock zei:

 

@linthout

Ik vind Levius van Haruhisa Nakata wel iets Europees hebben, hoewel het meer 'manga' is dan Monster natuurlijk, qua stijl. 
 

De HC van de eerste reeks vond ik zeer goed. Levius Est vol. 1, het vervolg op de HC, is ook goed, maar iets minder serieus precies ;) 

Ha ja, ik heb dat vandaag in mijn handen gehad. Ziet er inderdaad goed uit. Bedankt voor de tip.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...