Ga naar inhoud

3 vragen over Jommeke (poll)


cinco

de weirde wereld van Jommeke  

35 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van onderstaande misvormingen zou je verkiezen?

    • takken met fruit op het hoofd
    • een slurf als neus
    • een staart
  2. 2. meest bevreemdende dier-mens romance

    • Flip en Tita Telajora
    • Knappe Mataboe en dat begijntje
  3. 3. Met wie zou je jouw (eventuele) kinderen het minst graag mee op reis sturen?

    • Professor Gobelijn
    • Jan Haring
    • Mic Mac Jampudding
    • Madam Pepermunt
    • Dikke Springmuis
    • Elodie van Stiepelteen


Recommended Posts

Als ze Sarina verhaal en storyboards hadden laten doen en één van de vaste tekenaars de eigenlijke tekeningen, dan was er met dat album geen probleem en ze zou eveneens haar vermelding in het album gehad hebben.

 

Het Nianmonster heeft trouwens exact dezelfde rotsformaties op de cover als Het Zingende Moeras.

Zelfs dat boompje rechtsboven is identiek.

 

 

 

afbeelding.pngafbeelding.png

Link naar reactie
14 minuten geleden, cinco zei:

Het Nianmonster heeft trouwens exact dezelfde rotsformaties op de cover als Het Zingende Moeras.

Zelfs dat boompje rechtsboven is identiek.

 

Nu je het zegt. Dat is wel héél letterlijk overgenomen. Toont ook hoe beperkt Sarina als tekenaar is.  Ik vermoed dat de meeste van de houdingen van de personages op de cover ook uit andere albums komen. Nys zou haar nooit als tekenaar aangenomen hebben. Misschien hoogstens als inkter.

Maar goed, Philippe Delzenne heeft ook mapjes met houdingen van personages dat hij af en toe overneemt. Er is een recent album waarbij de Miekes op de cover exact zijn getekend als op de introductiepagina. Niet omdat hij het niet kan natuurlijk, maar omdat het soms vlug moet gaan.

 

Link naar reactie
Op 11/1/2020 om 02:09, esteban² zei:

Nero?  *krabt aan hoofd*  Neen, Nero is niet iets wat je in dat opzicht naast Jommeke of Suske & Wiske kan zetten.  Dat is geen strip die van generatie op generatie kinderen doorgegeven werd of wat in élke Vlaamsche woonkamer lag.  Noch iets dat vandaag nog steeds gekend is.  Jammer genoeg.

Wablieft???????????????

 

Link naar reactie
42 minutes ago, linthout said:

Wablieft???????????????

 

Met het risico om hier ter plekke neergebliksemd te worden: ik volg @esteban²'s redenering. Als je de referenties van de tijd in Nero niet mee hebt, heb je continu 't gevoel iets te missen. En als je niet in die tijd geleefd hebt, zijn  de geschiedenislessen niet genoeg om mee te zijn. Nero is veel meer een product van zijn tijd dan Suske&Wiske of Jommeke.

Guust Flater heeft dat probleem ook. Ik had eenzelfde "Wablieft???"-moment toen ik van een vriendin in het bibliotheekwezen hoorde dat de Guust Flaters waarschijnlijk uit de collectie zouden genomen worden. Ouders nemen 't nog mee, kinderen hebben er geen boodschap aan. Gedateerd.

 

Link naar reactie

Begrijpelijk van Guust, stel je maar eens een bureau voor zonder open werkplekken en computers.

Nero ligt toch iets anders. Het feit dat Nero een tijdsdocument is maakt het juist interessant om ze te bekijken. Anders dan Suske en Wiske, Rode Ridder of Jommeke die steeds variaties zijn om hoogstens een tiental thema's. Of het een meerwaarde heeft dat Jommeke 300 albums heeft ipv 50 goede, daar ben ik niet van overtuigd. Ik betreur wel de beslissing van Sleen om Nero met hem begraven te laten worden. Stel wat een verhaal een goede Stallaert met een spits scenario zou kunnen maken over de huidige nationale en internationale chaos.

Een heruitgave van Nero met kleine historische dossiertjes zouden wel leuk kunnen zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 15/1/2020 om 15:39, TDPB zei:

 

Nu je het zegt. Dat is wel héél letterlijk overgenomen. Toont ook hoe beperkt Sarina als tekenaar is.  Ik vermoed dat de meeste van de houdingen van de personages op de cover ook uit andere albums komen. Nys zou haar nooit als tekenaar aangenomen hebben. Misschien hoogstens als inkter.

Maar goed, Philippe Delzenne heeft ook mapjes met houdingen van personages dat hij af en toe overneemt. Er is een recent album waarbij de Miekes op de cover exact zijn getekend als op de introductiepagina. Niet omdat hij het niet kan natuurlijk, maar omdat het soms vlug moet gaan.

 

Dus een AI kan getraind worden om Jommeke-albums te genereren. Die mensen zouden eens wat Storyboards van Simon Van Liemt moeten zien. Origineel is altijd mooier en natuurlijker.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, linthout zei:

Wablieft???????????????

 

Begrijp mij niet verkeerd, Willy.  Ik vind dat oprecht jammer en begrijp de verontwaardiging.  Het zijn strips die ik iedereen zou aanraden.  Maar het is niet anders, het is de realiteit.  Nero hoorde niet thuis in het "van generatie op generatie" verhaal, overleefde ook de tand des tijds niet op dat vlak (onterecht hoor, al geeft @Yncke goede redenen aan), en is na het overlijden van Sleen eigenlijk ook een stille dood gestorven.  Als kind leerde ik deze oerklassieker ook pas echt kennen dankzij het S&W Weekblad.  Dat leefde toen al niet echt meer bij de jeugd.  Ik kon het wél smaken, absoluut, maar kon die liefde met niemand delen.  En pakweg 20 jaar geleden vond je nog wat Nero-albums in de meest gangbare stripafdelingen.  Maar ze bleven toen al staan.  In de jaren daarna verdwenen ze langzaam maar zeker van het schap.  Wat ook normaal is.  De reeks was dood.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Nero was inderdaad ooit heel groot (in een tijd toen er maar een paar Vlaamse reeksen waren), maar om nu te zeggen dat het van generatie op generatie werd doorgegeven zoals S&W of Jommeke, nee, ik denk dat ook niet. Daarvoor was de concurrentie misschien iets beter geschikt voor kinderen. Wat Nero natuurlijk geen slechtere strip maakt.

Link naar reactie
38 minuten geleden, linthout zei:

Nero lag WEL in elke woonkamer. Nero werd WEL van generatie op generatie doorgegeven! Nero was op een bepaald moment even groot of groter dan Suske en Wiske. Dat was vijftig jaar geleden, mijn jeugd. En vijftig jaar geleden telt ook mee!!!! Nero is nu minder gekend en ook dat kan weer veranderen.

 

Getuige Sleenovia. Als Willy Vandersteen & Karel Verschueren een Nero tekenden,  moeten ze er toch ook wel belang aan gehecht hebben. Had Sleen commercieler geweest zijn zoals Willy en meegegaan zijn naar studio Hergé, dan spraken we nu misschien over de Tuizendfloot Ridder, De jonge Adhemar en Nero & Co als belangrijkste Vlaamse stripprodukten. Zonder Sleen's embargo zou Nero toch wel overleefd hebben.

 

 

 

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, linthout zei:

 Nero is nu minder gekend en ook dat kan weer veranderen.

Ik zie Nero ook als een van de grote Vlaamse stripreeksen, maar de kans dat de reeks ooit terug bekender zal worden lijkt me wel héél klein. Ik zou niet weten hoe je dat ooit nog voor elkaar kan krijgen, zelfs al zou je terug nieuwe albums maken (idem met andere ooit behoorlijk grote Vlaamse reeksen zoals Robert & Bertrand of Bakelandt).

Link naar reactie
51 minuten geleden, TDPB zei:

Nero was inderdaad ooit heel groot (in een tijd toen er maar een paar Vlaamse reeksen waren), maar om nu te zeggen dat het van generatie op generatie werd doorgegeven zoals S&W of Jommeke, nee, ik denk dat ook niet. Daarvoor was de concurrentie misschien iets beter geschikt voor kinderen. Wat Nero natuurlijk geen slechtere strip maakt.

Toen wel. Maar toen was jij nog niet geboren, Tom. Ik heb dat meegemaakt.

Link naar reactie
6 minuten geleden, linthout zei:

Toen wel. Maar toen was jij nog niet geboren, Tom. Ik heb dat meegemaakt.

Ja, zoals iedereen weet was Nero ooit heel groot. Maar het gaat over het doorgeven van generatie op generatie. Ik ben de generatie na jouw generatie, he. Toen was Nero eigenlijk al niet meer echt een strip die veel gelezen werd door het jong volk. Ik had een paar albums in huis (hoofdzakelijk omdat ze zo goedkoop waren), maar toen was Jommeke al een tijdje aan zijn opmars bezig (even goedkope albums maar geschikter voor de jongste lezers). Bij de vrienden die ook strips lazen, stond Nero niet echt in de top 5. Naast de alreeds genoemde reeksen deden vooral de Dupuis-albums het heel goed in die tijd heb ik de indruk. Waarna jij met Urbanus begon en iedereen plots dat las.

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

Nero lag WEL in elke woonkamer. Nero werd WEL van generatie op generatie doorgegeven! Nero was op een bepaald moment even groot of groter dan Suske en Wiske. Dat was vijftig jaar geleden, mijn jeugd. En vijftig jaar geleden telt ook mee!!!! Nero is nu minder gekend en ook dat kan weer veranderen.

 

De verleden tijd in deze zinnen zegt genoeg. Pas op, ik volg uw redenering hoor. Maar het nadeel van Nero, als je dat een nadeel kan noemen, is het feit dat Marc Sleen als politiek cartoonist is begonnen. Zijn Nero's zijn inderdaad tijdsdocumenten, en laat dat net een nadeel zijn om ze door te geven aan de volgende generatie.

De figuren aan de frituur van Jan Spier, wie herkent die nog? Nasser stierf vier jaar voor ik geboren werd, waarom zou je die een brief sturen? En ik weet dan nog wat een brief is, mijn kinderen kennen zelfs dat niet meer. Met de uitspraken van meneer Pheip kunnen ze misschien nog net lachen (je suis chemin vinden ze een dijenkletser) maar daar houdt het ongeveer op. En zo kunnen we nog even doorgaan. Het feit dat politiek en geschiedenis mij sterk interesseert, maakt de oudere Nero's voor mij nog interessant. De huidige jeugd boeit zoiets voor geen meter, op een enkeling na misschien.

Link naar reactie
5 uren geleden, linthout zei:

Nero lag WEL in elke woonkamer. Nero werd WEL van generatie op generatie doorgegeven! Nero was op een bepaald moment even groot of groter dan Suske en Wiske. Dat was vijftig jaar geleden, mijn jeugd. En vijftig jaar geleden telt ook mee!!!! Nero is nu minder gekend en ook dat kan weer veranderen.

 

Dat het 50 jaar geleden wél in de huiskamer lag, ga ik absoluut niet tegenspreken.  Maar 30-40 jaar geleden was dat niet echt meer het geval, wat meteen ook aangeeft dat het "van generatie op generatie" verhaal niet helemaal klopt of in ieder geval maar heel tijdelijk was.  Nero is ondertussen al 20 jaar minder gekend.  En "minder" is dan nog zacht uitgedrukt.  Helaas, ik had het zelf ook liever anders gezien voor een reeks als Nero, daarover geen twijfel.

 

En inderdaad, wat hierboven ook al gezegd werd:  Nero speelde heel erg in op wat op dat moment leefde.  Zo waren die Nero's die ik voornamelijk gelezen heb ook wel politiek geladen met al wat in de jaren 90 leefde. Bill Clinton en Dehaene bijvoorbeeld, die hadden meermaals een aandeel.  De generatie na mij weet niet wie Bill Clinton of Dehaene is.  Of ze kennen Bill als de man van Hillary.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 11/1/2020 om 02:09, esteban² zei:

Nero?  *krabt aan hoofd*  Neen, Nero is niet iets wat je in dat opzicht naast Jommeke of Suske & Wiske kan zetten.  Dat is geen strip die van generatie op generatie kinderen doorgegeven werd of wat in élke Vlaamsche woonkamer lag.  Noch iets dat vandaag nog steeds gekend is.  Jammer genoeg.

Als ik mij niet vergis is Nero begin jaren 2000 gestopt. In die periode waren er nog geen smartphones, begon internet stilaan serieus gebruikt te worden, online gaming bestond nog niet (echt), Google en facebook bestonden niet en de eerste flatscreens kwamen op de markt.

 

Het is normaal dat de jeugd zoiets ouderwets vindt.

Hoeveel strips van S&W van voor 2000 worden er nog verkocht?

 

Jommeke is wat anders, dat is een pure kinderstrip.

Link naar reactie

Jamaarja ... Hoeveel nero's uit de jaren 80 werden nog verkocht in 2000?  De jeugd uit de jaren 80-90 had al niet zoveel meer met Nero.  En toen was die strip nog levend en wel.  Dat was heel anders bij S&W en Jommeke.  PS: Het laatste Nero album stamt uit 2002.

 

@linthout, POL is nog steeds populair in Denemarken.  Daar is hij een echte held.  Maar ook in Duitsland bijvoorbeeld is hij nog goed gekend, daar is de vrij recente computergeanimeerde tv-reeks van Petzi populair bij de allerkleinsten. Er is 2 jaar geleden ook een nieuwe strip gemaakt, deze werd door Silvester Strips bij ons uitgebracht als SC.  Silvester was toen ook begonnen met de heruitgave van de originele POL reeks in HC.  Rond de beloofde vervolgdelen is het sindsdien erg stil. :( 
 

image.thumb.png.fba8f8dec1ccdfc827c9511f7f5e6ac1.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Ja, er worden er zelfs nog nieuwe getekend. Recent door André Taymans  en Thierry Cappezzone.

Is dat geen hommagealbum? Weliswaar niet van het origineel te onderscheiden?

 

Rasmus Klump/Pol heeft zijn eigen Tivoli pretpark in Denemarken. Heel leuk gedaan.

Link naar reactie
  • 1 year later...
Op 11/1/2020 om 15:15, TDPB zei:

 het Nianmonster

 

 

... zag ik bij Kruidvat liggen voor 2,99.

 

Ik zou hem bijna kopen alleen al omwille van het beruchte karakter van dat album.

 

Pas op, deze plaat valt wel mee.

 

afbeelding.thumb.png.10b5ea7c731e2175a2b61fb36ebee4ba.png

 

 

En dat album heeft indertijd superveel aandacht gekregen.

Iemand heeft er zelfs een spreekbeurt over gemaakt.

 

afbeelding.thumb.png.64d29adf8bff1f41ee4854176dc12477.png

 

https://prezi.com/cpxvsirbgera/hallo-mijn-spreekbeurt-gaat-over/

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

 

Geen idee, maar indien ik zou moeten gokken zou ik gaan voor Hugo De Sterck. Het ziet er zijn stijl uit. Kan natuurlijk ook een Van Loock zijn.

 

Effe opgezocht wanneer ze met dat nieuwe coverdesign gestart waren. Dat was 2013.

Toen was De Sterck toch niet langer werkzaam als Jommekestekenaar?

Dus hebben ze voor zowel dat titellogo als de intro aan de binnenkant van de kaft waarschijnlijk naar materiaal van hem teruggegrepen. Versterkt nog eens het gevoel dat hij naast Nys voor de definitieve versies van de personages heeft gezorgd.

 

 

afbeelding.png.50f025750846d9345fceaa9bf715302e.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...