cartoonesk Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Hallo, allemaal! Ik vond dat de Vlaamse striptekenaar Jean-Pol een eigen topic verdiende, dus bij deze! Jean-Pol is een van mijn favoriete striptekenaars, sinds ik De zwarte jekkers van Annie en Peter las. Zijn vrolijke, ronde tekenstijl brengt me altijd een glimlach op mijn gezicht. In de jaren tachtig fietste ik helemaal naar België voor de nieuwste Kramikske, die in Nederland niet te vinden was. Als je in Vlaanderen woont en de strips van Jean-Pol niet kent, kun je toch zijn stripfiguur Kramikske kennen, want die stond als aanhangbord of plakkaat of iets anders bij elke Vlaamse bakker en nog steeds kun je hem daar op een afbeelding zien. Bij mijn oma op zolder vond ik eens exemplaren van Zonneland en Zonnekind. Daarin haalde ik enkele van Jean-Pol's eerste strips uit en die knipsels heb ik nog steeds en enkele pagina's daarvan deel ik nu met jullie. Ik sluit af met een gag van Oskar, een van Jean-Pol's favoriete eigen personages. Groetjes, en als iemand een pagina van Dick en Doortje heeft, zie ik dat graag! Quote Link to comment
Ambreville Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Vergeet Sammy niet. Hij heeft die draad van Berck meer dan behoorlijk opgepikt. Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 13, 2020 Author Share Posted February 13, 2020 Ja, die reeks heeft Jean-Pol heel goed overgenomen. Dat ben ik met je eens. Ik heb alle albums en sommige gesigneerd. Quote Link to comment
cinco Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Jammer dat de Sammy-reeks niet meer herdrukt wordt hier. Vroeger dacht ik dat ze net zoals De Blauwbloezen altijd wel wijd beschikbaar zouden blijven, maar nu is er van de reeks geen spoor meer buiten de stripspeciaalzaken. Quote Link to comment
TDPB Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 2 uren geleden, cinco zei: Jammer dat de Sammy-reeks niet meer herdrukt wordt hier. Vroeger dacht ik dat ze net zoals De Blauwbloezen altijd wel wijd beschikbaar zouden blijven, maar nu is er van de reeks geen spoor meer buiten de stripspeciaalzaken. Dat is het trieste lot van 99% van alle stopgezette reeksen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 13, 2020 Author Share Posted February 13, 2020 Als je op een rommelmarkt een tweedehands album van Annie en Peter koopt en daarin een dédicace vindt, is het of je goud vindt! Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 13, 2020 Author Share Posted February 13, 2020 Prachtig! Dit is mijn Kramikske-dédicace : Bertje! Quote Link to comment
Aerogi Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Ik heb slechts één album van Kramikske, nl Mundialitis, maar ik vind dit een geweldig album om te lezen. Zeer leuke humor Ik herinner me ook als kind ergens één of andere uitgave van JeanPol dat bij het waspoeder zat, maar kan er niet meer opkomen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 13, 2020 Author Share Posted February 13, 2020 De witte zigeuners. Er was ook eens een reclamestrip voor koffie. (edit) Quote Link to comment
cinco Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Kramikske is zo een figuur dat zijn eigen stripreeks oversteeg en een symbool werd voor alles bakkersgerelateerd. Quote Link to comment
Suske Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 De integrale uitgaven van Kramikske zijn een dikke aanrader. Elk van de 4 delen bevat een uitgebreid dossier. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
Werner Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Jean Pol is een kei in zijn vak en nog eens een vriendelijke mens ook! Jammer dat er naast Kramikske ook geen Annie en Peter-integrale komt, of een compendium van alle Kramikskegags die JP voor De Volksmacht heeft getekend. Daar zou ik flink geld voor geven. Het enige spijtige is toen hij Sammy overnam (wat hij overigens briljant deed), dat Kramikske tegelijkertijd ten grave werd gedragen... Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
Werner Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 2 uren geleden, Aerogi zei: Ik heb slechts één album van Kramikske, nl Mundialitis, maar ik vind dit een geweldig album om te lezen. Zeer leuke humor Is volgens mij ook het beste album uit de reeks. Dat zwembad dat dieper wordt naarmate je meer bankbiljetten in het gleufje steekt, dat is toch gewoon briljant gevonden! Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
Theodoor Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 6 uren geleden, Werner zei: Kramikskegags die JP voor De Volksmacht heeft getekend. Toen Kramikske al lang niet meer liep in "De Volksmacht" heeft Jean-Pol nog enige tijd een één-strook-gag in "De Volksmacht" getekend. De naam van de strip (en de hoofdfiguur) was "Ventiel". Op Catawiki kan je er een aantal zien. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
Hamirubi Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 7 uren geleden, Werner zei: Jean Pol is een kei in zijn vak en nog eens een vriendelijke mens ook! Ik beaam. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
TDPB Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 12 uren geleden, Theodoor zei: Toen Kramikske al lang niet meer liep in "De Volksmacht" heeft Jean-Pol nog enige tijd een één-strook-gag in "De Volksmacht" getekend. De naam van de strip (en de hoofdfiguur) was "Ventiel". Op Catawiki kan je er een aantal zien. Altijd jammer gevonden dat Kramikske vervangen werd door Ventiel. Dat was een veel minder aantrekkelijke strip. Quote Link to comment
TDPB Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 19 uren geleden, Werner zei: Het enige spijtige is toen hij Sammy overnam (wat hij overigens briljant deed), dat Kramikske tegelijkertijd ten grave werd gedragen... Kramikske was toen toch al lang gestopt? J-P heeft tussen die twee reeksen nog de strips van Samson gemaakt. Quote Link to comment
cinco Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 Die Samson-strips waren verrassend degelijk. Mag wel gerekend worden tot de betere kinderstrips die Vlaanderen heeft gehad. Oversteeg zeker het televisieprogramma kwestie inhoud. En samen met Wim Swerts die ook een zeer heldere tekenstijl heeft, zorgde hij voor strippagina's die erg aangenaam en leesbaar oogden. Ideaal om jeugdige lezers met het stripmedium te laten kennismaken. Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 17, 2020 Author Share Posted February 17, 2020 Bedankt voor de reacties. Inderdaad, Jean-Pol is een hele vriendelijke man. Mijn favoriete Kramikske is De Kastarrally (maar ook de eerste gag-albums). Ventiel ken ik niet. edit : Ik heb er toch strookjes van gevonden op catawiki-catalogus. dank voor de tip. Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 17, 2020 Author Share Posted February 17, 2020 Als een amateurtekenaar als ik op een stripbeurs signeert! Quote Link to comment
Chorasan Posted February 17, 2020 Share Posted February 17, 2020 Op 13/2/2020 om 09:26, cartoonesk zei: Jean-Pol is een van mijn favoriete striptekenaars, sinds ik De zwarte jekkers van Annie en Peter las. Zijn vrolijke, ronde tekenstijl brengt me altijd een glimlach op mijn gezicht. In de jaren tachtig fietste ik helemaal naar België voor de nieuwste Kramikske, die in Nederland niet te vinden was. Prachtig dit. Heel herkenbaar die gedrevenheid en dat verlangen. En Jean-Pols zwierige stijl is inderdaad een streling voor het oog. Had hij maar wat meer getekend, wat meer van zijn ontelbare krantengags kunnen publiceren... Quote "I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves DvDkes Link to comment
cartoonesk Posted February 18, 2020 Author Share Posted February 18, 2020 Hij heeft toch veel getekend. Ik heb niet eens alle albums, zoals die Ohee-albums. Zijn alle gags van Kramikske eigenlijk verschenen in album? Deze Samson-dédicace wou ik gisteren plaatsen maar hij stond nog niet in mijn computer. Nu gescand. Quote Link to comment
Suske Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 Op 18/2/2020 om 09:58, cartoonesk zei: Hij heeft toch veel getekend. Ik heb niet eens alle albums, zoals die Ohee-albums. Zijn alle gags van Kramikske eigenlijk verschenen in album? Die gag van Kramikske komt uit onderstaand album uit 1981. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
Swakke Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 Deze nog gevonden begin februari op de stripbeurs in Putte, gemaakt voor iemand bij Dijlemolens Leuven in 1978. Quote Link to comment
Chorasan Posted February 19, 2020 Share Posted February 19, 2020 Op 18/2/2020 om 09:58, cartoonesk zei: Hij heeft toch veel getekend. Ik heb niet eens alle albums, zoals die Ohee-albums. Zijn alle gags van Kramikske eigenlijk verschenen in album? Deze Samson-dédicace wou ik gisteren plaatsen maar hij stond nog niet in mijn computer. Nu gescand. Nope, enorm veel gags zijn nooit in album verschenen. Quote "I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves DvDkes Link to comment
cartoonesk Posted February 20, 2020 Author Share Posted February 20, 2020 17 uren geleden, Suske zei: Die gag van Kramikske komt uit onderstaand album uit 1981. Net een album wat ik (nog) niet heb (nooit gezien ook). Ik had de gag gescand uit de stripgids die was gewijd aan Jean-Pol. Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 20, 2020 Author Share Posted February 20, 2020 11 uren geleden, Swakke zei: Deze nog gevonden begin februari op de stripbeurs in Putte, gemaakt voor iemand bij Dijlemolens Leuven in 1978. Mooi! Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 20, 2020 Author Share Posted February 20, 2020 8 uren geleden, Chorasan zei: Nope, enorm veel gags zijn nooit in album verschenen. Dat vermoedde ik, als ik naar de nummering van de gags kijk. Spijtig. Quote Link to comment
TDPB Posted February 20, 2020 Share Posted February 20, 2020 Op 17/2/2020 om 20:39, Chorasan zei: Had hij maar wat meer getekend, Meer getekend? J-P heeft een 80-tal albums gevuld. En dan komen daar nog al die ontelbare nooit in album verschenen strips bij. Quote Link to comment
Suske Posted February 20, 2020 Share Posted February 20, 2020 9 uren geleden, cartoonesk zei: Net een album wat ik (nog) niet heb (nooit gezien ook). Ik had de gag gescand uit de stripgids die was gewijd aan Jean-Pol. Op Catawiki staan enkele exemplaren te koop. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986 Link to comment
Chorasan Posted February 20, 2020 Share Posted February 20, 2020 4 uren geleden, TDPB zei: Meer getekend? J-P heeft een 80-tal albums gevuld. En dan komen daar nog al die ontelbare nooit in album verschenen strips bij. Ja, en dan? Veel te weinig. Het mocht wat mij betreft 10 keer meer zijn, vooral Kramikske dan. Daar krijg ik nooit genoeg van... Quote "I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves DvDkes Link to comment
cartoonesk Posted February 24, 2020 Author Share Posted February 24, 2020 Op 20/2/2020 om 18:57, Suske zei: Op Catawiki staan enkele exemplaren te koop. Bedankt voor de tip! Quote Link to comment
cinco Posted February 24, 2020 Share Posted February 24, 2020 Het figuurtje van Nikkel was ook van hem. Ik had het figuurtje een tijdje terug op een oud T-shirt gezien, maar had geen idee van wie het was. Quote Link to comment
Hamirubi Posted February 24, 2020 Share Posted February 24, 2020 Ja! Mooi zo, @cinco ik heb verleden week gezocht naar dit figuurtje - hoe zoek je zoiets via google? - maar nergens gevonden. Nikkel werd op heel wat kledij en schoolmateriaal geprint. Ik had een etui en/of schooltas met Nikkel. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cartoonesk Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 Oh ja! Ik heb er over gelezen (en een afbeelding van gezien) in dit boekje. Die afbeelding had ik nog niet gezien, cinco, bedankt! Quote Link to comment
cartoonesk Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 Fan-art Annie en Peter. Quote Link to comment
cinco Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 Ik was mijn Sammy strips aan het overlopen. Ik heb er niet zo veel. En die zijn allemaal van de Berck-periode. Van de Jean-Pol-periode wil ik er ook een paar aanschaffen. Via een krantenpublicatie heb ik er indertijd enkele van hem gelezen. Welke Sammy strips van Jean-Pol raden jullie aan? Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 7, 2020 Author Share Posted September 7, 2020 Enkele albums borduren voort op nummer 33 (nummer twee van de albums getekend door Jean-Pol) dus ik zou aanraden ze op volgorde te lezen. En ik dacht dat Mae West weer in Meiden zonder medelijden voorkomt (een favoriet van mij). Quote Link to comment
cinco Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 13 minuten geleden, cartoonesk zei: Enkele albums borduren voort op nummer 33 (nummer twee van de albums getekend door Jean-Pol) dus ik zou aanraden ze op volgorde te lezen. En ik dacht dat Mae West weer in Meiden zonder medelijden voorkomt (een favoriet van mij). Die met Mae West heb ik gelezen. En ik weet ook over die transformatie van Attaway waar hij soms last van heeft in de Jean-Pol strips. De Jean-Pol reeks is na een tijdje terug hernummerd onder De Nieuwe Avonturen van Sammy: 1. Vriendendienst 2. Lijfwachten en apenstreken 3. Mae West 4. Lijfwachten op de dansvloer 5. Papy Day 6. Lady "O" 7.Lijfwachten in Parijs 8. Meiden zonder medelijden 9. Boy Wat is jouw top drie? Quote Link to comment
Recommended Posts