Ga naar inhoud

Brussels stripmuseum op de rand van het faillissement


Recommended Posts

Brussels stripmuseum ziet toekomst somber in

 

Het Belgisch Stripcentrum in Brussel, ook wel bekend als het stripmuseum, vreest het ergste. De nieuwe, gedwongen sluitingsperiode, één van de maatregelen van de Brusselse regering, zou wel eens de doodsteek kunnen betekenen voor de instelling.

 

Het stripmuseum in Brussel gaat vanaf vandaag, maandag, op slot. Net als alle andere musea in het Brussels Gewest. De gedwongen sluiting is één van de maatregelen van de Brusselse regering om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Het museum vreest dat deze tweede lockdown wel eens fatale gevolgen zou kunnen hebben, want het krijgt weinig of geen subsidies.

 

"Voor ons komt dit als een slechte verrassing", zegt Tine Anthoni van het Stripmuseum. "Na de eerste gedwongen sluitingsperiode zijn we er opnieuw met volle moed ingevlogen met onder andere een coronaproof parcours door het museum en een tentoonstelling over de Spaanse striptekenaar Juanjo Guarnido. Die was vooral bedoeld om binnenlandse bezoekers te lokken. Maar de zomer was niet geweldig. Er waren veel minder bezoekers want de buitenlandse toeristen lieten Brussel duidelijk links liggen", vertelt Anthoni.

Tickets

"Wij moeten het in tegenstelling tot veel andere musea doen met weinig of geen subsidies. Ons museum moet het hebben van de ticketverkoop. Als die wegvalt wordt het voor ons moeilijk", waarschuwt Anthoni. "Wij gaan bij een aantal overheden aankloppen voor hulp, maar of dat iets zal opleveren is niet zeker."

 

"Tijdens de eerste lockdown hebben we onszelf omgetoverd tot een virtueel museum, met heel veel online activiteiten zoals een dagelijks stripnieuws. Dat gaan we nu niet meer kunnen herhalen, zegt Anthoni met spijt. "We gaan nu eerst en vooral de koppen bij elkaar steken en zien wat we kunnen doen. Ik raad de mensen aan om onze onlinekanalen in het oog te houden." Het Brusselse stripmuseum opende zijn deuren op 6 oktober 1989. Het is in normale jaren, met 200.000 bezoekers, één van de toeristische topattracties in onze hoofdstad.

 

Brussels stripmuseum.jpg

 

Bron: vrt.be

Link naar reactie
12 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Het is in normale jaren, met 200.000 bezoekers, één van de toeristische topattracties in onze hoofdstad.

Ik schrik ervan dat je met dat aantal een topattractie kunt zijn. Op basis van zes dagen per week open zijn dat gemiddeld 80 bezoekers per dag, 10 per uur... In het overzicht van best bezochte musea in Nederland staat het Rijksmuseum op 1 met 2,7 miljoen bezoekers, op 28 staat het suffe Paleis op de Dam met 285.000 en dan moet je nog verder zakken om bij musea uit te komen met 200.000 bezoekers

 

Zijn er wel liefhebbers hier eigenlijk? Het alarmerende bericht van een mogelijk faillissement heeft tot nu toe 1 reactie opgeleverd.... 

Link naar reactie

Die 80 per dag klopt dan wel niet. Als je ongeveer 313 dagen open bent (6 op 7) kom ik op 640 per dag. En dan is dat 80 per uur. Je moet ook alles factchecken tegenwoordig 😅.

 

In dit museum ligt zoveel Belgische striphistorie, zou toch een schande zijn als die collectie het veld moet ruimen...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

 

 

10 minuten geleden, eriktex zei:

 

In dit museum ligt zoveel Belgische striphistorie, zou toch een schande zijn als die collectie het veld moet ruimen...

 

Langs de andere kant, ik wil wel aanschuiven bij die faillisementsverkoop :)

 

Dit is hier weer een klassieke Belgische federale fuckup. Federaal heeft geen geld, Brussel heeft te veel andere prioriteiten en Vlaanderen en Wallonie zijn niet geneigd om de portefeuilles hiervoor open te trekken. Zeker nu iedereen in de patatten ligt. En federaal heeft geen bevoegdheden meer om het te redden.  Ik verwacht wel een redding als dit media haalt. Alhoewel in deze tijden... Enfin, dan komt er nog wat goedkoop spul op de markt.

 

 

 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Vittorio zei:

En er komt een mooie ruimte vrij voor het Hergémuseum of was dat ook al bijna failliet?

 

Wie leidt het topic nu richting Kuifje?  ;)

Maar ja,  in 2017 was ik met iemand en diens kroost in het Hergémuseum en maar zoeken naar die raket, waarvan we dan te horen kregen dat 'ie in het Stripmuseum stond.

 

Het Marc Sleen museum tegenover het Stripmuseum is eerder dit jaar ook al the way of the dodo gegaan.

 

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200227_04868338

 

afbeelding.thumb.png.c5348ff1f28457870451e28897949632.png

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Lijkt me niet meer dan logisch dat de nabestaanden van oa Franquin, Sleen ea die topstukken enkel in bruikleen geven. Je zou moeten compleet krankzinnig zijn om daar afstand van te doen.

Link naar reactie
  • 4 months later...

Bron : stripspeciaalzaak.be

 

Door drastisch teruggelopen inkomsten, veroorzaakt door de coronacrisis, zag het Belgisch Stripcentrum zich genoodzaakt om acht personeelsleden te ontslaan om de toekomst van het museum veilig te stellen. Een van hen is Willem De Graeve, sinds 1999 een algemeen directeur en vervolgens directeur communicatie van het museum.

Het museum is een van de vaakst bezochte musea in Brussel, in België zelfs, maar de inkomsten genereert het voor 95% dankzij toerisme en ticketverkoop en slechts in een geringe mate via subsidies. Toeristen komen trouwens niet alleen langs voor het stripgedeelte, maar ook voor het gebouw zelf, een ontwerp van de Belgische architect Victor Horta die een internationale weerklank kende.

Link naar reactie
  • 9 months later...

Ik ben donderdag nog eens in het Stripmuseum geweest, vooral voor de Zwaardvis-tentoonstelling. Die was ok, maar ik had er toch wat meer van verwacht. De permanente tentoonstellingen konden me ook niet meer overtuigen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om alle groten van de Belgische strip te vertegenwoordigen met wat originelen, foto's, merchandising, objecten... In de beginjaren, toen ik in het BCB nog research ging doen voor mijn thesis, was er tenminste nog een galerij waar originele platen van een heleboel grote namen te bekijken waren. Dat vond ik als stripfan interessanter dan de wat halfslachtige expo's die er momenteel staan.

Link naar reactie
54 minutes ago, Blutch said:

Ik ben donderdag nog eens in het Stripmuseum geweest, vooral voor de Zwaardvis-tentoonstelling. Die was ok, maar ik had er toch wat meer van verwacht. De permanente tentoonstellingen konden me ook niet meer overtuigen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om alle groten van de Belgische strip te vertegenwoordigen met wat originelen, foto's, merchandising, objecten... In de beginjaren, toen ik in het BCB nog research ging doen voor mijn thesis, was er tenminste nog een galerij waar originele platen van een heleboel grote namen te bekijken waren. Dat vond ik als stripfan interessanter dan de wat halfslachtige expo's die er momenteel staan.

Is die weg op het eerste? In het voorjaar hing daar toch nog van alles wat dik de moeite was. Buiten de expo's.

 

 

 

Link naar reactie
23 uren geleden, Ambreville zei:

Is die weg op het eerste? In het voorjaar hing daar toch nog van alles wat dik de moeite was. Buiten de expo's.

 

Alles is geïntegreerd in de tentoonstelling "De kunst van het stripverhaal". Niet dat er geen interessante dingen bij hangen, maar het is - zoals mijn tienerdochters zouden zeggen - een beetje random

Link naar reactie
6 minutes ago, kurt cassauwers said:

Van de zomer nog geweest, maar van grootheden zoals een Cuvelier of Tibet  was bij mijn weten niets meer te bespeuren

Cuvelier vooral is toch quasi helemaal ondergesneeuwd. Tibet trekt vooral nog door de reboot van Rik Ringers. Ik vond die tentoonstelling daar rechts boven juist goed. Ze wisselen geregeld de stukken zodat je geregeld terug kan gaan, en maakten ook een goede mix tussen oud talent en hedendaags talent zoals Cuvillier. Ik vermoed wel dat het aankopen-budget door Corona verdampt is. Dit terwijl de prijzen van originelen, zeker van artiesten met naam zoals Bonhomme, stevig de lucht in gaan.

Enfin, Maghen komt dit weekend naar Brussel. Dan gaan we maar voor de privé-expo.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...