Firmin Van De Kasseien Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Brussels stripmuseum ziet toekomst somber in Het Belgisch Stripcentrum in Brussel, ook wel bekend als het stripmuseum, vreest het ergste. De nieuwe, gedwongen sluitingsperiode, één van de maatregelen van de Brusselse regering, zou wel eens de doodsteek kunnen betekenen voor de instelling. Het stripmuseum in Brussel gaat vanaf vandaag, maandag, op slot. Net als alle andere musea in het Brussels Gewest. De gedwongen sluiting is één van de maatregelen van de Brusselse regering om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Het museum vreest dat deze tweede lockdown wel eens fatale gevolgen zou kunnen hebben, want het krijgt weinig of geen subsidies. "Voor ons komt dit als een slechte verrassing", zegt Tine Anthoni van het Stripmuseum. "Na de eerste gedwongen sluitingsperiode zijn we er opnieuw met volle moed ingevlogen met onder andere een coronaproof parcours door het museum en een tentoonstelling over de Spaanse striptekenaar Juanjo Guarnido. Die was vooral bedoeld om binnenlandse bezoekers te lokken. Maar de zomer was niet geweldig. Er waren veel minder bezoekers want de buitenlandse toeristen lieten Brussel duidelijk links liggen", vertelt Anthoni. Tickets "Wij moeten het in tegenstelling tot veel andere musea doen met weinig of geen subsidies. Ons museum moet het hebben van de ticketverkoop. Als die wegvalt wordt het voor ons moeilijk", waarschuwt Anthoni. "Wij gaan bij een aantal overheden aankloppen voor hulp, maar of dat iets zal opleveren is niet zeker." "Tijdens de eerste lockdown hebben we onszelf omgetoverd tot een virtueel museum, met heel veel online activiteiten zoals een dagelijks stripnieuws. Dat gaan we nu niet meer kunnen herhalen, zegt Anthoni met spijt. "We gaan nu eerst en vooral de koppen bij elkaar steken en zien wat we kunnen doen. Ik raad de mensen aan om onze onlinekanalen in het oog te houden." Het Brusselse stripmuseum opende zijn deuren op 6 oktober 1989. Het is in normale jaren, met 200.000 bezoekers, één van de toeristische topattracties in onze hoofdstad. Bron: vrt.be Quote Link to comment
Tweetie Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Jammer als deze institutie het door de coronamaatregelen van de overheid niet meer zou redden. Andere musea zijn minder gevoelig voor de lockdowns, omdat ze op subsidies draaien. Quote Link to comment
Vittorio Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 12 uren geleden, Firmin Van De Kasseien zei: Het is in normale jaren, met 200.000 bezoekers, één van de toeristische topattracties in onze hoofdstad. Ik schrik ervan dat je met dat aantal een topattractie kunt zijn. Op basis van zes dagen per week open zijn dat gemiddeld 80 bezoekers per dag, 10 per uur... In het overzicht van best bezochte musea in Nederland staat het Rijksmuseum op 1 met 2,7 miljoen bezoekers, op 28 staat het suffe Paleis op de Dam met 285.000 en dan moet je nog verder zakken om bij musea uit te komen met 200.000 bezoekers Zijn er wel liefhebbers hier eigenlijk? Het alarmerende bericht van een mogelijk faillissement heeft tot nu toe 1 reactie opgeleverd.... Quote Link to comment
eriktex Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Die 80 per dag klopt dan wel niet. Als je ongeveer 313 dagen open bent (6 op 7) kom ik op 640 per dag. En dan is dat 80 per uur. Je moet ook alles factchecken tegenwoordig . In dit museum ligt zoveel Belgische striphistorie, zou toch een schande zijn als die collectie het veld moet ruimen... Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link to comment
Vittorio Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 5 minuten geleden, eriktex zei: En dan is dat 80 per uur. In plaats van per dag! Meneer Bartholomee zei het al, nooit gaan rekenenen als je een tik van een wilde piano hebt gehad. Quote Link to comment
Ambreville Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 10 minuten geleden, eriktex zei: In dit museum ligt zoveel Belgische striphistorie, zou toch een schande zijn als die collectie het veld moet ruimen... Langs de andere kant, ik wil wel aanschuiven bij die faillisementsverkoop Dit is hier weer een klassieke Belgische federale fuckup. Federaal heeft geen geld, Brussel heeft te veel andere prioriteiten en Vlaanderen en Wallonie zijn niet geneigd om de portefeuilles hiervoor open te trekken. Zeker nu iedereen in de patatten ligt. En federaal heeft geen bevoegdheden meer om het te redden. Ik verwacht wel een redding als dit media haalt. Alhoewel in deze tijden... Enfin, dan komt er nog wat goedkoop spul op de markt. Quote Link to comment
Vittorio Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 29 minuten geleden, Ambreville zei: Enfin, dan komt er nog wat goedkoop spul op de markt. En er komt een mooie ruimte vrij voor het Hergémuseum of was dat ook al bijna failliet? Quote Link to comment
cinco Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 25 minuten geleden, Vittorio zei: En er komt een mooie ruimte vrij voor het Hergémuseum of was dat ook al bijna failliet? Wie leidt het topic nu richting Kuifje? Maar ja, in 2017 was ik met iemand en diens kroost in het Hergémuseum en maar zoeken naar die raket, waarvan we dan te horen kregen dat 'ie in het Stripmuseum stond. Het Marc Sleen museum tegenover het Stripmuseum is eerder dit jaar ook al the way of the dodo gegaan. https://www.standaard.be/cnt/dmf20200227_04868338 Quote Link to comment
Ambreville Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 De werking is aangepast met die stripincubator, maar zeker niet richting Dodo. Quote Link to comment
Hamirubi Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 2 uren geleden, Konincks zei: Ik zou wel een mooi prentenboek willen hebben van de mooiste stukken. Of een eventuele veilingcatalogus met uitgebreide beschrijvingen. Oh, ja! Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Yncke Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Ik kan me niet inbeelden dat als het stripcentrum een gofundme campagne lanceert, dat die op nul euro zou blijven staan. Quote yncke.be Link to comment
Ambreville Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Probleem is dat ze niet alleen om geld gaan vragen. Geld binnenhalen via de sector door uitgaves of veilingen lijkt me nog het meest aangewezen. Een Franquin verkopen, en ze kunnen weer wat maanden verder. Quote Link to comment
Yncke Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 En ondertussen is 't museum weer een topstuk armer. Quote yncke.be Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Ik weet niet of ze zo maar stukken kunnen verkopen. Dat zal wel onder de nodige voorwaarden zijn overgemaakt aan het museum. Nero-museum, Hergé-museum, soit. Maar een land dat zichzelf een stripland noemt, kan het zich toch niet veroorloven het stripmuseum te laten failliet gaan. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Musea volledig privaat. Verder vind ik dat alles open moet blijven. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Lijkt me niet meer dan logisch dat de nabestaanden van oa Franquin, Sleen ea die topstukken enkel in bruikleen geven. Je zou moeten compleet krankzinnig zijn om daar afstand van te doen. Quote Link to comment
Ambreville Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 15 uren geleden, Kameraad Mauser zei: Musea volledig privaat. Verder vind ik dat alles open moet blijven. Contradicitie. Als het privaat is gaat het failliet zonder inkomsten. Dus moet het dicht. Steun gaat echt wel nodig zijn. Zeker met vaste kosten aan een dergelijk gebouw. Quote Link to comment
Firmin Van De Kasseien Posted March 27, 2021 Author Share Posted March 27, 2021 Bron : stripspeciaalzaak.be Door drastisch teruggelopen inkomsten, veroorzaakt door de coronacrisis, zag het Belgisch Stripcentrum zich genoodzaakt om acht personeelsleden te ontslaan om de toekomst van het museum veilig te stellen. Een van hen is Willem De Graeve, sinds 1999 een algemeen directeur en vervolgens directeur communicatie van het museum. Het museum is een van de vaakst bezochte musea in Brussel, in België zelfs, maar de inkomsten genereert het voor 95% dankzij toerisme en ticketverkoop en slechts in een geringe mate via subsidies. Toeristen komen trouwens niet alleen langs voor het stripgedeelte, maar ook voor het gebouw zelf, een ontwerp van de Belgische architect Victor Horta die een internationale weerklank kende. Quote Link to comment
linthout Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 Ontzettend jammer dat Willem ontslagen is. Hopelijk overleeft het Stripmuseum. Heel belangrijk, zowel voor auteurs als stripliefhebbers. Quote Link to comment
cinco Posted March 28, 2021 Share Posted March 28, 2021 Stripverhalen zijn ook deel van de Belgische identiteit, deel van ons erfgoed. Quote Link to comment
bouncer Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 Verander het anders in een "essentiele" vestiging van Carrefour, met afgeprijsde strips van failliete strip ondernemers. . Quote Link to comment
Blutch Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 Ik ben donderdag nog eens in het Stripmuseum geweest, vooral voor de Zwaardvis-tentoonstelling. Die was ok, maar ik had er toch wat meer van verwacht. De permanente tentoonstellingen konden me ook niet meer overtuigen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om alle groten van de Belgische strip te vertegenwoordigen met wat originelen, foto's, merchandising, objecten... In de beginjaren, toen ik in het BCB nog research ging doen voor mijn thesis, was er tenminste nog een galerij waar originele platen van een heleboel grote namen te bekijken waren. Dat vond ik als stripfan interessanter dan de wat halfslachtige expo's die er momenteel staan. Quote Link to comment
Ambreville Posted January 15, 2022 Share Posted January 15, 2022 54 minutes ago, Blutch said: Ik ben donderdag nog eens in het Stripmuseum geweest, vooral voor de Zwaardvis-tentoonstelling. Die was ok, maar ik had er toch wat meer van verwacht. De permanente tentoonstellingen konden me ook niet meer overtuigen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om alle groten van de Belgische strip te vertegenwoordigen met wat originelen, foto's, merchandising, objecten... In de beginjaren, toen ik in het BCB nog research ging doen voor mijn thesis, was er tenminste nog een galerij waar originele platen van een heleboel grote namen te bekijken waren. Dat vond ik als stripfan interessanter dan de wat halfslachtige expo's die er momenteel staan. Is die weg op het eerste? In het voorjaar hing daar toch nog van alles wat dik de moeite was. Buiten de expo's. Quote Link to comment
Blutch Posted January 16, 2022 Share Posted January 16, 2022 23 uren geleden, Ambreville zei: Is die weg op het eerste? In het voorjaar hing daar toch nog van alles wat dik de moeite was. Buiten de expo's. Alles is geïntegreerd in de tentoonstelling "De kunst van het stripverhaal". Niet dat er geen interessante dingen bij hangen, maar het is - zoals mijn tienerdochters zouden zeggen - een beetje random. Quote Link to comment
kurt cassauwers Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 Van de zomer nog geweest, maar van grootheden zoals een Cuvelier of Tibet was bij mijn weten niets meer te bespeuren Quote Link to comment
Ambreville Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 6 minutes ago, kurt cassauwers said: Van de zomer nog geweest, maar van grootheden zoals een Cuvelier of Tibet was bij mijn weten niets meer te bespeuren Cuvelier vooral is toch quasi helemaal ondergesneeuwd. Tibet trekt vooral nog door de reboot van Rik Ringers. Ik vond die tentoonstelling daar rechts boven juist goed. Ze wisselen geregeld de stukken zodat je geregeld terug kan gaan, en maakten ook een goede mix tussen oud talent en hedendaags talent zoals Cuvillier. Ik vermoed wel dat het aankopen-budget door Corona verdampt is. Dit terwijl de prijzen van originelen, zeker van artiesten met naam zoals Bonhomme, stevig de lucht in gaan. Enfin, Maghen komt dit weekend naar Brussel. Dan gaan we maar voor de privé-expo. Quote Link to comment
Recommended Posts