Ga naar inhoud

Stripverkoop in Nederland, klein gebleven door klein te denken


Recommended Posts

10 minuten geleden, Kontiki zei:

Dit overzicht geven we elk jaar in ons jaarrapport, telkens met een extra jaar erbij. De evolutie van de Franse oplages van 2000 tot 2016. Door de update van dit forum moet je drie keer klikken op het beeld om het groot genoeg te zien.

Ik heb het gisteren nog bekeken. Deprimerend dat in een land met zo'n 5.000 series de meeste van de 50 bestverkopende series al zo laag zitten.

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Paul_NL zei:

 Ik denk ook dat het vrij simpel is om een hoop van bovenstaande commentaren op te lossen:

- communiceer duidelijk over wat er wanneer verschijnt

- geef wijzigingen in dat schema tijdig aan (en kan dat niet tijdig, geef dan tekst en uitleg)

- en creëer goodwill door de interactie waar mogelijk op te zoeken met je lezers


Dit, in mijn ogen, haakt allemaal in op het grote probleem. De strip is niet (of nog niet geheel) met zijn tijd meegegaan.

Ik ben het grotendeels met je eens, op een punt na: dit is niet iets nieuws, professionaliteit is van alle tijden.

 

Ik herinner me nog de lezerspaginas in oude stripbladen en comics: interactie oude stijl. 

 

Link naar reactie

Ongeveer 5.000 albums per jaar. Aantal lopende reeksen zou nog hoger moeten zijn, want er verschijnt niet elk jaar een nieuw album per reeks. De oorzaken voor die dalingen zijn niet anders dan hier of in de VS en het heeft niet alleen te maken met de stripmarkt zelf. Er zijn veel meer andere interesses bijgekomen die ook geld kosten of die de beschikbare vrijetijdsbesteding doen herverdelen.

Link naar reactie

Waarom vergelijk je het eigenlijk constant met de Amerikaanse markt? Sta eerst eens stil bij hoe weinig Nederlandstaligen er zijn tegenover een ongelofelijk veelvoud Engelstaligen. De budgetten die zij hebben om mee films te financieren is niet te vergelijken met onze budgetten, en dan gebeurt hier nochtans ook nog aardig wat.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Paul_NL zei:

met een belangrijk verschil: de inkomsten van Marvel en DC zijn geborgd door diverse andere inkomstenstromen. 

In 2016 is er in Noord-Amerika voor 1,08 miljard dollard aan comics verkocht door alle uitgevers. En de Guardian of de Galaxy films zat daar ook in de buurt qua box-office. 

Dus Marvel en DC kunnen desnoods best wat verlies lijden op de verkoop van comics: een goed idee voor een film compenseert dat ruimschoots.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tweetie zei:

In 2016 is er in Noord-Amerika voor 1,08 miljard dollard aan comics verkocht door alle uitgevers. En de Guardian of de Galaxy films zat daar ook in de buurt qua box-office. 

Dus Marvel en DC kunnen desnoods best wat verlies lijden op de verkoop van comics: een goed idee voor een film compenseert dat ruimschoots.

2015 was een recordjaar voor Vlaanderen. Toen werden er volgens een rapport van Boek.be bijna drie miljoen strips (aantal exemplaren, niet aantal euro) verkocht in Vlaanderen. Dat is geen peanuts tegenover comics, dat is schaafsel van peanuts.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik denk ook niet dat het te vergelijken valt, ik denk alleen wel dat je kan leren van hoe hun het aanpakken. Er is een reden dat het niet meer te vergelijken valt. En je kan hier net zo goed een superheldenstrip tekenen als daar, je kan ook hier actief zijn op een forum als uitgeverij, ook hier een facebook pagina beheren en video's maken, ook hier duidelijk communiceren wanneer iets verschijnt etc.

Dat laatste heb ik ook graag. De rest kan mij persoonlijk minder schelen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Kontiki zei:

2015 was een recordjaar voor Vlaanderen. Toen werden er volgens een rapport van Boek.be bijna drie miljoen strips (aantal exemplaren, niet aantal euro) verkocht in Vlaanderen. Dat is geen peanuts tegenover comics, dat is schaafsel van peanuts.

Mwah, 1,08 miljard met 360 miljoen inwoners is ook maar 3 dollar per inwoner. 

3 miljoen strips op 6 miljoen Vlamingen is een halve strip. In geld gemeten is het per inwoner waarschijnlijk zelfs meer. 

 

Maar het zijn allebei maar kleine nicheproducten in beide markten.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Paul_NL zei:

Uiteindelijk verwacht ik maar 2 dingen van die uitgeverij: vertel mij wat je op de markt brengt en wanneer. Als dat al zo moeilijk blijkt voor sommige uitgeverijen die hier al voorbij zijn gekomen, dan is het einde zoek.

Al de overige genoemde zaken dragen bij aan de binding die ik met een bedrijf/auteur kan krijgen.

Splitsen we het verder uit: het ''wat'' je op de markt brengt kan je ook tonen in een video of een persbericht of middels een forumpost. Ik vind het erg fijn dat Dark Horse wekelijks video's maakt zodat ik kan zien wat de maat en de look en feel van een boek is.

Vaak doen de uitgevers ook maar wat. Ik bedoel wie zit er te wachten op bv die dure integrale uitgaven van Comanche? Een paar verzamelaars? Volgens mij is die ook nog lang niet uitverkocht. Het is mooi gedaan maar te mooi, boek is te groot, het is toch wel een gedateeerde strip. Nieuwe lezers die die prijs al zien kopen dit niet. Zo zijn er wel meer. Van mij mag er best een integrale uitgave komen van Giardino's Max Fridman. Alleen wie verder gaat dit kopen. Wat betreft forumlezers, zo'n beetje alle fora zijn door facebook de nek omgedraaid. Wat een paar jaar geleden druk bezocht werd wordt nu nog door een paar leden bezocht. Dus die uitgever zal zich daar weinig mee bemoeien.

Waar ik het zeker mee eens is dat de uitgevers wel eens betrouwbaarder kunnen zijn. Kondig iets aan en breng het dan ook uit om die datum. De door mij genoemde Comanche is het voorbeeld zoals het niet moet.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Tweetie zei:

Mwah, 1,08 miljard met 360 miljoen inwoners is ook maar 3 dollar per inwoner. 

3 miljoen strips op 6 miljoen Vlamingen is een halve strip. In geld gemeten is het per inwoner waarschijnlijk zelfs meer. 

 

Maar het zijn allebei maar kleine nicheproducten in beide markten.

 

Tja, moet je dat dan niet zeggen van alles wat geen basisbehoefte is?

Link naar reactie
Zojuist, Tweetie zei:

Starbucks haalt als bedrijf ongeveer vijf, zes keer de omzet van de hele Noord Amerikaanse stripmarkt en dat is ook niet bepaald een basisbehoefte.

 

Lol, ik ken veel mensen tegen wie je dat niet moet zeggen voor ze 's ochtends hun eerste kop gehad hebben. :-)

Link naar reactie
8 minuten geleden, Paul_NL zei:

Mee eens, ik vond het belachelijk veel geld voor een strip. En ik, nogmaals, vergelijk het met andere uitgaven die ik kan kopen. En dat zijn soms nog luxere hardcovers, met meer pagina's voor vele malen minder geld. Maar goed, die komen zichzelf wel tegen denk ik dan, als je met restpartijen blijft zitten.

O ja en ik kan er wel om wedden dat die serie niet zo wordt afgemaakt. Wat een geld voor 3 deeltjes. 

Dit zal de stripwereld niet helpen. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Metabaron zei:

 

Lol, ik ken veel mensen tegen wie je dat niet moet zeggen voor ze 's ochtends hun eerste kop gehad hebben. :-)

Koffie kan een standaardbehoefte zijn. Star-instant-maagpijn-bucks niet.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
5 minuten geleden, Renegade zei:

O ja en ik kan er wel om wedden dat die serie niet zo wordt afgemaakt. Wat een geld voor 3 deeltjes. 

Dit zal de stripwereld niet helpen. 

Er wordt simpelweg teveel uitgebracht dan waar vraag naar is. Verzamelaars maken keuzes; De één kiest voor Comanche en de ander besteed zijn centjes aan iets anders. Uiteindelijk zal overproductie de stripwereld inderdaad niet helpen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 minuten geleden, Rik zei:

Er wordt simpelweg teveel uitgebracht dan waar vraag naar is. Verzamelaars maken keuzes; De één kiest voor Comanche en de ander besteed zijn centjes aan iets anders. Uiteindelijk zal overproductie de stripwereld inderdaad niet helpen.

Die Comanche is te duur en dat zal niet snel verkopen. En onhandig in de kast. Is te groot. Ik ken iemand die een enorm boek over Soestdijk heeft gekocht. Dik groot en zwaar. Pak je niet even. Was niet goedkoop. Nu wel want was onverkoopbaar. Dit gebeurd heel vaak. Had Comanche hetzelfde gedaan als bv Roodbaard. Waren er neer van verkocht. 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Renegade zei:

Vaak doen de uitgevers ook maar wat. Ik bedoel wie zit er te wachten op bv die dure integrale uitgaven van Comanche? Een paar verzamelaars? Volgens mij is die ook nog lang niet uitverkocht. Het is mooi gedaan maar te mooi, boek is te groot, het is toch wel een gedateeerde strip. Nieuwe lezers die die prijs al zien kopen dit niet. Zo zijn er wel meer. Van mij mag er best een integrale uitgave komen van Giardino's Max Fridman. Alleen wie verder gaat dit kopen. Wat betreft forumlezers, zo'n beetje alle fora zijn door facebook de nek omgedraaid. Wat een paar jaar geleden druk bezocht werd wordt nu nog door een paar leden bezocht. Dus die uitgever zal zich daar weinig mee bemoeien.

Waar ik het zeker mee eens is dat de uitgevers wel eens betrouwbaarder kunnen zijn. Kondig iets aan en breng het dan ook uit om die datum. De door mij genoemde Comanche is het voorbeeld zoals het niet moet.

 

20 minuten geleden, Paul_NL zei:

Mee eens, ik vond het belachelijk veel geld voor een strip. En ik, nogmaals, vergelijk het met andere uitgaven die ik kan kopen. En dat zijn soms nog luxere hardcovers, met meer pagina's voor vele malen minder geld. Maar goed, die komen zichzelf wel tegen denk ik dan, als je met restpartijen blijft zitten.

 

10 minuten geleden, Renegade zei:

O ja en ik kan er wel om wedden dat die serie niet zo wordt afgemaakt. Wat een geld voor 3 deeltjes. 

Dit zal de stripwereld niet helpen. 

 

5 minuten geleden, Rik zei:

Er wordt simpelweg teveel uitgebracht dan waar vraag naar is. Verzamelaars maken keuzes; De één kiest voor Comanche en de ander besteed zijn centjes aan iets anders. Uiteindelijk zal overproductie de stripwereld inderdaad niet helpen.

 

Mijn algemene indruk van Sherpa is dat ze daar vrij goed in kaart hebben wat ze zelf aankunnen en wat ze van hun boeken kunnen verzetten. Die eerste Comanche-bundel zie je heel af en toe nog eens ergens op het schap staan en Sherpa zelf heeft 'm volgens mij niet meer op voorraad, dus met restpartijen gaan ze van zulke uitgaves niet snel blijven zitten - denk ik.

 

Ik heb 'm zelf pas gekocht toen ze aankondigden dat ze door het succes van Het brandmerk van Dobbs de hele reeks op die manier zouden bundelen. Met inbegrip van het nieuw te verschijnen eerste deel van die integralereeks gaat dat om nog vier boeken. Ik heb er wel vertrouwen in dat die afgewerkt wordt.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Renegade zei:

Die Comanche is te duur en dat zal niet snel verkopen. En onhandig in de kast. Is te groot. Ik ken iemand die een enorm boek over Soestdijk heeft gekocht. Dik groot en zwaar. Pak je niet even. Was niet goedkoop. Nu wel want was onverkoopbaar. Dit gebeurd heel vaak. Had Comanche hetzelfde gedaan als bv Roodbaard. Waren er neer van verkocht. 

Blijft, in mijn  bescheiden mening, staan dat er méér wordt uitgebracht in Nederland dan er vraag naar is...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Renegade, ondanks jouw bezwaren die je niet op al die Hermann-fans moet projecteren, verkoopt die Comanche-bundeling heel goed. Je kan er nog zoveel op afgeven, er zullen er niet minder om verkopen. Je persoonlijke mening/kwaadheid stemt niet overeen met de realiteit.

Link naar reactie

Er komt meer en meer een scheiding tussen kopers die hier het geld voor over hebben en bij wie integrale reeksen beter scoren enerzijds en supermarktkopers of zij die gewoon koopjes afwachten anderzijds. Dat grote middenveld staat het meest onder druk.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Paul_NL zei:

Dat wist ik niet, door alle commentaren die ik er (onderandere) hier over heb gelezen ging ik ervan uit dat dit niet liep, ook ik vond de prijs belachelijk hoog.

 

Ik had - omdat ik er zo laat bij was gelukkig nog - het laatste exemplaar bij mijn ssz op de kop kunnen tikken en hij is een van de grootste van de Benelux.

 

De prijs is inderdaad hoog, het is maar wat je eraan wil geven.

Link naar reactie

Maar even back on topic;

Ik meen uit de reacties te begrijpen dat het " klein denken" vooral zit in het niet tijdig uitbrengen van geplande albums. Arboris wordt hierbij als grote boosdoener genoemd. Verder wordt er gesteld dat de Nederlandse stripmarkt gedomineerd door GAG strips. Klopt omdat het vooral GAG strips zijn die in nieuwsbladen en tv gidsen gepubliceerd worden. Er zijn nog maar weinig striptijdschriften over ( Eppo, Donald Duck en Tina) waar de langere verhalen aan bod komen en die een breed publiek bereiken..

Het is dus niet zo zeer het klein denken dat de stripverkoop klein houdt maar de worsteling met de beschikbare afzetkanalen.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
17 minuten geleden, Rik zei:

Maar even back on topic;

Ik meen uit de reacties te begrijpen dat het " klein denken" vooral zit in het niet tijdig uitbrengen van geplande albums. Arboris wordt hierbij als grote boosdoener genoemd. Verder wordt er gesteld dat de Nederlandse stripmarkt gedomineerd door GAG strips. Klopt omdat het vooral GAG strips zijn die in nieuwsbladen en tv gidsen gepubliceerd worden. Er zijn nog maar weinig striptijdschriften over ( Eppo, Donald Duck en Tina) waar de langere verhalen aan bod komen en die een breed publiek bereiken..

Het is dus niet zo zeer het klein denken dat de stripverkoop klein houdt maar de worsteling met de beschikbare afzetkanalen.

 

 

Een gagstrip is gewoon een makkelijker te publiceren format voor alles wat een periodiciteit heeft die lager ligt dan een dagblad - gespecialiseerde magazines als Eppo niet te na gesproken, want die kunnen door hun vorm meer pagina's aan een vervolgverhaal geven.

 

Los daarvan lijkt het mij toch inderdaad zo dat 90% (ik plak er maar wat op, laten we zeggen de overgrote meerderheid) van wat in Nederland geproduceerd wordt gagstrips zijn, of zie ik dat verkeerd?

 

Verder zie ik dat enkel de twee grootste uitgevers exacte releasedata communiceren en die 9 op de 10 ook wel handhaven. De kleinere uitgevers noemen in het beste geval een maand van verschijnen.

 

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Rik zei:

Maar even back on topic;

Ik meen uit de reacties te begrijpen dat het " klein denken" vooral zit in het niet tijdig uitbrengen van geplande albums. Arboris wordt hierbij als grote boosdoener genoemd. Verder wordt er gesteld dat de Nederlandse stripmarkt gedomineerd door GAG strips. Klopt omdat het vooral GAG strips zijn die in nieuwsbladen en tv gidsen gepubliceerd worden. Er zijn nog maar weinig striptijdschriften over ( Eppo, Donald Duck en Tina) waar de langere verhalen aan bod komen en die een breed publiek bereiken..

Het is dus niet zo zeer het klein denken dat de stripverkoop klein houdt maar de worsteling met de beschikbare afzetkanalen.

 

x 2

Link naar reactie

Het kleine van de stripmarkt zit hem ook volgens mij vooral in de distributie- en voorpublicatiemogelijkheden. 

 

De uitgevers pakken het niet altijd even goed aan, met per uitgever een wisselende hoeveelheid aan punten waar je je druk om kunt maken, maar ik denk niet dat het grote publiek dat soort dingen zelfs maar in de gaten heeft.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Metabaron zei:

Verder zie ik dat enkel de twee grootste uitgevers exacte releasedata communiceren en die 9 op de 10 ook wel handhaven. De kleinere uitgevers noemen in het beste geval een maand van verschijnen.

Als ze altijd op dezelfde dag van de maand dingen uitbrengen, komt dat op hetzelfde neer. 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Tweetie zei:

Het kleine van de stripmarkt zit hem ook volgens mij vooral in de distributie- en voorpublicatiemogelijkheden. 

 

De uitgevers pakken het niet altijd even goed aan, met per uitgever een wisselende hoeveelheid aan punten waar je je druk om kunt maken, maar ik denk niet dat het grote publiek dat soort dingen zelfs maar in de gaten heeft.

 

Over voorpublicatiemogelijkheden bestaat volgens mij ook een verkeerde perceptie. Voorpublicaties zijn een product dat uitgevers aan media-outlets verkopen. Bij previews is het voor de volledigheid andersom, daar koopt een uitgever advertentieruimte bij de mediakanalen.

Link naar reactie

Wij, de verzamelaars, hebben best makkelijk praten. Ons enige probleem is dat we onze reeksen mogelijk niet compleet krijgen of dat dit wat meer tijd kost dan gepland.

Zij, de uitgevers, lopen de financiële risico's op het moment dat de verkoop van uitgezette oplages stagneert. Zelfs een hobby uitgever zal er géén geld op willen toeleggen en zal daarom pas op de plaats moeten maken als het niet loopt zoals gepland. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dat doen distributeurs enkel op vraag van uitgevers. De laatste maanden zijn er zo tienduizenden strips door diverse uitgeverijen door de papierversnipperaar gegaan. Veel ervan was dode voorraad.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Metabaron zei:

Dit zal je even moeten verduidelijken, want nu volg ik niet.

Als een uitgever aangeeft dat iets in September uitkomt, en ze brengen hun albums altijd op de dinsdag van de derde week uit, kan de koper zelf uitrekenen wanneer hij kan verwachten z'n geld kwijt te kunnen. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tweetie zei:

Als een uitgever aangeeft dat iets in September uitkomt, en ze brengen hun albums altijd op de dinsdag van de derde week uit, kan de koper zelf uitrekenen wanneer hij kan verwachten z'n geld kwijt te kunnen. 

 

Ze hebben twee uitgaveslots per maand en je krijgt een maand of twee op voorhand alle exacte data in BM Mag.

Link naar reactie

En alles blijft onder voorbehoud. Er kan altijd weleens vertraging gebeuren voor bepaalde titels (een Blueberry-integrale die verschuift van datum, Michel Vaillant 6 die pas in september verschijnt).

Drukfouten, productie- en distributieproblemen, tekenaars die hun deadlines niet halen, er zijn  veel redenen waarom een strip uitgesteld raakt en waar een uitgever zelf niet altijd aan kan doen. Bij Ballon werkt wel iemand die dat opvolgt en communiceert met de winkeliers. Ik pas dat dan ook aan.

Ik heb van distributeur Van Ditmar ook begrepen dat uitgevers hun te verschijnen titels lang op voorhand moeten doorgeven, maar ondertussen kan er dus nog van alles mislopen. Standaard Uitgeverij en Dark Dragon Books werken met aankondigingscatalogussen die voor een halfjaar gelden. Het lukt hen ook niet om elke strip in die aangekondigde  maanden te laten verschijnen. En bij andere uitgevers valt er al eens een titel weg omdat winkeliers te weinig vooruitbestelden waardoor het risico te groot werd om het uit te geven, hoewel er al een aankondiging was. Zie bijvoorbeeld Marlysa bij Daedalus of - ooit - De Drie Adolfs van Tezuka bij Xtra. Ik heb zelfs nog een kwartaalbrochure van uitgeverij Big Balloon uit de jaren 1990 die de vertaling van Kobijn aankondigde, maar die nooit bij hen is verschenen.

Arboris wordt hier nu gepresenteerd als een zwart beest, maar Sherpa (met alle respect!) lukt het ook zelden om in de maanden die ze in hun catalogussen hebben voorgesteld hun strips uit te brengen. Gelukkig is dat uitstel geen ander jaartal.

Ik heb van onze website onlangs RW Uitgeverij geschrapt in de lijst Te Verschijnen omdat ik helemaal geen aankondigingen meer krijg en elke nieuwe levering een verrassing is. Ik kan niet op onze site communiceren wat er niet is. Persoonlijke situaties speelden trouwens bij hen mee, waar ik alle begrip voor heb.

Hetzelfde geldt voor albums van Xtra. Ik zie wel wat er in de winkel komt, maar hun albums aankondigen kan ik niet.

In principe zou ik om dezelfde redenen ook Arboris moeten schrappen, maar ik beperk me tot het af en toe schrappen van vermelde aankondigingsmaanden als die een trimester later nog steeds niet zijn verschenen. Volgens hun uitleg kosten de integrales hen bijzonder veel extra tijd waardoor die integrales niet alleen later verschijnen, maar al de rest ook. Dan vind ik het jammer dat het potentieel van een reeks als Konvooi in de kiem wordt gesmoord.

Link naar reactie
10 uren geleden, Kontiki zei:

Renegade, ondanks jouw bezwaren die je niet op al die Hermann-fans moet projecteren, verkoopt die Comanche-bundeling heel goed. Je kan er nog zoveel op afgeven, er zullen er niet minder om verkopen. Je persoonlijke mening/kwaadheid stemt niet overeen met de realiteit.

Ik spreek uit ervaring. Ik ken tenminste twee stripwinkeliers die het nauwelijks verkocht hebben. Dus wel zeker realiteit. Ik heb hem ook gekocht maar hij viel mij tegen. Ben ik niet kwaad om hoor. Soms heb je wel eens een misser. Ik verkoop hem wel weer. Wat betreft dat ie goed verkoopt: je doet nu net alsof het een lopende band produkt is zoals bv de raket van Ola die maar blijft vrerkopen. Dit was een beperkte uitgave en nog vollop verkrijgbaar. Dat de uitgever het niet meer heeft zegt erg weinig. En mijn bezwaren op de Hermann fans projecteren? Tja het is maar wat je wil lezen. Ik hoop overigens voor de liefhebber dat het afgemaakt wordt. Niet zoals bv de Amrikaanse Jeremiah integrale ( mooi gedaan en niet duur) die niet meer verder gaat. 

Link naar reactie
46 minuten geleden, Renegade zei:

 Dat de uitgever het niet meer heeft zegt erg weinig. 

Dat is nou net het enige dat telt. Als de uitgever is uitverkocht, is hij in ieder uit de kosten en kan hij iets anders uit gaan geven. Z'n geld zit niet vast in onverkochte voorraden.

Dat sommige SSZ'en te veel bestelden (of anderen te weinig) kan een uitgever ook niets aan doen. 

Link naar reactie

"Ik weet het uit ervaring" is één van de zinnen waar ik steeds op mijn hoede voor ben :) Hoe kan je nu al individuele striplezer een globaal beeld over de verkoop vormen? Ik ken SSZ'en waar bepaalde releases het niet goed doen, terwijl ze in andere (20 km verderop) vlotjes verkocht worden. Dan vertrouw ik persoonlijk toch liever op het algemene beeld van @Kontiki of van de uitgeverijen.

 

Soit, misschien even on topic: ik vind dat de meeste uitgeverijen best wel wat meer inspanningen in promotie mogen steken. Niet iedereen heeft de budgetten van Ballon en SU, maar marketing mag toch meer zijn dan enkel aankondigingen, een paar facebookberichten en - in het beste geval - drie keer per jaar een beursstand? Volgens mij kan je met slimme marketing echt goedkoop het product in de picture stellen.

 

Daar kruipt natuurlijk wel moeite en - vooral - tijd in. Gezien de kleine personeelsbestanden van de meeste kleine tot middelgrote uitgeverijen, ligt dat moeilijk. Bovendien kan je moeilijk voor elke publicatie toeters, bellen en vuurwerk bovenhalen. Dus zou je kunnen zeggen: minder publiceren en meer tijd investeren per album. De verkoopscijfers zouden hoger liggen, maar het zou me niet eens verwonderen mocht de omzet dalen. Zijn twee releases met een verkoop van 3000 albums rendabeler dan 1 met een verkoop van 5000? Hangt waarschijnlijk ook van de kostprijs van rechten en zo af, maar ik ga er toch van uit dat de meeste uitgevers geen imbecielen zijn en beide businessmodellen wel al onderzocht hebben...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Op 23-7-2017 om 22:16, IvoVWS zei:

Even terug de draad hernemen want dit was een heel erg goed antwoord en ik moest mijn trein halen. :-)

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het verwachtingspatroon heel erg veranderd is. Zoals je terecht opmerkte, iedereen staat nog open voor strips maar hoe ga je een businessmodel opstellen als de tegenwoordigheid van strips te alom is en het grote publiek reageert met "Betalen? Waarom da, 'k kan da van die mannekes toch veur nieks liezen op 't Internet?" En niet meedoen aan de trend is moeilijk.

Om het voorbeeld van Spotify terug aan te halen, Taylor Swift en Radiohead hadden hun muziek van het platform gehaald maar ondertussen hebben ze wel hun "pis ingetrokken" en staan hun discografieën terug op Spotify. 

Om maar te zeggen, niet veel mensen zijn nog bereid om te betalen voor muziek en als een strip volgen net zoveel moeite kost als op een like-knop van een FB-pagina te klikken gaan ze dat ook niet doen voor strips.

Misschien is er inderdaad een inhoudelijke revolutie komende en gaan we meer nicheproducten maken die wat hoogdrempeliger zijn maar kenners bekoren. 

Of porno. Veel en harde porno. Met schattige katjes. 
(Note to self: bedenkt iets met kittens en porno en word daarna stinkend rijk.)

 

 

Door, volgens mij, in te spelen op basisbehoeftes van de gebruikers en de media daarop af te stemmen.

En dan een businessmodel uit te bouwen dat op lange termijn kijkt en gebruikers aan zich weet te binden, een trouw publiek, zodat occasioneel gebruik uiteindelijk traditie en gewoonte wordt. Iets dat gebruikers doen zonder nadenken.

 

Op zich exact hetzelfde principe als altijd, maar de parameters worden vandaag anders ingevuld dan 70 jaar geleden. Ik zit momenteel bijvoorbeeld in een Macdonalds op hun gratis wifi terwijl ik zit te wachten tot mijn auto klaar is in de garage, de tijd dat ik hier zit, zit ik niet bij BurgerKing of Quick of een panos. Met hun gratis wifi houden ze mij hier terwijl ik hun netwerk gebruik en ze sowieso bijhouden waar ik allemaal naartoe surf. 

Is die wifi nu gratis? Nee, want ik heb er eerst iets voor moeten aankopen en vervolgens betaal ik verder met mijn surfpatronen en word ik een deel van de statistieken voor marktonderzoek. 

Ervaar ik het als gratis? Ja!

 

En daar zit, volgens mij, de truc. Het gaat om de gebruikerservaring. En hoe gemakkelijker en toegankelijker die is, hoe beter. Mensen zijn constant overstressed, hebben last van burnouts en allerlei zorgen aan hun kop om tal van redenen en (social) media zijn een manier om te ontsnappen, zoals het altijd al is geweest. Dus je moet je product verpakken in een dienst en dat niet alleen, het moet een UNIEKE dienst zijn, een facebook is geen twitter is geen instagram is geen youtube. En dan gaat dat, volgens mij, werken. 

 

Maar... dat vraagt diepgaande investeringen, visie, durf en moed, trial en error en lange termijn denken. Nu de zaadjes planten om pas binnen 15 jaar de vruchten te kunnen plukken, iets te laten groeien. En dat is nu niet direct iets waar raden van bestuur, middenkaders en aandeelhouders massaal op zitten wachten helaas.

 

En dat is alleen nog maar voor de infrastructuur op poten te zetten waarin het medium "strip" in geplaatst moet worden. Daarin moet de strip dan ook nog eens vertaald worden naar digitaal medium. Waarom wordt er zo angstvallig het A4 in portrait formaat behouden bij digitale strips? omdat iedereen met "als't succesvol is, kan ik er boekjes van laten drukken" in zijn achterhoofd zit. Als dat het doel is, is tja, dan is het ook niet verwonderlijk dat digitale strips in de lage landen geen succesvol businessplan uit de grond gestampt krijgen.

 

Haal daarbij dan bijvoorbeeld de strips van Adam Ellis, die gemaakt en betaald worden voor en door Buzzfeed, erbij en dan zie je dat zijn strips niet gemaakt zijn om op papier te lezen. Die zijn gemaakt om digitaal te lezen. Je kan die eventueel afdrukken en bundelen, maar dan mis je een essentieel deel van de strip. 

 Kids-Today-Will-Never-Know-The-Struggle.

 

En leg dat nu eens naast een van de grootste klassiekers van de klassieke strip... en dan valt er toch echt niet te ontkennen dat deze plat op zijn buik valt als dat letterlijk wordt overgelepeld naar een digitale leeservaring.

 

 

 

IMG_0250.PNG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...