Jump to content

Stripverkoop in Nederland, klein gebleven door klein te denken


Recommended Posts

On 7/22/2017 at 8:58 PM, Paul_NL said:

De teloorgang van de strip in Nederland

En welke maatregelen nemen uitgeverijen om het te stoppen?

 

Een discussie die zich ontvouwde in de Guust Flater Thread leek mij een mooie om in zijn eigen aparte draadje voort te zetten.
Dat strips in Nederland niet zo groot zijn als men hier, als liefhebbers, allemaal graag zou willen kent denk ik vele redenen.
Professionaliteit is in mijn ogen 1 van de grootste boosdoeners daarvan.

Guust Flater, die over 10 dagen chronologisch opnieuw wordt uitgegeven, is hier een goed voorbeeld van.
Een simpele zoektocht naar meer informatie levert enkel conflicterende berichten op:

 

- 52 of 48 pagina's?
- Hoeveel delen van de oorspronkelijk 22-delige Franstalige reeks worden nu echt uitgegeven?

men roept 21, een ander roept dat het nog niet duidelijk is

- Verschijnt er een box?

die keuze zou nog niet gemaakt zijn, wanneer dan wel? als we allemaal al 12 delen in de kast hebben staan?


Deze informatie is nergens gemakkelijk te vinden, je moet fora afstruinen en mensen als Kontiki hebben (met linkjes naar de uitgeverijen) om wat informatie te kunnen achterhalen, en zelfs dan heb je geen concrete antwoorden.
Google voor de grap maar is op Guust Chronologisch of Guust hardcover en kijk maar hoe weinig (geen) informatie je vindt.

Wat je als verzamelaar doet afvragen: gaat deze reeks wel worden afgemaakt of polst men de reactie van de markt? waarom geeft men geen duidelijke informatie tot op 10 dagen voor het verschijnen van een nieuwe reeks?

De integralen van Arboris zijn ook een goed voorbeeld van hoe het in mijn ogen vooral NIET moet.
Er worden meer en meer reeksen aangekondigd, maar de huidige series lopen vertragingen op (welke niet worden toegelicht, tot op het punt dat zelfs je vragen erover verwijderd worden van hun Facebook pagina) en series worden daardoor niet, of inconsistent afgemaakt.
Guus Slim, gestart in 2015, zou 2 keer per jaar verschijnen voor een totaal van 6 delen. we zijn inmiddels bijna 2,5 jaar verder en er is nog geen enkel zicht op het 4e deel (terwijl dit jaar het laatste deel dus al had moeten verschijnen).
Toen dacht ik nog: ''wellicht dat ik daar flexibeler in moet zijn'' maar toen ik deze vraag aan mijn lokale stripspeciaalzaak stelde werd enkel met een brede lach gereageerd ''Arboris? Wij hadden je nu al kunnen vertellen dat je nergens op kan rekenen bij hun''.
En de website van Arboris? linkjes die naar niets leiden (klik is op archief, of klik is op blog)
In productie? https://www.arboris.nl/site/in-productie/

Ik zie geen Guus Slim 4 staan (die wel weer bij naam op Bol.com is te vinden als niet leverbaar)

Perfecte voorbeelden van hoe het dus niet moet als je klanten wil informeren.

 

En ook de nederlandse website van Dupuis (om weer even op Guust Flater terug te komen) laat 1 deel zien welke gaat verschijnen. Op bol.com staan er dan alweer 6...


De communicatie lijkt dan ook verre van optimaal, ook een stripspeciaalzaak, waarvan je doorgaans mag verwachten dat zij goed geïnformeerd zijn, geeft bij vragen hierover aan dat het niet duidelijk is wanneer iets verschijnt (bij meerdere uitgeverijen), dat dan ook de details van het product wat men wil slijten niet bekend zijn..is gewoon niet professioneel.

De reactie die ik het meeste hoor zijn kreten als ''je weet niet hoe een uitgeverij werkt'', ''het is werk voor en van liefhebbers'' ''Piet/Henk (vul naam in) doet dit met veel passie'' etc. Maar je runt een bedrijf, informeer je (potentiële) klanten dan ook, het is niet 1 grote kliek die met elkaar de strip in stand houdt. Je moet leven van een markt die is veranderd, waar je jonge aanwas nodig hebt (die ik op beurzen bijvoorbeeld steeds minder zie).
Steeds meer liefhebbers die andere talen machtig zijn zie ik uitwijken naar anderstalige strips, comics en manga.
Wellicht dat een discussie hierover een leuke manier is om op verbeterpunten te komen, en misschien krijgen we wel een aantal ''jij weet niet hoe het zit, laat mij het maar even uitleggen'' commentaren.

Feiten zijn echter wel feiten, series worden niet afgemaakt, communicatie over releases verloopt op zijn zachtst gezegd chaotisch in meerdere gevallen en als je de weg naar fora niet weet te vinden wens ik je veel succes met het vinden van accurate informatie.

Hoe ervaren jullie de Nederlandse stripmarkt? Wat mis je? Wat zou je graag willen zien verbeteren?


 

 

Doe wat ze willen, dat betekend dus wachten tot de serie compleet is en dan pas kopen.

 

Ik heb ook geen zin meer in die halve series, vooral die doorlopende verhalen. Losse afleveringen werkt beter zullen we maar zeggen.

 

Nadeel is natuurlijk als iedereens dat doet............

Link to comment

Wachten tot de serie compleet is? Heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar ik ben snel op dit idee teruggekomen. Als een vijfdelige serie, is maar een voorbeeld, gespreid wordt over acht jaar, probeer dan nog maar eens de eerste albums aan te kopen. zeker als ze niet herdrukt worden. Je betaalt je hier blauw aan en je baalt ervan dat je ze niet meteen had aangekocht. Een oud zeer is inderdaad uitgeverij Arboris, ik zit hier met een groot aantal albums waarvan ik vermoed dat de reeksen nooit verder gezet worden.  

Link to comment
16 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ook dat is geen oplossing inderdaad. De vraag is alleen of je iets wil verzamelen zonder enig beeld of en wanneer het eindigt.

De vraag is of dat zo erg is.

 

Dat geldt toch voor alle Dupuis,  Lombard etc. strips.? Hoeveel gaan er nog van uitkomen? Lucky Luke, Buck Danny, Thorgal lopen al tientallen jaren en waarschijnlijk komt er nooit een einde aan. Maar dat heeft het succes nooit in de weg gestaan.

 

Ik geloof niet dat het grote publiek zich nu zo druk maakt om een paar onafgemaakte marginale series. Eerder om het gebrek aan series die een breed publiek aanspreken. 

 

Link to comment
23 minuten geleden, Rik zei:

Wie kunnen hier lang over discussiëren maar aan het eind van de dag zijn er simpelweg niet genoeg liefhebbers in Nederland om de stripmarkt rendabel te houden....

Rendabel nog wel, maar het levert niet genoeg op om alles af te maken. De uitgevers hebben maar kleine marges en moeten er mee stoppen als het niet verkoopt.  Het is bv al mooi als een Prins Valiant van Harold Foster door Silvester wordt afgerond, ik kan me niet voorstellen dat ze daar nou flink op verdienen. Maar heel veel van dat soort projectjes is mi eigenlijk meer liefhebberij. 

 

Overigens ben ik het met iedereen eens dat Arboris zeer onvoorspelbaar bezig is  en de stripmarkt onnodig schade toebrengt.

Link to comment
11 minuten geleden, Paul_NL zei:

Alle voorbeelden die je geeft zijn series waarbij elk album grotendeels op zichzelf staand is, dat speelt ook mee. En gevestigde namen. Het zijn de nieuwe series waarvan je wil dat mensen erin investeren zodat ze groot kunnen worden. En die redden het nu grotendeels niet. Ik ben het met je eens dat het grote publiek zich er niet druk om maakt, maar die kopen ook geen enkele strip buiten de grote namen om. En dat grote publiek neemt ook nog is af denk ik. Dat succes is uitgebouwd in de gloriejaren van de strip. Nieuwe strips hebben door het gebrek aan professionaliteit en teveel keuze bijna geen kans van slagen.

Dat klopt wel, maar dat ligt niet aan de uitgevers maar de auteurs.

 

Blacksad is vier jaar geleden voor het laatst verschenen. De Schorpioen drie jaar. Van Samber verschenen in 20 jaar 7 delen en van Sasmira 3.

 

Mijn punt: als er iemand niet professioneel is, dan toch vooral de auteurs.  

 

 

 

Link to comment

Tanguy en Laverdure classic zou in maart verschijnen, staat nog steeds nergens aangekondigd. Alleen met hun Tanguy integrale zijn ze wel op schema. Zal ook wel liggen aan de verkoopresultaten van de series.

 

Wat dat betreft is Ballon Media de meest professionele uitgeverij, hoewel ook daar nog dingen beter kunnen. 

Bij het kopen van strips houd ik al jarenlang rekening wie de uitgeverij is. Zo staan Arboris en Sylvester niet hoog op mijn aankoop lijst. Neem bijvoorbeeld een reeks als Centaurus, lijkt me leuk maar hier wacht ik echt mee tot ze compleet is. Heb wat dat betreft geleerd van Millennium. Heb daar 4 delen van die zijn verschenen bij 3 uitgeverijen....

Link to comment

Tsja, ik ben inmiddels ook overgestapt naar titels in andere talen. IDW bijvoorbeeld is als leverancier van Europese titels inmiddels betrouwbaarder dan veel van de Vlaams/Nederlandse uitgeverijen. 

 

De tragiek is dat er genoeg liefhebbers zijn en dat deze ook zeker gekweekt kunnen worden. Zie het succes van titels als Dirk-Jan en Dating for geeks als voorbeelden. Maar er zijn te weinig echte professionals in de stripwereld om hier een industrie omheen te bouwen. In de jaren zestig/zeventig/tachtig kwamen de mensen vanzelf. Nu er gewerkt moet worden voor het publiek zie je de gemiddelde uitgever een beetje wazig voor zich uit kijken.  

 

Wat ik in Nederland erger vind is dat de grootste hap van belangrijke stripmakers al veertig jaar hetzelfde is. Er is geen opvolging voor de generatie Matena/Kuijpers/Lodewijk. 

Link to comment
43 minutes ago, De vuist said:

Tsja, ik ben inmiddels ook overgestapt naar titels in andere talen. IDW bijvoorbeeld is als leverancier van Europese titels inmiddels betrouwbaarder dan veel van de Vlaams/Nederlandse uitgeverijen. 

 

De tragiek is dat er genoeg liefhebbers zijn en dat deze ook zeker gekweekt kunnen worden. Zie het succes van titels als Dirk-Jan en Dating for geeks als voorbeelden. Maar er zijn te weinig echte professionals in de stripwereld om hier een industrie omheen te bouwen. In de jaren zestig/zeventig/tachtig kwamen de mensen vanzelf. Nu er gewerkt moet worden voor het publiek zie je de gemiddelde uitgever een beetje wazig voor zich uit kijken.  

 

Wat ik in Nederland erger vind is dat de grootste hap van belangrijke stripmakers al veertig jaar hetzelfde is. Er is geen opvolging voor de generatie Matena/Kuijpers/Lodewijk. 

Klopt als een bus... ik vraag me ook af of die opvolging er nog ooit gaat komen.. gag strips in bladen ed zullen er altijd wel blijven maar albumvullende verhalen.... ik vraag het me af..

 

 

Link to comment

Aimee de Jongh, Gerben Valkema, Romano Molenaar, Tim Artz, Kristof Berte, Rik Wielheesen,

Poetzarelli, Daniel vd Broek, Laurent Romero, Wilbert vd Steen

 

Zijn toch namen waar ik zeker nog hele leuke dingen van verwacht.

En als iets geprobeerd wordt, maar het financieel niet haalbaar is er een vervolg aan te geven.

Denk ik als liefhebber dat we blij mogen zijn dat het in ieder geval geprobeerd wordt.

Link to comment
Guest Kontiki
1 uur geleden, Paul_NL zei:

Stripspeciaalzaak.be is een mooie site, maar het is ook een ware crime om informatie terug te vinden. 

 

Een oud zeer door eigen technische beperkingen. Daarom heb ik de voorbije maanden duizenden euro's geïnvesteerd om een nieuwe site te laten ontwikkelen. Die komt dit najaar online. De belangrijkste verandering is een multifunctionele zoekfunctie, van een algemene zoekfunctie voor de hele site bovenaan elke pagina tot specifieke zoekfuncties per rubriek. In de lijsten met te verschijnen en pas verschenen strips zal je kunnen zoeken per uitgever, auteur, periode waarin iets verschenen of te verschijnen is, enzovoort. 

Link to comment
Guest Kontiki

De titel van deze thread is misleidend. Bedoelde je stripverkoop in het land Nederland of stripverkoop in het Nederlands, want dat is een belangrijk verschil. In Vlaanderen is de algemene stripverkoop namelijk niet klein te noemen.

Link to comment
3 uren geleden, Paul_NL zei:

EDIT: om onduidelijkheid te voorkomen: aangepast!

Het veroorzaakt eerder  onduidelijkheid. De oorspronklijke " stripverkopen" titel sloeg meer op wat de uitgevers doen, deze is meer algemeen. 

 

En er zijn geen Vlaamse of Nederlandse uitgevers op stripgebied. Ze zijn toevallig in een van beide gevestigd, maar verkopen in allebei de gebieden. 

Link to comment

Wat mij opvalt:

 

1. De titel van deze draad zegt het voor mij eigenlijk wel een beetje: "klein gebleven door klein te denken". Bij het grote publiek zijn strips nog altijd iets voor "de klein mannen" en geen volwassen medium dat nieuwe mogelijkheden biedt.

 

2. Er is talent en er worden originele verhalen verteld (kijk maar eens op de sites van Pulp Deluxe en Stroke-Strips) maar er is nood aan een "editor" met een oerkracht die het allemaal in goede banen leiden kan en verkopen kan.


3. Er is in de Lage Landen een overaanbod aan gagstrips (Dirkjan, DFG, Snippers, Esther en nog een hoop Franse titels). Daar is op zich niets tegen, een goeie gag in elkaar steken is VERSCHRIKKELIJK MOEILIJK maar het houdt wel punt 1 in stand.


4. Dit is wat algemeen maar ik wil het al een hele tijd kwijt. Webcomics als Owlturd, SMBC en de reeks van Adam Tots die tot vervelens toe gedeeld worden op IMGUR, 9Gag en weet ik wat nog allemaal, zijn vergif die de kunst van geprinte strips "waardeloos" maken. 't Is te vergelijken met Spotify. Iedereen zit er constant op maar tenzij je Drake bent, krijg je er geen cent van en dus zijn opnames "waardeloos". Als één bedrijf het gratis aanbiedt, moet de rest van de concurrentie biet achterblijven. Je kan zeggen dat er altijd wel mensen zullen zijn die iets willen neerleggen voor een strip net zoals er nog altijd mensen zijn die de CD's en platen kopen maar vraag je eens eens af wie die mensen zijn en met hoeveel ze zijn.


5. Het is natuurlijk maar een kleine markt die dan nog eens verdeeld is. Vanuit geschiedkundig standpunt is zeker de Belgische markt sterk beïnvloed door het Franse aanbod maar de interesse van het publiek is meer en meer aan het verschuiven naar de Amerikaanse comics. Manga's zijn nog altijd een nicheproduct. Misschien wordt het toch eens tijd om strips te maken op de Amerikaanse leest. Standaard Uitgeverij heeft het succesvol gedaan met "Amoras" en Ik heb iets opgevangen van een auteur die nog altijd op zoek is naar een uitgeverij voor zijn veelbelovend drama met een Amerikaanse stijl maar Europees verhaal genaamd  "The Unnamed" (<====HINT! HINT! HINT! HINT! HINT!)....

Link to comment

ivm punt 4:

 

Het gros van de striplezers kan het zich niet interesseren op welk medium ze een strip lezen.

Hell, de grote hoop beseft vaak niet eens dat een gag die ze via hun social media zien passeren een strip is.

 

En dat is héél belangrijk. Want dat toont aan hoe vanzelfsprekend strips wordt ervaren. En dat is goed en dat is slecht.

Het goede is dat publiek, ondanks nieuwe leesvormen, nog steeds openstaat voor strips in alle mogelijke vormen en maten.

Het slechte is dat er zoals steeds geen serieus businessmodel voor bestaat en/of ze een analoog model willen toepassen in een digitale wereld. 

 

Technologie verandert constant en het entertainment moet zich mee aanpassen wil het overleven. Zowel inhoudelijk als vormelijk. 

Link to comment
4 uren geleden, globetrotter zei:

De Marvel en DC verfilmingen vliegen je om de oren met een geweldige marketing.

 

Maar NL talige comic uitgaven raken sinds Junior Press niet meer van de grond.

Toch jammer want het potentieel is er zeker.

Ook in de USA vertaalt het succes van de Marvel en DC fims zich niet echt in hogere verkopen van comics.  De oplages van comics zijn ook niet zo heel hoog  en ze zijn niet hoger geworden door de films. 

 

Er is zeker geld te verdienen met vertaalde superhelden, maar ik denk niet dat het heel veel is. En als je iets opbouwt, loop je het risico dat het je door de licentiehouder uit handen wordt getrokken, zoals bij Juniorpress gebeurde.

Link to comment
2 hours ago, Tom MDP said:

ivm punt 4:

 

Het gros van de striplezers kan het zich niet interesseren op welk medium ze een strip lezen.

Hell, de grote hoop beseft vaak niet eens dat een gag die ze via hun social media zien passeren een strip is.

 

En dat is héél belangrijk. Want dat toont aan hoe vanzelfsprekend strips wordt ervaren. En dat is goed en dat is slecht.

Het goede is dat publiek, ondanks nieuwe leesvormen, nog steeds openstaat voor strips in alle mogelijke vormen en maten.

Het slechte is dat er zoals steeds geen serieus businessmodel voor bestaat en/of ze een analoog model willen toepassen in een digitale wereld. 

 

Technologie verandert constant en het entertainment moet zich mee aanpassen wil het overleven. Zowel inhoudelijk als vormelijk. 

Even terug de draad hernemen want dit was een heel erg goed antwoord en ik moest mijn trein halen. :-)

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat het verwachtingspatroon heel erg veranderd is. Zoals je terecht opmerkte, iedereen staat nog open voor strips maar hoe ga je een businessmodel opstellen als de tegenwoordigheid van strips te alom is en het grote publiek reageert met "Betalen? Waarom da, 'k kan da van die mannekes toch veur nieks liezen op 't Internet?" En niet meedoen aan de trend is moeilijk.

Om het voorbeeld van Spotify terug aan te halen, Taylor Swift en Radiohead hadden hun muziek van het platform gehaald maar ondertussen hebben ze wel hun "pis ingetrokken" en staan hun discografieën terug op Spotify. 

Om maar te zeggen, niet veel mensen zijn nog bereid om te betalen voor muziek en als een strip volgen net zoveel moeite kost als op een like-knop van een FB-pagina te klikken gaan ze dat ook niet doen voor strips.

Misschien is er inderdaad een inhoudelijke revolutie komende en gaan we meer nicheproducten maken die wat hoogdrempeliger zijn maar kenners bekoren. 

Of porno. Veel en harde porno. Met schattige katjes. 
(Note to self: bedenkt iets met kittens en porno en word daarna stinkend rijk.)

 

 

4 minutes ago, Tweetie said:

Ook in de USA vertaalt het succes van de Marvel en DC fims zich niet echt in hogere verkopen van comics.  De oplages van comics zijn ook niet zo heel hoog  en ze zijn niet hoger geworden door de films. 

 

Er is zeker geld te verdienen met vertaalde superhelden, maar ik denk niet dat het heel veel is. En als je iets opbouwt, loop je het risico dat het je door de licentiehouder uit handen wordt getrokken, zoals bij Juniorpress gebeurde.

 

Superhelden zijn interessant voor de films en merchandising maar de superheldenstripmarkt is verzadigd. 

Link to comment
22 uren geleden, carioca zei:

Tsja, ik ben inmiddels ook overgestapt naar titels in andere talen. IDW bijvoorbeeld is als leverancier van Europese titels inmiddels betrouwbaarder dan veel van de Vlaams/Nederlandse uitgeverijen. 

 

 

Ik ben blij dat ik de Duitse taal beheers. Onze Oosterburen lopen qua integrales ver op ons voor.  "De wind in de woestijn" van Plessix is een mooi voorbeeld. Standaard Uitgeverij heeft die reeks nooit afgemaakt. 

Link to comment

Volgens mij is er anders geen ruimte meer voor nieuwe superhelden en al helemaal niet voor superhelden van eigen bodem. En zelfs voor het bestaande aanbod verloopt de verkoop van merchandising en filmtickets een pak vlotter dan die van de strips. 

In het straatbeeld zal je veel T-shirts zien van Wolverine, Captain America, Batman en Wonder Woman maar dat zijn niet noodzakelijk mensen die ook de strips kopen.

 

EDIT: even ter verduidelijking, er is volgens mij wel een markt voor graphic novels in Amerikaanse stijl zoals Maus, The Sculptor en consoorten.

Link to comment

De meeste Amerikaanse stripwinkels nemen graphic novels niet eens in huis.

Op beurzen zoals San Diego kom ik ze wel eens tegen bij de handelaars , maar enkel in de afslagbakken.

Graphic novels zijn even in de aandacht geweest en misschien verkochten er een paar dan redelijk,

maar dat lijkt me nu weer voorbij.

En wat is tegenwoordig een graphic novel?

De film van Ravian wordt aangekondigd als zijnde 'based on te graphic novel'.

Als de strips van Ravian graphic novels zijn, dan zijn de strips van Suske en Wiske dat ook.

Link to comment
1 uur terug, linthout zei:

En wat is tegenwoordig een graphic novel?

De film van Ravian wordt aangekondigd als zijnde 'based on te graphic novel'.

Als de strips van Ravian graphic novels zijn, dan zijn de strips van Suske en Wiske dat ook.

Amerikanen noemen elke strip die duurder is dan een normale comic een graphic novel.  Suske en Wiske dus ook.

Link to comment
1 uur terug, IvoVWS zei:

EDIT: even ter verduidelijking, er is volgens mij wel een markt voor graphic novels in Amerikaanse stijl zoals Maus, The Sculptor en consoorten.

 

Een markt creëer je voor een stuk ook zelf, als auteur of als uitgeverij. Een paar jaar terug ging waarschijnlijk niemand beweren dat er een markt was voor een western met een doodgraver in de hoofdrol. Of voor een komische strip rond licht-anarchistische bejaarden. Of voor een graphic novel over hoe het was om in het Midden-Oosten op te groeien... Er is gewoon altijd een markt voor goedgemaakte, originele strips, die van de uitgeverij een slimme promotie krijgen.

 

Ik heb de indruk dat ze dat van die promotie in Vlaanderen onderhand wel snappen, getuige de recente promo-acties van de grote uitgeverijen. Geen idee feitelijk hoe ze dat in Nederland aanpakken.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link to comment
18 minuten geleden, JPAR zei:

EN hier gaat het nou precies om.

Eigenlijk betekent het dat als iedereen enkel strips wil lezen zoals pakweg Jommeke, FC-De Kampioenen en Suske en Wiske, en deze ook commercieel voor de auteurs interessant zijn, dan moet je niet met iets anders komen aandraven en klagen dat het niet verkocht wordt en/of je er niet van kan leven.

Een heruitgave van strips waar 'het grote publiek' niet meer belang in stelt heeft dan ook geen zin, er valt niets meer mee te verdienen. Je kan een heruitgave wel op de markt gooien voor een nicheprubliek die er wat meer geld voor wil geven, maar kunnen we dan wel spreken van een echt commercieel succes? 

Zolang iedereen uit de kosten komt, zeg maar 'ervan kan leven' is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht, of het nu een commercieel succes is of niet. Het wordt maar problematisch als je maar uit de kosten komt indien het een gigantisch commercieel succes wordt.

Heruitgave van niet echte toppers lijkt mij dan ook op glad ijs bewegen. Tenzij men bereid is om dit financieel risico te dragen door compensatie van hogere inkomsten van commerciële toppers. Al zal deze evenwichtsoefening wel werken voor uitgeverijen, maar niet doorgerekend voor de auteurs.

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Guest Kontiki

Deze thread bestaat nog maar een paar dagen. Bovendien zijn er maar weinig uitgevers, en al zeker niet de grotere, die hier rechtstreeks reageren terwijl niemand hen daartoe kan dwingen. Het is bovendien vakantie, er zijn er veel in verlof. 

Link to comment
1 uur terug, Paul_NL zei:

Ze pakken het NIET aan.

Een andere kant van het verhaal is natuurlijk dat het publiek in Nederland ook wel moeilijk bereikbaar is. Zodra Elsevier of De volkskrant het bespreken dan mag het en komt het publiek in drommen erop af. Een recent voorbeeld hiervan is De Arabier van de toekomst wat het in Nederland gewoon goed heeft gedaan. 

 

Link to comment
25 minuten geleden, The Alderwood zei:

Soms denk ik dat mensen op dit forum hun invloed overschatten. Of ze denken dat ze representatief zijn voor de gehele stripmarkt, terwijl ze een niche binnen de niche zijn. 

 

Die quote kan je bij de helft van de topics hier herhalen :) Pas op: binnen deze niche-in-de-niche-groep heb je dan nog eens 17 verschillende niches. Begin het als uitgeverij maar wat in de gaten te houden :)

 

Enkele threads verder las ik overigens dat er mensen beweren dat 20 000 exemplaren niet veel exemplaren zijn. Dan zou ik als meelezende uitgeverij toch ook eens lachen en snel mijn echt werk hervatten.

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link to comment
Guest Kontiki
25 minuten geleden, The Alderwood zei:

Of ze denken dat ze representatief zijn voor de gehele stripmarkt, terwijl ze een niche binnen de niche zijn. 

 

Doen we dat niet allen? We zitten nota bene allemaal op een forum om het over onze hobby te hebben. Je moet toch al een ferventere striplezer of -koper zijn om dat op regelmatige basis te doen. Maar ons clubje geeft allerminst de doorslag... Tenzij er een keer een beperkte oplage dreigt uitverkocht te raken, maar die gaan ook de jaaromzet niet gevoelig veranderen.

Ondanks de meer dan duizend geregistreerde forumers, met elk hun eigen specifieke smaak en voorkeur die soms haaks op die van een ander staat, bedraagt het werkelijk aantal actieve forumers slechts enkele tientallen die jaar in jaar uit om de zoveel tijd dezelfde weerkerende onderwerpen (zoals deze thread) aansnijden.

Moet een uitgever zich daar druk om maken? Ik weet het niet, dat is hun keuze. Moeten de grotere uitgeverijen een mannetje in dienst nemen om op social media of op forums op elke vraag of verzoek (verzoeken die soms haaks op die van een ander staan - bis!) te antwoorden, en liefst onmiddellijk? Tja, bij Standaard Uitgeverij is eerder dit jaar zo'n social media-manager ontslagen. Besparingen. Wat brengt het op? Bij Dargaud, Dupuis en Delcourt/Soleil zie ik ook wel dat ze reageren op hun social media, hoewel lang niet op alles en nooit uitgebreid, maar op forums komen ze niet. Doen DC of Marvel dat op Amerikaanse forums wel?

 

Je kan je trouwens net zo goed afvragen waarom er hier zo weinig beroepstekenaars reageren.

 

 

1 minuut geleden, Kristof Berte zei:

Enkele threads verder las ik overigens dat er mensen beweren dat 20 000 exemplaren niet veel exemplaren zijn. Dan zou ik als meelezende uitgeverij toch ook eens lachen en snel mijn echt werk hervatten.

 

Het ging nu wel om een Franse oplage, maar dan nog. Dat lachen gebeurt inderdaad weleens. Dergelijk gebrek aan realiteitszin is een hoofdreden om niet te reageren, hoor ik weleens van bepaalde uitgevers of medewerkers bij uitgevers die hier meelezen. Er wordt toch niet geluisterd of tegenargumenten zijn ineens verdacht. Ze vinden het vergeefse moeite. Sommigen lezen pertinent het forum niet of niet meer. Daar waren ook wel oorzaken voor.

Ik vond het al een teken aan de wand toen een tekenaar en een uitgever onafhankelijk van elkaar me het volgende uitlegden. Wanneer bijvoorbeeld een strip slechte commentaren krijgt op forums of social media leeft ineens het argument:  "de meeste lezers vinden dat..." En als je dan werkelijk telt hoeveel lezers die "meeste lezers" zijn, gaat het om een vijftal. De "meeste lezers" reageren gewoon niet. En van die grotere groep moeten de uitgevers het hebben. Zij maken het verschil.

Maar in de reclamewereld geldt ook dat er achter elke uitgesproken klacht een sliert onuitgesproken klachten schuilen. We kunnen dergelijke klachten hier blijven ventileren in de hoop dat er hier en daar iets doordringt, zolang het ook realiseerbaar is. Voor de ene uitgever zou dat makkelijker moeten kunnen dan voor de andere, alleen al op communicatiegebied, die ik in bepaalde gevallen ook te gebrekkig vind.

Link to comment
2 uren geleden, The Alderwood zei:

Soms denk ik dat mensen op dit forum hun invloed overschatten. Of ze denken dat ze representatief zijn voor de gehele stripmarkt, terwijl ze een niche binnen de niche zijn. 

Voor de gehele stripmarkt is wat hier gezegd wordt niet representatief. Voor de liefhebbers niche lijkt me dit een belangrijk platform. Als is het zelden zo, dat de mensen hier op de reep het ergens over eens zijn. 
 

59 minuten geleden, Kontiki zei:

Wanneer bijvoorbeeld een strip slechte commentaren krijgt op forums of social media leeft ineens het argument:  "de meeste lezers vinden dat..." En als je dan werkelijk telt hoeveel lezers die "meeste lezers" zijn, gaat het om een vijftal. De "meeste lezers" reageren gewoon niet. En van die grotere groep moeten de uitgevers het hebben. Zij maken het verschil.

Ik houd er zelf wel degelijk rekening mee als ik lees wat anderen van een strip vinden. Als ik meerdere keren lees dat iets niet goed is, zal ik het waarschijnlijk niet kopen. 

Waarschijnlijk zijn de niet-reageerders het er mee eens, anders zouden ze de geuite meningen wel tegenspreken.

 

59 minuten geleden, Kontiki zei:

Moeten de grotere uitgeverijen een mannetje in dienst nemen om op social media of op forums op elke vraag of verzoek (verzoeken die soms haaks op die van een ander staan - bis!) te antwoorden, en liefst onmiddellijk? Tja, bij Standaard Uitgeverij is eerder dit jaar zo'n social media-manager ontslagen. Besparingen.

Is volgens mij ook niet echt productief. Zorg dat je als uitgever de basics op orde hebt:

* meldt wat je het komende kwartaal gaat uitgeven 

* houd je daar ook aan 

* als er vertragingen zijn meld dat dan en vertel wanneer iets dan wel zal komen

* als er een beurs is met tekenaars, vertel dan wie wanneer komt 

 

1 uur geleden, Kristof Berte zei:

Enkele threads verder las ik overigens dat er mensen beweren dat 20 000 exemplaren niet veel exemplaren zijn. Dan zou ik als meelezende uitgeverij toch ook eens lachen en snel mijn echt werk hervatten.

Voor een vertaal uitgever die alleen wat rechten hoeft te betalen, is 20.000 meer dan genoeg.

 

Voor een Franse uitgever die een stelletje auteurs via de oplage van een inkomen moet voorzien, waar die van kunnen leven, is het natuurlijk best wel weinig. Dat uitgevers tegenwoordig met zo'n oplage tevreden zijn, is veelzeggend hoe de oplagecijfers de laatste jaren zijn afgegleden.

Link to comment

Waarom zouden tekenaars zelfs uberhaupt contact moeten hebben met hun lezers via het internet? Niks op tegen als ze het doen (sommige beginnelingen gebruiken het ook als promotiekanaal) maar dat is denk ik niet de bedoeling.

 

Daarbij, Linthout zit hier gewoon als liefhebber, en niet als auteur ;)

 

EDIT: Dit is geen commentaar gericht op iemand specifiek, gewoon verdere aanvullingen van de argumenten van o.a. Paul_NL

Link to comment
1 minuut geleden, Chimichanga zei:

Waarom zouden tekenaars zelfs uberhaupt contact moeten hebben met hun lezers via het internet? Niks op tegen als ze het doen (sommige beginnelingen gebruiken het ook als promotiekanaal) maar dat is denk ik niet de bedoeling.

Waarom zouden alleen beginnelingen aan promotie doen? 

 

Ik kan me voorstellen dat nieuwe projecten laten zien positief uitwerkt op de verkoop. 

Link to comment
28 minuten geleden, Tweetie zei:

Waarom zouden alleen beginnelingen aan promotie doen? 

 

Ik kan me voorstellen dat nieuwe projecten laten zien positief uitwerkt op de verkoop. 

Ja, zoals ik zei, ik heb er niks op tegen, maar sommige mensen zijn niet voor sociale media of hebben er simpelweg geen tijd voor. En nog honderden redenen.

Link to comment
Guest Kontiki
55 minuten geleden, Tweetie zei:

Voor een vertaal uitgever die alleen wat rechten hoeft te betalen, is 20.000 meer dan genoeg.-

 

Dit duurt nu al maandenlang. Is dat volharding, koppigheid, selectief gegevens lezen? Voor eens en altijd: je hebt geen flauw benul van werkelijke, actuele oplages. Al wat je denkt te weten over oplages, is fout. Zelfs een voormalige medewerker van Ballon heeft je al tegengesproken en je luistert systematisch niet! Ik vind dit zeer vermoeiend en ik zou liever andere dingen doen, maar als ik dat niet blijf ontkrachten gaan anderen jou nog beginnen geloven zolang je het blijft presenteren als feitjes.

Geen enkele vertaaluitgever haalt oplages van 20.000 exemplaren per album. Eigen Vlaamse producties zoals Jommeke en de best verkopende reeksen bij Standaard Uitgeverij wel. Enkel Asterix en bij Ballon Media nog een paar uitschieters zoals Largo Winch, De Blauwbloezen,... doen mee in die toplaag waarvan er meer dan 20.000 verkocht raken.

Over de Nederlandse topverkopers kan ik me niet uitspreken, want daar heb ik zelf geen benul van. Halen Dirkjan, Storm, Franka die barrière van 20.000?

Link to comment
Guest Kontiki

 

1 uur terug, Paul_NL zei:

Ik denk dat je als tekenaar hier een dikke huid moet hebben aangezien iedereen een mening heeft 

 

Geldt ook voor social media. Wie als tekenaar de confrontatie aangaat met zijn publiek, zal er ook de negatieve commentaren bij moeten nemen als je niet wil wieden in je 'vienden'bestand. Lang niet elke reageerder beseft de draagkracht van zijn woorden die onbeschoft, hard, extreem of ronduit dom kunnen zijn.

Link to comment
3 minuten geleden, Kontiki zei:

Dit duurt nu al maandenlang. Is dat volharding, koppigheid, selectief gegevens lezen? 

Die formulering van mij had inderdaad wel wat beter gekund, bij een tweede lezing. Het was meer de bedoeling het verschil tussen een oorspronkelijke Franse en een vertaaluitgever uit te lichten. Laat ik het wat anders stellen:

 

Voor een vertaal uitgever die alleen wat rechten hoeft te betalen,is 20.000 meer dan genoeg.-zou een oplage van 20.000 reden zijn de vlag uit te steken. 

 

Voor een Franse uitgever die een stelletje auteurs via de oplage van een inkomen moet voorzien, waar die van kunnen leven, is het natuurlijk best wel weinig. Dat Franse uitgevers tegenwoordig met zo'n oplage tevreden zijn, is veelzeggend hoe de oplagecijfers de laatste jaren zijn afgegleden.

 

Link to comment
Guest Kontiki

Dit overzicht geven we elk jaar in ons jaarrapport, telkens met een extra jaar erbij. De evolutie van de Franse oplages van 2000 tot 2016.

Door de update van dit forum moet je drie keer klikken op het beeld om het groot genoeg te zien.

 

Franse-oplages-2016.jpg

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.








×
×
  • Create New...