Ga naar inhoud

Stripverkoop in Nederland, klein gebleven door klein te denken


Recommended Posts

8 uren geleden, Kontiki zei:

 

Ik veronderstel dat veel forumers hier gewoon in de eerste plaats over hun hobby komen vertellen, tips willen geven of ze lezen en niet per se de behoefte hebben om de stripmarkt en bij uitbreiding de wereld te verbeteren.

Dit lijkt een beetje op aansturen voor een slot van dit topic. Persoonlijk vind ik het niet interessant om over specifiek de hobby strips te vertellen of te lezen. Iemand's verzameling zien? Boeien.. dus dat lees ik nooit. Dat iemand zich zorgen maakt over de stripmarkt kan ik me wel voorstellen. Ik denk dat de meesten hun series wel compleet willen maken. Kan me voorstellen dat mensen op een gegeven moment afhaken bij Suske en Wiske ( ik wel) of Jeremiah, Blauwbloezen, Asterix noem ze maar op. Maar bv een strip zoals Macht der onschuldigen wat jaren geleden niet werd afgemaakt daar kan men boos om worden. Wat je dus krijgt is dat kopers niet meer aan een nieuwe serie beginnen. Integraal is nu het nieuwe toverwoord. Blueberry is aardig gevonden maar ook weer niet goed ingevuld. Bv de Geelkopcyclus had in zijn geheel in een bundel gemoeten net als de Spookcyclus. In de VS hadden ze dat jaren geleden wel goed gezien. Dat is weer jammer en komt amateuristisch over. Bij de Comancheintegrale zit je soms tenenkrommend te lezen naar wat ze ervan gebakken hebben. Weer amateuristisch. Ik lees hem en besluit hem weer weg te doen.. hoewel even wachten want er staat er al eentje op marktplaats. 

De stripwereld komt op mij wat rommelig over.  Vroeger vond ik een winkel als Richard wel leuk maar nu zie ik liever Beeldverhaal of Yendor, die zijn mee veranderd met de tijd. Maar dat zijn er maar weinig. 

Ik ben meer een lezer dan een verzamelaar. Zou het ook toejuichen als men hier in het Nederlandstalige gebied ook alles digitaal zouden maken. Makkelijk om bv mee op reis te nemen. Dat is ook de reden dat ik al tijden geleden op digitale boeken ben overgestapt. 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ik kom daar 1 keer per maand en laten we nu alsjeblieft geen discussie over lichtval in een stripwinkel gaan voeren. Je kan er zien waar je loopt, ok?

 

Ja, laten we dat even wel doen. Net was het nog een donker hol en als iemand die de winkel beter kent je erop wijst dat dat niet klopt, dan gaan we het ineens niet meer over lichtinval hebben.

Link naar reactie

Er worden in deze discussie de nodige goede stripspeciaalzaken totaal niet genoemd, wat ook weer wat zegt over het beperkte zicht van een enkeling op het totaalplaatje.

 

De Europese strip zoals wij die kennen is relatief nieuw en zoals Lecram stelt verschuiven de interesses van de jeugd. Waarom denk je dat diversiteit in het aanbod aan strips voor kinderen van 7-12 jaar al veel minder is in vergelijking met de gouden jaren 70 en 80?

 

Het wordt gezien de dalende oplages en verkoopcijfers een niche product en daar zullen we maar mee moeten zien te leven.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Misschien moet ik dat aan jou vragen? Jij wil graag doorgaan op een zeer oninteressante discussie over lichtval in een stripwinkel en bepaalt eigenhandig dat de discussie niet afgesloten kan worden omdat jij jezelf wijs hebt gemaakt dat ik de discussie ineens niet meer aan wil gaan. Prima: dan krijg jij je gelijk, het is daar een oase van licht :) en interpreteer je dat maar zoals je zelf wil, moet ik het nog een keer herhalen?

 

11 minuten geleden, Metabaron zei:

 

Waarvoor is dit eigenlijk nodig, dat toontje altijd?

Heren, draagt dit iets bij aan de essentie van dit topic?

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, Renegade zei:

Maar bv een strip zoals Macht der onschuldigen wat jaren geleden niet werd afgemaakt daar kan men boos om worden.

 

Die boosheid is niet meer nodig. Bij Saga Uitgaven verscheen de complete cyclus als integrale. Daar zal ook wel weer iets over op te merken zijn, maar hij is nu uitgegeven zoals hij er nu zo ligt.

De vertaling van de tweede cyclus is ook al begonnen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Paul_NL zei:

 

Jazeker, ik kan daar in het weekend wel is langs en als er wat mensen binnenlopen dan is het rug aan rug door de paden heen vanaf de ingang tot verderop in de winkel. Het is geen oude bende verder, het is alleen ''een stripwinkel''. Het is tot de nok toe gevuld met van alles en nog wat, dat ligt ook in diverse stapels op de grond en in elke hoek. De lichtinval is er amper vanwege de volgebouwde vitrines vol beelden aan beide zijden van de ingang. Dat heeft zijn charme, maar dat was de discussie niet zozeer. In Nederland zijn er ook dergelijke winkeltjes en als je het koppelt aan het beeld in Nederland van de strip dan passen dat soort winkels die lijken te zijn stilgestaan in de tijd daar goed bij.

Nogmaals: het heeft voor mij zijn charme wel, maar het zou niet erg zijn als die winkels ook wat breder qua opzet werden, wat netter.

Nu spreek je je zelf tegen. Je zegt dat strips nauwelijks te verkrijgen zijn, maar een winkel waar je toch het grootste aanbod van de lage landen hebt is ook niet goed. On topic. Je mag zo veel reclame maken als je wil, je producten via allerlei kanalen promoten maar als je je producten niet in de winkel krijgt is dat moeite om niet. Ik was dit weekeinde in Den Haag en vorig jaar in Den Bosch (tentoonstellin Jeroen B.). Ik heb nergens een deftig aanbod aan strips gevonden (bijenkorf en diverse boekenwinkels Den Haag bezocht). Gelijkaardige zaken in België (Standaard, Fnac, supermarkten ) hebben doorgaans een deftig aanbod. In die grote boekenwinkel van Den Bosch ( naam ontsnapt mij, maar die in het centrum met die vele verdiepingen en kamertjes, volgestouwd zoals BEO) lag 1 strip. Van Suske en Wiske. Jawel de Bibberende Bosch...

Link naar reactie

Ik hoop dat ik het kort kan houden?.

 

Ik kan enkel mijn ervaring delen mbt de klacht van Paul_NL mbt communicatie van de uitgevers.

 

Ik woon al een 11 jaar buiten Nederland.

Ben terug naar mijn eiland  gegaan met mijn collectie van comics en Nederlandse strips.

De laatste jaren ben ik weer bezig met het kopen van Nederlandstalige strips. oa XIII, Largo Winch de strips die ik reeds had en verder wilde lezen.

 

Zoals Paul_NL vermeld, wat komt waar en wanneer uit?

Dankzij stripspeciaalzaak.be en deze forum krijg ik gelukkig de meeste info en feedback mbt lopende reeksen die ik blijf volgen en voor info van "nieuwere" reeksen en nu de integrales.

 

Ik probeer te plannen/budgeteren want voor mij is het á la Amazon; elk boek is 50% extra aan vrachtkosten.

Maar als integrales/strips uitgesteld worden (Guus Slim!) en zeer zeker er geen communicatie hierover is begint het te frusteren. Vooral voor mijn portemonnee.

The USA is dichterbij cua prijs en transportkosten.

 

 

 

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Lefranc zei:

Nu spreek je je zelf tegen. Je zegt dat strips nauwelijks te verkrijgen zijn, maar een winkel waar je toch het grootste aanbod van de lage landen hebt is ook niet goed. On topic. Je mag zo veel reclame maken als je wil, je producten via allerlei kanalen promoten maar als je je producten niet in de winkel krijgt is dat moeite om niet. Ik was dit weekeinde in Den Haag en vorig jaar in Den Bosch (tentoonstellin Jeroen B.). Ik heb nergens een deftig aanbod aan strips gevonden (bijenkorf en diverse boekenwinkels Den Haag bezocht). Gelijkaardige zaken in België (Standaard, Fnac, supermarkten ) hebben doorgaans een deftig aanbod. In die grote boekenwinkel van Den Bosch ( naam ontsnapt mij, maar die in het centrum met die vele verdiepingen en kamertjes, volgestouwd zoals BEO) lag 1 strip. Van Suske en Wiske. Jawel de Bibberende Bosch...

Je bedoelt boekhandel Heinen. Heeft inderdaad een breed assortiment boeken maar hooguit een verdwaalde graphic novel op het gebied van strips..

Ach 200 meter verder op zit Silvester..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
11 hours ago, Renegade said:

De world of Edena integraal uitgebracht door Dark Horse, 344 pagina's voor $29,95 en in de Kindle versie $27,95.

Dat doen ze daar toch wat professioneler dan hier.

Op veel kleiner formaat en de korte verhalen staan er niet in, daar moet je de 2e integrale voor aanschaffen voor dezelfde prijs (komt later dit jaar); dan ben je net zo duur uit als met de Nederlandse hardcovers.

Link naar reactie

Je hebt nooit een garantie, in Amerika lopen ook stapels boeken vertraging op. Bijvoorbeeld Fantagraphics maakt daar soms echt een sport van (Pogo schiet mij als eerste te binnen) en DC heeft al meerdere malen iets aangekondigd en toen nooit uitgebracht of maar half (Starman bijvoorbeeld).

Link naar reactie
1 uur terug, Aaltomuoto zei:

Op veel kleiner formaat en de korte verhalen staan er niet in, daar moet je de 2e integrale voor aanschaffen voor dezelfde prijs (komt later dit jaar); dan ben je net zo duur uit als met de Nederlandse hardcovers.

Kindle op de 12.2 inch tablet. Prima formaat. Professioneel omdat het zowel op papier als digitaal is uitgegeven. Deden ze het hier ook maar zo.

Link naar reactie
7 uren geleden, darthfrysk zei:

Ik hoop dat ik het kort kan houden?.

 

Ik kan enkel mijn ervaring delen mbt de klacht van Paul_NL mbt communicatie van de uitgevers.

 

Ik woon al een 11 jaar buiten Nederland.

Ben terug naar mijn eiland  gegaan met mijn collectie van comics en Nederlandse strips.

De laatste jaren ben ik weer bezig met het kopen van Nederlandstalige strips. oa XIII, Largo Winch de strips die ik reeds had en verder wilde lezen.

 

Zoals Paul_NL vermeld, wat komt waar en wanneer uit?

Dankzij stripspeciaalzaak.be en deze forum krijg ik gelukkig de meeste info en feedback mbt lopende reeksen die ik blijf volgen en voor info van "nieuwere" reeksen en nu de integrales.

 

Ik probeer te plannen/budgeteren want voor mij is het á la Amazon; elk boek is 50% extra aan vrachtkosten.

Maar als integrales/strips uitgesteld worden (Guus Slim!) en zeer zeker er geen communicatie hierover is begint het te frusteren. Vooral voor mijn portemonnee.

The USA is dichterbij cua prijs en transportkosten.

 

 

 

 

 

Gegroet, verre lezer!

Link naar reactie
1 uur geleden, carioca zei:

Die winkel heeft inmiddels al bijna een jaar geen voorraad gehad en de eigenaar staat daar zelf achter de toonbank. Dat is nu niet bepaald een sterk voorbeeld.. ;)

Zelfs met de oude voorraad hebben ze meer stripalbums dan alle boekwinkels in het centrum bij elkaar...

Lijkt mij daarom juist een ijzersterk voorbeeld :e007:

Maar wel triest dat ook deze SSZ het moeilijk heeft :e001:

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Interessante discussie. Laat ik deze discussie direct maar eens gebruiken om als reguliere lezer van dit forum ook eens te reageren. De kern van de beperkte stripverkoop in Nederland is naar mijn mening toch terug te brengen naar een bijzonder simpele reden: er is gewoonweg geen vraag (meer) bij het brede publiek naar de strip als (vrijetijds)product.

 

Heb al veel redenen voorbij zien komen, zoals: matige informatievoorziening, stoffige stripwinkels, vertraagde uitgaven, onvoldoende professionalisme bij uitgeverijen etc. Natuurlijk zal dat een rol spelen, maar het raakt niet de kern. Een tiener, twintiger of dertiger anno 2017 gebruikt andere media om te ontspannen. Daar zijn tal van oorzaken voor te benoemen (veranderende samenleving, digitalisering etc.) en daar valt volgens mij niet zo gek veel aan te doen. Soortgelijke ontwikkelingen zie je ook in de muziek-, film- en de krantenwereld. Hoeveel mensen kopen er anno 2017 nog een cd? Hoeveel mensen kopen er nog Dvd's? Hoeveel mensen anno 2017 nemen er nog een abonnement? Wat dat betreft is de ontwikkeling in de stripwereld echt niet uniek.

 

En natuurlijk is er wel ruimte voor verbetering. Ik liep vorige jaar in Frankrijk door meerdere supermarkten in kleine dorpjes. Waar je in NL alleen de Donald Duck en Suske & Wiske ziet staan, zie je daar doodleuk een heel schap met strips. Blijkbaar is het grote publiek daar nog wel meer geïnteresseerd in de strip als product.

Link naar reactie
3 uren geleden, Bertus zei:

 Hoeveel mensen anno 2017 nemen er nog een abonnement? 

50 miljoen voor spotify en meer dan 100 miljoen voor Netflix. 

Niet zo slecht qua abonnementsdiensten. 

 

CD's en DVD's zijn maar de drager, net zoals samengebonden papier. Het gaat om de content.

Link naar reactie
21 uren geleden, Kontiki zei:

 

Die boosheid is niet meer nodig. Bij Saga Uitgaven verscheen de complete cyclus als integrale. Daar zal ook wel weer iets over op te merken zijn, maar hij is nu uitgegeven zoals hij er nu zo ligt.

De vertaling van de tweede cyclus is ook al begonnen.

Dat klopt maar als je die eerdere delen hebt dan kan je die net zo goed bij het oud papier zetten. Dat wil niemand meer hebben. Ik had het toen ook gekocht maar weer snel verkocht omdat ik het niet goed vond. Gelukkig maar voor mij.

Link naar reactie

Voor iedereen die een mooie stripzaak in Nederland wil bezoeken raad ik 

Jope de Pojo in Haarlem aan

In Leiden zitten 2 strip speciaalzaken al jaren (minimaal 30) bijna tegen over elkaar

Den Haag telt er 3 dat ik weet

Amsterdam weet ik er 4 te vinden

Groningen heeft met Akim een top zaak.

En in Rotterdam weet ik er inmiddels 2 te vinden en vind ik het hoekje van Donner ook zeker niet slecht.

 

Het zou mooi zijn als Bibliotheken eens wat meer aandacht aan strips besteden vaak liggen daar een stuk of 30 ooit aangeschaft in de jaren 80 in een donker hoekje.

 

Wat dat betrefd vind ik het project van Bart Proost zo leuk en heb wel eens gedacht dat hier in de Bibliotheek voor te stellen maar ben dan zelf ook weer te lui.

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, sjaakie zei:

Voor iedereen die een mooie stripzaak in Nederland wil bezoeken raad ik 

Jope de Pojo in Haarlem aan

In Leiden zitten 2 strip speciaalzaken al jaren (minimaal 30) bijna tegen over elkaar

Den Haag telt er 3 dat ik weet

Amsterdam weet ik er 4 te vinden

Groningen heeft met Akim een top zaak.

En in Rotterdam weet ik er inmiddels 2 te vinden en vind ik het hoekje van Donner ook zeker niet slecht.

 

Het zou mooi zijn als Bibliotheken eens wat meer aandacht aan strips besteden vaak liggen daar een stuk of 30 ooit aangeschaft in de jaren 80 in een donker hoekje.

 

Wat dat betrefd vind ik het project van Bart Proost zo leuk en heb wel eens gedacht dat hier in de Bibliotheek voor te stellen maar ben dan zelf ook weer te lui.

 

Wat bibliotheken betreft is het in elk geval in Midden - Limburg ( Nederland ) geen straf om een strip te zoeken. Erg gevarieerd, heb laatst ( op t pasje van mijn zoon) de twee delen van Stomp geleend, maar het bulkt hier ook van Silvesterstrips, Don Lawrence collection e.d... ik koop al twintig jaar al mijn boeken zelf en was derhalve al heel lang niet meer in de bieb geweest maar ik was meer dan aangenaam verrast over de diversiteit... ik denk alles bij elkaar zeker een strip of 400... niet mis voor een plattelandsbiebje. Ik denk dat veel te maken heeft met de affiniteit die medewerkers met het medium hebben. Ik was voorbereid op een bulk oude s&w en Donald Ducks, maar dat viel dus goed mee...

Link naar reactie

Het is toch duidelijk op die foto te zien dat de zonwering naar beneden is gedaan vanwege die felle bak licht daarachter...

 

Ach, mensen zien graag wat ze willen zien. Dit is wat ik er van maak.

 

De informatievoorziening zou kwalitatief uitermate teleurstellend zijn. Als voorbeeld wordt in eerste instantie Arboris genoemd, mee eens. Voorts wordt genoemd dat Sherpa zijn deadlines ook niet vaak haalt. Dat is ook mijn ervaring, beeld bevestigd? Nou nee, als ik een uitgever mag noemen die klein blijft door klein te denken is het Sherpa: zij staan bij mij bekend voor hun prachtige uitgaven van niche-boeken in kleine oplages tegen een navenante prijs Daar gaat het onbekende publiek echt niet wakker van liggen. De problemen bij RW zijn hopelijk tijdelijk. Maar de overige uitgeverijen? De Ballon-group komt elk kwartaal met een mooi foldertje met de uitgaven van het volgende kwartaal (inclusief de gevraagde informatie over Guust Flater) en die zie ik ook regelmatig van Silvester en Dark Dragon Books langskomen in mijn ssz. Van Saga en Daedulus kan ik me geen papieren versie herinneren. Voor wie te beroerd is om langs de ssz te gaan staan ze in ieder geval nog centraal op stripspeciaalzaak.be ook. Je vraagt je af of je als uitgever nog een eigen website moet gaan beheren of dit beter aan Kontiki overlaat. In de folders is overigens sprake van vernieuwing, onlangs begon Ballon met BMMag, niet alleen de aankondigingen ook achtergronden en interviews om de waar nog wat verder aan te prijzen. Helemaal stil zat men dus niet op dit vlak. En blijkbaar komen er ook weer wat websites bij.

 

Promotie in de publieke ruimte zie je verder weinig. Terecht is de vraag of dit voldoende opleverd. Een artikel/recensie in krant of tijdschrift is dan wellicht nog de beste mogelijkheid. Belgie lijkt hier wat meer geschikte media voor te hebben dan Nederland. NRC of Volkskrant willen nog wel eens wat doen maar die lezen toch liever strips die eerder in de boekwinkel liggen dan in de (mijn) ssz. Sterker nog, naar de favorieten van een van deze kranten werd hier nogal meewarig gekeken, wat was dat nu weer voor lijst? Waarschijnlijk zet je voor promotie nog het best je etalage vol met een Kuifje-raket en andere beeldjes. In mijn facebooklijst hoef ik ook niet te klagen over een gebrek aan strips.

 

Dan wordt er wat geklaagd over dure uitgaven met als voorbeeld de Comanche integrale en Guust Chronologisch. De eerste haalde ik al aan als kwalitatief goede uitgave voor een klein publiek met navenante prijs (de laatste opmerking van Renegade hierover kan ik niet beoordelen). De tweede zal de massa-consument ook worst wezen, die heeft net de Guust Flater box aangeschaft (90 euro ofzo voor 19 hardcovers), een lekturama box staan of gewoon een stapeltje softcovers. En zal die zich druk maken over deeltje 2? Wie daar wel interesse in heeft kun je als bedrijf mooi een luxe set aansmeren aan een "hoge" prijs met vele extra's. Hoeveel versies van Guust Flater zijn er uberhaubt uitgekomen? 't Gaat er meer om wat je een uitgever met een normale strip doet dan met een verzamelobject.

 

En gebeurt daar wat? Zekers, maar het wordt of weggehoond of snel overheen gelezen. Digitialisering wordt genoemd, en daar zijn Ballon en Standaard met Yieha toch echt mee bezig. Slaat dat aan bij de gemiddelde stofhoes-verzamelaar? Niet echt, dat verwachten ze waarschijnlijk ook niet maar er blijken toch mensen ontvankelijk voor. Geen flauw idee of het gaat lopen maar je kunt ze moeilijk verwijten dat ze in hun hoekje blijven zitten kijken hoe de strip verdwijnt. Hetzelfde geldt voor Silvester en Dark Dragon Books, ook zij zoeken een nieuw en groter publiek in de supermarkt of boekwinkel. Dark Dragon Books sluit daarbij aan bij populaire games en series om dit publiek te bereiken. En ook die kwalitatief veel betere strips uit de VS zijn geprobeerd hierheen te brengen. RW uitgeverij deed dat met mooie bundelingen. De Standaard heeft geprobeerd om een markt voor losse comics op te zetten. Blijkbaar sloeg dat laatste niet aan. Ouwe meuk heruitgeven lijkt trouwens wel goed te gaan dus wordt er met enige regelmaat een integrale de markt opgeslingerd. Ook iets wat men drie jaar geleden nog niet deed. Vernieuwing? Mwa... Nieuwe (oude) doelgroep aanboren denk ik wel. Maar via zo'n oude doelgroep bereik je mogelijk ook weer hun kinderen die dat plaatjesboek eens uit de kast pakken. Zo zijn velen hier ook begonnen.

 

Wat stripwinkels betreft neem je tenslotte Zinnebeeld als voorbeeld. Nu moet ik toegeven dat het zo'n 20 jaar geleden is dat ik daar ben geweest maar destijds was zijn business model om zoveel mogelijk voorraad te hebben van van alles en nog wat. Dit is geen stripwinkel, dit is een winkel voor mensen die graag door dozen bladeren op zoek naar dat ene missende album of lptje. Hier gaat je nieuwe publiek uberhaubt niet binnenstappen. En je opmerking over een donkere winkel ondersteunen met een foto waar de zonwering naar beneden moet lijkt me ook een halve waarheid. Een stripwinkel zou zich niet snel een kerk in Zwolle kunnen veroorloven, maar het beeld dat jij schetst is wel een ander uiterste.

 

Is er dan geen reden om ons zorgen te maken? Als een oplage van een paar duizend albums als normaal wordt gezien lijkt me dat wel. Dan valt er met het maken van strips geen droog brood te verdienen. De oplagen mogen dus zeker wat omhoog en daar is nieuw publiek voor nodig. Het lijkt me echter dat men daar zeker aan werkt.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Rork zei:

 

 

Is er dan geen reden om ons zorgen te maken? Als een oplage van een paar duizend albums als normaal wordt gezien lijkt me dat wel. Dan valt er met het maken van strips geen droog brood te verdienen. De oplagen mogen dus zeker wat omhoog en daar is nieuw publiek voor nodig. Het lijkt me echter dat men daar zeker aan werkt.

De conclusie dat de oplages te laag zijn is juist en is al meerdere keren gesteld in verschillende threads. Het nieuwe publiek; daar zit het knelpunt. Waar vind je die? Hoe bereik je die? Is het wel realistisch om te denken dat we in Nederland een nieuw publiek kunnen vinden? Of blijven we afhankelijk van de krimpende groep van stripliefhebbers en kunnen we spreken van een sterfhuisconstructie?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Zoals ik hierboven al zei, als je het mij vraagt dan denk ik dat je moet voldoen aan de standaarden van de jeugd.
Informeer ze via de ''nieuwe'' kanalen (social media, websites), geef strips een hip of in ieder geval modern imago, en breng ze onder de aandacht. Het moet echt wel mogelijk zijn dat publiek te vinden, maar volgens mij vereist het een iets andere benadering van een gevestigd instituut wat berust in hoe eea zich nu ontwikkelt.

De standaarden van de jeugd zijn niet gericht op de oude media als tv of kranten en al helemaal niet op papieren boeken.

Ik peil regelmatig onder mijn leerlingen ( 16-22 jaar) hoe ze tegenover boeken en strips staan. Het antwoord is simpel als het digitaal is en free te downloaden is zouden ze het wel willen proberen....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ja, laten we van strips een marketingproduct maken. Auteurs moeten beter luisteren naar wat marketingmanagers hen zeggen, want zij kennen de markt beter dan een ander. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Paul_NL zei:

Precies wat ik zeg, je zal de nieuwe kanalen moeten opzoeken wil je die generatie overhalen tot de aanschaf van dit product

Sorry, ik was niet duidelijk Paul; De meeste jongeren willen niet betalen voor strips digitaal of op papier...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 minuten geleden, Rik zei:

Er zijn uiteraard uitzonderingen zoals jij :e005: maar de vraag is of dat voldoende is om de stripmarkt een boost te geven..

Zo bedoelde ik het niet :)

In dit topic valt regelmatig het woord jeugd, maar ik vind die groep zo vaag, dat ik niet goed weet waar jullie precies op doelen.

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Kontiki zei:

Alles onder 40, jonkie.

Alles boven de 40 is nog opgegroeid met de stripbladen zoals Kuifje, Robbedoes en PeP. Deze bladen hebben de bron geslagen waardoor er zeer grote oplages van strips afgezet konden worden...

Met het verdwijnen van de bladen is de bron opgedroogd en ik ben helaas niet optimistisch over de mogelijkheden om nieuwe bronnen aan te boren...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...