Ga naar inhoud

Stripverkoop in Nederland, klein gebleven door klein te denken


Recommended Posts

4 minuten geleden, bouncer zei:

Hoop leerkrachten op dit forum.

Pedagogisch zeer verantwoord.

Ach wij leerkrachten zijn getekend door het leven....

Met een beetje googelen kom je dan op de getekende reep :lachuuh:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

BM Mag verschijnt zelfs om de twee maanden, behalve nu in deze vakantieperiode omdat er in juli niets verschijnt. Mijn relatie met Ballon is ondertussen zo geëvolueerd dat we de pdf op dezelfde dag als zijzelf kunnen plaatsen. Dat geldt ook voor de vooruitblikken die we de laatste keer wat meer gespreid hebben omdat het anders te veel in één keer was. Bij die laatste waren we zelfs wat te vroeg met bepaalde aankondigingen, want vanuit Frankrijk kwam de vraag om enkele covers te wissen. We hadden hun eigen communicatie verstoord. Dat zal de volgende keren niet meer gebeuren.

Link naar reactie
2 uren geleden, Rik zei:

Sorry, ik was niet duidelijk Paul; De meeste jongeren willen niet betalen voor strips digitaal of op papier...

Tuurlijk wel.

Maar zoals ik al zei, het gaat om het gebruiksgemak.

Niemand huurt een individuele film via video on demand, maar liever een abonnement op netflix/amazon prime/play more... omdat dat gemakkelijker is.

 

Instant content zo snel en makkelijk mogelijk.

Elke klik extra is een klik teveel. 

 

Er is slechts 1 vereiste: het moet beschikbaar zijn. "Jeugd" interesseert zich niet in uitgavebeleid. 

Ze willen hun content kunnen kijken/lezen/beluisteren waar en wanneer ze willen.

 

Eerst kijken ze op netflix of het daar op staat, dan eventueel naar amazon prime als hun gratis trial maand nog loopt en als ze het dan niet vinden, dan pas komen de torrentsites er aan.

 

Dat in combinatie met prijs-kwaliteit-gebruiksgenot.

Een tv abonnement en distributie betalen? Ze spelen toch niets -> mensen van mijn leeftijd gebruiken hun tv om paid content online te zien.

Play more? Teveel geld voor wat het waard is -> een gedeelde account op netflix is veel interessanter en goedkoper.

 

De vraag naar content is eeuwiggroeiend en publiek is zeker bereid om er voor te betalen, maar aan de eisen van de koper en niet meer aan de eisen van de verkoper.

Entertainment is een darwinistische race. Survival of the fittest. 

 

Link naar reactie

 "Put your money where your mouth is".

Op dit forum zit er een genaamd Eriktex, ken de man niet persoonlijk maar blijkbaar wel

iemand met het striphart op de juiste plaats.

Ik meen ook de man achter uitgeverij Hum, verantwoordelijk voor o.a Tex Willer en Torpedo

Neemt ondernemersrisico, communiceert op dit forum, kortom beantwoord aan het profiel

wat hier blijkbaar gezien sommige reacties nodig is.

Mensen met initiatief kunnen altijd op mijn persoonlijke belangstelling rekenen, op wat

voor manier dan ook.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, bouncer zei:

 "Put your money where your mouth is".

Op dit forum zit er een genaamd Eriktex, ken de man niet persoonlijk maar blijkbaar wel

iemand met het striphart op de juiste plaats.

Ik meen ook de man achter uitgeverij Hum, verantwoordelijk voor o.a Tex Willer en Torpedo

Neemt ondernemersrisico, communiceert op dit forum, kortom beantwoord aan het profiel

wat hier blijkbaar gezien sommige reacties nodig is.

Mensen met initiatief kunnen altijd op mijn persoonlijke belangstelling rekenen, op wat

voor manier dan ook.

 

 

Haha, maar dat komt denk ik vooral omdat ik al op dit forum zat voordat we de uitgeverij begonnen. Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat collega-uitgevers hier niets of weinig meer posten omdat het "toch nooit goed genoeg is". Ik zit deze hele topic natuurlijk ook mee te lezen en het is zowel heel interessant als soms ook tenenkrommend.

 

Persoonlijk ben ik het met vrijwel alle opmerkingen van Kontiki eens, is wat mij betreft geen speld tussen te krijgen. Ook knap dat hij zich zowat elke twee maanden in soortgelijke discussies mengt en het steeds weer uitlegt. Ik word al moe als ik daar aan denk :e007:. Verder kan Lecram alles prima relativeren en samenvatten. Tijden veranderen, de jeugd vermaakt zich met andere "kunstvormen". So be it, ik lig er niet wakker van. Er verschijnen meer titels dan ooit, dus ik moet zelfs keuzes maken wat ik wel en niet koop... ongekende luxe. En ja, ik zit ook op de volgende Guus Slim integrale te wachten, maar die uitgaven van Arboris zien er echt fantastisch uit. Dat papier! Die dossiers! Als dat al niet goed genoeg is, tsja, dan is alles inderdaad een amateuristisch zootje (of zooitje, beide mag van het Taalgenootschap :e005:).

 

Just my 5 cents...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik word niet meer geloofd omdat ik te dicht bij uitgevers sta. Dat is wellicht verdacht en die uitleg wordt dan niet aanvaard. De meningen en oordelen zijn al gevormd en daar valt niets aan te veranderen.

Link naar reactie
9 minuten geleden, Chimichanga zei:

Sommigen hier houden zich inderdaad graag vast aan hun theoriën, zonder dat die ergens op gestoeld zijn...

 

Ik kan best begrijpen dat uitgevers zich er dan niet graag gaan tussen mengen.

DIt slaat natuurlijk ook nergens op. Jij doet nu precies hetzelfde als je een ander van beticht. Een aanname die nergens op gestoeld is.

Link naar reactie
13 minuten geleden, eriktex zei:

Het zijn allemaal "alternative facts"!!!

IK denk dat die "alternative facts" zoals jij ze noemt wel bepalen of je een markt hebt en houdt. Volgens mij zijn er veel mensen die dus een bepaald beeld hebben en op basis daarvan keuzes maken. Of hun beeld juist is of niet is eigenlijk niet eens relevant, het vormt wel hun mening. En ik denk dat een discussie als deze eraan bijdraagt om op een andere manier te gaan kijken. Daarom zouden uitgevers juist deel moeten nemen (en daarmee doel ik niet op jou).

Link naar reactie
3 uren geleden, Kontiki zei:

Ik word niet meer geloofd omdat ik te dicht bij uitgevers sta. Dat is wellicht verdacht en die uitleg wordt dan niet aanvaard. De meningen en oordelen zijn al gevormd en daar valt niets aan te veranderen.

WAarom zou jij te dichtbij staan? Daardoor krijg je toch een tegengeluid dat bijdraagt aan het begrijpen. Ik denk juist dat jij een goede brug kunt vormen tussen beide partijen. Als je de uitgeverijen mee kunt geven wat voor beelden er leven onder hun kopers kunnen ze daar iets mee doen. Tot op heden gebeurt dat niet en zie je dat terug in verkopen. Volgens mij kan het een win-winsituatie opleveren. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Link naar reactie
Zojuist, JPAR zei:

Een aanname die nergens op gestoeld is.

 

Dat heet een "mening" :D

 

Moet kunnen, maar sommige mensen verkondigen hun mening als een mening en anderen verkondigen ze als evangelie. Belangrijk verschil. Ik doel dit absoluut niet op u overigens.

 

Maar @JPAR: stel dat je een uitgever bent en je leest in een forumthread (die goeie bedoelingen heeft, daar ben ik echt van overtuigd) dat één van de best verkopende stripwinkels van Vlaanderen niet goed bezig is, een discussie over gangbreedte en lichtinval, opmerkingen van een harde kern van nog geen 20 man waarvan 12 met een verschillende mening... Dan heb je als uitgever toch wel betere dingen te doen, denk ik dan.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Dat heet een "mening" :D

 

Moet kunnen, maar sommige mensen verkondigen hun mening als een mening en anderen verkondigen ze als evangelie. Belangrijk verschil. Ik doel dit absoluut niet op u overigens.

 

Maar @JPAR: stel dat je een uitgever bent en je leest in een forumthread (die goeie bedoelingen heeft, daar ben ik echt van overtuigd) dat één van de best verkopende stripwinkels van Vlaanderen niet goed bezig is, een discussie over gangbreedte en lichtinval, opmerkingen van een harde kern van nog geen 20 man waarvan 12 met een verschillende mening... Dan heb je als uitgever toch wel betere dingen te doen, denk ik dan.

 

 

DAt dat een 'mening' is mag zo zijn. Het ging mij er meer om dat je niet iemand ergens van moet betichten terwijl

je dat zelf in diezelfde beweging door ook doet. Van mij mag een ieder zijn mening hebben en verkondigen. Ik vind wel dat we het met elkaar netjes horen te houden, maar dat terzijde.

Het probleem in deze hele discussie zit hem er denk ik in dat we in België en Nederland verschillende ervaringen hebben. We hebben ook vraag naar andere dingen klaarblijkelijk. Daardoor zal er ook anders gekeken worden naar de zaken, zoals informatieverschaffing, marketing enz. En dat is juist ook goed.

De discussie over een stripwinkel en zijn layout enz houd ik me buiten. Wat betreft Zinnebeeld, dat is gewoon een ervaring die iedereen eens zou moeten ondergaan :D

 

VOor de uitgevers is het denk ik toch fijn en belangrijk om te weten wat er zoal leeft onder hun doelgroep. Dat we hier maar met een kleine harde kern zijn is nu eenmaal zo. Het zou fijn zijn als we meer zouden kunnen bereiken en laten deelnemen, maar dat gaat hem denk ik niet worden.

Link naar reactie
6 minuten geleden, JPAR zei:

VOor de uitgevers is het denk ik toch fijn en belangrijk om te weten wat er zoal leeft onder hun doelgroep. Dat we hier maar met een kleine harde kern zijn is nu eenmaal zo. Het zou fijn zijn als we meer zouden kunnen bereiken en laten deelnemen, maar dat gaat hem denk ik niet worden.

 

Dat is het juist, ik vraag me af voor hoeveel uitgevers dit beperkt en bont allegaartje van stripliefhebbers effectief een doelgroep is. Zeker als we al niet gezamenlijk tot 3 concrete aanbevelingen kunnen komen, behalve dan dat de aankondigingen beter zouden moeten.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Wat dat eerste punt aanbelangt, heb ik een site die je naar eigen zeggen zelden bezoekt, maar waar wel wordt gecommuniceerd over te verschijnen uitgaven. Als er zaken worden uitgesteld, krijg ik dat te lezen via mail of de facebookpagina's van uitgeverijen en pas ik de maand van verschijning aan in onze rubriek Te Verschijnen.

Het klopt dat ik hiervoor afhankelijk ben van de input van uitgevers en bij de ene is dat beduidend meer dan de ander. Voor mij is bijvoorbeeld Arboris een even groot enigma qua aankondigingen als voor jullie. Maar voor andere uitgeverijen betekent onze site een grotere hulp om aankondigingen te verspreiden omdat ze daar zelf de middelen, de mankracht, de tijd of het bereik niet voor hebben. Voor sommigen is strips uitgeven geen hoofdberoep, maar hun albums kan je wel naast die van professionele uitgevers leggen.

En ik moet blijven verwijzen naar onze nieuwe site waar alle info per nieuwe en aangekondigde strip beter te raadplegen zal zijn zonder dat je moet beginnen zoeken in andere rubrieken.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

Dat heet een "mening" :D

 

Moet kunnen, maar sommige mensen verkondigen hun mening als een mening en anderen verkondigen ze als evangelie. Belangrijk verschil. Ik doel dit absoluut niet op u overigens.

 

 

intussen op de getekende reep: 

 

tickled-tuesdays-08-25-15.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, Paul_NL zei:

Ik haak (voor nu) af omdat de website mij tegenstaat qua design, ik kan gewoon heel lastig informatie terugvinden (ik weet dat dat snel anders wordt), en voila..er is geen ander alternatief meer.
Nu weet ik wel dat dat zal veranderen, en dat is mijn punt ook niet, maar er moet meer zijn dan 1 enkele Vlaamse website.

 

Ik geloof in u, Paul! Jij gaat dat kunnen!

Stripspeciaalzaak.nl ligt op u te wachten!

 

1118270037.jpg

 

Link naar reactie

Dat is helemaal niet het devies, maar jij zit al 13 pagina's lang te bepalen wat jij vindt dat andere mensen voor jou moeten doen... maar zelf kan je er niet tegen. :)

 

Ook in eigen boezem durven kijken hé. :)

 

Jij wil wanneer jij het wil alle info kunnen opzoeken die jij als consument nodig acht.

Dat mag jij van mij gerust willen zoveel en zohard je wenst, maar het wil niet zeggen omdat jij dat nodig acht dat je er effectief recht op hebt en/of je het effectief zou krijgen.

Mij kan de afmeting van een strip bijvoorbeeld voor geen meter interesseren, zolang het leesbaar blijft is het voor mij goed. Jij vindt dat essentiële informatie. Als de traditionele media bepalen dat die informatie niet nodig is, dan is dat hun keuze. Net zoals jij de keuze hebt om met strips te stoppen, te ranten om fora, uwe kelder te gaan witten of effectief iets te gaan doen dat uw initieel probleem zou oplossen.

 

Ik behoor evengoed tot generatie Y en ik ben van mening: ofwel schik je u aan zoals het is ofwel probeer je er iets aan te doen. Zitten wenen als een baby aan de kant over hoe anderen uw probleem moeten oplossen, hoezeer je ook van uzelf denkt dat je in uw recht staat.... die optie is geschrapt.

 

Generatie Y luistert naar leiders, niet naar bazen. 

https://media.licdn.com/mpr/mpr/shrinknp_800_800/AAEAAQAAAAAAAAIhAAAAJGE2NjNkYzZkLTkwMjEtNDc0MS1iMmE0LTdlMGMwN2I4ZGU2ZQ.jpg

Link naar reactie
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Met die reden ben ik ook al lang geleden afgestapt van de Nederlandse stripwereld en nederlandstalige strips, het is bij uitzondering dat ik Nederlands werk aanschaf.

 

Dus met al je adviezen, wensen, eisen en het principe "klant/consument is koning" verliezen winkels en uitgeverijen in Nederland en Vlaanderen eigenlijk niet eens een goede klant aan jou?

Waarom heb ik nu zelf eigenlijk al die moeite gedaan om te blijven reageren?

Link naar reactie
1 minuut geleden, Paul_NL zei:

Tom, volgens mij zie ik hier allemaal uitspraken waarbij jij even eigenhandig bepaalt wat wel en wat niet kan/mag, maar dat verwijt je mij?? iets met pot verwijt de ketel denk ik?? ;)


Ik ben een discussie gestart omdat ik het gevoel had dingen te missen, heb ik er recht op? nee. Hoor je mij dat zeggen? nee. Zit ik te wenen als een baby en te wachten hoe anderen mijn problemen oplossen? Dan was ik wel geen discussie gestart.
Ik zeg enkel wat ik denk dat fijn zou zijn, en de discussie kan open worden gevoerd.
Ook al wordt er helemaal niks mee gedaan, mij hoor je er uiteindelijk verder niet over hoor.
Zoals ik eerder in dit topic al zei: ik koop volgens mijn eigen maatstaven, net als jullie.
Met die reden ben ik ook al lang geleden afgestapt van de Nederlandse stripwereld en nederlandstalige strips, het is bij uitzondering dat ik Nederlands werk aanschaf.
Maar dat betekent niet dat de discussie niet waardevol kan zijn.

Als jij uit deze discussie enkel de conclusie weet te trekken dat ik bepaal wat andere mensen voor mij moeten doen, tsja..ik vertel enkel hoe ik denk dat het beter kan. Daar hoeft niemand wat mee te doen, en getuige deze ingedutte en immer langzaam uitstervende stripwereld in Nederland, denk ik ook niet dat iemand er wat mee gaat doen.
Maar we zitten hier op een forum voor discussie over een onderwerp wat ons allen interesseert.

Dat dit dan uiteindelijk weer een heen en weer wordt van ''als je het beter kan doe je het zelf'' en ''zit niet te klagen en te bepalen'' dan moeten we vooral dit topic sluiten.
Ik denk dat 13 pagina's discussie op zijn minst aangeeft dat het onderwerp andere mensen interesseert en in sommige gevallen mijn mening gedeeld wordt. En in andere commentaren zie ik de houding terug welke ik juist zo hekel.

Laten we het vooral constructief proberen te houden, en als dat niet kan, laten we dan samen kijken wat er van de stripwereld komt.

Told you so. (dat zullen dan mijn woorden zijn ;) )

 

 

Ik bepaal helemaal niet wat jij mag en kan, jij mag van mij nog honderden posten vol ranten. Ik hou enkel een spiegeltje voor. :)

 

Uiteraard is heel deze discussie waardeloos, het is een discussie op een nicheforum met misschien wat... 25? 30? participanten? Dat zal heel representatief zijn voor een hele markt. Het enige waardevolle dat deze discussie heeft is entertainmentswaarde (and hey, guess who's in the running for big entertainer award :P)

En zelfs al moest het wel representatief zijn, dan bleef het waardeloos omdat er niets mee wordt gedaan. 

 

Jij hebt een hekel aan "als je het beter kan, doe je het zelf", ik heb een hekel aan "ZE zouden dit! ZE zouden zus! ZE zouden zo!" 

 

Je vraagt om constructief te zijn, awel, ik ben constructief. Ik moedig u aan om een Nederlands equivalent van de stripspeciaalzaak.be op te zetten, met alle punten en komma's en data die je wil. 

 

En de stripwereld zelf is niet doomed, de stripwereld zoals het NU is en we het allemaal kennen, die is stervende. Maar zoals ik al zei, de vraag naar content is eeuwiggroeiend, het enige wat de strip van de lage landen moet doen is zich aanpassen naar de 21ste eeuw. (Zoals ik een paar pagina's terug al aangaf.)

En daar pak ik een "told you so"-patent op, als we dan toch gaan strijden om het groot gelijk te hebben.

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Paul_NL zei:


Als jij denkt dat het voor mij nooit goed genoeg kan zijn, waarom ben ik dan uitermate tevreden over de Amerikaanse stripwereld en de ervaring als consument? Omdat het daar allemaal beter is geregeld dan hier misschien? Maar dat mag je niet vinden of zeggen?

 

Zo goed geregeld zal dat wel niet zijn blijkbaar.

http://www.cosmicbooknews.com/jim-lee-says-comic-book-industry-collapsing-dc-will-save-it

 

Link naar reactie

Is die Amerikaanse comic-markt wel zo veel beter georganiseerd en wordt de jongere doelgroep beter bereikt en kopen zij meer in vergelijking met de Nederlandstalige jeugd?

Met name de graphic novel zit daar in de lift qua verkopen, de normale comics hebben ondanks de superhelden-films geen grote stijging doorgemaakt de laatste jaren als ik wat grafiekjes bekijk.

 

 

Link naar reactie

wat mij toch vooral verbaasd is dat de gewenst info dus iderdaad gewoon op de Website van de uitgever staat en ook op de achterkant (best prima plek) van de aankondiging folder van de leverancier.

Die je kan downloaden op hun website / via hun facebook pagina en bij de stripspeciaalzaak en beurzen op papier kan verkrijgen.

wat wil je dan dat ze heel nederland gaan spammen ?

En nee het formaat staat er niet bij maar op hun website wel een mail adres en telefoon nummer.

 

guust.jpg

Link naar reactie

volgens de folder 31-5 ik moet eerlijk zeggen dat ik hem doorgebladerd heb en wat pre orders heb geplaats bij mijn ssz en weggegooid aangezien de guust niet voor mij is er verder ook geen aandacht aan geschonken.

Wat ik vooral probeer te forceren is dat als je niet kijkt ook niks ziet.

Het feit dat een in strips geïnteresseerde Rotterdammer niet weet dat zijn stad een museum had terwijl ik  via facebook, nieuwsbrieven, kranten, tijdschriften, gesprekken met strip verkopers en hun aanwezigheid op beurzen al wist voor ze open gingen terwijl ik er 40 km vandaan woon. 

Maar ik krijg dan weer helemaal geen info over comics omdat ik dat niet volg. ga ik dan roepen nu er een komt die me wel interesseert (Avatar) dat de comic markt niet deugd ?

Ja ik heb de free comic book day versie en kijk regelmatig bij Dark Dragon book op de website maar ik kan er niks over vinden. Bewijs mij dat de Amerikaanse markt veel beter is en lever mij een link, pdf met de info die ik zoek.

Link naar reactie

Kontiki en Tom ( hou op over dat generatie Y of weet ik veel,als of alle mensen van jouw leeftijd hetzelfde zijn) Paul start een discussie op over de Nederlandse stripverkoop en dat dat klein is en dat jammer genoeg niet verandert. Kijk eens naar de feiten: er zijn een handjevol stripwinkeliers die het goed aanpakken, echt een handje vol waaronder bv Beeldverhaal en Yendor. De rest zijn amateurs, ik ben ik tig stripwinkels geweest en de meesten zijn een ramp, doen maar wat. Mensen die maar een stripwinkeltje begonnen zijn vooral 20 jaar geleden toen het een beetje begon te lopen. Signeersessies waar maar wat werd gedaan, beurzen waar maar werd gerommeld. Ik heb daar winkeliers en uitgevers elkaar voor rotte vis zien uitmaken. Ik kan uren doorgaan. Uitgevers die maar wat doen. Websites die niet deugen. Recensie die altijd goed zijn, kritiek op uitgaven ( Comanche bv) die niet wordt geaccepteerd en allerlei zaken erbij worden gehaald. Het is droevig heel droevig. Dat mensen nog Nederlandstalige strips kopen is een wonder. In Duitsland is het beter, in Frankrijk, in de VS maar waarom niet in het Nederlandstalige gebied?  Het lijkt me de bedoeling dat mensen strips gaan kopen maar dat gaat op deze manier niet meer lukken. Het mag best wat commercieler allemaal wat gelikter en betrouwbaarder. Maar dat is blijkbaar een rare gedachte voor de wat stoffie mensen die het wereld je nu runnen en maar wat aanrommelen. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Kristof Berte zei:

 

Dat is het juist, ik vraag me af voor hoeveel uitgevers dit beperkt en bont allegaartje van stripliefhebbers effectief een doelgroep is. Zeker als we al niet gezamenlijk tot 3 concrete aanbevelingen kunnen komen, behalve dan dat de aankondigingen beter zouden moeten.

Hier kan ik alleen maar mee akkoord gaan.

Als ik hier als uitgever/winkelier/beursorganistor of weet ik veel wat zou participeren zou ik er gewoon mee stoppen.

 

Kan het beter? Natuurlijk

Gaat de strip achteruit? Spijtig genoeg wel.

 

Lossen we dit op door die enkelen die er wel hun tijd in steken amateurs te noemen? Of door te discusieren over de lichtinval in een stripwinkel? Of te zagen over info maar terzelfdertijd wel zeggen dat men de belangrijkste infobron niet gebruikt omdat 'ik de lay-out niet goed vind'....

 

Vraagje aan Paul_Nl : Hoe zou je nu concreet willen dat je info krijgt? En dus geen standaard antwoordje van 'beter, moderner en sneller' maar echt concreet. Hoe zou een uitgeverij jou kunnen bereiken en hoeveel meer zou je dan aan strips uitgeven dan nu?

 

 

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Lees ik nu dat de amateuristische uitgevers en winkeliers de deuren maar moeten sluiten en alles overlaten aan de professionele uitgevers? Want als dat gebeurt wordt de Nederlandse stripwereld nog kleiner. Of moeten die kleinere garnalen allemaal extreem professioneel werken? Want dat kan niet, wegens geen budgetten. Je zou beter blij zijn dat er naast de beperkte groep professionelen nog mensen zijn die na hun uren dingen willen publiceren en verkopen. En ja, dat kan ongetwijfeld vaak beter, maar zonder al die kleine privé-initiatieven zou de Nederlandstalige striplezer veel moois missen.

 

Los daarvan gebeurt er in Nederland meer dan de gemiddelde stripkoper denkt, ook al lukt het niet altijd. Museums worden uit de grond gestampt, er wordt een stripintendant aangesteld, er wordt een stripmaker des vaderland verkozen, Nederland heeft meer striptijdschriften dan Vlaanderen... Maar veel verschil lijkt dat allemaal niet uit te halen. Stripoplages dalen overal (in tegenstelling tot de algemene stripverkoop), ook in Amerika, wat sommigen hier het grote voorbeeld vinden. Maar doen de kleinere uitgeverijtjes het daar zoveel beter of professioneler dan hier? Natuurlijk niet. Die moeten ook spartelen om rond te komen, en zijn meestal goedbedoelende eenmanszaken die soms ook wel eens, net als hier, failliet gaan.

 

Ik heb de indruk dat de weinige professionele uitgeverijen die we hebben langzaam maar zeker de weg naar de sociale media en de reclame hebben gevonden. Dus wat betreft zijn ze op de goede weg.

En de kleintjes, die doen gewoon vol passie verder. Vaak scheuren ze grandioos hun broek aan die passie, maar zonder hen zou er veel moois niet beschikbaar zijn.

Link naar reactie

Wat de discussie over de folders van de diverse uitgevers betreft die zijn gewoon in de stripspeciaalzaken te vinden. Ik heb, hoe raar het ook maar kan klinken, nog nooit een folder gemist. Met als reden, ik ga minstens twee keer per week naar mijn stripspeciaalzaak. Voeg hierbij de site van de Stripspeciaalzaak, waarbij mijn lof vooral naar Kontiki en zijn medewerkers gaat, dan vraag ik mij af wat een mens nog meer wil. Is er eens een site die alles op de voet volgt dan is het weer niet goed. Ik volg de te verschijnen strips, en als er al eens een uitgever zijn programma niet volgt, wat dan nog. Is toch geen ramp of wereldschokkend nieuws zou ik toch zo denken? Ik loop al veertig jaar mee en kan mij nog de tijd herinneren dat er gewoon geen info bestond. En ondanks dit euvel heb ik toch een redelijk uitgebreide verzameling. Hoe dat lukte? Samen met een paar vrienden reden we wekelijks langs diverse stripwinkels en kochten her en der wat ons interesseerde. Nu dank zij het noeste werk van Kontiki heb ik de luxe dat ik slechts bij één stripwinkel moet langsgaan omdat dank zij de info van de Stripspeciaalzaak bijna iedere strip voorradig is. Ach men kan niet alles hebben in het leven, kritiek leveren is makkelijk. Maar ik heb al meermaals aan den lijve ondervonden dat zij die het hardst roepen het minst bijdragen aan de stripcultuur. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Paul_NL zei:

Via Reddit, Fora, Youtube, Instagram, Facebook, Snapchat, Printmedia, mailings, recensies op NEDERLANDSE websites, kranten..you name it.

In een grotere frequentie en gerichter. Maar zoals gezegd, dat zal niet gebeuren.

 

Misschien kun je een algemene mail sturen naar een aantal uitgeverijen? Daarmee bereik je misschien meer dan op dit forum. 

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

HEren (ik ga er op de een of andere manier vanuit dat het allemaal heren zijn), waarom zo op de man spelen? Het wordt nu een welles-nietes spelletje. De aanzet van dit topic is altijd positief geweest. Met de beste bedoelingen. Iedereen doet dingen op zijn of haar eigen manier. Feit blijft dat de omstandigheden niet veranderen. Als wemdaarover niet kunnen discusiëren dan kunnen we wel ophouden. Ik begrijpmuit veel reacties hier dat het voor deze personen niet hoeft te veranderen, dat is prima. Voor anderen zouden er wel dingen mogen veranderen. Blijft de vraag wat is goed voor de toekomst van de Nederlandstalige strip? Laten we ons daar op richten en niet op de persoon.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Paul_NL zei:

Wat mij opvalt is dat de discussie nergens toe gaat leiden. (behalve persoonlijke aanvallen)

Ik heb meermaals aangegeven wat ik mis, en iedereen wil maar wat graag aangeven dat ze of tevreden zijn met wat er nu is (prima) of het vooral niet eens zijn met het feit dat ik die dingen roep en niet vervolgens zelf een website ga bouwen??

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat de populariteit van de strip afneemt, dat de verkoop afneemt, dat er steeds meer winkels sluiten. Als jullie het allemaal niks vinden wat ik daar van vind, wat zijn jullie oplossingen dan? of vind je het allemaal wel prima zoals het nu is?

 

Zullen we ons gewoon op de eigenlijke discussie richten in plaats van op het feit dat ik een aantal zaken heb genoemd?

December 2016 op het forum : Hoeveel strips per jaar koop jij?

 

Geplaatst: 19 december 2016

  Op 19-12-2016 om 10:21, Kontiki zei:

Eigenlijk zijn er hier al veel die niet uitzonderlijk veel strips kopen, maar enigszins wel laten uitschijnen dat de markt wel zal instorten als ze voortaan elders of zelfs geen strips meer zullen kopen. Ik probeer het ironisch te bekijken, maar die algemene indruk valt me nu wel op.

 

Had dezelfde opmerking willen geven. Iemand die nog geen 100 strips koopt(of zelfs leest) als er meer dan 1000 per jaar verschijnen en dan denkt hier op het forum even te komen vertellen welke strips goed of slecht zijn, hoe het in de stripwereld reilt en zeilt,..

 

Paul-NL : Blijkbaar een hardleerse man

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...