Ga naar inhoud

Blake & Mortimer


lukoste

Recommended Posts

On 1/25/2016 at 6:53 PM, Paul_NL said:

Op dit forum kwam ik enkele topics tegen over deze reeks, de chronologie van de verhalen, maar ik vraag me af wat jullie van de serie vinden?

 

Laatst kwam ik een box tegen met 13 hardcovers, met alle verhalen van Jacobs erin. De tekenstijl (Klare lijn) bevalt mij, maar de verhalen ken ik niet.

 

Ik zie ook dat de serie na zijn dood door anderen is voortgezet.

Zijn de verhalen van Jacobs het beste? Is die box dan ook de meest complete Nederlandstalige uitgave?

 

En is de serie, ondanks dat hij 60 jaar oud is, nog steeds leuk om te lezen? (Dat laatste is uiteraard subjectief).

 

Ik hoor graag meningen, dat hielp mij laatst ook om Krasse Knarren te bestellen, en wellicht creeert het weer een leuke discussie over deze reeks.

 

Bij voorbaat dank voor de reacties!

post-701-0-49768600-1453744542_thumb.jpg

 

Enkele jaren geleden las ik 'het gele teken' en de latere delen van o.a. Van Hamme. Die vond ik nog enigszins verteerbaar. Onlangs had ik de box waarover je spreekt (toevallig goedkoop op de kop kunnen tikken), maar heb het na enkele delen opgegeven. Ik vind het niet leesbaar. Niet noodzakelijk door de grote lappen tekst, want die ben ik van mijn idool Charlier gewoon. Ik vind het gewoon barslechte verhalen.

Link naar reactie

Enkele verhalen die ik eruit vind springen als mooie, interessante verhalen:

Het Gele Teken

Raadsel van Atlantis

De Valstrik

 

Kortom, met name die met science fiction elementen. Het laatst verschenen album valt me tegen, het lijkt gewoon alleen maar over de oorlog te gaan, en hoe Blake als spion begon.

Menner strips en T-shirts te koop op:

menner-stripwinkel.jouwweb.nl

menner.marktplaza.nl

 

Link naar reactie

Oelala. Moeilijk. Ik lees ze nog graag, maar niet teveel ineens. Veel tekst en beschrijvingen.

 

Lees er eerst eentje voor je ze allemaal koopt.

Er zijn goedkope softcovers, tweedehands waarschijnlijk voor een paar euro. Het Gele Teken is de meest iconische, maar ik heb liever de twee eersten: Zwaardvis en Pyramide.

Link naar reactie

BenM zijn bezadigde heren wat samen met die eindeloze tekstblokken geen dynamische strip oplevert. Toch zijn er nog best goed te lezen delen: Het gele teken, Sos Meteoren en vooruit Valstrik en Halssnoer. De Zwaardvis is pure nostalgie uit de tijd waar de enige goeie spleetoog en dooie was. Als je niet al te policor bent kun je die nog best lezen.

 

De opvolgers van Jacobs waren iha moeizaam.Aardige uitzonderingen vond ik de 30 zilverlingen en de staf.

Link naar reactie

Ik vind ze nog steeds leuk om te lezen, maar daar zit een flink stuk nostalgie achter aangezien ik ben opgegroeid met de B&M's van mijn vader (in de jaren 80 dus toen waren ze al flink ouderwets). Ik vond (en vind) inderdaad die (ondertussen nogal retro) sci-fi elementen erg vermakelijk. Mijn favoriet is denk ik Valstrik of een van de eerste twee verhalen. Het kan iig geen kwaad om eerst eens een 2e hands SC te kopen om te testen of je het wat vind voordat je meteen een grote aankoop doet zoals die box.

 

De post Jacobs verhalen interesseren mij niet zo om de een of andere reden.

Link naar reactie

Ik ben een Blake en Mortimerfan sinds de jaren '70. De Jacobsverhalen zijn vooral geschreven in de periode 1945 - 1967.

Dit is een tijd waar er een strenge censuur lag op beeldverhalen voor de jeugd. Geweld mocht niet te expliciet zijn en al helemaal niet gebruikt door de held. Iedere verwijzing naar erotiek, zelfs naar vrouwen was helemaal uit de boze. De verhalen van Jacobs horen tot de beste die deze periode heeft voortgebracht. Het Gele Teken was een doorbraak op het gebied van verhaal en inkleuring. De sfeer van het Londen uit de jaren '50 die Jacobs schetste is en blijft magistraal.

 

S.O.S meteoren en de valstrik komen hier nog enigszins bij in de buurt. De verhalen van de Grote Pyramide zijn ook goed maar hebben wat onlogische plotwisselingen.

 

Het advies van Zwendel is goed om een eerst een aantal softcovers te lezen voordat je de box aanschaft.

 

De post-jacobsverhalen zijn niet allemaal even sterk maar met name het Voronov complot en bericht uit het verleden springen er wat mij betreft positief uit.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Blake en Mortimer! Ik kan er altijd enorm van genieten. De sfeer, gedetailleerde verhalen, de klare lijn (maar minder 'stijfjes' dan Kuifje), de exotische landen en de typische jaren 50 sci-fi kunnen mij zeer zeker bekoren. Ik begrijp dat men het te gedateerd kan vinden, het moet je wel liggen. Ik hou het vooral bij de boeken van Jacobs. De boeken van Van Hamme nog niet gelezen maar die van Sente missen wat mij betreft wel 'iets'.

Link naar reactie

De klassieker die elke stripliefhebber moet gelezen hebben is 'Het gele teken', het is voor dit medium de evenknie van 'Citizen Kane' voor film. Ten tijde van de voorpublicatie in het weekblad Kuifje ontstond er in Brussel een ware hype: studenten kladderden alles vol met de Griekse mu.

 

 

'De U-straal' is geen Blake en Mortimer verhaal (het is zo'n beetje de Rikki en Wiske van deze reeks)

 

In 'Het geheim van de zwaardvis' werkte Jacobs de personages verder uit, dit verhaal verscheen oorspronkelijk in twee delen (niet in de latere drie - die ook in deze box zitten), het verhaal is één van de minder (door mij) gesmaakte verhalen, het is een aaneenschakeling van cliffhangers. Vergeet niet in die periode wou men 'actie', het plot was ondergeschikt aan die actie.

 

Het eerste knappe werk is 'Het geheim van de grote piramide' (ook in twee delen). Een zeer sterk punt bij Jacobs is zijn zin voor authenticiteit geworden (soms maniakaal - hij blokkeerde de publicatie van 'De drie formules van professor Sato' ooit omdat hij moest wachten op de afbeelding van een vuilnisbak uit Tokyo).

 

'Het raadsel van Atlantis' lijkt een beetje op 'Het geheim van de zwaardvis' en vind ik dus ook minder.

 

Maar daarna kwam een knaller 'SOS meteoren', waarin Jacobs toonde dat hij de Jules Verne van zijn tijd was.

 

Zeer bijzonder is ook  'De valstrik' waarin hij de tijdreis meesterlijk gebruikt voor zijn plot (het album was door de censuur lange tijd verboden in Frankrijk)

 

'Het halssnoer van de koningin ' is een apart verhaal in de reeks, namelijk geen SF maar pure detective. Een schitterend verhaal iets minder gesmaakt door de die hard SF-fans van Blake en Mortimer. Jacobs werd voor het tekenwerk duidelijk bijgestaan door Gerald Forton, mooi resultaat.

 

Zijn laatste werk was 'De drie formules van professor Sato", enkel het eerste deel is volledig van zijn hand. Het tweede deel was grotendeels geschetst en werd afgewerkt door Bob de Moor, die de bal -onbegrijpelijk- compleet missloeg het was tot het verschijnen van 'De Septimus Golf' het slechtst getekende B&M-verhaal.

 

Wat daarna kwam kan niet tippen aan het werk van de grootmeester zelf, zeker de scenario' zijn minder, de inhoud van dialogen en commentaren zijn er 'bijgesleurd'. Qua tekenwerk is enkel Juillard een valabele opvolger.

 

Lees de klassiekers (en ja ze vragen inspanning, maar zijn de moeite waard, het zijn verhalen die je meer dan vijf keer kunt lezen en nog steeds boeiend zijn). Dat Jacobs kon schrijven en vertellen is een onvolprezen feit, hij was één van de stuwende krachten in studio Hergé. Het liep fout toen hij vond dat het welletjes was geweest en van Hergé eiste dat zijn naam werd vermeld in de uitgaven > einde samenwerking.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

De zomer van 1977 heeft voor mij leuke herinneringen. Onder meer omdat ik de Edgard Jacobs albums van Blake en Mortimer geleend kreeg van een vriend. Het was een openbaring, want ik kende toen alleen de commerciële reeksen.

Toen in 1996 het eerste album van een andere tekenaar en scenarist uitkwam vond ik dat een mooie gelegenheid om alle albums aan te kopen en de daaropvolgende nieuwe uitgaven in de toekomst aan te schaffen. De kwaliteit van de originele albums werd niet meer geëvenaard, maar de sfeer was dezelfde. 

De afgelopen jaren heb ik eveneens de auto en andere mobiles miniaturen aangekocht: http://www.bedetheque.com/parabd-27096-BD-Blake-et-Mortimer-vehicules-Hachette.html

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik heb ze al zeker 10 jaar niet meer gelezen maar vond ze toen wel goed. Zeker de eerdere delen.

Ze zijn de moeite waard en zou er eerst eentje in sc proberen.

Ook een serie waard om integraal uit te geven.

 

Later kreeg je nog Harry Dickson wat er heel erg op leek.

 

Eigenlijk is HD ouder dan B&M. De tekenstijl van sommige HD-reeksen is klare-lijn, maar het is oorspronkelijk gebaseerd op verhalen van de Gentenaar Raymond de Kremer uit de jaren 30, die zelf werkte op basis van verhalen van rond 1910.

Link naar reactie

Ik heb ze pas leren kennen door de comeback van Ted Benoit en Jean Van Hamme omdat de hele reeks dan ook werd herdrukt. Ik onthoud vooral de sfeer in elk van de verhalen. De duisternis. Een slechterik die je net wel graag telkens ziet terugkomen. De tekeningen die zodanig gedocumenteerd zijn dat ze aan het maniakale grenzen. Als je ook een beetje into oude films bent, ervaar je gelijke sensaties. De films van Fritz Lang (van wie Jacobs enkele keren elementen kopieerde) bijvoorbeeld. En dat alles stond zomaar in Kuifje, toch een jeugdblad?

Mijn favoriete verhalen zijn De Valstrik omwille van het post-apocalyptisch, zodanig verregaand negatief beeld dat je er onrustig van wordt en Het Raadsel van Atlantis door Jacobs' eigen grimmige insteek op een veelvuldig uitgemolken gegeven. Het Geheim van de Grote Pyramide vond ik vooral goed door de strakke, bijna symmetrische paginaopbouw waarin het verhaal traag, maar gestadig wordt opgebouwd en toch ook alweer een goede keuze voor het presenteren van exotische decors. En ja, Het Gele Teken, ik kan best begrijpen waarom dit indertijd zo gretig werd opgepikt door de lezers van toen en dat het toch een extra generatie heeft meegekregen om dat album als een eeuwige stripklassieker te verkiezen.

Er staat veel tekst in de albums, te veel toen het al als nieuw verscheen zelfs. Maar enkel van Jacobs kan je dat tolereren, het hoort erbij. Daardoor kost het ook al gauw een uurtje om een album uit te lezen en dan heb je al wel een stevig geconstrueerd avontuur achter de rug.

Latere verhalen van Jacobs zijn flauwer, maar dat komt ook omdat hij nauwlettend in de gaten werd gehouden om het niet te griezelig te maken voor het beoogde jonge publiek. Het Japanse tweeluik vond ik rotslecht en leest nu totaal achterhaald. Daar heb ik onlangs wel de storyboardversie van gekocht en daar keek ik toch wel mijn ogen van uit.

De albums na Jacobs zijn wisselvallig. Het ene team begrijpt het beter dan het ander. Ik zou ze eens moeten herlezen om me daar een betere mening over te vormen.

 

Ik durf het niet zomaar aan te bevelen aan Jan en alleman. Je moet anno 2015 ook wel een beetje modern gezinde vooroordelen opzij zetten en begrijpen dat het om strips van 40-50-60 jaar geleden gaat. Het kan een ongelofelijke ontdekking voor je zijn of je laat dit soort uitstapjes misschien beter achterwege.

Link naar reactie

Mijn favoriete B&M was altijd S.O.S. Meteoren. De sfeer, het Franse platte land, toevallig op de verkeerde weg terecht komen, het landgoed, de achtervolging in de sneeuw... 

 

Op de tweede plaats: Het Halssnoer van de Koningin (denk ik, gaan ze daar niet ondergronds in Parijs? anders is het een ander boek, het is  al zo lang geleden...)

Link naar reactie

Mijn favoriete B&M was altijd S.O.S. Meteoren. De sfeer, het Franse platte land, toevallig op de verkeerde weg terecht komen, het landgoed, de achtervolging in de sneeuw... 

 

Op de tweede plaats: Het Halssnoer van de Koningin (denk ik, gaan ze daar niet ondergronds in Parijs? anders is het een ander boek, het is  al zo lang geleden...)

Ook mijn favorieten.

marcelherms.nl

Link naar reactie

Het halssnoer van de koningin speelt zich voor een groot deel af in de riolen (en annex catacomben) van Parijs. De boef wordt bedrogen door een andere (witteboorden)boef.

Het is het enige verhaal zonder een 'fantasy'-insteek.

sciencefictioninsteek

 

Het Halssnoer kwam er, omdat Jacobs geen problemen meer wou met de censuur. Met De Valstrik schijnt hij nogal wat problemen te hebben gehad.

Link naar reactie

Zijn de verhalen van Jacobs het beste? Ja

 

En is de serie, ondanks dat hij 60 jaar oud is, nog steeds leuk om te lezen? Ja, maar de verhalen van Jacobs zijn wel de beste. Tekeningen apen ze heel goed na, maar sommige scenario's zijn te langdradig en er gebeurt te weinig.

 

Hou je van de klare lijn (Kuifje, Julius Palmboom)? Zo ja, dan zal je tekeningen B&W ook kunnen appreciëren

Hou je van veel tekst (Largo Winch heeft bv. ook al heel wat lappen tekst)? Zo ja, dan heb je hier zeker geen probleem mee

Hou je van SF, spionage en telkens dezelfde schurk (Olrik) die opduikt? Zo ja, aanrader 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

sciencefictioninsteek

 

Het Halssnoer kwam er, omdat Jacobs geen problemen meer wou met de censuur. Met De Valstrik schijnt hij nogal wat problemen te hebben gehad.

 

Ik probeerde het ruimer te stellen dan sciencefiction  :e012:

 

Bij 'De valstrik' was het probleem de Middeleeuwse 'boerenopstand' in Frankrijk. 

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik heb dat ooit opgepikt uit een televisiedocumentaire over Jacobs.

Er was meer aan de hand dan het pure geweld. Ik vond er enkel deze tekst over terug:

 

Politique et fiction

En 1962 parut Le Piège diabolique, nouvel album des aventures de Blake et Mortimer. Le cher vieux professeur barbu se taille la part du lion, Blake n'étant présent que sur quelques planches, au début et à la fin de l'histoire. Mortimer s'est vu léguer une machine à voyager dans le temps par son ennemi mortel. Et pour une fois, il ne s'agit pas de l'increvable Olrik. La machine ayant été délibérément faussée par son constructeur, Mortimer voyage allègrement dans le passé et l'avenir. Facilement trouvable en Belgique, l'album l'était moins en France. La loi sur la protection de la jeunesse précédemment citée ne facilita guère son accès aux bacs des libraires. Certaines scènes étaient, paraît-il, jugées trop effrayantes pour que l'album puisse être mis entre toutes les mains. En réalité, il semble logique de penser que cette interdiction visait surtout une planche qui caricaturait trop explicitement certains hommes de la scène politique française.

Ik dacht dat het laatste sloeg op de Jacquerie uit de middeleeuwen.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Het geheim van de zwaardvis: tof

Het mysterie van de grote piramide: goed!

Het gele teken: fantastisch!

Het raadsel van Atlantis: ok

S.O.S. Meteoren: gaat wel

De valstrik: tof!

Het halssnoer van de koningin: ok

De 3 formules van professor Satô: bagger

 

De zaak Francis-Blake: heel goed!

Het voronov complot: ok

Bericht uit het verleden: gaat wel

De sarcofagen van het 6e continent: meh

Het heiligdom van Gondwana: bleuh

De vloek van de dertig zilverlingen: snurk

De eed van de vijf lords: ok

De septimus golf: fuck this shit, I'm out.

Link naar reactie

SOS Meteoren: fantastisch

Het Halssnoer van de Koningin: zeer goed

Piramide: goed

Zwaardvis: ja, ok

Het Gele Teken: hmm, ferm overroepen

Sato: snurk

Valstrik & Atlantis: bweurk

 

Die van na Jacobs heb gelezen tot Sarcofagen, maar weet er niet veel meer van. 

 

De U-straal: dat ik mezelf ooit verplicht heb om dat uit te lezen... ik begrijp het nog steeds niet.

Link naar reactie

Ik heb dat ooit opgepikt uit een televisiedocumentaire over Jacobs.

Er was meer aan de hand dan het pure geweld. Ik vond er enkel deze tekst over terug:

 

Politique et fiction

En 1962 parut Le Piège diabolique, nouvel album des aventures de Blake et Mortimer. Le cher vieux professeur barbu se taille la part du lion, Blake n'étant présent que sur quelques planches, au début et à la fin de l'histoire. Mortimer s'est vu léguer une machine à voyager dans le temps par son ennemi mortel. Et pour une fois, il ne s'agit pas de l'increvable Olrik. La machine ayant été délibérément faussée par son constructeur, Mortimer voyage allègrement dans le passé et l'avenir. Facilement trouvable en Belgique, l'album l'était moins en France. La loi sur la protection de la jeunesse précédemment citée ne facilita guère son accès aux bacs des libraires. Certaines scènes étaient, paraît-il, jugées trop effrayantes pour que l'album puisse être mis entre toutes les mains. En réalité, il semble logique de penser que cette interdiction visait surtout une planche qui caricaturait trop explicitement certains hommes de la scène politique française.

Ik dacht dat het laatste sloeg op de Jacquerie uit de middeleeuwen.

 

Volgens mij sloeg het niet op de Jacquerie maar op het post-atomair gedeelte van het verhaal. Ik ben niet zo thuis in de Franse politiek uit de jaren '60 maar ik meen begrepen te hebben dat het 3D hologram dat afgespeeld werd voor Mortimer gelijkenis vertoonde met een Franse politicus(=niet de Gaulle).

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Over Het Raadsel van Atlantis vond ik ook het volgende terug:

Edgar-Pierre Jacobs zag het helemaal zitten met zijn verhaal waarin ufo's een belangrijke rol zoudne vervullen, nu eens niet van buitenaardse oorsprong, maar van ondergrondse. Maar toen hij vernam dat Willy Vandersteen het Suske en Wiske-verhaal De Gezanten van Mars in voorbereiding had, gooide perfectionist Jacobs prompt de koers van zijn verhaal om, hetgeen te merken is: het sfeervolle, intrigerende begin verandert plotsklaps van toon.

 

Over De Valstrik het volgende:

In 1962, na verschijning van het Blake en Mortimer-album De Valstrik, vond de strenge Franse censuurcommissie bepaalde passages te gewelddadig. Bovendien werd het idee om een toekomstbeeld te schetsen van een Frankrijk na onder andere de Derde Wereldoorlog als deprimerend, ja zelfs schokkend ervaren. Pas in 1967 werd het verbod opgeheven. Ondertussen had Edgar-Pierre Jacobs zijn lesje wel geleerd. Hij was er zo kapot van dat hij een aantal jaren niets publiceerde. Zijn volgende album, Het Halssnoer van de Koningin, was dan ook bewust braaf gehouden... tot ergernis van de toenmalige critici die het zijn minste album vonden.

Link naar reactie

Het halssnoer is een heel goed stripalbum, en als ik in mijn geheugen graaf ook wat vlotter te lezen dan andere E.P. Jacobs verhalen, maar het is wel een totaal ander genre dan zijn voorgaande albums.

2

en daardoor wilden (willen) de EPJ-fans er niet aan.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Wat ik jammer vond aan de B&M-herdrukken uit de jaren '90 (toen ze bij uitgeverij B&M verschenen), is dat die herinkleuring zo donker en fel was.  Vergeleken met de oorspronkelijke inkleuring (pastelkleuren uit de jaren '50) toch een serieuze heruitgang. 

Het staat me  voor dat ze de originele kleurversies weer zouden uitbrengen, maar ik weet niet of dat klopt?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...