Ga naar inhoud

Het gebrek aan kennis (en ongeloof) bij Jan met de Pet


Gilles

Recommended Posts

Dit is een post als gevolg van een van de kleine dagelijkse ergernissen.

Een paar weken geleden kreeg ik een stapeltje strips onder m'n neus geduwd van iemand uit de buurt die via via had gehoord dat ik in strips ben geïnteresseerd. De vraag was simpel, "zit hier iets van waarde tussen?". Zoals verwacht ging het om een aantal (erbarmelijke) herdrukken van Suske en Wiske en een paar zwart-witte Jommeke's. Op de koop toe was er in geschreven met balpen. 

Als je dan tegen zo iemand zegt dat hij oud papier in zijn handen heeft, krijg je zo'n blik terug alsof je net z'n hond hebt geschoten. 

 

Hebben jullie ook zo'n anekdotes? Kennen jullie ook van die mensen die denken dat ze rijk zijn omdat ze ooit een programma op tv hebben gezien zoals "Rijker dan je denkt", waarin strips voorkwamen waarvan ze een heruitgave in huis hebben?

Link naar reactie

Ik heb ooit meegemaakt, in mijn rol als beheerder bij Catawiki, dat een verzamelaar herdrukken van Lucky Luke uit de jaren '70 de prijzen meegaf van de eerste drukken uit de Dupuisreeks. Ik heb de beste man nooit kunnen overtuigen dat zijn albums niet de honderden euro's per stuk waard waren die hij er aan gaf. Catawiki was een oplichtersite was zijn mening die expres zijn dure albums onderwaardeerden om een arme verzamelaar te benadelen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Iemand had eens een oud album van Ketje en Co.

Hij dacht ook dat het veel waard was.

"Ongeveer 2 euro," zei ik hem.

Hij kon het niet geloven.

Ik heb het dan eens opgezocht, en was verbaasd: mijn schatting was juist.

Hij kon het zich moeilijk voorstellen, want het was zo'n goed album.

Twee problemen: jeugdsentiment, en het idee dat oude albums altijd waardevolle albums zijn. Maar de waarde wordt natuurlijk bepaald door de staat, en de zeldzaamheid als gevolg van een grotere vraag dan aanbod. En wie zonder jeugdsentiment herleest, kon wel eens een veel slechter album lezen dan hij had verwacht.

(heb je de mooie kruislogica gezien? ik ben een meester in de rhetorica!)

Dat probleem moeten we dus bestrijden: verkeerde prijsperceptie ontstaan door jeugdsentiment en onvoldoende kennis van de markt.

Maar je kunt natuurlijk ook nog altijd op Reddit campagne voeren. :)

Link naar reactie

Misschien moeten we wat malser zijn voor de doorsnee medemens die niet met strips bezig is?  Ze kennen ook maar wat ze links en rechts per toeval opvangen.  Wie bijvoorbeeld "Rijker dan je denkt" kijkt, gaat al snel dromen van de waarde van dat porseleinen potje van oma, het schilderijtje dat ze van tante gekregen hebben of die oude strips van vaderlief.  En het is in dergelijke programma's bijna altijd raak, want de flops zijn niet interessant om te laten zien.  Zo creëer je verwachtingen.  Zij hebben niet de kennis om daar een realistisch idee van te hebben of om het één van het ander te onderscheiden.  En dan is het misschien moeilijk om meteen mee te gaan in het verhaal van één man die je komt vertellen dat het prul is.  Want dat laatste is nu net wat kopers van waardevolle dingen toepassen, het minimaliseer-truukje.  Niet onbegrijpelijk dat ze wat argwanend zijn.

Ik erger mij dan eerder aan zogenaamde experts die een professionele schatting zouden moeten kunnen doen, maar soms eigenlijk amper iets af lijken te weten over bepaalde zaken die ze als hun vakgebied bestempelen.  Ja, Catawiki, ja!  Zoals ik eerder al schreef:

 

Maar in bepaald vintage-speelgoed ben ik wel erg thuis.  En dan merk ik vaker dan zou mogen dat er heel wat "vergissingen" bij de kavels staan en info die simpelweg onjuist is.  In die mate dat ik mij afvraag in hoeverre je die experts wel effectief experts mag noemen.  Waarbij ik de indruk heb dat ze soms echt niet weten waarover ze 't hebben omdat ze het verschil tussen de originelen en de gekende knock-offs of bootlegs helemaal niet kennen.  Ook heruitgaven (die er duidelijk anders uitzien) en de bijhorende jaartallen niet.  Of dat ze figuren bij verkeerde reeksen onderbrengen.   Of waarbij ze info zo verdraaien dat het om iets exclusiefs lijkt te gaan, terwijl het een waardeloos item is.  Of "Volledig. Met accessoires", terwijl die accessoires van een andere speelgoed-reeks zijn.  Enfin, best wel wat.

 

Maar goed, dat is dan weer een andere discussie.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
10 uren geleden, esteban² zei:


Ik erger mij dan eerder aan zogenaamde experts die een professionele schatting zouden moeten kunnen doen, maar soms eigenlijk amper iets af lijken te weten over bepaalde zaken die ze als hun vakgebied bestempelen.  Ja, Catawiki, ja!  

 

 

Hehe, ik heb me ook al een paar keer afgevraagd hoe ze aan bepaalde experten geraken op Catawiki. 

 

Wat malser zijn betreft, nu ik m'n post hierboven herlees, het leest onbeleefder dan het in feite was hoor. 

 

Link naar reactie
16 uren geleden, Ptrck zei:


Oei, ik heb daar een groot kapitaal op zolder liggen. Als twee of drie nummers al 1000 euro op moet leveren. Ergens in een doos zit de hele jaargang Eppo van 1978 of 1983... 🙂

De waarde van de Eppo jaargangen 1978 of 1983 is onschatbaar. Goed bewaren en als we echt vanaf komende week een forse koudeperiode krijgen zit jij er warmpjes bij :cheerf2:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 2/2/2021 om 11:21, Gilles zei:

 

Hehe, ik heb me ook al een paar keer afgevraagd hoe ze aan bepaalde experten geraken op Catawiki. 

 

Wat malser zijn betreft, nu ik m'n post hierboven herlees, het leest onbeleefder dan het in feite was hoor. 

 


Onbeleefd was het allerminst. :)  Ik begrijp de frustratie soms ook wel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...