Ga naar inhoud

de klassieke Vlaamse reeksen: hommages (poll)


cinco

de klassieke Vlaamse reeksen: hommages  

31 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke heb je gelezen?

    • Suske en Wiske: Cromimi (2017) door Yann en Gerben Valkema
    • Suske en Wiske: Boemerang (2018) door Conz en Steven Dupré
    • Suske en Wiske: De Kwakkelende Kwakzalver (2019) door Zidrou en Jean-Marc Krings
    • Nero: De Zeven Vloeken (2017) door Kim
    • Nero: De Toet van Tut (2020) door Willy Linthout en Luc Cromheecke
    • Jomme: Jacht op een Voetbal (2018) door Griffo
    • Jomme: Paradijseiland (2019) door Steven Dupré
    • Jomme: De Haaienrots (2020) door Conz
    • Jommeke: Jommeke in de Knel en de Penarie (2021) door Jelle De Beule en Thijs De Cloedt
    • -
  2. 2. jouw 3 favorieten:

    • Suske en Wiske: Cromimi (2017) door Yann en Gerben Valkema
    • Suske en Wiske: Boemerang (2018) door Conz en Steven Dupré
    • Suske en Wiske: De Kwakkelende Kwakzalver (2019) door Zidrou en Jean-Marc Krings
    • Nero: De Zeven Vloeken (2017) door Kim
    • Nero: De Toet van Tut (2020) door Willy Linthout en Luc Cromheecke
    • Jomme: Jacht op een Voetbal (2018) door Griffo
    • Jomme: Paradijseiland (2019) door Steven Dupré
    • Jomme: De Haaienrots (2020) door Conz
    • Jommeke: Jommeke in de Knel en de Penarie (2021) door Jelle De Beule en Thijs De Cloedt
    • -


Recommended Posts

Betreffende de polls:

Ik heb enkel strips opgenomen met stijlen afwijkend van het orgineel die gemaakt zijn door auteurs die voordien niet aan de hoofdreeks hebben gewerkt. Ik heb ook geen mini-strips toegevoegd of hommages die bestaan uit een bundel van verschillende verhalen door verschillende auteurs.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Begon dat niet al wat eerder met Avontuur in de 21ste eeuw van dinges?

 

Ik heb daar over zitten denken wat ik ging opnemen in die lijst en heb dan gekozen voor hommages waarbij de keuze telkens viel op stijlen afwijkend van het origineel. Daarom dat er ook geen Sonometer bijzit.

 

 

afbeelding.png.918300e01424f873ce6deb09e3afcba6.png

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

 

Ik heb daar over zitten denken wat ik ging opnemen in die lijst en heb dan gekozen voor hommages waarbij de keuze telkens viel op stijlen afwijkend van het origineel. Daarom dat er ook geen Sonometer bijzit.

 

jaah, als je zooo begint...

Link naar reactie
8 uren geleden, SPeeDy zei:

Er is wel een verschil tussen een hommage en een remake. De s&w’s en Nero’s zijn hommages. De Jommeke (behalve in de knel) niet.

 

 

Al nemen hun eigen bronnen zelf liever het woord hommage in de mond dan het over een remake te hebben:

 

"Een heuse metamorfose onderging Jommeke voor het album van GRIFFO, met ‘Jomme’ zet hij een eigentijdse versie van de alom bekende blonde kop neer. Vul je collectie nu aan met deze hommage aan Jef Nys"

 

bron: https://shop.standaarduitgeverij.be/winkel/strips/jommeke/jommeke-jacht-op-een-voetbal-luxepakket/

Link naar reactie

Inderdaad. Sleen mocht toen even geen Nero tekenen dus stond dit verhaal in De Standaard. Gezien je eerste bericht, zou dit dus ook in het rijtje kunnen (?).

Op 24/3/2021 om 14:19, cinco zei:

Betreffende de polls:

Ik heb enkel strips opgenomen met stijlen afwijkend van het orgineel die gemaakt zijn door auteurs die voordien niet aan de hoofdreeks hebben gewerkt. 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, cartoonesk zei:

Inderdaad. Sleen mocht toen even geen Nero tekenen dus stond dit verhaal in De Standaard. Gezien je eerste bericht, zou dit dus ook in het rijtje kunnen (?).

 

 

Sleenovia is toch meer een kind van de omstandigheden dan een hommage pur sang.

 

Ik ken het album niet zo goed, maar Tuizentfloot en wat zijfiguren uitgezonderd zien de personages er à la Sleen uit.

afbeelding.thumb.png.d2eaf6af1c247eceaf6465a942eb6332.png

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, cartoonesk zei:

Ik heb het album zelf niet maar wel eens gelezen. Je hoeft het niet in de lijst op te nemen. Het was gewoon een opmerking / vraag. :) 

 

Ik weet het. Die lijst was ook voornamelijk bedoeld voor de recentste wave van hommages.

Maar andere voorbeelden vermelden in deze thread kan nooit kwaad.

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Sleenovia is toch meer een kind van de omstandigheden dan een hommage pur sang.

 

Ik ken het album niet zo goed, maar Tuizentfloot en wat zijfiguren uitgezonderd zien de personages er à la Sleen uit.

afbeelding.thumb.png.d2eaf6af1c247eceaf6465a942eb6332.png

 

 

 

Je toont net die ene pagina in het verhaal waar iedereen plots van uiterlijk verandert (omdat er wat rechtenproblemen bleken te zijn, vandaar ook dat Nero plots met een kap op zijn hoofd rondliep).

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Je toont net die ene pagina in het verhaal waar iedereen plots van uiterlijk verandert (omdat er wat rechtenproblemen bleken te zijn, vandaar ook dat Nero plots met een kap op zijn hoofd rondliep).

 

Ah ok. Oeps...

ja, zoals ik zei, ik ken het album niet zo goed.

Ik heb het nooit in handen gehad en er flarden van opgevangen online.

 

Op zich blijft het een noodgedwongen tijdelijke oplossing voor een overgang tussen uitgevers, meer dan dat het een hommage was. En is er ook nog een Stallaertbewerking (?) van een bepaald gedeelte van dat album. (?)

 

 

afbeelding.thumb.png.1621b2177524982af978206f388fff96.png

 

Dan is er ook nog Hurey die enkele van de oudste Nero's ooit heeft hertekend.

Ik heb hier vroeger iets over gelezen, maar ben vergeten in welke context dit alles gebeurd is.

 

 

afbeelding.thumb.png.c57ffd74fa09f2038cf1d23d9b5e5f00.png

 

afbeelding.thumb.png.7beda05d9c706fb8da5539b127cbc7f6.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...