Ga naar inhoud

🎵 Soundtracks


Recommended Posts

image.thumb.png.a3c6c33c0714fd7919fba4c13196b86f.png


🧡 Soundtracks

Als kind al zat ik voortdurend deuntjes van films als The Neverending Story en The Dark Crystal te neuriën.  Rond mijn 10de zette ik vaak de VHS van The Rescuers Down Under op tijdens het spelen, gewoon om de muziek te kunnen horen.  Ik speelde ook scènes met mijn MotU-figuurtjes afgestemd óp de muziek.  Zo'n drie jaar later zette ik vaak de end-credits van titels als Free Willy en Jurassic Park op, om de muziek te kunnen beluisteren.  Vooral die laatste heeft mijn interesse voor soundtracks definitief aangewakkerd.  Alleen wist ik toen nog niet echt dat je zoiets op CD kon kopen.  Tot ik JP bij een vriendje thuis zag staan.  CD's waren toen, althans in ons huishouden, nog iets compleet nieuws.  Pas in 1996 kocht ik eindelijk mijn eerste soundtrack, dat was de score van The Rock.  Er zijn veel fantastische componisten, maar mijn grote favoriet zal voor altijd en eeuwig John Willams zijn.

Enfin, de liefde is na al die jaren niet gaan liggen.  Ik ben énorm achterop geraakt wat nieuwe releases betreft en heb veel minder de kans om te luisteren, maar dat neemt niet weg dat ik er nog steeds enorm kan van genieten. :) 

Doe in deze thread lekker wat jullie willen, het delen van favorieten bijvoorbeeld, maar ik ga 'm vooral gebruiken om -volgens het principe van "kom alhier uw plaatjes draaien"- score-tracks te posten waar ik zin in heb of die ik pas ontdekt heb.  Of het nu van een film, TV-serie of game of attractiepark komt, maakt niet uit.  Zolang het maar geen popsongs etc. zijn, over dat soort soundtracks gaat het hier niet.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 hours ago, esteban² said:

🧡 Soundtracks

 

Idem!!!

 

Quote

.  Er zijn veel fantastische componisten, maar mijn grote favoriet zal voor altijd en eeuwig John Willams zijn.

 

 

Heb je de Original Soundtrack special over John Williams al beluisterd?

 

4 hours ago, esteban² said:

Doe in deze thread lekker wat jullie willen, het delen van favorieten bijvoorbeeld,

Man man man, wat een opdracht. Waar te beginnen? Mijn recentste ontdekking, de soundtrack van Octopath Traveler. De game zelf heb ik nog nooit van dichtbij gezien, maar de soundtrack van vier CDs des te meer. :)

 

 

 

 

Link naar reactie


My top picks voor het thema Oorlog.
Het zijn de usual suspects, dan hebben we deze toch al gehad!

 

 

The Thin Red Line (1998)
Journey to the Line

 

 

 

Saving Private Ryan (1998)
Hymn to the Fallen

 

 

 

Band of Brothers (2001)
Band of Brothers Main Theme

 

 

 

El Alamein. La Linea del Fuoco (2002)
El Alamein (orchestral)

 

 

Battlefield 1942 (2002)

Battlefield 1942 Main Theme


 

Link naar reactie
13 uren geleden, Hamirubi zei:

 

 


Yes!  Heb ik in huis.  The Village is meteen ook mijn favoriete Shyamalan.  De sfeer in deze film is al sterk dankzij de cinematografie, maar werd dubbel versterkt door de magnifieke score van James Newton Howard.  Ik kan de "Those We Don't Speak Of" scene nog steeds helemaal terughalen in mijn hoofd , ergens kan ik zelfs niet geloven dat dit al bijna 17 jaar geleden is.  De manier waarop beeld en muziek daar samen komen ... die opgebouwde spanning en dan het hand-moment, die verlossing ... Dát is cinema. 💛 

 

 

Nog ééntje voor je WAR-collectie, Hamirubi?  Ik vind de main theme van The Pacific ook wel wat hebben.  El Alamein (soundtrack) ken ik nog niet.  Later eens luisteren. 
 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 hours ago, esteban² said:


Awel neen, ik wou dat live beluisteren destijds, maar dat lukte toen niet.  Ik had helemaal geen idee dat dit online stond, dus dat gaat er zeker nog eens van komen.  Merci, Yncke. 👍

Alle afleveringen van The Original Soundtrack staan ook online als podcast. Klara maakt echt werk van de podcasts.

 

The Village is inderdaad een ongelooflijk knappe soundtrack.

 

Nog eentje waarvan ik de game niet ken, maar wel graag luister naar de soundtrack:

 

 

Link naar reactie

Hierboven weer een paar dingen die ik op de luisterlijst moet zetten.

 

Momenteel in the mood voor geluiden van onderstaande aard.  Toevallig allen in de categorie (semi-romantische drama-) films die ik niet gezien heb, maar waarvan ik deze bijzonder aangename tracks wel vanbuiten ken:

 

Far from the Madding Crowd (2015) - Craig Armstrong
 

 

The Light Between Oceans (2016) - Alexandre Desplat

 

 

By the Sea (2015) - Gabriel Yared
 

 

Valt buiten de bovenstaande categorie wat genre betreft, maar sluit muzikaal wel mooi aan vind ik, deze wondermooie track:

The Crimson Wing: Mystery of the Flamingos (2008) - The Cinematic Orchestra
 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
14 hours ago, esteban² said:

Hierboven weer een paar dingen die ik op de luisterlijst moet zetten.

 

Idem hier! :)

Het doet me een beetje denken aan the Illusionist van Philip Glass. (En als dit je bevalt, zou 't off topic zijn om Glassworks van diezelfde componist te raden wegens geen soundtrack, maar ik ga 't toch doen. :) )

 

 

En ook aan The Painted Veil van Desplat, met Lang Lang aan de toetsen!

 

 

Link naar reactie

@kbellon Melancholia 🖤

 

@Yncke 't Zal wel zijn, Philip Glass. :) Veel mensen vinden hem te "zwaar" of "dramatisch" klinken, maar The Hours is één van mijn favoriete soundtracks aller tijden.  De film eveneens.

 

 

Ah, The Painted Veil.  Mooi hé?  Toen ik deze in de bioscoop gezien had, luisterde ik heel veel naar River Waltz.  De dwingende vraag om dat irritante deuntje astemblieft af te zetten is toen wel eens gekomen. 😛 
 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Klopt: het is achtergrondmuziek bij een game. Ik leg die vaak op tijdens het werken.

Want het heeft een heel leuke vibe: conceptueel is het een middeleeuwse soundscape, met klassieke instrumenten en Robin Hood-Koning Arthur-kastelen&ridders aandoende deuntjes. Soms eens orchestraal, maar even vaak minimalistisch. Maar de soundtrack vervalt zelden in clichés, is nooit pretentieus en weert al te bombastische en zwaarwichtige passages.

Lost Battle is zo'n leuke track:

 

 

Link naar reactie
Op 3/8/2021 om 03:45, esteban² zei:

 

Nog ééntje voor je WAR-collectie, Hamirubi?  Ik vind de main theme van The Pacific ook wel wat hebben.  El Alamein (soundtrack) ken ik nog niet.  Later eens luisteren. 
 

 

 

Het heeft een hele tijd geduurd vooraleer ik deze kon appreciëren - het is nog steeds geen favoriet. Maar het is een steengoeie soundtrack, dat lijdt geen twijfel.

Onwillekeurig vergelijk ik met Band of Brothers (niks aan te doen). Ik mis dat zeemzoete van Michael Kamen.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Hamirubi zei:

Onwillekeurig vergelijk ik met Band of Brothers (niks aan te doen). Ik mis dat zeemzoete van Michael Kamen.


Ik heb dat nog al gelezen bij Band of Brothers fans.  Ik denk dat ik gewoon het geluk heb The Pacific eerst gezien / gehoord te hebben, waardoor ik de vergelijkingsdrang niet had.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Hamirubi zei:

 

Over zeemzoet en bombarie gesproken. Michael Giacchino doet John Williams:

 

 

 


Het heeft een tijdje geduurd alvorens ik het wou toegeven, want ik vond dat finale gevecht in Jurassic World quite dumb, maar dat moment heeft wel een prima streepje muziek meegekregen.
 


Sowieso duidelijk beïnvloed door Willams, die Michael Giacchino.  De beste John Williams track die helemaal niet van John Williams is, is volgens mij namelijk deze uit John Carter.  Vooral na die tweede minuut.
 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat betreft spelen met sound vind ik Good Omens een zalige soundtrack.

 

 

 

Er worden zalige dingen gedaan met het thema, zoals elke aftiteling die een eigen insteek kreeg afhankelijk van wat er gebeurde in de aflevering (“All tapes left in a car for more than about a fortnight metamorphose into Best of Queen albums.”):

 

 

 

 

 

 

En dan vooral hoe de muziek creatief o

Link naar reactie

Klopt.  Ik moet die film nog steeds zien.  En dat als fan.  😬  PS:  Ralph Wiggum did it better. 😛 (kidding, Queen rocks!)

 

Knappe intro van Good Omens, zeg!  De animatie doet mij denken aan de videoclips van Of Monsters and Men (Little Talks, Dirty Paws)  Een serie die op mijn ellenlange kijklijst staat, maar ik voorlopig nog nergens legaal kon bekijken.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 hours ago, TDPB said:

Ook dit kreeg (hoogst uitzonderlijk) de (echte) Queen-behandeling:

 

Wow! Dat is geschift goed! O.o

 

Bedankt voor de link!

 

1 hour ago, esteban² said:

Knappe intro van Good Omens, zeg! 

Altijd met een klein hartje, de verfilming van één van je favoriete boeken zien, maar de soundtrack is een serieus deel van de reden waarom ik er veel plezier aan beleefd heb.

Link naar reactie

Oh, ik had Hamirubi zijn reply gemist.  Dat speelse typisch middeleeuwse zit er inderdaad mooi in verwerkt.  Eigenlijk hoor ik dat ook wel graag, aangenaam op de achtergrond.  In mijn middelbare school werd elk jaar een groots toneelstuk opgevoerd met verschillende vertoning, daar kwam veel volk op af.  En daar hoorde je vaak dergelijke tracks tijdens decorwissels of scenes waarin niets gezegd werd.  Nooit echt geweten waaruit die kwamen, want ik was toen helemaal into andere soundtracks.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Vandaag twee titels die beide ellenlange finales hadden en waarbij duidelijk te merken viel in de zaal dat de ene helft het grandioos vond en de andere gewoon helemaal afhaakte of niet meer wist wát te denken.  Beide zijn mij zeer goed bevallen, die eerste zit zelfs in mijn TOP 10 aller tijden.  Hoe dan ook, schit-te-ren-de soundtracks!

 

The Fountain (2006) - Clint Mansell
 

 

Cloud Atlas (2012) - Tom Tykwer etc.
 

 

Tom Tykwer en opvallende finales, dat brengt mij ook wel bij een andere grote favoriet.  Hoe vertaal je "reukzin" naar beeld?  Tykwer deed het en de soundtrack was een grote hulp.  Het heeft haast iets betoverend, vind ik.

Perfume: The Story of a Murderer (2006) - Tom Tykwer etc.

 

 

Terwijl Clint Mansell dan weer eveneens verantwoordelijk was voor de muziek van één van mijn absolute topfavorieten.  Ik was nét 18 en begon volop de alternatieve sectie in de videotheek te ontdekken.  De grootste uppercut ooit die een film mij verkocht heeft.  Die is dagen in mijn hoofd blijven hangen en ik was daar merkbaar niet goed van.  Dat effect was er mede door de muziek.  Nooit meer in die mate meegemaakt.

Requiem For A Dream (2000) - Clint Mansell

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Rotten Movie, Fresh Soundtrack  -  Dat is een reeksje dat ik eens ergens gedaan heb met titels die een rotten (tomato) score kregen op de gelijknamige site, maar wel van een prima score voorzien werden.  Dit zijn zo'n drie tracks die hier regelmatig eens weerklinken.

After Earth (2013) - James Newton Howard

 

 

 

Van Helsing (2004) - Alan Silvestri
 


Warcraft (2016) -  Ramin Djawadi
 

 

Mijn hart klopt voor de alternatieve cinema, maar wanneer je naar iets als Warcraft kijkt, is dit toch het soort bombast waar ik stiekem op hoop qua filmmuziek.  Als de film op deze tonen opent tijdens de title sequence, ben ik toch al meteen in the mood. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Mijn favorieten. Niet zo gek moeilijk, het werk van onder meer Lech Jankowski voor het werk van de Brothers Quay.  Subliem en onmisbaar voor de beleving, zeker voor Street of Crocodiles, maar evenzeer voor The Comb, Institute Benjamenta,... ).

 

 

 

Een andere held, Zdenek Liska, die vooral van Jan Svanmajer werkte.  Heerlijk in Jabberwocky.

 

 

En laten we ook deze Belgische meester niet vergeten, Alain Pierre, die de soundtrack verzorgde voor Jan Zonder Vrees, en daar houd ik niet enkel om nostalgische redenen nog steeds van.

 

 

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
18 hours ago, esteban² said:

Van Helsing (2004) - Alan Silvestri

De openingstrack is ook fantastisch om de power van een koppel boxen mee te testen. XD

 

18 hours ago, esteban² said:

Mijn hart klopt voor de alternatieve cinema, maar wanneer je naar iets als Warcraft kijkt, is dit toch het soort bombast waar ik stiekem op hoop qua filmmuziek.

Spijtig dat die CD zo ongelooflijk belabberd gemasterd is. :(

 

 

Link naar reactie

@stilte - Inderdaad muziek die prima werkt in combinatie met de beelden.  Al zijn dit wel dingen die ik niet bepaald graag afzonderlijk beluister.  Ik wist niet dat de volledige soundtrack van Jan Zonder Vrees op YouTube stond, moet ik zeker eens opzetten. :)  Alleen het thema is mij bekend.  De rest herinner ik mij niet meer.

 

@Yncke - Yep, die openingstrack, that's right.  Dat van de Warcraft-CD wist ik niet.  Ik luister de laatste jaren enkel nog digitaal.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

The song made the scene, the scene made the song.

Voor deze film was Oh Yeah gewoon een leuk niemendalletje op de meest recente Yello-cd (het nummer is volledig opgebouw uit vocale samples), na de film werd het een single, een immense hit en dook het nog vele keren op in films en tv-reeksen (in The Simpsons is het The Duffman-theme).

 

In The Secret of my succes hebben ze het nummer perfect gebruikt:

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...