Ga naar inhoud

dromen


cinco

Recommended Posts

Worden alle zintuigen gesimuleerd in een droom?

 

Het zicht: ja. Al moet ik zeggen dat het meer impressionistisch aanvoelt. Geen glashelder gevormde beelden, maar meer een combinatie van indrukken. (bij gebrek aan een betere manier om het te formuleren)

Het gehoor: ja. Soms wordt zelfs geluid van de werkelijkheid in een droom verwerkt. Bijvoorbeeld een wekker. Het is al gebeurd dat ik zat te denken in een droom: "waar komt dat gerinkel vandaan?", vlak voordat ik wakker werd.

De tastzin; Zeer zeker. En zelfs heel specifiek. Ik denk aan dromen waar je close met iemand anders bent. Dat hoeft niet per sé intiem te zijn, maar je kan bijvoorbeeld het gevoel hebben van iemand vast te houden in een droom, iemand aan te raken...

De smaak en de reuk: geen idee. Ik kan me niet dadelijk herinneren iets te proeven of te ruiken in een droom.

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

Geen idee: maar wat ik mij afvraag is: worden de gebeurtenissen in dromen in real time beleefd?

 

Ik heb al meegemaakt dat ik terug was ingeslapen, een droom had gehad waarvan het leek alsof de gebeurtenissen in de droom uren duurde, en dan wakker werd en merkte dat er slechts 10 minuten waren verstreken.

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik heb al meegemaakt dat ik terug was ingeslapen, een droom had gehad waarvan het leek alsof de gebeurtenissen in de droom uren duurde, en dan wakker werd en merkte dat er slechts 10 minuten waren verstreken.

Ja, maar mss wordt je droom gemonteerd als een film. Tien minuten film kunnen ook een uren uitbeelden.

 

Link naar reactie

Wat ik zeker weet: je kan niet lezen in dromen. Misschien gaan een paar woorden lukken, maar als je dat opnieuw zou willen lezen, zou je merken dat dat niet meer gaat. Letters veranderen, woorden verdwijnen, de betekenis vervaagt. Geen beter truc om te weten of je aan het dromen bent dan het bekijken van tekst. Ook schrijven en spreken is extreem lastig in dromen omdat 2 derden van het breingebied dat verantwoordelijk is voor taal compleet inactief is tijdens de slaap.

Link naar reactie
10 minuten geleden, cinco zei:

Maar het voelde ook aan als uren.

 

Eventjes wat opzoekingswerk verricht: de verklaring zou idd zitten in het feit dat dromen gemonteerd worden. In die zin dat de saaie delen weggelaten worden. Je kan bijvoorbeeld dromen dat je een huis bezichtigt, dat koopt, herinricht en alles afbrandt na een ongeluk met een vliegende kaars. Je hebt het gevoel dat er veel tijd is verlopen, maar dat is omdat je de gaten tussenin (het wandelen naar de notaris, de bank, de winkels, het lange schilder en behangwerk, het s avonds moe in de zetel zitten en daarna 8 uur gaan slapen enz... ) niet opmerkt (net zoals je vaak niet opmerkt dat een gebouw aan het begin van een droom er helemaal anders uitziet aan het eind van de droom).

Testen zouden zelfs uitgewezen hebben dat droomactiviteiten net iets langer duren dan in het echte leven.

Link naar reactie
23 minuten geleden, cinco zei:

Die Operatie Bonsai heb ik nooit gelezen.

Ook een droom dus? Nochtans waren verkleiningsdranken al deel van het Jommekesuniversum. (de Kleine Professor)

 

In BSM nr 201 vertelt Gerd Van Loock daarover dat zijn oorspronkelijk einde (in zijn ogen dan toch) beter was, maar dat Jef Nys wou dat het een droom werd. Blijkbaar had Jef Nys een periode waarin alles echt moest kunnen.

Link naar reactie
5 hours ago, TDPB said:

Wist je overigens dat in de eerste helft van de vorige eeuw veel mensen in zwart-wit droomden? Onder invloed van film en tv.

 

Haha. Grap.

Niet dus.

Slecht onderzoek.

Alleen creatieve geesten zouden in kleur hebben gedroomd.

B*sh*t.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Jazeker. Je kunt zelfs dromen dat je valt of vliegt.

 

Vliegen en vallen komen vaak voor in dromen.

Bij mij is het meer hoveren over de grond dat ik doe in mijn dromen, bijvoorbeeld dat ik spring en dat ik vervolgens iets schuin naar voren getild over de grond kan zweven voor ik terug neerkom.

 

Het gevoel te vallen gebeurt vaak op het begin dat iemand in slaap 'valt' en hij/zij schokt dan even terug wakker.

Link naar reactie

Ik heb altijd gemengd gevoelens over dromen - soms kunnen ze heel leuk zijn (vliegen, avontuur, gewoon gek) maar vaker zijn het gewoon echte "downers" (het schiet echt niet op als je ergens heen moet, je vrouw is zoek, je zit in een bomvolle ruimte terwijl je geen Corona wilt oplopen, enz. ...). Heel vaak probeer ik ze zelf aan te passen - dat lukte beter toen ik jong was.

 

Qua zintuigen - ik zie die dingen gebeuren (al zijn het vaak gewoon flarden) maar ik hoor niemand wat zeggen (al weet ik dat ze praten tegen mij en waar ze het over hebben).

 

Toen ik op de universiteit zat (30 jaar geleden...), nam ik een semester  Psych 101 - ik weet niet meer hoe het heet, maar zij had het eens over een stadium van slaap waarin je heel realistische dromen kan hebben. Net voordat je echt in slaap valt, volgens mij. Vaak zijn het panoramische beelden met vooral veel geluid en geur (veel mensen ruiken rook, dacht ik). Ik moet het eens weer opzoeken - misschien weet iemand hoe het heet. Niet "lucide" dromen, het is iets anders geloof ik.

 

Eens had ik een vergelijkbare droom - ik was 16 of zo, lag net op bed en na een paar minuten schreeuwde ik, "Waarom blaft die hond steeds zo!?".  Ik hoorde duidelijk de hond blaffen, oorverdovend. Mijn broertjes lagen op bed in de kamer ernaast en vonden het gek. De kat had één keer gemiauwd zeiden ze, verder was alles stil.

 

 

Link naar reactie
11 hours ago, charles said:

Niet "lucide" dromen, het is iets anders geloof ik.

 

Lucide dromen zijn inderdaad iets heel anders.

Dan droom je, maar kun je toch zelf beslissen wat je in je droom doet. Je weet ook dat je droomt.

Het is een verschijnsel waar heel veel onzin over wordt verteld in alternatieve kringen.

Op lucide-dromen staat zelfs:

"Lucide kunnen dromen veronderstelt een lichaam en geest die in zo goed mogelijk in balans zijn. Dat is al steeds het doel geweest van de producten die we naar voor schuiven."

Die mensen zitten vaak op het randje van gifmenger.

En oplichters zijn ze zeker.

Link naar reactie

Welk vak het precies was, kan ik mij niet meer herinneren.  Filosofie, antropologie of psychologie, één van de drie.  Daar leerde ik 18 jaar geleden dat mensen nooit of te nimmer in kleur dromen.  Van zodra we wakker worden of er enige bewustwording is van het feit dat we aan 't dromen zijn, schakelen onze hersenen de 'dienst' herinneringen in die wél kleur meegeven, waardoor we denken dat we in kleur dromen.  Onze hersenen kunnen kleuren niet simuleren tijdens 't dromen.  Wel achteraf.  De handboeken of cursussen heb ik helaas niet meer.

 

Zo klonk dat toen, 't stond geschreven en gedrukt.  Ik geloof dat nog steeds niet, er zijn droom-ervaringen die mij het tegendeel doen vermoeden.  Of maken mijn hersenen me dat wijs?  Ik ben echter niet op de hoogte van de hedendaagse bevindingen hieromtrent.  

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 hour ago, Aleksandr said:

dus we dromen altijd in zwart/wit?

 

ook lijk ik (en mijn partner) altijd zo rond de dertig jaar te zijn, wat toch al even geleden is   :D

 

Nee, we dromen juist niét altijd in z/w, slechts een minderheid schijnt dat te doen.

En de onderzoeken die beweren dat we vroeger wél in z/w droomden omdat tv in z/w was, zitten er volgens mij ook glad naast.

 

Wat die dertig betreft: mensen schijnen zich ook zo te zien, alsof ze altijd ongeveer 30 zijn (tenzij ze jonger zijn). Ons zelfbeeld schijnt te zijn dat we ongeveer 30 jaar oud zijn.

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Nee, we dromen juist niét altijd in z/w, slechts een minderheid schijnt dat te doen.

En de onderzoeken die beweren dat we vroeger wél in z/w droomden omdat tv in z/w was, zitten er volgens mij ook glad naast.

 

Wat die dertig betreft: mensen schijnen zich ook zo te zien, alsof ze altijd ongeveer 30 zijn (tenzij ze jonger zijn). Ons zelfbeeld schijnt te zijn dat we ongeveer 30 jaar oud zijn.

 

Tenzij dat wat gepubliceerd stond (vorige post) daadwerkelijk klopt, dan is alle onderzoek hieromtrent bullshit, want gebaseerd op ervaringen.  En die ervaringen zouden dus beïnvloed zijn door een ander deel van onze hersenen. :)  (áls hé, áls)  Want het enige dat ze wel objectief kunnen vaststellen, is welke gebieden in onze hersenen actief zijn op welk moment.

Dat verband tussen zwart/wit TV en zwart/wit dromen lijkt mij inderdaad onzin.  Genoeg literatuur terug te vinden waarin schrijvers het hebben over kleurrijke dromen.

 

Zouden er mensen zijn die in sepia dromen?  En wat doen we daar dan mee? 😛 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 minuten geleden, esteban² zei:

Dat verband tussen zwart/wit TV en zwart/wit dromen lijkt mij inderdaad onzin.  Genoeg literatuur terug te vinden waarin schrijvers het hebben over kleurrijke dromen.

 

Heb je het artikel daaromtrent gelezen? Ik zie niet in waarom schrijvers en hun kleurrijke dromen die theorie zouden ontkrachten.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

 

Heb je het artikel daaromtrent gelezen? Ik zie niet in waarom schrijvers en hun kleurrijke dromen die theorie zouden ontkrachten.


Betaalmuur.

 

Uit een ander artikel over hetzelfde:
 

Quote

Toch zijn veel onderzoekers zoals Schwitzgebel (2001) er niet van overtuigd dat de media die we consumeren een dermate grote invloed op onze dromen kunnen hebben. Van de gemiddeld zestien uur dat we op een dag wakker zijn, is het bijna onwaarschijnlijk dat een zwart-witfilm van twee uur meer effect heeft op een droom dan de andere veertien uur uit iemands dag in kleur.

Het is lastig om met volledige zekerheid te bepalen of mensen in kleur, in zwart-wit of kleurloos dromen. We kunnen namelijk, helaas, niet meekijken met de droom van iemand die slaapt. Wél kunnen we een kijkje nemen in de hersenen van een dromende persoon. Onderzoek suggereert dat gedeelten van het brein die zijn geassocieerd met kleurenperceptie een verhoogde activiteit tonen tijdens de REM-slaap (Schwitzgebel, Huang, & Zhou, 2006). Maar alleen die ontdekking is niet genoeg bewijs om voor eens en altijd te bepalen of we in kleuren dromen. Het enige dat we met volledige zekerheid kunnen stellen is hoe iemand zich een droom herinnert.

 

Dat vette gedeelte staat dan weer haaks op wat ik hieromtrent gezien heb in de lessen. 

Andere onderzoeken zouden dan weer aantonen dat mensen die in een donkere periode zitten, om welke reden dan ook, geneigd zijn in zwart/wit te gaan dromen.  En, wie daar uit geraakt, opnieuw in kleur begint te dromen.

Voorlopig kunnen we weinig met zekerheid zeggen.  Ongetwijfeld kunnen we dat in de toekomst wel.  Benieuwd wat nu de waarheid is.  En of die wel bij iedereen van toepassing is.  Als ik die wetenschap nog mag meemaken, that is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:


Betaalmuur.

 

Ah, inderdaad. Ik zat blijkbaar nog niet aan mijn limiet van gratis artikels. Artikel kwam erop neer dat er nu ongeveer 12% mensen in z/w dromen (grotendeels mensen die in hun jonge jaren opgegroeid zijn met z/w tv of film), midden vorige eeuw zou dat 40% geweest zijn.

Helaas is niet geweten hoe dat 200 of 300 jaar geleden was.

 

Soit, het gaat om onderzoek naar iets dat in wezen eigenlijk niet eens bestaat. Moeilijk om daar echt zinnige dingen over te zeggen.

Link naar reactie
Quote

Toch zijn veel onderzoekers zoals Schwitzgebel (2001) er niet van overtuigd dat de media die we consumeren een dermate grote invloed op onze dromen kunnen hebben. Van de gemiddeld zestien uur dat we op een dag wakker zijn, is het bijna onwaarschijnlijk dat een zwart-witfilm van twee uur meer effect heeft op een droom dan de andere veertien uur uit iemands dag in kleur.

Ik weet het niet hoor. Ik merk dat in mijn dromen toch film-achtige dingen gebeuren, zoals cuts van de ene scene naar de ander. Eerst ben je hier en plots ben je daar. Zou dat iets zijn dat onder invloed van film gebeurt of zouden ze in de middeleeuwen ook al zo gedroomd hebben? Als je enkel maar kan dromen over wat je weet, moeten dromen toen een stuk saaier geweest zijn (de hele nacht dromen dat je op het veld werkt). Tenzij de beelden in de kerk en de verhalen van meneer pastoor toen doorsijpelden in dromen. Zou meteen al die visioenen uit die tijd verklaren (wie heeft tegenwoordig nog een visioen??)

Link naar reactie

Mijn vrouw herinnert zich vaak haar dromen. Zelf heb ik dat niet. Wel ben ik erg actief 's nachts: roepen, praten, met de armen zwaaien. Als kind en tiener slaapwandelde ik ook. 

 

In de middeleeuwen droomden mensen in mondelinge verhalen van minnestrelen, dat weet toch iedereen?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...