Ga naar inhoud

Kunst- favoriete kunstartiesten buiten striptekenaars om


sanderg

Recommended Posts

Stripliefhebbers zijn - denk ik- in de regel vaak ook kunstliefhebber. De bewondering voor striptekenaars is naar mijn idee vaak een bewondering voor diens scheppende vermogen. Dat kan hem er bijvoorbeeld in zitten dat je de techniek van de tekenaar bewondert (bijvoorbeeld diens manier van arceren, lijnvoering, kleurgebruik etc) of dat je het gewoon erg mooi vindt wat die tekenaar maakt (wat dat begrip dan ook mag betekenen).

Ik was wel benieuwd welke kunstenaars jullie bewonderen buiten de stripauteurs om?

Ik heb persoonlijk al van kinds af aan een grenzeloze fascinatie voor de kunstenaar Escher. 

Voor wat betreft de schilderkunst staat bij mij Vermeer op grote hoogte.. In het Mauritshuis te Den Haag is Het meisje met de parel te bewonderen. 
Dat is echt naar mijn mening een fabelachtig mooi werk... Het maakte op mij meer indruk dan de Mona Lisa..

 

 

vermeer-meisje-met-de-parel-mh670-mauritshuis-den-haag.jpg

1-puddle-escher.jpg

m.c.-escher-3-werelden-jpg.jpg

tumblr_nl3lbnngTs1t0uq7uo1_500.jpg

Brieflezende-vrouw.jpg

Link naar reactie

Escher as well :D Klimt (waarvan onlangs ook een strip is uitgekomen of gaat uitkomen) heeft me ook altijd aangesproken, net als Hopper en de pop-art van Lichtenstein. Zeer uiteenlopende zaken dus. Ik ken niets van kunst, dus ik kan enkel zeggen wat ik mooi vind en wat niet (wat dat begrip dan ook mag betekenen ;) )

Link naar reactie

Geen echte fan van schilderkunst, al kan ik enkele oude meesters wel waarderen: Breughel, Rubens, Vermeer, ... waar het me dan vooral om compositie en gebruik van licht te doen is.

Moderne kunst, installaties, ... zeggen mij totaal niets.

 

Fotografie daarentegen... daar kan ik lyrisch van worden.

Deze foto van Alan McFadyen bijvoorbeeld. Zes jaar bezig geweest, 720.000 foto's getrokken voor hij dé perfecte foto van een ijsvogel had getrokken zoals hij die zich voor ogen had gesteld.

 

Voor mij is dit Kunst met een grote K: een bevroren perfect moment.

 

photo-alan-mcfadyen-640x878.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Geen echte fan van schilderkunst, al kan ik enkele oude meesters wel waarderen: Breughel, Rubens, Vermeer, ... waar het me dan vooral om compositie en gebruik van licht te doen is.

Moderne kunst, installaties, ... zeggen mij totaal niets.

 

Fotografie daarentegen... daar kan ik lyrisch van worden.

Deze foto van Alan McFadyen bijvoorbeeld. Zes jaar bezig geweest, 720.000 foto's getrokken voor hij dé perfecte foto van een ijsvogel had getrokken zoals hij die zich voor ogen had gesteld.

 

Voor mij is dit Kunst met een grote K: een bevroren perfect moment.

 

photo-alan-mcfadyen-640x878.jpg

Is dat de originele cadrage?

Link naar reactie

Ik hou eigenlijk van de meeste kunst van voor 1960, nadien word het al wat moeilijker... :) ( ben niet zo'n fan van conceptuele kunst, maar dat kan eerder liggen aan 'onbekend is onbemind' )

 

Een stijl die ik wel zeer 'stripfähig' vind is art nouveau/jugendstil/symbolisme (inclusief prerafaëlitische periode).

 

Wodehouse

afbeelding.thumb.png.e9a072e179ce8443dc7f1f87164c83cc.png

 

Böcklin

afbeelding.thumb.png.69734e188dbb4bbfcc7605388240088e.png

 

Beardsly

afbeelding.thumb.png.b84f4f7c61aee353d5b84a29ff0308e3.png

 

 

Maar evengoed geniet ik van een Vlaamse Primitief of een Hollands werk uit de Gouden Eeuw. Of een getormenteerde expressionist of een dromerige impressionist... Enfin, keuze te over.  ( een klein voorbehoud maak ik voor de naturalisten, over 't algemeen vind ik die kunst wat te deprimerend...  Ooit Cyriel Buysse moeten lezen en 'k was er een week niet goed van... )

 

 

 

Link naar reactie

In mijn studententijd was ik erg gefascineerd door het Dadaïsme. De betekenis ervan is niet gemakkelijk te doorgronden maar het was een gevoelsmatige erkenning of herkenning van mijn eigen gevoel voor kunst. Een kunstenaar die me bijzonder interesseerde was Marcel Duchamp, o.a. bekend voor zijn ready-mades.

 

marcel-duchamp-bicycle-wheel2.jpg

 

Verdere kunstenaars waar ik een zwak voor heb :

 

Paul Klee.

 

paul klee.jpg

 

Joan Miró.

 

Joan_Miro_oct176.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

In mijn studententijd was ik erg gefascineerd door het Dadaïsme. De betekenis ervan is niet gemakkelijk te doorgronden maar het was een gevoelsmatige erkenning of herkenning van mijn eigen gevoel voor kunst. Een kunstenaar die me bijzonder interesseerde was Marcel Duchamp, o.a. bekend voor zijn ready-mades.

 

marcel-duchamp-bicycle-wheel2.jpg

 

Verdere kunstenaars waar ik een zwak voor heb :

 

Paul Klee.

 

paul klee.jpg

 

Joan Miró.

 

Joan_Miro_oct176.jpg

Was Duchamp ook niet van dat urinoir? 

Dat was erg geestig 🙂 

Heb zelf ook zeker een zwak voor het dadaisme  

Link naar reactie
4 minuten geleden, sanderg zei:

Ja! Dat is m inderdaad! Geniaal 😄

 

Ik neem trouwens dat de echte verloren is gegaan en dat er nu enkel nog n kopie resteert..

Ik heb eens ergens in Vlaanderen (Antwerpen?) een tentoonstelling van Duchamp gezien en heel veel van die ready-mades daar waren reproducties. Maar toch tijdens zijn leven maakte hij soms van zijn werken meerdere versies, meen ik me te herinneren, ook een valies waarin al zijn kunstwerken in miniatuur zaten.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cartoonesk zei:

Maar toch tijdens zijn leven maakte hij soms van zijn werken meerdere versies, herinner ik me, ook een valies waarin al zijn kunstwerken in miniatuur zaten.

Wat leuk! Dat wist ik niet

Ik heb persoonlijk nog steeds veel spijt dat ik destijds niet naar de Escher expo in Leeuwarden ben geweest.

In Den Haag heb je een permanent expo maar dat zijn ook veel replica's.....

Link naar reactie
24 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ja, Duchamp had dat ook anoniem ingezonden, vandaar dat het met R. Mutt is gesigneerd. Er zal wel een heel verhaal achter zitten maar dat weet ik niet meer precies.


Inderdaad!:

 

Mutt comes from Mott Works, the name of a large sanitary equipment manufacturer. But Mott was too close so I altered it to Mutt, after the daily cartoon strip "Mutt and Jeff" which appeared at the time, and with which everyone was familiar. Thus, from the start, there was an interplay of Mutt: a fat little funny man, and Jeff: a tall thin man... I wanted any old name. And I added Richard [French slang for money-bags]. That's not a bad name for a pissotière. Get it? The opposite of poverty. But not even that much, just R. MUTT.[3][8]

 

En zo is de link naar strips ook weer gelegd 😉

Link naar reactie
15 minuten geleden, retep zei:

 

Een heel goede schilder die vroeg overleed (tbc geloof ik). Het schilderwerk  is nagenoeg niet te koop. Grafiek is wel regelmatig te verkrijgen voor "redelijke" prijzen.

 

https://www.catawiki.com/nl/l/36462457-jan-mankes-1889-1920-schreeuwende-kraai

Erg mooi werk! 

 

Leuk om deze kunstenaar te hebben ontdekt.. 

Dit vind ik ook een heel mooi werk van hem
 

jan-mankes---bomenrij.jpg

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...