Ga naar inhoud

Formule-racen


Recommended Posts

Op 13/12/2021 om 09:37, Tanuki zei:

Da's Toto, die kan dat niet laten en ja, Horner zou exact hetzelfde hebben gedaan.

Max zou waarschijnlijk ook direct Hamilton komen feliciteren zijn in gelijkaardige omstandigheden. Ik denk dat die twee toch vooral sportman zijn, met dat verschil dat Max minder zijn cool kan behouden achter het stuur.

 

Max is geen sportman.

 

Op 13/12/2021 om 09:37, Tanuki zei:

 

Toto moet niet janken, Max is kampioen.

 

 

Dankzij wedstrijdvervalsing door de wedstrijdleiding.

F1 heeft gisteren een heel slechte beurt gemaakt, en is vervallen in catch-toestanden.

Sinds Liberty Media het in handen heeft, zijn er te veel veranderingen gekomen om meer spektakel te krijgen, zoals de sprintraces.

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Peter Motte zei:

F1 heeft gisteren een heel slechte beurt gemaakt, en is vervallen in catch-toestanden.

Die kritiek is terecht, en geldt voor het hele seizoen. Er is gewoon geen lijn te trekken in de wedstrijdleiding. Vorige race waren ze gewoon aan het onderhandelen tijdens de race en vermoedelijk gebeurt dat elke keer wel.
Wat dat betreft kunnen ze Masi, of hoe noemt die kerel nu weer, niet snel genoeg vervangen.

Link naar reactie
4 uren geleden, Tanuki zei:

Die kritiek is terecht, en geldt voor het hele seizoen. Er is gewoon geen lijn te trekken in de wedstrijdleiding. Vorige race waren ze gewoon aan het onderhandelen tijdens de race en vermoedelijk gebeurt dat elke keer wel.

 

Daarin vergis je je. De beslissing die werd genomen was trouwens goed.

Maar met die laatste ronde hebben ze de zaak echt verknoeid.

Ze hadden een heel goed seizoen, wat "spannend" betreft. En dan verknoeien ze het op die manier om Max te laten winnen.

Het gaat er niet om dat Max heeft gewonnen (ik had liever dat Lewis won), maar dat is de kwestie niet. Had hij op een normale manier gewonnen, dan was dat nu eenmaal zo. Maar nu hebben ze een regeltje bedacht om te zorgen dat hij kon winnen.

Als F1-fan voel ik me bedrogen. Heb ik daarvoor een jaar lang 23 wedstrijden bekeken, incl. (domme) sprintraces, en kwalificaties en vrij trainingen gevolgd, om dan helemaal op het einde te zien dat er zo wordt geknoeid om een favoriet van de wedstrijdleiding te laten winnen?

Dat is toch gewoon een schande?

In één ronde tijd hebben ze van F1 een farce gemaakt.

 

Stel je voor: ze hebben iedereen zich laten ontdubbelen die tussen Max en Lewis stond, zodat Max Lewis kon aanvallen, terwijl Max de wedstrijd al had verloren. Hij kon het tempo van Lewis niet meer volgen.

Bovendien hebben ze andere rijders zich niét laten ontdubbelen, waardoor er piloten zijn die niét de kans kregen om hun voorligger te belagen.

Denk eraan dat elk extra punt dat je wint in het wereldkampioenschap tienduizenden euro's aan prijzengeld scheelt. Het is niet alleen een kwestie van positie. DIe piloten en teams zijn financieel benadeeld, en voor sommige teams komt het er echt wel op aan. Ze hebben niet allemaal geld te veel zoals de bruutjes van Red Bull.

Maar als ze iedereen zich hadden laten ontdubbelen, dan zouden alle wedstrijdronden zijn afgelegd onder de gele vlag voor ze konden starten, en had Max niet gewonnen.

Als ze niemand hadden laten ontdubbelen, dan was er meer dan genoeg buffer tussen Max en Lewis zodat Lewis won.

Het is echt gedaan om Max te laten winnen.

 

4 uren geleden, Tanuki zei:


Wat dat betreft kunnen ze Masi, of hoe noemt die kerel nu weer, niet snel genoeg vervangen.

 

Of het aan Masi ligt, denk ik niet. Volgens mij ligt het aan wat erachter zit.

Sinds Liberty Media (een Amerikaans bedrijf) zich ermee bezighoudt, is het afgegleden naar show en spektakel.

Ze zien de fans gewoon als een bende domme lullen (oenen voor de Nederlanders).

 

Max Verstappen heeft ondertussen laten weten dat hij volgend jaar met het nummer 1 rondrijdt. Dat mag, maar geen enkele piloot heeft sinds de nieuwe regels de onbeschoftheid gehad om dat te doen.

 

Volgend jaar hou ik me er niet meer mee bezig.

Er zijn leukere dingen om je tijd aan te besteden.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

De wedstrijd in Abu Dhabi heeft veel kwaad bloed gezet.

 

Er is een petitie begonnen om Lewis zijn titel terug te geven:

https://chng.it/M5Ct5XmGtQ

 

De reden is het geknoei met die laatste ronde.

 

Volgens mij heb je al getekend. Kun je nog antwoord op mijn vraag over het onbeschofte nr 1 claim gedrag van de heer Verstappen. Ik weet weinig van de autoracesport namelijk.

Link naar reactie
1 uur terug, retep zei:

Als we bij wijze van gentlemens agremeent verschoont blijven van het gejank, gekleuter en gebrul van Toto Wolff vind ik alles best. Wat een graftak is dat.

 

Je hebt de Red Bull's nog niet gehoord. (Helmut Marko en Christian Horner)

Waarom denk je dat Renault hun geen motoren meer wou leveren?

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Wie zegt dat het een gentlemens agreement is? Sinds 2014 is er de mogelijkheid voor de kampioen om voor nr 1 te kiezen. Vettel deed dat wel en Hamilton 7x niet.

 

2014 + 7 = ...

Toen Vettel het nog deed, was het volgens mij nog een normale regel dat de kampioen met 1 reed.

Trouwens: Vettel reed toen voor ... Red Bull.

Link naar reactie
16 uren geleden, retep zei:

het gejank, gekleuter en gebrul van Toto Wolff

Horner is geen haar beter. Allebei gaan ze niet minder dan voluit voor hun eigen team en vergeten daarbij dat het een sport is. Voor hen is het ook geen sport, het is hun beroep, inkomen en toekomst. En daarbij zijn alle middelen goed.

 

Qua teambazen heb ik toch eerder een boontje voor Günther Steiner.

afbeelding.png

 

@Peter Motte

Een oplossing die ze hadden kunnen nemen is de race neutraliseren onder rode vlag, en wanneer de Williams was opgeruimd terug starten. Dan had iedereen verse banden gehad naar keuze, hadden Max en Lewis naast elkaar aan kop gestaan en hadden ze nog vijf ronden of zo gehad om het uit te vechten. Iedereen tevreden!?

 

Die claim op nr1... ik denk dat die vooral is ingegeven door Red Bull zodat ze daarmee reclame kunnen maken. Voor Max zelf betekent het dat al z'n promotiemateriaal kan vernieuwd worden aangezien hij altijd al met z'n huidige nummer heeft rondgereden. Zelfs z'n eigen twitternaam is @Max33Verstappen
In 't voetbal zie je dat wel meer (CR7 bv of de mislukte Antwerpse poging tot kopie ervan: LZ7)

Alhoewel... ik heb al ergens gelezen dat hij zelf (nu ja) zei dat het goed is voor de merchandise. Ah ja, alle fans gaan nu een nieuw shirtje moeten kopen!

 

En wat te denken van deze?

https://www.planetf1.com/news/lewis-hamilton-intervenes-mercedes-appeal-report/

 

Link naar reactie

Mercedes heeft de klacht ingetrokken.


 

Quote

 

Their move follows a decision by governing body the FIA to conduct a "detailed analysis" of the end of the race and an admission it was "tarnishing" Formula 1's image.

Mercedes said they "welcomed" the move and would "hold the FIA accountable".

 

 

Link naar reactie

Met 9 posts in dit topic Peter is het wel duidelijk dat je een fan van Hamilton bent en niet van Max.

De wedstrijd van afgelopen zondag verdient zeker niet de schoonheidsprijs qua helder beleid en toepassing van de regels door de FIA. Maar noch Max noch Lewis kan hier iets aan doen.

 

Wat betreft de claim op nr 1. Lewis Hamilton is de enige die er niet voor gekozen heeft om niet met nr 1 te rijden. Dat is zijn keuze maar dit maakt het nog geen gentleman agreement.

 

Max is zeker geen gentleman maar dat geldt zeker ook voor Lewis. Ik verwijs gemakshalve naar de krankzinnige actie van Hamilton in tops corner richting Max en terwijl Max in het ziekenhuis werd onderzocht stond hij zijn overwinning op het podium te vieren..

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur terug, Rik zei:

Met 9 posts in dit topic Peter is het wel duidelijk dat je een fan van Hamilton bent en niet van Max.

 

Ter verduidelijking: ik heb deze draad niet gestart.

 

1 uur terug, Rik zei:

De wedstrijd van afgelopen zondag verdient zeker niet de schoonheidsprijs qua helder beleid en toepassing van de regels door de FIA. Maar noch Max noch Lewis kan hier iets aan doen.

 

Dat is zo.

 

1 uur terug, Rik zei:

 

Wat betreft de claim op nr 1. Lewis Hamilton is de enige die er niet voor gekozen heeft om niet met nr 1 te rijden. Dat is zijn keuze maar dit maakt het nog geen gentleman agreement.

 

Voor zover ik weet bestaat die regel sinds Mercedes kampioen is. Lewis heeft nr. 1 nooit gevraagd, en Nico Rosberg heeft nooit als kampioen gereden.

 

1 uur terug, Rik zei:

 

Max is zeker geen gentleman maar dat geldt zeker ook voor Lewis. Ik verwijs gemakshalve naar de krankzinnige actie van Hamilton in tops corner richting Max

 

Als je alle camerabeelden bekijkt, zie je dat Max zijn auto wel heel dom recht voor die van Lewis stuurt. Hij had het zeker kunnen vermijden, was dan misschien niet voorbij Lewis geraakt, maar had hem zeker wat later in de wedstrijd kunnen voorbijrijden.

 

1 uur terug, Rik zei:

en terwijl Max in het ziekenhuis werd onderzocht stond hij zijn overwinning op het podium te vieren.

 

Da's onzin, maar het werd wel rondgestrooid.

Overigens kunnen we het dan ook hebben over Max die wegliep toen hij zijn eigen auto bovenop die van Lewis had geparkeerd. Dat werd ook Max verweten, waarop hij zei dat hij duidelijk zag dat Lewis in orde was, want hij probeerde nog weg te rijden.

Anderen reageerden daarop door te zeggen dat Lewis best wel geblokkeerd in de auto kon zitten, zodat het leek of hij nog probeerde te rijden, terwijl het niet waar was.

Maar ik wil Max niet ten laste leggen dat hij toen doorliep.

 

Het is nooit goed om direct na een aanvaring conclusies te trekken. Je kunt het meestal maar na het controleren van alle beelden en telemetrische gegevens.

Link naar reactie
Op 15/12/2021 om 12:30, Peter Motte zei:

Er is een petitie begonnen om Lewis zijn titel terug te geven:

https://chng.it/M5Ct5XmGtQ

 

 

De petitie zit ondertussen boven 30 000 handtekeningen.

De uitslag zal er niet door veranderen, maar het speelt waarschijnlijk wel een rol in het feit dat de FIA de zaak zal herbekijken.

 

Zonder consequenties is dit niet.

Jean-Eric Vergne klaagt over gelijkaardige problemen in de Formule E, waar ze met volledig elektrische auto's rijden.

Mercedes werd daar dit jaar kampioen, en kondigde aan dat 2022 hun laatste jaar wordt.

Audi deed ooit ook mee, maar is ook al vertrokken.

De slechte toepassing van regels en botsingen zonder bestraffingen speelt daarin een rol.

 

Je betaalt als team een hoop geld om de beste auto op de grid te zetten en door de beste rijder te laten besturen, en dan kunnen al die inspanningen te niet worden gedaan door een domme actie van iemand die je in de muur rijdt.

Een recent slachtoffer daarvan is de Belg Stoffel Vandoorne, die daardoor de kans op een titel verloor, terwijl hij in 2020 vice-kampioen was.

Dat onbesuisde rijgedrag en geknoei met regels is echt niet goed voor de sport.

Je gaat geen (honderden) miljoenen investeren als het een show met botsautootjes wordt.

Het is ook niet goed voor het imago van een merk. Red Bull kan het zich permitteren, omdat her een limonade is, en geen automerk.

 

Overigens werd dit jaar de Nederlander Nyck de Vries kampioen in Formule E, maar daar lijkt geen Nederlander wakker van te liggen. Heel onverdiend, vind ik. Ze mogen echt wel wat meer aandacht aan hem geven.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Dat onbesuisde rijgedrag en geknoei met regels is echt niet goed voor de sport.

Het in optocht rondjes rijden met een Mercedes aan het hoofd doet de kijkwaarde van de sport ook geen goed.

 

Wij, de kijkers, willen spektakel zien. Ayrton Senna, een van de allergrootste racers, zou met zijn rijstijl heden ten dage als levensgevaarlijk coureur worden weggezet. Michael Schumacher, ook geen kleine jongen, zou waarschijnlijk halverwege het seizoen al geschorst zijn als hij zijn racegedrag vandaag den dag zou laten zien.

 

Zijn we niet te ver doorgeschoten met de regels?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
14 uren geleden, Rik zei:

Het in optocht rondjes rijden met een Mercedes aan het hoofd doet de kijkwaarde van de sport ook geen goed.

 

Misschien niet, maar o.a. daarom worden de reglementen regelmatig veranderd.

Een van de belangrijkste, vind ik, is de cost-cap. Dat zal de teams zeker dichter bij elkaar brengen.

 

14 uren geleden, Rik zei:

 

Wij, de kijkers, willen spektakel zien.

 

Het moet niet gemaakt zijn voor "kijkers", maar voor liefhebbers van autosport.

 

14 uren geleden, Rik zei:

 

Ayrton Senna, een van de allergrootste racers, zou met zijn rijstijl heden ten dage als levensgevaarlijk coureur worden weggezet. Michael Schumacher, ook geen kleine jongen, zou waarschijnlijk halverwege het seizoen al geschorst zijn als hij zijn racegedrag vandaag den dag zou laten zien.

 

Wat Schumacher betreft, heb je gelijk. Van de wedstrijden die hij won, heb ik er dan ook maar weinig gezien.

Wat Senna betreft, heb je ongelijk. Je denkt waarschijnlijk aan die aanrijding met Alain Prost, maar daarmee zette Senna Prost betaald wat Prost het jaar ervoor met Senna had gedaan: hem van de baan rijden om het kampioenschap te winnen.

 

14 uren geleden, Rik zei:

Zijn we niet te ver doorgeschoten met de regels?

 

Niki Lauda, nochtans een ervaringsdeskundige qua veiligheid, vond ook dat er soms werd overdreven.

Link naar reactie

Het is nu wel duidelijk dat Peter Motte een Verstappenhater is. Nu lijkt Max me geen gezellige gast maar zijn bijna niet alle topsporters egocentrische, fanatieke neuroten? Van Neymar, Ronaldo tot Sven Kramer tot mcEnroe, Jimbo. Om de absolute top te halen moet je in veel sporten absoluut egocentrisch en meedogenloos zijn.

 

Zeker bij autoracen zijn de marges tussen winst en verlies erg klein, ook wagen ze iedere race lijf en leden. Als ik naar de Formule 1 kijk kan ik me geen echt sympathieke racer bedenken. James Hunt misschien maar dat was dan weer een zuipende losbol. Prost en Senna die elkaar bewust de baan af rijden. Schumacher, een van de meest onaangename etters ooit. 

Link naar reactie

Het probleem is ook niet dat Max kampioen is. Het probleem is de manier waarop het is gebeurd en het aandeel van de wedstrijdleiding daarin.

Fans en teamleden vinden dat Masi zijn beslissing niet op sportieve gronden nam, maar louter voor het tv-spektakel.

Max had een maand of twee geleden trouwens gezegd dat hij zijn carrière niet als mislukt beschouwde, als hij nooit kampioen zou zijn.

@retep zegt het eigenlijk zelf: ze wagen hun leven. En dan is gesjoemel met regels het laatste wat je wilt hebben.

De aard van dit kampioenschap zou wel eens lang aan Max kunnen blijven plakken.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Misschien niet, maar o.a. daarom worden de reglementen regelmatig veranderd.

Een van de belangrijkste, vind ik, is de cost-cap. Dat zal de teams zeker dichter bij elkaar brengen.

Ik denk dat de grootste fout zit in de constructie van de auto's en motoren. De auto's zijn te breed en aerodynamisch zo geconstrueerd dat een volger veel downforce verliest. Dit maakt het inhalen lastig en slechts op een paar plekken mogelijk. De complexiteit van de motoren heeft tot gevolg dat er vrijwel géén nieuwe teams meer toetreden.

 

3 uren geleden, Peter Motte zei:

Het moet niet gemaakt zijn voor "kijkers", maar voor liefhebbers van autosport.

Ach ik ben al kijker sinds 1972 van deze sport dus ik heb wel een beetje recht van spreken denk ik zo..

 

3 uren geleden, Peter Motte zei:

Wat Senna betreft, heb je ongelijk. Je denkt waarschijnlijk aan die aanrijding met Alain Prost, maar daarmee zette Senna Prost betaald wat Prost het jaar ervoor met Senna had gedaan: hem van de baan rijden om het kampioenschap te winnen.

Ik doel zeker niet alleen op de actie tegen Prost. Trouwens iets iemand op een later tijdstip betaald zetten hoort niet thuis in topsport.

Ayrton Senna, ik was al sinds zijn debuut bij Toleman in 1984 fan hem van hem, heeft talloze spektakelacties op de baan laten zien. Deze gingen niet altijd goed waardoor hij van de baan afvloog. Ayrton ging voor iedere kans die hem geboden werd. Max doet hetzelfde en wordt nu als een roekeloze en onbesuisde coureur beschouwd. Ik denk dus dat mijn conclusie juist is dat Ayrton vandaag de dag in hetzelfde hokje als Max zou worden gestopt....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
52 minuten geleden, Rik zei:

Ik denk dat de grootste fout zit in de constructie van de auto's en motoren. De auto's zijn te breed en aerodynamisch zo geconstrueerd dat een volger veel downforce verliest. Dit maakt het inhalen lastig en slechts op een paar plekken mogelijk.

 

De nieuwe voorschriften zouden dat moeten verhelpen.

 

52 minuten geleden, Rik zei:

De complexiteit van de motoren heeft tot gevolg dat er vrijwel géén nieuwe teams meer toetreden.

 

Ook daarvoor komen nieuwe voorschriften, zodat de dubbele hybride een enkele hybride wordt. Maar dat treedt pas in voege vanaf 2025.

 

52 minuten geleden, Rik zei:

Ach ik ben al kijker sinds 1972 van deze sport dus ik heb wel een beetje recht van spreken denk ik zo..

 

Ik doel zeker niet alleen op de actie tegen Prost. Trouwens iets iemand op een later tijdstip betaald zetten hoort niet thuis in topsport.

Ayrton Senna, ik was al sinds zijn debuut bij Toleman in 1984 fan hem van hem, heeft talloze spektakelacties op de baan laten zien. Deze gingen niet altijd goed waardoor hij van de baan afvloog. Ayrton ging voor iedere kans die hem geboden werd. Max doet hetzelfde en wordt nu als een roekeloze en onbesuisde coureur beschouwd. Ik denk dus dat mijn conclusie juist is dat Ayrton vandaag de dag in hetzelfde hokje als Max zou worden gestopt....

 

Ho, ik heb Ayrton ook nog in Toleman weten rijden, toen de GP van Monaco door Jacky Ickx gauw werd afgevlagd wegens de regen, maar volgens sommigen zodat zijn vriend Alain Prost kon winnen voor een aanstormende Ayrton Senna.

Verder denk ik toch dat Senna beter was.

Let wel: Senna was niet mijn favoriet.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Ho, ik heb Ayrton ook nog in Toleman weten rijden, toen de GP van Monaco door Jacky Ickx gauw werd afgevlagd wegens de regen, maar volgens sommigen zodat zijn vriend Alain Prost kon winnen voor een aanstormende Ayrton Senna.

Verder denk ik toch dat Senna beter was.

Let wel: Senna was niet mijn favoriet.

De grand prix van Monaco was de grote klapper voor Senna. Maar dit was de 5e race van het seizoen. Senna haalde in de 2e en 3e race een 6e plaats ( in een veld van 26!) met een auto die heden ten dage is te vergelijken met Haas of Williams.

Overigens heeft de actie van McLaren, om de race van Monaco eerder te laten afvlaggen Prost het wereldkampioenschap gekost. Omdat de race te vroeg werd afgevlagd werd Prost als winnaar uitgeroepen maar hij kreeg maar 4,5 punt ipv 9. Senna had gewonnen als de race was doorgegaan en Prost was tweede geworden met 6 wedstrijdpunten.

 

Prost verloor het kampioenschap in 1984 aan Niki Lauda met een 0,5 punt verschil...

2021 was niet het enige spannende seizoen in F1.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

Max doet hetzelfde en wordt nu als een roekeloze en onbesuisde coureur beschouwd.

Eens.

Ik beschouw hem inderdaad zo, maar zonder dat negatief te bedoelen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat, moest hij iets meer zijn cool behouden en iets minder risico's nemen, hij al veel meer punten (en veel minder DNF's) zou gescoord hebben.

Zijn bijnaam is niet voor niets Crashtappen.

Maar ik moet toegeven dat hij de laatste twee jaar daarin al fel verbeterd is. Zeker de eerste helft van dit seizoen reed hij berekender.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...