Ga naar inhoud

in de voetsporen van Kuifje in het land van de Sovjets


cinco

Recommended Posts

De beste tekening van het album is met kop en schouders de allerlaatste, de tekening waarop de terugkeer van Kuifje en Bobbie in België wordt gevierd.

 

afbeelding.png.996162d08d2b65904d70ec27d17a9f44.png

 

Dus ja, met het Land van de Sovjets hebben we vooral een album waarin Hergé zowel grafisch als inhoudelijk nog volop zijn weg aan het zoeken is. En dat zoeken zal nog enige albums duren voordat hij Kuifje en zijn verhalen heeft gekneed in de stijl waarmee hij zijn stempel voorgoed op de geschiedenis van het Europese beeldverhaal drukt.

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

De beste tekening van het album is met kop en schouders de allerlaatste, de tekening waarop de terugkeer van Kuifje en Bobbie in België wordt gevierd.

 

afbeelding.thumb.png.017f54e38fd0815f721023d47feb2f89.png

 

Dus ja, met het Land van de Sovjets hebben we vooral een album waarin Hergé zowel grafisch als inhoudelijk nog volop zijn weg aan het zoeken is. En dat zoeken zal nog enige albums duren voordat hij Kuifje en zijn verhalen heeft gekneed in de stijl waarmee hij zijn stempel voorgoed op de geschiedenis van het Europese beeldverhaal drukt.

 

Was dat eigenlijk voor of na de zogezegde echte terugkeer van Kuifje (met die acteur die deed alsof hij Kuifje was) gepubliceerd?

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Was dat eigenlijk voor of na de zogezegde echte terugkeer van Kuifje (met die acteur die deed alsof hij Kuifje was) gepubliceerd?

 

 

Voor.

 

Quote

Ook de promotiestunt georganiseerd door Norbert Wallez stond bol van koloniale clichés. Op 9 juli 1931 kwam Kuifje in tropenhelm (gespeeld door de 14-jarige Henri Dendoncker) per trein aan in het Noordstation.

 

afbeelding.thumb.png.845dfc99ca890059ef4da2062d983be6.png

 

Quote

Behalve een van een café geleende foxterriër en een paar opgezette wilde dieren had hij tien Congolezen in zijn kielzog. Het talrijk aanwezige publiek zag hoe Hergé en Kuifje in een open wagen naar het redactielokaal van de Vingtième Siècle reden, in het gezelschap van de Congolezen.

Link naar reactie
Op 19/3/2022 om 10:10, cinco zei:

De beste tekening van het album is met kop en schouders de allerlaatste, de tekening waarop de terugkeer van Kuifje en Bobbie in België wordt gevierd.

 

afbeelding.thumb.png.017f54e38fd0815f721023d47feb2f89.png

 

Dus ja, met het Land van de Sovjets hebben we vooral een album waarin Hergé zowel grafisch als inhoudelijk nog volop zijn weg aan het zoeken is. En dat zoeken zal nog enige albums duren voordat hij Kuifje en zijn verhalen heeft gekneed in de stijl waarmee hij zijn stempel voorgoed op de geschiedenis van het Europese beeldverhaal drukt.

 

 

Die tekening is ook een belangrijk tijdsdocument, want als ik me niet vergis is dat het oude station Brussel-Noord.

Link naar reactie
26 minuten geleden, hemweg zei:

Bovenstaande foto is het vertrek van Kuifje naar Congo op 11 juni 1931 vanaf het gebouw van Au Bon Marché.

Onderstaande foto is de aankomst van Kuifje uit de Sovjet-Unie, genomen op 8 mei 1930. Hergé bevindt zich in de auto, zijn hoofd afgewend. 

 

1763253155_tintinreviens.thumb.jpg.20dc2004b3e3160f125a13cab19c0685.jpg

 

Ja, dan overlapt het precies.

 

Quote

L’histoire est prépubliée dans Le Petit Vingtième du 10 janvier 1929 au 8 mai 1930

 

4 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Vreemde aanpak... Hij kwam terug uit de Sovjet-Unie, niet uit Congo. Of was dit vooral bedoeld als promotiestunt voor het volgende avontuur: Kuifje in Congo?

 

Ja, die was voor Congo, maar zoals @hemweg heeft aangegeven is dit ook voor de terugkeer uit de SU gedaan.

 

Het is toch wel straf dat ze letterlijk een fragment van de strip in scène zetten waardoor die echt gebeurt op de dag van verschijning. (Hoe vaak hebben ze die stunt eigenlijk gedaan?)

Link naar reactie

Deze strip is oprecht 1 van mijn favoriete albums van Kuifje. Ik had er op gestemd zonder te denken aan de actualiteit. Ik vind het mooi hoe een strip met ietwat knullige tekeningen en verhaallijnen toch zo'n instant-succes kon zijn. Nog steeds lees ik het graag. 

@cincobedankt dat je toch wat positieve punten van deze strip hebt aangestipt.

vraagje : Wie weet in hoeveel pagina's per week deze strip oorspronkelijk in Le Petit Vingtième werd gepubliceerd?

 

Link naar reactie
4 uren geleden, cartoonesk zei:

Deze strip is oprecht 1 van mijn favoriete albums van Kuifje. Ik had er op gestemd zonder te denken aan de actualiteit. Ik vind het mooi hoe een strip met ietwat knullige tekeningen en verhaallijnen toch zo'n instant-succes kon zijn. Nog steeds lees ik het graag. 

@cincobedankt dat je toch wat positieve punten van deze strip hebt aangestipt.

vraagje : Wie weet in hoeveel pagina's per week deze strip oorspronkelijk in Le Petit Vingtième werd gepubliceerd?

 

2 dacht ik.

 

afbeelding.thumb.png.a41518accbde19529095f0e992d768a4.png

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Ik vroeg het me af omdat Hergé natuurlijk wel een van de eerste in Europa was met zo'n strip maar hij had natuurlijk ook zijn (misschien buitenlandse) voorbeelden. Ik bedoel, hij heeft de cliffhanger niet uitgevonden.

Dat klopt. De term cliffhanger komt volgens de overlevering uit een verhaal van Thomas Hardy uit 1872.

Het verhaal werd in delen gepubliceerd en aan het eind van zo'n deel hing de held aan een klif boven een ravijn.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...