Ga naar inhoud

Stripmuren


Lestat

Recommended Posts

Op 8/6/2023 om 09:08, sporoi zei:

 

Verder kan je de vraag stellen of zo'n tekeningen op de openbare plaats wel kunnen.

 

 

Ik probeerde uw post ik verschillende stukken op te delen, maar dat lukt mij niet.

 

Ik heb het ondertussen wel gehad met het argument dat iets uit het straatbeeld moet verdwijnen, laat staan op TV niet mag getoond worden of niet in een boek geschreven, omdat 'sommigen' of 'enkelen' of zelfs 'velen' of zelfs 'bepaalde groepen', enz zouden kunnen geschofffeerd worden door iets wat niet bij wet verboden is. Ik zie niet in waarom woke, en niet ik, nu plots de norm moet gaan stellen wat iedereen mag schrijven, zeggen, tonen of doen. Woke heeft nog nooit van vrije meningsuiting gehoord.

 

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

Bestaan er wettelijk beschermde stripmuren in Brussel? Ik zoek daarvan een lijst, maar kan niets vinden.

Er zijn wel lijsten van stripmuren, maar er wordt niet bij vermeld of ze beschermd zijn.

 

Cultureel erfgoed.

 

afbeelding.thumb.png.98563a51ff074c17011fd38f48f6c536.png

 

In Hasselt was dat in ieder geval voor heel wat stripmuren niet van toepassing want de meesten zijn ondertussen ongedaan gemaakt.

Link naar reactie

Het aangehaalde artikel zou zowat hetzelfde kunnen zijn voor Brussel (blijkt uit de Brusselse website), maar nergens staat dat ze ook beschermd zijn.

Op de officiële lijst stripmuren van de stad Brussel wordt het Goudblommeke van Papier met Stam & Pilou niet vermeld.

 

Ik heb ten slotte dit gevonden:

"Het Goudblommeke in Papier (Frans: La Fleur en Papier Doré) is een van de oudste en bekendste cafés in de Belgische hoofdstad Brussel. De drie gelagzalen en de gevel zijn sinds 1997 beschermd.[1] Het café, gelegen aan de Cellebroersstraat, staat in de meeste toeristische gidsen over de stad." (Wikipedia)

Met andere woorden: het interieur is NIET beschermd. Ze kunnen ermee doen wat ze willen.

Had dat interieur beschermd geweest, dan hadden ze die stripmuur er waarschijnlijk zelfs nooit mogen aanbrengen.

Het café lijkt ook erg goed te zijn in failliet gaan.

Link naar reactie

Als er stripmuren worden gecreëerd op particuliere eigendom, neem ik aan dat daarvoor een overeenkomst gesloten wordt. We weten niet wat daar precies in staat, maar het zal waarschijnlijk zo'n contract zijn dat ook de nieuwe eigenaars van 't Goudblommeke verhindert om de tekening definitief te verwijderen.

ik zou er overigens niet wakker van liggen moest die tekening verdwijnen. Niet omdat ze seksistisch is, maar omdat ze oubollig is.

Link naar reactie

Eigenlijk een lelijk gebouwtje.  Hier in G'bergen hebben we een paar veel mooiere panden, die niét beschermd zijn, zoals dit:

 

Spijtig genoeg zit er een pizzatent in.

 

Het is het huis op de verstgelegen hoek.

 

thumbnail?panoid=Bml2F5-SGyGP22bYqmGV_w&

 

En dat ernaast, met die grote erker van twee verdiepingen, is ook mooier dan dat cafeetje in Bxl. En dat daarnaast ook.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Wordt tegenwoordig een groot spandoek -met daarop enige stripfiguren- tegen een muur hangen beschouwd als een "stripmuur"?? Lijkt mij een gemakkelijkheidsoplossing. Een Photoshop prentje afdrukken op een pvc folie en hop we hebben een stripmuur 🙄

Die Stam en Pilou 'stripmuur' is zo'n spandoek trouwens. In twee delen. Erg goedkoop vermoedelijk want je zag op halve hoogte de lasnaad tussen de twee doeken 🫤

En zoiets moet dan cultureel erfgoed zijn? 

 

 

00stripmuurDeMarckgoudblommeke.jpg.dfcc8e14ed3590fed6306e0dc83a508a.jpg

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Het hele “stripmuren en seksisme” 

stripfiguren die wel dan niet met hun tijd meegaan (de nieuwe guust discussie) 

genoeg voer tot nadenken weer.

 

maar om het “luchtig te houden” 

Jans 

(disclaimer, strip werd niet recent gemaakt en moet in het daglicht van die tijd gezien worden. Smiley naar keuze)

 

 

D5A5F036-3C72-46EB-970F-2F6ED119A9E3.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
  • 5 months later...
3 uren geleden, cinco zei:

@Air Je kan dit topic gebruiken voor de stripmuren in plaats van dat andere.

 

Show your world was ook een optie.. (meer dan dat zat er niet achter. Ik wou verder niks insinueren) 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...