Ga naar inhoud

Let's Go Digital !


esteban²

Recommended Posts

 

Dus eigenlijk een soort van Inkling (die helemaal niet zo goed werkte) en Intuos in één.  Tof, wel benieuwd wat de ervaringen zullen zijn.

https://try.iskn.co/eu/the-slate/

 

 

Edit: Volgens enkele (strenge) reviewers blijkt de weergave van de papier-tekening uiterst accuraat op het scherm te verschijnen. Lijkt mij een leuk en betaalbaar alternatief voor wie duurdere tablets of tekenschermen niet kan veroorloven. In één van de comments las ik : "Ik heb dit systeem al 20 jaar, het heet een scanner." Wat ik best grappig vond.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie


Ik volg ProCreate via Twitter, waar ik tal van handige (nieuwe) features zie verschijnen voor deze 4.1 versie.  Zelf heb ik er echter geen ervaring mee, wegens geen iPad.  Wat zijn eigenlijk de bevindingen hier?  Is dit daadwerkelijk iets dat een volwaardige photshop kan vervangen?  Kan je met deze app écht van nu af aan tot eindafwerking uiterst vlot en makkelijk werken? 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

bwa, dat is toch te doen aan het resultaat te zien? :) kwestie van oefening. Ik heb ook eens getekend op de SurfacePro in de winkel. Dat was mij veel te glibberig en glad. Maar op een iPad mét matte screencover (ook niet van mij) ging dat al heel wat beter. Dat voelde dan meer aan als papier. Een gevoel dat, ook voor mij, van belang is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
On 11/28/2018 at 9:49 AM, cartoonesk said:

Ik ben toch echt een pen-en-papier-tekenaar. Heb wel eens wat geprobeerd met de computer te tekenen en inkleuren maar was daar niet zo goed in. Hier een voorbeeld. Ik hou het toch maar bij pen en papier.

spirou peace digital.jpg

 

Als je eens in de mediamarkt bent kun je ook eens een iPad of andere tablet met pen uitproberen, als je dit al kan met de muis dan moet je het toch zeker eens testen. Al ben ik persoonlijk niet zo'n fan van digitaal vanwege het gebrek aan iets artistiek tastbaar.

Link naar reactie

 

20 uren geleden, Bonte zei:

Al ben ik persoonlijk niet zo'n fan van digitaal vanwege het gebrek aan iets artistiek tastbaar.

 

Wat bedoel je met iets artistiek tastbaar.  Dat je geen fysieke pagina niet meer hebt?

Het artistiek kun je weglaten uit je zin want digitaal is even artistiek.

 

Momenteel hangt een tekening van mij in een tentoonstelling.  De tekening is volledig op de Ipad gemaakt en ik voel soms aan de mensen dat ze denken dat je dan "zeurt". Dat er minder werk of vakmanschap aan te werk komt.

En dat is iets dat mij echt ergert.  Net alsof ik enkel moet zeggen 'Siri, maak eens een tekening'

De shortcuts die je kan nemen door digitaal te werken zijn handig, maar doen toch niet af aan je vakmanschap? Er zit evenveel bloed, zweet en tranen in het werk.

Link naar reactie
6 hours ago, feli said:

Wat bedoel je met iets artistiek tastbaar.  Dat je geen fysieke pagina niet meer hebt?

Het artistiek kun je weglaten uit je zin want digitaal is even artistiek.

 

Momenteel hangt een tekening van mij in een tentoonstelling.  De tekening is volledig op de Ipad gemaakt en ik voel soms aan de mensen dat ze denken dat je dan "zeurt". Dat er minder werk of vakmanschap aan te werk komt.

En dat is iets dat mij echt ergert.  Net alsof ik enkel moet zeggen 'Siri, maak eens een tekening'

De shortcuts die je kan nemen door digitaal te werken zijn handig, maar doen toch niet af aan je vakmanschap? Er zit evenveel bloed, zweet en tranen in het werk.

Met artistiek tastbaar bedoel ik uniek en tastbaar, geen afdruk van je werk zoals een boek dat is. 

 

Van een werk op papier of ander materiaal is in principe maar 1 exemplaar, zelfs van een litho afdruk vermindert de kwaliteit volgens het aantal afdrukken. Bij digitaal is het net omgekeerd, afdrukken zijn oneindig mogelijk en bij elke nieuwe printer kun je het in betere kwaliteit. 

Link naar reactie
12 uren geleden, feli zei:

De tekening is volledig op de Ipad gemaakt en ik voel soms aan de mensen dat ze denken dat je dan "zeurt". Dat er minder werk of vakmanschap aan te werk komt.

En dat is iets dat mij echt ergert.  Net alsof ik enkel moet zeggen 'Siri, maak eens een tekening'

De shortcuts die je kan nemen door digitaal te werken zijn handig, maar doen toch niet af aan je vakmanschap? Er zit evenveel bloed, zweet en tranen in het werk.

Die reactie kreeg ik ook ooit.  Iemand vroeg me met welk materiaal ik een collega (voor pensioen-feest) getekend had.  Wanneer ik zei dat ik het op een tekenscherm (Wacom Cintig) gedaan had, was de reactie: "Ah, dat is jammer.  Dat stelt mij teleur.  Anders zou ik het écht wel héél goed gevonden hebben.  Maar met de computer?  Das flauw."  Terwijl ik het op papier, bij wijze van spreken, in 3 tellen zou kunnen tekenen hebben en het mij digitaal bloed zweet en tranen heeft gekost om het 'juist' te krijgen, want ik ben daar helemaal niet in thuis en vond het bovendien véél moeilijker om op het scherm te tekenen wat ik normaal in een handomdraai doe.  Ik ken namelijk ook helemaal geen van de gekende shortcuts, dus op dat vlak was het ook al geen hulp.

En die reactie gaf zodoende de indruk alsof het in dat geval twee keer niks is, alsof iederéén dat kan met een muisklik.  Er is een énorme misvatting daarover bij de onwetenden.  Als ik zie wat voor tafereeltjes bepaalde artiesten digitaal op het scherm toveren, ben ik soms écht wel zwaar onder de indruk.  Het is dezelfde kunde als een schilder, alleen met andere tools.  Wie daar allemaal geen aanleg voor heeft, gaat het ook niet plots digitaal op het scherm toveren.

PS: Ik begrijp jouw toelichting, Bonte.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik beeld me dan altijd in dat toen de mens overschakelde van grotschilderijen naar een ondergrond die wat handzamer was, precies dezelfde discussie plaatsvond.

"Is dat nu kunst? Je moet je niet in massa's grotten wagen op zoek naar een geschikte plek, geen risico om opgefret te worden door een holenbeer, geen gezeul met vuur. Wat gemakkelijk. En dat materiaal! Een grot, dat gaat mee, dat heeft tenminste waarde. Binnen hier en een paar millennia zal die schildering er nog staan! Maar die nieuwerwetserij, daar spreken ze binnenkort niet meer over."

 

sidebar-logo.png

Anyways, ietske meer on topic zou ik heel graag reclame maken voor Krita, een programma dat ik maar vorig jaar ontdekte en in de kortste keren mijn hart veroverd heeft.

Open Source en gratis (betalend op de Windows Store en Steam als je wilt sponsoren), is het een tekenprogramma voor mensen die willen tekenen (in tegenstelling tot foto's bewerken). De UI is vanuit dat standpunt gemaakt, en komt daardoor eerst een beetje onwenning over, maar eenmaal je 't gewoon bent, komen andere programma's juist onhandig over. (Ah, die layers! Meerdere masks voor een layer, de optie om een layer alleen te laten bedekken wat eronder ligt, hannnndig!)

Het heeft een ongelooflijk krachtige brush engine en met een beetje rondneuzen op de interwebs vind je makkelijk brushes die doen wat je zoekt, meestal zelfs gratis.

Nog iets leuks, er is een dock voor het stripsmaken, waardoor 't makkelijk is een overzicht te houden op alle pagina's.

 

Een minpuntje is dat de vectorlettering nieuw is van de laatste major update, en nog met kinderziektes kampt. De recentste fund raiser had als doel het bugfixen te financieren, dus ik heb goede hoop.

 

Ik ben voor deel 4 van Per'Bat volledig op Krita overgeschakeld (behalve dan voor het samenstellen van het hele boekwerk, natuurlijk), en daar heb ik nog geen spijt van.

 

 

Link naar reactie
Op 1/12/2018 om 10:24, Yncke zei:

😂

Op 1/12/2018 om 10:24, Yncke zei:

Ik beeld me dan altijd in dat toen de mens overschakelde van grotschilderijen naar een ondergrond die wat handzamer was, precies dezelfde discussie plaatsvond.

"Is dat nu kunst? Je moet je niet in massa's grotten wagen op zoek naar een geschikte plek, geen risico om opgefret te worden door een holenbeer, geen gezeul met vuur. Wat gemakkelijk. En dat materiaal! Een grot, dat gaat mee, dat heeft tenminste waarde. Binnen hier en een paar millennia zal die schildering er nog staan! Maar die nieuwerwetserij, daar spreken ze binnenkort niet meer over."

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben een beetje ouderwets. Ik heb niet eens een computer thuis!  Ik vind het prima om een pen-en-papier-tekenaar te zijn.

Ik kijk heus niet neer op tekenaars die digitaal werken. In de Spirou zie ik dat daar hele mooie dingen mee gemaakt kunnen worden (bv. de tekenaars Nob, Gijé en Laudec).

Hier op mijn werk hadden we eens een digitale pen maar door de gebruiksaanwijzingen (gebruiken bij een open raam!) heb ik het nooit durven uitproberen. Dat was dan ook een goedkoop dingetje van een tijd geleden.

Ook heb ik eens het programma mangastudio gehad, omdat ik had gehoord dat er striptekenaars daarmee hun strips inkleuren, maar daar kon ik niet mee overweg.

Kortom ik sta er voor open maar blijf voorlopig bij pen-en-papier.

Link naar reactie

Ik werk bijna uitsluitend in mangastudio.  Alles wat Yncke verteld over Krita kan Manga Studio ook.  Het is echt het tekenprogramma voor strips bij uitstek.

En voor mij is de brushengine ongeëvenaard.  Dat zou ik eens moeten testen bij Krita maar ik denk niet dat het aan mangastudio tipt.

 

Pen en papier is leuk.  Maar om efficiënt te werken verkies ik zelf digitaal.

Nadeel is dat ik nooit een afdruk zal kunnen verkopen aan Bonte! 😂

Link naar reactie

Het boek, de publicatie van een strip is de essentie van de zaak. Hoe dat tot stand komt kiest iedereen zelf.

'Originele papieren pagina's' zijn pas veel later komen boven drijven toen met het medium tot kunst verhief en grote tekenaars ons begonnen te 'verlaten'.

Het papieren origineel is nu dikwijls gewijzigd naar het digitale origineel. Het leuke van dit laatste is dat je nu meerdere originelen hebt, bij elke grote wijziging aan een pagina, maak ik een nieuw origineel (ik kan dus later de evolutie van een pagina nog tonen).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 1 month later...

Bestaat er voor Photoshop (11) iets als downloadbare brush-paketten met 'normale' brushes?  (vind alleen maar zotte dingen) Ik zie tal van brushes gebruikt worden in oa ProCreate (helaas geen Windows) die Photoshop niet heeft.  Ik denk aan fijne potloodlijnen die ook effectief zo ogen en groffe potloodlijnen met korrel of krijt. Of alsof je op zeer korrelig (zoals ik dat noem) papier tekent, zo kan je 't ook zien. Ook als je dan zijwaarts 'kleurt', is er dat effect.  Sommige artiesten hebben deze wél in Photoshop.  How?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Awel, nen dikke mercie, aan @Yncke.  Die Krita eens gedownload en ... Ja, dat kan wel wat worden, denk ik.  'k Loop er wel nog compleet verloren in, zoals ik ook ooit in de eerste versies van Photoshop deed, 735 jaar geleden.  Een paar simpele Photoshop-dingen zijn mij hier nog niet echt duidelijk, maar meteen al fijne brushes gevonden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik zweer zelf bij SAI Paint Tool. Gebruik het tekenprogramma al jaren. Vriendelijke interface, (lijkt qua layout een beetje op de oude PhShop.) en bijzonder veel mogelijkheden. Je moet er wel even handigheid in krijgen, en uittesten/instellen wat het lekkerst voor je werkt. Het programma geniet vooral in de manga scene veel populariteit. Dat komt wellicht ook omdat de bedenker van SAI een japanner is. Nagenoeg al mn digitale werk, van sketch tot hig-rendered final, doe ik met SAI. Onlang heb ik Clip Studio ook maar eens aangeschaft. Ook leuk spul, maar het gemak van SAI gaat boven dat van CS.

capmarv.jpg

Link naar reactie

De rechtse brushes lijken mij heel fijn.  Technisch vraagje, is het gewoonlijk dat Krita zich bij het invoeren van zo'n setje compleet de- en herinstalleert?  Die optie kon ik alvast niet uitvinken.  En zal die op deze wijze dan vorige sets die binnengehaald werden laten staan?  EDIT : Ow - Hoe kan je die brushes na installatie tevoorschijn toveren?  Ik kan ze nergens terugvinden.

 

Enkele brushes waar ik naar zocht, waren trouwens die van Gabriel Soares, waar ik best wel fan van ben.  Ze zijn, geloof ik, enkel voor Photoshop.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Met Krita en SAI Paint ben ik nog niet bekend. Die ga ik zeker eens proberen. Zelf heb ik ook een tijd Clip Studio Paint (voorheen Manga Studio) gebruikt. Alleen vind ik het erg irritant dat je in Clip Studio alleen in RGB-modus kan werken, niet in CMYK. Althans, dat was toen ik het gebruikte. Bij het afdrukken kwam ik toen voor een aantal onaangename verrassingen te staan.

Link naar reactie

Awel, Yncke, ik volgde de link van de Pollomostro bundel.  Downloaden, uitpakken en installeren.  Toen begon Krita zichzelf te herinstalleren.  Van de brushes echter geen spoor.  Ik heb alles eens gedelete ondertussen en begin opnieuw, maar nu krijg ik het Pollomostro-bestand niet meer geopend.  Welk programma gebruik jij om een bundle file uit te pakken?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Na een klein weekje prutsen in die Krita, heb ik er een dubbel gevoel bij.  Ik stuit voortdurend op errors en bugs, kleine mankementen die je altijd even moet fixen en waar (na wat op te zoeken) blijkbaar heel wat mensen voortdurend tegenaan lopen.  Dat mijn Wacom-pen voortdurend de kalibratie compleet kwijt is in het werkblad (niet in het menu) is de grootste ergernis.  Ik heb nochtans alle laatste updates / versies en al het nodige gedaan om dit te fixen, zo blijkt uit de help-pagina's. Enkel en alleen in Krita overigens, dit probleem, in geen enkel ander programma / app.  Jammer, want dit zit nokvol handige tools en leuke dingetjes die Photoshop helemaal niet heeft.  Voorlopig ben ik geneigd in Photoshop verder te werken, dat voor mij ook logischer in elkaar steekt. Een beetje tegen mijn zin, want Krita is naast ietwat onoverzichtelijk en omslachtig op sommige vlakken ook gewoon héél erg tof.  Daarover geen twijfel.  Eindeloos veel features.  Dus toch veel dank voor de link, Yncke, want ik ben niet van plan het op te geven met Krita.  Gewoon een beetje een zogenaamde tegengoesting op dit moment.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...