Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (7)] feestmaal 1 vs. feestmaal 17


Yncke

Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?  

50 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 06-01-23 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze feestmalen vind jij de smakelijkste, feestelijkste, uitbundigste,... ?

Kortom, welke van deze twee feestmalen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens banket zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

DouweDabbert.jpg.3c3f398fe37a1c4df1a46c5

Wie loopt er nu ieder verhaal van staatsbanket naar picknick of Herberg? Ik ben voor deze gegegaan.

 

sjaakie

 

 

B

 

Eekhoornprins.jpeg.25b97115b84e8d991a445

Uit de Eekhoornprins van Yann en Hausmann.

 

Ambreville

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic

Ik denk dat hier puur uit nostalgie op Douwe Dabbert gestemd wordt. Het belangrijkste sfeerbeeld om een feest op te roepen in deze plaat is het woord "feest" in het kader. Deelnemers en feest worden eerder gesuggereerd dan getekend. Kijk nog eens naar de opgave van dit tornooi voor je hier in stemt.

B daarentegen is een Ardens feest met een rijkelijke tafel en tal van gebeurtenissen rond de tafel. Het perspectief is gewaagd, maar wel nodig om dit zo uitgebreid in beeld te krijgen.

 

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, Yncke zei:

Ik heb geen van beide gelezen, maar voor mij voelt B heel statisch en in scène gezet aan, terwijl ik bij B meteen zin heb om aan te schuiven aan tafel.

 

Die tweede B moet A zijn, wellicht?

Bij A ademt het dorp als geheel gezelligheid uit (zelfs de gevangenis is pittoresk), maar qua feestmaal maakt B toch meer indruk op mij.

Link naar reactie
16 uren geleden, Mzee zei:

Ik dacht dat dit makkelijk gewonnen ging worden door B met 90% tegen 10% of zoiets en blijkt dit nu op 50%-50% te staan.

 

Wat mis ik? Je ziet met moeite eten op inzending A....

 

 

 

B is gelukkig voorzien van een uitgebreide dis:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
14 uren geleden, Veto zei:

Niet te geloven dat dit geen walkover wordt voor Hausman?? Toch veel duidelijker een feestmaaltijd. Daar draait hele toernooi toch rond?

Waar zijn we dit jaar naar op zoek? Het meest smakelijke, creatiefste, fascinerendste feestmaal! Geen tussendoortjes die uit de snoepkom gegrabbeld werden, geen mager neergeschoten konijn boven het kampvuur, geen hompje brood dat in de achtergrond van een ernstige dialoog de kadervulling vormt, geen hors d'oeuvres als excuus voor een vergadering, geen doordeweekse dagelijkse maaltijd. Nee, we zoeken de banketten in de strip!

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

 

Voor wie nog twijfelt tussen een goed, afgewerkt feestmaal en een afscheid met in het decor een hint van een feestje, hierbij nog wat info over waarschijnlijk één van de meest onderschatte tekenaars uit de Ardennen. Een veelzijdig kunstenaar. Iemand die net als zijn copain Comès zich liet inspireren door het land en de bossen rond Verviers.

 

http://www.renehausman.be/rene-hausman/

 

B geeft alles aan wat een feest dat al even aan de gang is moet kennen. Een rijke maaltijd die gesmaakt heeft heeft. Fruit om de indigestie te verlichten. Dienaren (en geen slaven of vrouwen om de woke-crowd te plezieren) dragen de lege borden af. Er wordt nog wat gekeuveld, gedronken, met de hond gespeeld. Een uitgenodigde probeert nog een dame te versieren, een muziekgroepje speelt een zacht deuntje (waarvan er eentje trouwens sterk op René Haussmann lijkt) terwijl de gastheer hoopt op verlossing. Kortom, het einde van een maaltijd zoals dat gebeurt bij elke Vlaamse bruiloft. Dit is een feest. Je kan zeuren over perspectief, maar vraag je dan eens af hoe je zo veel gebeurtenissen in één plaatje had kunnen krijgen op een andere manier. Dit is maar een gebeurtenis in een lang verhaal uit de Vrije Vlucht. De auteur wou het feest plaatsen, maar er ook niet te lang bij blijven stilstaan. In vergelijking is de andere inzending vrij banaal als feest en nogal inspiratieloos.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...