cartoonesk Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Aan de tekenaars/kunstenaars alhier : Hoe komen jullie aan je ideeën voor strips/cartoons/tekeningen/schilderijen/verhalen? En hoe noteren jullie die ideeën? Waar komt inspiratie vandaan? 1 manier om eenvoudig op ideeën te komen voor een tekening/cartoon is associëren op een bepaald onderwerp. Ik zie iets op tv of op straat, ik probeer te associëren tot ik iets in gedachten heb en indien mogelijk noteer ik dat zo snel mogelijk in een schetsboek (zie voorbeeld 1). Later teken ik het dan met potlood, daarna inkt ik de potloodtekening (zie voorbeeld 2) en iets later gum ik de potloodlijnen uit. Vroeger kocht ik wel eens boeken over hoe je cartoons of strips kon maken. Vele hoofdstukken over het tekenen maar zelden iets over hoe je een gag of verhaal bedenkt! Desnoods 1 hoofdstuk over hoe een scenario eruit ziet. Ik kijk uit naar jullie werkwijzen hoe jullie een idee bedenken en vormgeven of hoe jullie een verhaal bedenken, alvast bedankt! Groetjes. Voorbeeld 1. Voorbeeld 2. Air and Wouter Goudswaard 1 1 Quote
Wouter Goudswaard Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Associëren inderdaad. Ik schrijf woorden op (in een schetsboek of een lijstje in m'n telefoon) en ga er daarna mee associëren. Soms speelt het karakter van het personage ook mee. Als ik voor m'n strip Ridiculand schrijf mag het een stuk absurder/onverklaarbaarder zijn dan wanneer het voor de Donald Duck is. Soms vertrek ik ook vanuit een schetsje of tekening. Hoe en waarom ziet dat personage er zo uit? Waarom heeft ie... etc. En zinnen of titels voor verhalen komen soms in me op. Best lastig om uit te leggen, want inspiratie komt soms gewoon aanwaaien. cartoonesk 1 Quote Studio Goudbaard Ridiculand
Air Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Lastige en veelomvattende vraag (dit tekstje vaak opnieuw begonnen) Achter een goed product zit vaak veel voorwerk. dit kan zijn in verschillende vormen (notities, oefening etc..) als hobby tekenaar sla ikzelf vaak één of meerdere stappen over in die voorbereiding. soms kan het toeval (of beginnen zonder idee) ook mooie of leuke dingen opleveren, maar niet vaak. Dus daarom net maar even een associatie genoteerd. (Wat dus nog te weinig gebeurd bij mij) Wouter Goudswaard and cartoonesk 2 Quote .
Air Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 8 uren geleden, cartoonesk zei: Aan de tekenaars/kunstenaars alhier : Hoe komen jullie aan je ideeën voor strips/cartoons/tekeningen/schilderijen/verhalen? En hoe noteren jullie die ideeën? Waar komt inspiratie vandaan? Naast onze liefde voor strips, en voor sommige literatuur. Zie ik bij jouw en mij bv. Dat muziek een hoop sfeer, emotie en associatieve gedachten kunnen stimuleren. Een songtekst analyseren, kan mogelijk leiden tot een ingang tot inspiratie. de inktober uitdaging was voor mij wel een goede spiegel en ondekking voor mijzelf. https://youtu.be/Yde2rNr6BZI?si=4pLOlTndowjK4_0B Quote .
Air Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Van politiek heb ik geen kaas of (chocolade ) gegeten, en is vaak niet humoristisch. Quote .
cartoonesk Posted February 27, 2024 Author Posted February 27, 2024 Bedankt voor jullie inzicht, beiden! Ik hoop op meer reacties van andere artiesten. Ja, muziek werkt stimulerend, @Air. Er staat vaak muziek op als ik aan het tekenen ben. Een tekenaar vroeg me waarom ik nooit meer in Zone5300 sta! Ik wist niet zo goed wat ik moest antwoorden. Ik teken inderdaad minder strips nu en probeer soms te analyseren hoe dat komt. Ik heb nog wat scenario's maar ik weet niet of ze goed genoeg zijn. Het klinkt misschien stom maar in de tijd dat ik Dadaman tekende, zat ik soms een paar maanden met een verhaal in mijn hoofd tot het perfect was. Ik schreef het scenario dan op en het tekenen ging dan heel vlot en zelden werd er iets veranderd aan de tekst (bv. dialogen). Nu gebeurt het me zelden dat ik een goed idee heb voor een kort verhaal. Misschien daarom deze topic, voor eventuele tips. groet. Air 1 Quote
cartoonesk Posted February 28, 2024 Author Posted February 28, 2024 Ik denk dat de meeste artiesten hier hun geheimen niet willen prijs geven! Quote
Air Posted February 28, 2024 Posted February 28, 2024 Iedereen is om te kopen. Anders hun werk grondig bestuderen, om het geheim te ontrafelen. Quote .
cartoonesk Posted March 4, 2024 Author Posted March 4, 2024 Voorbeeld van muziek die inspireerde tot een tekening! Air 1 Quote
Lestat Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 Bij mij is inspiratie iets dat in vlagen komt, en soms een tijdlang niet. Ik heb al gemerkt dat ik daarvoor vrij actief moet zijn, in die zin dat ik veel moet tekenen om veel ideeën te krijgen. Tijdens inktober merk ik altijd dat mijn inspiratie sterker wordt. De laatste jaren heb ik ook zowat terug een papieren agenda omdat ik makkelijker het overzicht bewaar, en op de blanco pagina's achteraan begin ik ideetjes op te schrijven die plots in me opkomen. Soms is dat iets uitgewerkt, of soms echt gewoon een idee van "daar moet ik iets mee doen". Jammer genoeg is er nu even niet veel meer op papier gezet wegens weinig tijd (drukke job, plus ook nog een reis aan het voorbereiden die ik begeleid). Maar ik heb al een lijstje zitten dus met wat ik kan doen Maar om echt te zeggen vanwaar het komt is lastig. Het is zoals sommigen hier zeggen vaak wel muzikaal gelinkt, maar bij mij ook vaak vanuit de zaken die ik lees. Naast strips (uiteraard) lees ik veel historische non-fictie. Als ik dan soms voldoende in de sfeer raak van wat ik lees, dan borrelt dat wat op. Ik ben ook stadsgids en denk dan vaak in vertelvorm. Soms denk ik wel eens om dingen van zo'n tour op papier te brengen. Air and cartoonesk 2 Quote
Yan Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 Hoe ik eraan begin verschilt bij twee 'groepen' verhalen: humor en avontuur/misdaad/SF/geschiedenis ... Humor Vroeger (toen ik nog een goed geheugen had) dacht ik na over de clichés rond een groep van mensen en hoe ik verrassend uit de hoek kon komen en het cliché anders ging gebruiken of helemaal ertegen ingaan. Later (Grueson-reeks) schreef ik mogelijke titels op (in een boekje), dat kon van alles zijn: zinsnedes uit film of muziek, of verwijzingen naar bestaande boeken. Ik had toen nog een full time-job en moest geregeld pendelen voor vergaderingen tussen onze kantoren in Gent en Brussel (een rit van een half uur), ik pikte er een titel uit en bedacht wat kan ik hier mee aanvangen en welke personages gebruik ik in het verhaal. Ik sloot me af en begon dialogen te schrijven, onmiddellijk knipte ik in vakjes (decoupage), ik noteerde handelingen, en gaf elk vakje een nummer. Als het verhaaltje eindigde bekeek ik hoe ik de vakjes op een logische manier kon schikken op een pagina. Pas dan zag ik hoe lang het verhaal was. Gans deze werkmethode (behalve de titels verzinnen) nam een treinrit in beslag en ik had een verhaal van 4 à 6 pagina's. Een dagje vergaderen leverde dus twee verhaaltjes op De verhalen waren soms 3 à 5 maanden geschreven vooraleer ik begon te tekenen, ik had dus voor de scenario's altijd een grote voorsprong, zo kan het fris blijven en ben je niet geforceerd iets te bedenken. Avontuur/misdaad/SF/geschiedenis ... Ik sla constant gegevens op die ik verneem via krant, tijdschrift, strip, film, TV ... Ik heb zo een hele reeks krantenknipsels rond een mogelijk interessant gegeven, andere dingen noteer ik. Rond een of meerdere van die 'gegevens' verzon ik een verhaal. Ik begin eerst met de grote lijnen (synopsis) en werk dan de gebeurtenissen steeds verder uit. Darbij schenk ik aandacht aan het tempo (en dat is heel moeilijk, het mag niet te traag zijn maar ook niet te snel (ik heb zelfs verhalen voorgelegd - in de productiefase - aan proeflezers, waar het voor mij belangrijk was te horen of ze nog 'geïnteresseerd' waren)). Ik vraag me ook steeds de noodzaak van iets, hoeft het niet dan kan je het beter weglaten (lezers zijn doorgaans slimmer dan je denkt), moet je wel verduidelijken dan is dat maar zo, maar ik probeer het dynamisch te houden. Waar ik een hekel aan heb zijn 'denkballonnetjes' en 'verduidelijkingen in locatie en/of tijd'. Die zijn meestal te vermijden door het in beeld brengen en de dialogen. Na korte verhalen te schrijven ondervond ik het leuke eraan. Ik ben dus voor mijn lange verhalen overgeslagen op hoofdstukken. De synopsis verdeel ik nu in hoofdstukken. Dat laat ook toe 'sprongen' te maken en zo het verhaal sneller te laten evolueren. Vroeger 'paste' ik een lang verhaal op 44 pagina's (lange tijd traditioneel geweest), maar dat is zeer moeilijk: soms moet je rekken en soms moet je weglaten. Bij het schrijven in hoofdstukken denk ik nooit aan de lengte in pagina's. Ik werk voor het eerst aan een verhaal dat geschiedkundig gekoppeld is en dat brengt heel wat research met zich mee. Waar en wanneer gebeurden die koppelpunten, het betekent ook dat je bijna letterlijk weet: dit verhaal speelt zich af in x aantal dagen. Je moet heel wat informatie over alledaagse zaken uit die periode vinden. Ik begon in maart 2023 informatie in te zamelen (en ook nu nog moet ik zaken opzoeken), in juni schreef ik het volledige scenario uit en deed ik de decoupage. Juli/augustus maakte ik een paar noodzakelijke maquettes en maakte ik alle pagina's hun lay-out en tekstballonnen - in drie talen. Eind augustus 2023 begon ik te tekenen. Ik heb nu 17 pagina's af in zwart/wit, hoofdstuk 1 is af, hoofdstuk 4 bijna (nog 2 pagina's). Inkleuren komt pas nadien. Hopelijk heb ik iets bijgedragen ... cartoonesk, Air and WVlieg 3 Quote It could be worse, it could be raining !
SPeeDy Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 Ik schrijf meer dan ik teken, maar ook weer niet zo veel (helaas). Te weinig tijd en goesting. Ik heb altijd een notaboekje bij. Dus als ik iets zie of aan iets denk waar ik iets mee kan doen dan schrijf ik het op (kan ook digitaal op de smartphone). Soms komen de beste ideeën ‘s nachts. Leg wat post-its op je nachttafel en noteer ze, slaapt daarna beter. Uitwerking: Grote lijnen van het verhaal. Wie zijn de personages, wat gebeurt er bij de start en wat zal het einde zijn. Dan het verhaal helemaal uitschrijven, dikwijls komt de tekst dan gewoon in de inspiratie van het moment. En na een tijdje herlezen en dan de stukken herschrijven waar ik niet tevreden over ben. cartoonesk 1 Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
Yan Posted March 4, 2024 Posted March 4, 2024 43 minuten geleden, fazerco zei: Ik zag dit nog op fb De Amerikaanse realistische tekenaars zijn honderd jaar geleden begonnen met modellen te gebruiken, stills van films waren ook handig. De Europeanen zijn gevolgd. Je bent een humoristische tekenaar en ik was dat ook meer dan 40 jaar, nu ik aan het verschakelen ben naar realistisch merk ik dat veel tekendogma’s bij humoristisch tekenen niet echt realistisch kloppen. Ik merkte het eerst aan de handen, mijn eigen handen gebruik ik al 10 jaar als model en ik word iedere keer verrast. Quote It could be worse, it could be raining !
cartoonesk Posted March 5, 2024 Author Posted March 5, 2024 Hallo, allemaal! Hartelijk dank voor de soms uitgebreide reacties! Dat vind ik heel interessant om de verschillende werkwijzen te lezen. Ik zal kijken of ik er iets van kan opsteken maar ik ben blij met de reacties. Om een echte striptekenaar te zijn, daarvoor ontbreekt het me misschien een beetje aan ambitie (mijn probleem of misschien zit dat in mijn karakter). Ik heb besloten toch weer eens een stapel cartoons naar Zone5300 te sturen binnenkort. Nooit geschoten is altijd mis. groetjes. Quote
Peter Motte Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 Op 26/2/2024 om 13:49, cartoonesk zei: Aan de tekenaars/kunstenaars alhier : Hoe komen jullie aan je ideeën voor strips/cartoons/tekeningen/schilderijen/verhalen? Niet specifiek voor cartoons, maar voor verhaallijnen etc. is de beste bron: documentaires, documentaires, documentaires. Alles waarvan je nieuwigheden leert. Air and cartoonesk 2 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cartoonesk Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 Bedankt voor je reactie, Peter. Het is het verhalen verzinnen dat me het moeilijkst valt. Als ik eenmaal een scenario had, ging het tekenen meestal als vanzelf. Wat gags betreft, ben ik geen humorist van mezelf. Ik heb humor bestudeerd. De mechaniek van de gag onderzocht. Er zit wel degelijk een soort techniek in de grap. Er zijn verschillende vormen van humor, waarvan ik het absurde het interessantst vind. Sarcasme en cynisme laat ik meestal over aan de "volwassenen". Peter Motte 1 Quote
Kristof Berte Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Volledige verhalen: - Meestal vertrek ik van een bepaald idee, concept of beeld (hiervoor: ogen openhouden en veel lezen, bekijken... scenario-mindset) en begin dan te denken aan de "waarom"-vraag: "waarom zijn die personages daar, waarom net die personages, waarom doen ze wat ze doen, waarom loopt het verkeerd (dingen die misgaan zijn meestal een goeie invalshoek). Sowieso vind ik "waarom" altijd de belangrijkste vraag, maar tussendoor stel je ook belangrijke open vragen aan jezelf: wat is de drijfveer van de personages, hoe willen ze hun doel bereiken (waar je dan ook weer de vraag "waarom willen ze dat zó doen?" op laat volgen)... En dan sjiek ik daarop tot het een coherent geheel begint te worden, meestal tijdens het autorijden. Pas daarna begin ik te schrijven. Gags: - Iets onverwacht doen werkt meestal wel als punchline. Als je niet tot een goeie punchline komt, heb ik soms succes door de situatie die je in je hoofd hebt eens om te draaien, namelijk de (te flauwe) punchline als beginsituatie nemen. Cartoons zijn minder mijn ding, dus daar kan ik minder over zeggen. Op 26/2/2024 om 16:03, Wouter Goudswaard zei: inspiratie komt soms gewoon aanwaaien. ... En dat Al ben ik er wel voorstander van om voortdurend op zoek te gaan naar ideeën. Zo kan je soms eens een oud idee recycleren in een nieuwe opdracht. Wouter Goudswaard, Veto, cartoonesk and 1 other 3 1 Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook
Waldorf Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 BobFish and Kristof Berte 2 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Wouter Goudswaard Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 19 uren geleden, Kristof Berte zei: Al ben ik er wel voorstander van om voortdurend op zoek te gaan naar ideeën. Zo kan je soms eens een oud idee recycleren in een nieuwe opdracht. Uiteraard. Die aangewaaide ideeën kunnen dan soms als basis dienen. Oude ideeën recycleren heb ik ook al wel eens gedaan. Óf een idee wat toch voor het ene stripje niet werkte maar later voor een ander(e) figuur/reeks perfect uitpakte. Quote Studio Goudbaard Ridiculand
cartoonesk Posted March 11, 2024 Author Posted March 11, 2024 Bedankt voor de reacties! Uitdrukkingen letterlijk nemen is ook een idee om grappige tekeningen te maken. Voorbeeld : in bed duiken : Yncke 1 Quote
cartoonesk Posted March 11, 2024 Author Posted March 11, 2024 Op 6/3/2024 om 09:43, cartoonesk zei: Als ik eenmaal een scenario had, ging het tekenen meestal als vanzelf. Dat geldt alleen als het een scenario is van mezelf. Bij een scenario van een ander, ging het tekenen wat minder snel, omdat ik dan de tekst eerst moest vertalen naar mijn eigen beelden. Quote
Lestat Posted March 12, 2024 Posted March 12, 2024 Op 11/3/2024 om 09:25, cartoonesk zei: Bedankt voor de reacties! Uitdrukkingen letterlijk nemen is ook een idee om grappige tekeningen te maken. Voorbeeld : in bed duiken : Ik heb een tijd terug een ronde in een quiz gehad met 10 zo'n voorbeelden. Best wel plezant om te raden Quote
Air Posted March 18, 2024 Posted March 18, 2024 1% inspiratie… Maar vooral uitwerken en afmaken…. Quote .
Air Posted March 20, 2024 Posted March 20, 2024 Op 16/4/2017 om 11:23, Yncke zei: Die behulpzame vampier is mooi gelukt. is dat gewoon een doedel, of een idee voor een strip? Ik zal er nog eens over nadenken. Wouter Goudswaard 1 Quote .
Rataplan Posted March 20, 2024 Posted March 20, 2024 Veel klassieke schilders en de illustratoren uit de golden age of illustration. Daarnaast Spirou/Robbedoes. Manga voor de scenario's. Steampunk. Film/series/docu/youtube Veel economische geschiedenis, politiek en geschiedenis in het algemeen. Air 1 Quote
cinco Posted April 16, 2024 Posted April 16, 2024 1 uur geleden, Air zei: Ik merk dat @Peter Motte ook onderdeel van het ongefilterde Air-inspiratieproces is geworden. En hij draagt een hoed die doet denken aan het hoofddeksel van de premiejager uit Lucky Luke. BobFish 1 Quote
Air Posted April 16, 2024 Posted April 16, 2024 47 minuten geleden, cinco zei: hij draagt een hoed Disclaimer: mogelijke vergelijkingen met echte dan wel fictieve personages, berusten enkel op toeval. Volledig uit de lucht gegrepen, meer hoeft u er niet achter te zoeken Quote .
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.