Ga naar inhoud

"de Laatste Droom" - Artist Edition...unieke Rr Uitgave !


vik

Recommended Posts

Hiermee zijn we enkele maanden bezig geweest,we zijn dan ook heel fier nu te mogen aankondigen :

 

 De Rode Ridder-luxe “De Laatste Droom – Artist Edition”

 

Naar aanleiding van de stripbeurs in Sint-Pauwels brengt Het Gebroken Zwaard op 14 september een unieke luxeversie uit van “De Rode Ridder”. “De Laatste Droom – Artist Edition” is een absoluut unicum, want deze uitgave is de enige en eerste in zijn soort van een verhaal van Willy Vandersteen.

 

Een artist edition is een bekend fenomeen in de Verenigde Staten waarbij alle originele platen van een bekende strip in een gelimiteerde luxe-uitvoering worden uitgebracht. Ook van “De Laatste Droom” zijn alle originele pagina’s ingescand. Hulplijnen in potlood, weggewerkte fouten, blauwe arceringen als indicatie voor de grijsrasters en zelfs de structuur van het papier zijn nog zichtbaar in de reproductie van de platen op ware grootte.

 

In het Nederlands is zo’n artist edition een primeur. In het Frans verschenen er al wel dergelijke uitgaven van André Franquin en Hergé, van deze laatste weliswaar niet op ware grootte. Als particuliere uitgave is dit een dure onderneming. Het komt bovendien zelden voor dat alle platen van eenzelfde klassiek topverhaal van een grootmeester als Vandersteen in het bezit zijn van één verzamelaar.

 

“De Laatste Droom” kunnen we met recht een klassieker noemen. Het Gebroken Zwaard is er trots op om dit mythische album uit te kunnen geven dat ei zo na het einde betekende van de reeks “De Rode Ridder”. Het was nog van de hand van Willy Vandersteen himself en zijn studiomedewerkers en luidde het einde van de populaire cyclus rond koning Arthur in. Gaandeweg nam Karel Biddeloo het van Vandersteen over om de reeks tot nieuwe, ongekende hoogten te stuwen.

 

Omdat de reproductie van de originele platen op waar formaat gebeurt, is de grootte van het album 36 cm breed op 50 cm hoog. De uitvoering is in hardcover met blauwe linnen rug. De oplage bedraagt slechts 150 genummerde exemplaren. 100 ervan zijn voor Vlaanderen, 50 voor Nederland.

 

In samenwerking met Standaard Uitgeverij is de prijs vastgelegd op 189 euro. Bestel deze eenmalige, unieke uitgave via info@hetgebrokenzwaard.be. Het album is bij voorkeur af te halen op de stripbeurs van Sint-Pauwels op 14 september 2014.

 

Surf ook naar www.hetgebrokenzwaard.be

 

Deze afbeelding is een voorontwerp maar geeft al een vrij goed idee hoe hij eruit zal zien : 

 

RR_DeLaatsteDroom_cover_zps9af2e8eb.jpg

Link naar reactie

“De Laatste Droom” kunnen we met recht een klassieker noemen. .........Het was nog van de hand van Willy Vandersteen himself en zijn studiomedewerkers en luidde het einde van de populaire cyclus rond koning Arthur in. Gaandeweg nam Karel Biddeloo het van Vandersteen over om de reeks tot nieuwe, ongekende hoogten te stuwen.

 

Klopt dat? Volgens Wikipedia is dit al getekend door Biddeloo. Begon die niet bij nummer 37 al met tekenen? 

Link naar reactie

Ik zou die "artist edition" al direct van de cover halen.

De mensen die dit kopen weten wat het is. Dat hoeft niet nog eens extra vermeld worden. (En nu staat dat er op als een tang op een varken)

 

 

Misschien zelfs leuk zou zijn om de logo's en tekst in potlood te doen.

Link naar reactie

Ik dacht dat zijn eerste album "Drie huurlingen" was, nr 44 in de reeks.

Hangt er van af wat "zijn" album is. Voor "Drie huurlingen" (nr. 44) deed hij scenario + schetsen + inkten. Vanaf "De wilde jacht"(nr 37) was hij al aan het inkten.

 

Interessante vraag is of er in de tussenperiode nog albums zijn geweest die Biddeloo geschetst + geïnkt heeft. Met een studiosysteem is dat niet zo eenvoudig vast te stellen. Is bij Rembrandt ook een probleem.      

Link naar reactie

Willy heeft  getekend/geschetst/in potlood gezet, en gesuperviseerd.

De inkting daarentegen waren medewerkers.

De cover zou hij ook voor zijn rekening hebben genomen, vanaf nr 44 is het volledig biddeloo.

 

o ja, "artist edition" blijft zeker en vast :e002:

en de cover is wit om de originele platen zo dicht mogelijk te benaderen. Meer info volgt nog binnenkort!

Link naar reactie

is het "Artist Edition" in plaats van "Artist's Edition" om juridische problemen met IDW te voorkomen ?

De eerste is zelfs beter Engels en dus een juiste keuze. Waarom een bezittelijke 's? Het album is niet van de artiest, toch? Blijft de vraag of je zo'n speciaal uitgegeven album moet vervuilen met Engelse kreten... Ik vind het erg lelijk en overbodig bovendien. Veel liever zie ik toegevoegd "in potlood" of "de schetsen" of zelfs "de door Willy Vandersteen getekende potloodpagina's". Alles beter dan Artist Edition, maar als je toch voor Engels kiest waarom dan ook niet gelijk een schreeuwende sticker erop met 'Buy Now!!!!' of 'Old but Improved!!!'

Link naar reactie

De eerste is zelfs beter Engels en dus een juiste keuze. Waarom een bezittelijke 's? Het album is niet van de artiest, toch? Blijft de vraag of je zo'n speciaal uitgegeven album moet vervuilen met Engelse kreten... Ik vind het erg lelijk en overbodig bovendien. Veel liever zie ik toegevoegd "in potlood" of "de schetsen" of zelfs "de door Willy Vandersteen getekende potloodpagina's". Alles beter dan Artist Edition, maar als je toch voor Engels kiest waarom dan ook niet gelijk een schreeuwende sticker erop met 'Buy Now!!!!' of 'Old but Improved!!!'

Ik denk gewoon dat ze zo een uitgave "Artist Edition" noemen.

Je moet daar niet meer achter zoeken.

Link naar reactie

Leuk initiatief, maar de cover kan inderdaad nog wat werk gebruiken.

 

Hoe zou je 'Artist edition' eigenlijk in het schoon nederlands kunnen vertalen?

Kunstenaars editie? Vanop de tekentafel? Alle originele platen? Ongekuiste versie?

 

Hmmm, bij "ongekuiste versie" denk ik toch eerder aan een uitgave waarin onze Johan de fee Galaxa alle hoeken van het kasteel laat zien... :e005:

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Nog een engelse term : Haters gonna hate. :P

 

ipv van blij te zijn met zo'n uitgave, zitten kankeren over een termpje dat op de kaft staat. zucht. ;)

 

We zijn gewoon blij dat we vooraf nog iets kunnen zeggen, da's iets anders dan een hater zijn. :)

 

Artist edition op die manier in de titel past niet echt op de cover, het zou jammer zijn als ze het zo zouden uitgeven.

Link naar reactie

Zou het niet beter zijn om Artist edition onder de titel te zetten ipv ernaast?

Had Vik niet gezegd dit is een voorontwerp en niet de definitieve versie?

Hij kan dus nog alle kanten uit.

Ik vind het alvast een prima idee en zeker uniek in zijn soort, dit gaat zoals eerder gezegd een kluifje voor de speculanten worden.

Als de Vandersteen uitgaven voor 300 euro bijna direct waren uitverkocht zal dit zeker een hebbeding worden.

Bedankt Vik voor deze prachtige uitgave.

Link naar reactie

Kan de albumprijs ineens ook gedeeld door 10 worden? :D

Ik zal mijn vraag anders formuleren want klaarblijkelijk was mijn vraagstelling zeer om te lachen.

Ik heb interesse in het boek maar kan niet aanwezig zijn op de beurs, daarom zou ik willen weten of jullie het boek ook verzenden.

Link naar reactie

Ik vind die "artist edition" echt NIET mooi knal naast de titel. Het mag er van mij wel op de cover, maar nu lijkt het alsof het gewoon een stuk van de titel van het album is. Ofwel zet je het er kleiner bij, of onder de titel tussen haakjes, of een sticker die makkelijk afneembaar is, of ergens onder "standaard uitgeverij".

 

allesbehalve hoe het er nu op staat.

 

voor de rest lijkt het wel een leuke uitgave. Ik zou wel graag een voorbeeld zien van een pagina zelf. Kun je daar een foto van plaatsen?

Link naar reactie

 

 

"In Planken" , ... "De Planken-uitgave", ...

 

Ik hoop maar dat dat sarcastisch bedoeld is. Als stripliefhebbers nu ook al met "planken" afkomen...

 

Van mij mag die "artist edition" er ook af. Als het toch de eerste keer is dat zoiets in het Nederlands gedaan wordt, zou ik zegge: profiteer dan van die pioniersrol om zelf met een term af te komen (ik zie hierboven wel een paar mooie suggesties).

 

Ziet er verder wel tof uit, ik denk dat ik dat ding toch wel wil hebben. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...