Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gilles Ratier, dankzij wie we jaarlijks perfect weten hoeveel Franse strips er zijn verschenen, stopt met zijn tellingen. Zijn rapport werd telkens naar een duizendtal media in binnen- en buitenland getuurd. Een van de redenen voor zijn stopzetting is dat hij het al die tijd hoofdzakelijk alleen gedaan heeft en er geen duizendtal strips meer verschijnen zoals in de jaren 1990, maar ondertussen vijf keer zoveel. Er is geen grotere, officiële organisatie die zijn taak verlichtte, laat staan steunde.

Link naar reactie

De negerin telt 46 blz + 6 blz info

 

Dat is geen info hoor. Eerder een epiloog in tekstvorm.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Ik ken ondertussen heel veel uitgevers persoonlijk en we babbelen dan ook al eens over strips, moet je weten. Ik zit hier niet zomaar uit mijn nek te kletsen. Maar ik moet hier ook geen inzicht gaan geven over iemands business. Ik kan wel foute vermoedens en onjuiste interpretaties weerleggen want blacktiger laat al erge dingen uitschijnen in zijn bewoordingen alsof Saga regelrecht op het faillissement afstevent of weet ik veel. Er "schort" dus niets.

Link naar reactie

Het was niet de bedoeling om laten uit te schijnen dat er iets fout zit met Saga, verre van dat. Het is meer het feit dat ze afstappen van het brengen van softcovers. Een tijdje terug verscheen er bijna altijd eerst een hardcover editie van een album waarna plusminus een maand later een softcover op de markt werd gebracht. Daar waar diverse andere uitgevers nu net het omgekeerde doen. Zie maar naar Daedalus, Dark Dragon, Silvester...

Link naar reactie

Het was niet de bedoeling om laten uit te schijnen dat er iets fout zit met Saga, verre van dat. Het is meer het feit dat ze afstappen van het brengen van softcovers. Een tijdje terug verscheen er bijna altijd eerst een hardcover editie van een album waarna plusminus een maand later een softcover op de markt werd gebracht. Daar waar diverse andere uitgevers nu net het omgekeerde doen. Zie maar naar Daedalus, Dark Dragon, Silvester...

Daedalus en Silvester doen dat toch nog altijd? Eerst de gelimiteerde hardcover, daarna de softcover...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Daedalus en Silvester doen dat toch nog altijd? Eerst de gelimiteerde hardcover, daarna de softcover...

daar gaat het hier niet over. Geen vergelijking. Gewoon iemand die een duidelijke vraag stelt, die mezelf ook nogal bezig houdt want HC's zijn gewoon niet mijn ding en ik wacht graag op een SC en zou ook graag weten of er naast een HC ook een SC wordt uitgegeven. Bij welke uitgeverij dan ook.

 

Mocht iemand de reden weten, dan hoor ik het ook graag.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

In de VS doorlopen boeken (toch tot een tijdje geleden) een cyclus: 1e druk = hc, verkoopt die goed genoeg: 2e druk als paperback, verkoopt die ook goed genoeg: tradepaperback.

Misschien passen Daedalus en Silvester in de grond hetzelfde systeem toe, en zijn ze afgestapt van de methode om 1e (hc) en 2e (sc) druk tegelijk uit te brengen.

Link naar reactie

Er wordt telkens duidelijk gecommuniceerd wat er in hc en sc verschijnt, bij elke uitgeverij in onze lijst te verschijnen. En Saga vermeldt in de eigen brochures, die je bij ons ook als pdf kan downloaden, expliciet of er iets enkel als HC verschijnt. Van Silvester verschijnt er ook nog een boel strips alleen in HC. Sinds ze ook in supermarkten liggen, lanceren ze nieuwe reeksen doorgaans in zowel sc als hc.

Link naar reactie

Het is ook niet omdat de ene uitgeverij het zo doet, dat alle anderen uitgeverijen het dan ook maar zo moeten doen. Wie bepaalt/wie volgt de markt? Dat is een constante evolutie. Met nieuwe spelers en uitgevers die ook weer verdwijnen. Ik stel me momenteel bijvoorbeeld vragen wat er nu met Mediageuzen gaat gebeuren nu P-magazine uit de handel zal verdwijnen als maandblad.

Link naar reactie

Het is ook niet omdat de ene uitgeverij het zo doet, dat alle anderen uitgeverijen het dan ook maar zo moeten doen. Wie bepaalt/wie volgt de markt? Dat is een constante evolutie. Met nieuwe spelers en uitgevers die ook weer verdwijnen. Ik stel me momenteel bijvoorbeeld vragen wat er nu met Mediageuzen gaat gebeuren nu P-magazine uit de handel zal verdwijnen als maandblad.

Hopelijk niks, anders word Doomsday met 3 delen bij 3 verschillende uitgevers uitgegeven.

Link naar reactie

 HC's zijn gewoon niet mijn ding en ik wacht graag op een SC en zou ook graag weten of er naast een HC ook een SC wordt uitgegeven. 

Die slappe kaft boekjes zijn weer niet mijn ding; prefereer al vele decennia HC's en negeer steevast SC's.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

daar gaat het hier niet over. Geen vergelijking. Gewoon iemand die een duidelijke vraag stelt, die mezelf ook nogal bezig houdt want HC's zijn gewoon niet mijn ding en ik wacht graag op een SC en zou ook graag weten of er naast een HC ook een SC wordt uitgegeven. Bij welke uitgeverij dan ook.

 

Mocht iemand de reden weten, dan hoor ik het ook graag.

Hoezo, "Daar gaat het hier niet over?"

 

Iemand beweert dat bepaalde uitgeverijen niet langer eerst de HC uitgeven, en als ik opmerk dat dat wel nog zo is, gaat het daar niet over?

 

Ik begrijp gewoon niet goed wat hij bedoelt, dus laat hem misschien zelf eens wat meer uitleg geven bij zijn bewering...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

daar gaat het hier niet over. Geen vergelijking. Gewoon iemand die een duidelijke vraag stelt, die mezelf ook nogal bezig houdt want HC's zijn gewoon niet mijn ding en ik wacht graag op een SC en zou ook graag weten of er naast een HC ook een SC wordt uitgegeven. Bij welke uitgeverij dan ook.

 

Mocht iemand de reden weten, dan hoor ik het ook graag.

 

Idem dito. Ik koop zo veel mogelijk sc. Voor een hc album leg ik de lat hoger en moet ik vrij zeker zijn dat het album zijn prijs waard is.

Zelfs indien een hc dezelfde prijs had als een sc zou ik nog de sc kopen.

Meerdere redenen waarom ik een sc prefereer, namelijk:

- sc albums nemen minder plaats in op de rekken van mijn boekenkasten

- de prijs voor een sc is beduidend minder dan voor een hc

- het leescomfort van een sc is hoger dan dat van een hc

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Idem dito. Ik koop zo weel mogelijk sc. Voor een hc album leg ik de lat hoger en moet ik vrij zeker zijn dat het album zijn prijs waard is.

Zelfs indien een hc dezelfde prijs had als een sc zou ik nog de sc kopen.

Meerdere redenen daarvoor, namelijk:

- sc albums nemen minder plaats in op de rekken van mijn boekenkasten

- de prijs voor een sc is beduidend minder dan voor een hc

- het leescomfort van een sc is hoger dan dat van een hc

Als de prijs gelijk is valt je tweede argument natuurlijk weg ;)

Link naar reactie

Het ligt voor mij aan het formaat. Standaard formaat van rond de 48 paginas vind ik hc vaak zonde en overbodig. Voor strips vanaf 100 (96) paginas op standaard formaat heeft het wel een pré. Maar kijk ik bijvoorbeeld naar mijn uitgave van habibi, die is kleiner dan gemiddeld en dan is sc weer prima.

 

Maar ik zou wel eens een kosten baten analyse willen zien van één en dezelfde strip in sc en hc

Link naar reactie

Ik heb nergens beweerd dat Silvester en Deadalus net het omgekeerde doet. Men moet lezen wat er staat. Deze beide uitgeverijen brengen inderdaad hun  reeksen in hardcover, waarna men veelal de keus heeft een maand later voor de softcover. Ik verkies de softcover.  Indien het niet anders kan omdat de strip uitsluitend verschijnt in hardcover jasje, zal ik deze uiteraard niet links laten liggen. Maar bij Saga lijkt het opeens na al die jaren alsof men geen keus meer heeft tussen een softcover en een hardcover. Ik vroeg mij gewoon af waarom ze plots hun uitgavenbeleid wijzigen.

Link naar reactie

Uiteraard, en zelfs dan is het nog lastig om een totaal plaatje te maken. Dingen als doelgroep en profilering spelen ook een rol. Maar ik vind dat in dit geval Sherpa en bv mijn laatste aankoop, Mikel, van de Bezige Bij echt op de grens zitten van de categorie "te prijzig". Deze prijzen schrikken denk ik veel mensen af.
En met het net genoemde Mikel vind ik dat ik te veel betaald heb.

Eerder kocht ik SC's en als die me echt heel goed bevielen en het me waard is kocht ik alsnog de HC.

Maar meteen de hoofdprijs betalen voor wat zich achteraf nog moet bewijzen is lastig.

Link naar reactie

Als ik in de stripwinkels van BXL rondloop, zie ik zoveel pareltjes, maar allemaal in't Frans. En dan denk ik: De stripkopende Vlaming is hierin niet geïnteresseerd. Er is geen markt voor. De Nederlandstalige striplezer houdt van idiote dingen. En dan word ik erg droef.

 

De Franstalige markt is natuurlijk veel groter dan de Nederlandstalige en dus kan er veel meer. Andere formaten, andere onderwerpen. Tel daarbij ook nog eens de subsidies in Frankrijk beschikbaar zijn en je hebt een enorm verschil.

Link naar reactie

Als ik in de stripwinkels van BXL rondloop, zie ik zoveel pareltjes, maar allemaal in't Frans. En dan denk ik: De stripkopende Vlaming is hierin niet geïnteresseerd. Er is geen markt voor. De Nederlandstalige striplezer houdt van idiote dingen. En dan word ik erg droef.

Dat is nog altijd een subjectieve, veralgemenende, ik moet zelfs zeggen elitaire mening.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De Franstalige markt is natuurlijk veel groter dan de Nederlandstalige en dus kan er veel meer. Andere formaten, andere onderwerpen. Tel daarbij ook nog eens de subsidies in Frankrijk beschikbaar zijn en je hebt een enorm verschil.

Hoog tijd om dat af te schaffen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...