Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ai, ineens slecht nieuws over de algemene stripverkoop in Vlaanderen in 2016. Na jarenlange stijgingen (soms zelfs als enige genre tussen alle andere boekengenres) is het stripsegment qua omzet de sterkste daler met -4,9%. De algemene boekensector daalde lichtjes met -0,7% in omzet en -2,2% in afzet (aantal exemplaren). Alle andere genres gaan er lichtjes op achteruit. Maar in de algemene boekentop 20 staan wel zeven strips vertegenwoordigd. 14% van elk verkocht boek is een strip. Kinderboeken zijn 25,1%, non-fictie vrije tijd (kookboeken bijvoorbeeld) 17% en fictie 24,2%.

De kookboeken van Pascale, Jeroen en Sandra zijn ondertussen al lang niet meer weg te denken in de hoogste regionen van de verkooplijsten. De Kiekeboes 145 staat op plaats 4 in de algemene top 20 en voert derhalve de striplijst aan die voor de rest bestaat uit de bestsellers van Standaard Uitgeverij en als enige andere concurrent Jommeke.
Het marktaandeel van onlineverkoop is gestegen tot 17,2% van de markt. Dus toch nog steeds een grote verkoop in boeken- en stripwinkels. E-books maken 4% uit van de totale verkoop, eveneens een kleine stijging.
Nederland kent een algemene stijging van 5,1% na ook al een mooie stijging van vorig jaar. Nederland is in Europa zelfs de beste leerling van de klas als het op het kopen van boeken gaat.
Voor alle duidelijkheid: de stripverkoop in Vlaanderen wordt gemeten in boekenwinkels, supermarkten, winkelketens en andere, maar de verkoop in geen enkele stripspeciaalzaak is mee opgenomen in de eindresultaten.
Morgen een uitgebreider rapport op onze site.
 
post-35-0-63549200-1486116641_thumb.png
Link naar reactie

Persbericht telde verkeerd.

 

Het grote verschil met vorig jaar zijn die kookboeken van Sandra Bekkari. Die heeft in 2016 echt een vlucht genomen. Het fenomeen Het Smelt en een nieuwe Harry Potter zijn ook opvolgers van een paar jaar zonder de Millennium-saga. Maar Jommeke moet inderdaad terrein prijsgeven, zie ook de striptop-20 hieronder.

Doorgaans stond er in die top 20 ook een Thorgal (hoofdreeks of spin-off), maar het supermarktpubliek lijkt nog traditioneler te kopen dan vroeger.

 

post-35-0-97217400-1486121335_thumb.png

Link naar reactie

 

Na een jarenlange goednieuwsshow over stijgende omzetcijfers van het stripsegment in de algemene boekenverkoop in Vlaanderen, toont 2016 plots een daling aan van 4,9%. 2015 was nog een recordjaar met bijna 3 miljoen verkochte strips in Vlaanderen. In een algemeen licht dalende markt was de stripmatkt zelfs de grootste daler.

 

Dat snap ik niet. Volgens mij publiceerde de SSZ eerder een bericht waarin ze stelden dat 2016 beter was geweest..

Link naar reactie

Ik kan me idd wel goed voorstellen dat Amoras in 2016 heeft gezorgd voor een soort 'boost', het haalde ook regelmatig het nieuws. De volgende cyclus zal ook wel weer zorgen voor betere verkoopcijfers, maar zal toch niet hetzelfde effect hebben wegens:

  • been there, done that
  • het einde van de eerste cyclus was toch wel ergens een ontgoocheling voor een aantal lezers, met als gevolg dat ik de volgende cyclus links ga laten liggen.
Link naar reactie

ik wil dat best wel aanvaarden, maar snap het gewoon niet. Ga ze nog eens moeten lezen.

Ik had alleszins niet door dat ze 'dood' waren.

 

 

Ze springen toch van een afgrond op de kliffen?

 

 

Link naar reactie

Tja, ik ging ervan uit dat wie Amoras wilde lezen dat al heeft gedaan en wie het ooit van plan was het toch niet zou doen.

Vanaf wanneer is een spoiler geen spoiler meer? Kunnen we het er bijvoorbeeld over eens zijn dat het bekend mag zijn dat Darth Vader in werkelijkheid de papa is van Luke Skywalker?

Link naar reactie

Tja, ik ging ervan uit dat wie Amoras wilde lezen dat al heeft gedaan en wie het ooit van plan was het toch niet zou doen.

Vanaf wanneer is een spoiler geen spoiler meer? Kunnen we het er bijvoorbeeld over eens zijn dat het bekend mag zijn dat Darth Vader in werkelijkheid de papa is van Luke Skywalker?

Nee?!?! Wat vertel je nou?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...