Ga naar inhoud

Sticker En Prijzen Op Strips


Recommended Posts

Wat HAAT ik dat: stickers en prijzen op de strips. Tegenwoordig krijg je de prijs er nog wel makkelijk af.

Ik heb een heleboel oude strips waar je er zelfs niet aan kunt beginnen om die er af te peuteren.

Om nog maar te zwijgen van (grote) stickers die de cover ontsieren!

Uitgevers hebben zelfs al "stickers" in de tekening verwerkt (de HC versie van Het Zotte Geweld die een rode bol heeft).

 

Nu heb ik de volgende strip:

 

nethlf.jpg

 

Hoe krijg ik er het best de sticker af? Is de 'ontsmettingsalcohol' methode de beste?

 

Link naar reactie

Elke sticker laat iets achter, zeker zo'n grote gedrochten zoals op de foto. Best een exemplaar zoeken die de sticker niet heeft of het met sticker verzamelen in een plastiek mapje zodat die niet vuil wordt.

 

Als het een papier sticker is kun je met een alcohol oplossing werken, die dringt daarin door, dan moet de kaft wel geplastificeerd zijn natuurlijk.

Link naar reactie

Je kunt ook proberen de stikker iets te verhitten door even in de zon te leggen of de föhn er op te zetten waardoor de lijmlaag wat zachter wordt. Als de lijmlaag te oud is werkt dit niet meer, dan zou je een natte spons op de papierenstikker kunnen leggen zodat het papier van de stikker doorweekt raakt (doe dit alleen met gelamineerde covers) daarna zou het papier er ook makkelijker af moeten gaan, de lijmlaag verwijder je vervolgens met wasbenzine.
Ze hebben duidelijk een verkeerde stikker gekozen met een permanente lijm, daar let ik persoonlijk altijd op als wij boeken laten stikkeren.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie

Dat hangt ervana&f. Lijm versterft. Als het er al lang ophangt, valt het er misschien gewoon af. Het hangt allemaal af van de combinatie van de sticker-lijm-kaftmateriaal, maar ook van de lijm zelf. Tegenwoordig komen de stickers gemakkelijker los dan eind de jaren 70. Als het toen plakte, dan plakte het. Daarom zie je veel tweedehandsboeken van voor 1980 met de originele prijsstickers. Tegenwoordig trek je ze er gemakkelijker af.

 

Meestal trek ik er die stickers ook direct af. In mijn tienerjaren heb ik menig uurtje doorgebracht met het wegkrabben van prijsetiketten. Begin de jaren 80 kwam de lijm die gemakkelijker losliet.

Link naar reactie

Volgens mij moet je met die nagellakverwijderaar heel voorzichtig zijn, of de remedie is erger dan de kwaal: kleuren weg en zo.

 

Wat ik wel eens gebruik is: water, gewone zeep, washandje, absorberend papier (mag wc-papier zijn, jaja, wc-papier dient om vuil weg te krijgen :) ).

Het papier een heel klein beetje nat maken. Eventueel wat zeer erbij. Altijd voorzichtig zijn: liever langer bezig zijn dan snel zijn en het boek beschadigen. Zo gauw mogelijk weer drogen. Het is mogelijk dat je papierresten van de sticker wegkrijgt door het droog weg te wrijven.

En vooral: ieder geval is anders.

Link naar reactie

Toen ik Blackstar van DB kocht, een dag voor zijn dood, friemelde de verkoper om die traditionele sticker "including the hits" erop te kleven. En het eerste wat ik thuis deed, was 'm erafhalen.

 

Een sticker zou een meerwaarde kunnen hebben, omdat hij zou kunnen bewijzen dat het een eerste druk of zo is. Zoals je bij postzegels eerste-dag-stempels hebt. - Ja, alle verzamelaars zijn even knetter.

Link naar reactie

Sommige strips worden ook verkocht met een wikkel eromheen. Zoals bv. het eerste album van Largo Winch. 

Wat doe je met de wikkel? Zoals wellicht nog lezers, gooide ik die na aankoop van het album thuis gewoon in de vuilbak. 

Terwijl dat voor veel mensen heel belangrijk is. De wikkel wordt dan zeldzamer dan het album!  :e005:

 

Stickers zou ik er ophouden, tenzij het gewoon prijsstickers zijn van de verkopers. 

Je loopt dan ook niet het risico om het album te beschadigen.

Link naar reactie

Prijsstickers ok, maar deze in dit voorbeeld zit nog puntgaaf op mijn exemplaar. Ik kan mij ook wel discussies herinneren waarin zo'n sticker als meerwaarde werd gezien B)

 

Wat mij betreft: prijsstickers van de winkeliers eraf, stickers van uitgevers laten zitten (zijn meestal ook vrij groot). 

Link naar reactie

Sommige strips worden ook verkocht met een wikkel eromheen. Zoals bv. het eerste album van Largo Winch.

Wat doe je met de wikkel? Zoals wellicht nog lezers, gooide ik die na aankoop van het album thuis gewoon in de vuilbak.

Terwijl dat voor veel mensen heel belangrijk is. De wikkel wordt dan zeldzamer dan het album! :e005:

De verzamelwaarde dondert naar beneden vanaf het moment dat je er de wikkel afhaalt.

Ils sont fous, ces collectioneurs.

Link naar reactie

Wat mij betreft: prijsstickers van de winkeliers eraf, stickers van uitgevers laten zitten (zijn meestal ook vrij groot).

 

Moet een gruwel zijn voor de tekenaars. Proberen ze een goed opgebouwde voorpaginatekening af te leveren, kwakt die uitgever er een sticker op. Rraaaaahhhh!

Link naar reactie

Eigenlijk grappig: ik haat stickers ook, maar vorige week Hellboy 7 gekocht en bleek eerste druk te zijn waarop een sticker kleeft met aankondiging van de Hellboy II film. Na even twijfelen heb ik 'm er toch maar opgelaten. Niet zozeer wegens potentiële meerwaarde, maar eerder omdat ik het wel grappig vond.

Net 'ns gaan kijken hoe mijn ex. van Bloedbruiloft er eigenlijk uit ziet en blijkt dat ik er de sticker wel afgekregen heb maar dat er toch nog altijd wat "plak" op zit. Met nagellakverwijderaar ga ik me er zeker niet aan wagen...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...