Ga naar inhoud

Hardcover 'duke' (Hermann) Meteen Uitverkocht


Gast Kontiki

Recommended Posts

Hoe kan ik daar nu allemaal op antwoorden? Dat zijn hun zaken. Zij beschikken ook over de cijfers van vorige verkopen die misschien tot die beslissingen noopten.

Jij post hier toch dat Duke in HC al uitverkocht is bij de uitgever, en de nieuwe HC Buck Danny en eerder De Tuin van Daubigny, etc. etc.

Dus daaruit maakte ik de gevolgtrekking dat je die informatie wellicht ook hebt over de oplage van Old Pa Anderson (ook Lombard), maar het ligt blijkbaar gevoelig.

Link naar reactie

Zodra een distributeur aan winkeliers meldt dat een album is uitverkocht, probeer ik dat te melden aan wie in feite de klanten van die winkeliers zijn. Met zo'n waarschuwingen gaan ze misschien sneller hun winkelier raadplegen of bestellen of naar de winkel gaan. Dat wil niet zeggen dat ik zomaar op de hoogte ben van al die oplages. 

Link naar reactie

Als het overkomt dat het gevoelig ligt, moet je wel beseffen dat ik de jongste maanden zo goed als wekelijks (de laatste tijd zelfs bijna dagelijks) vragen krijg - via mail, via facebookberichten, tijdens gesprekken - over oplages. Dat gebeurt door concurrerende uitgevers, tekenaars, lezers, zelfs van studenten die een eindwerk voorbereiden (er was er een die me doodleuk vroeg of ik de verkoop van alle strips in de laatste tien jaar kon doorgeven). Maar ik kan geen concrete vergelijkingen maken of een openheid creëren en dat hier zomaar rondstrooien zonder alle volledige cijfers te kennen. In sommige gevallen moeten prijsgegeven cijfers zelfs met een korreltje zout genomen worden.

Maar als ik waanideeën kan weerleggen dat er van elke nieuwe strip pakweg 10.000 exemplaren worden gedrukt en het bestand van verzamelaars voldoende zou zijn om een oplage van 2.000 hardcovers te verantwoorden, dan kan ik dat wel tegenspreken.

Link naar reactie

Zodra een distributeur aan winkeliers meldt dat een album is uitverkocht, probeer ik dat te melden aan wie in feite de klanten van die winkeliers zijn. Met zo'n waarschuwingen gaan ze misschien sneller hun winkelier raadplegen of bestellen of naar de winkel gaan. Dat wil niet zeggen dat ik zomaar op de hoogte ben van al die oplages.

Helaas denk ik dat in praktijk in dat geval toch vooral handelaars naar de winkel rennen om de resterende exemplaren op te kopen, die liefhebbers dan tegen een woekerprijs kunnen overnemen. Of de stripwinkelier zelf verhoogt de prijs op dat moment rustig met een paar tientjes....

Link naar reactie

Als het overkomt dat het gevoelig ligt, moet je wel beseffen dat ik de jongste maanden zo goed als wekelijks (de laatste tijd zelfs bijna dagelijks) vragen krijg - via mail, via facebookberichten, tijdens gesprekken - over oplages. Dat gebeurt door concurrerende uitgevers, tekenaars, lezers, zelfs van studenten die een eindwerk voorbereiden (er was er een die me doodleuk vroeg of ik de verkoop van alle strips in de laatste tien jaar kon doorgeven). Maar ik kan geen concrete vergelijkingen maken of een openheid creëren en dat hier zomaar rondstrooien zonder alle volledige cijfers te kennen. In sommige gevallen moeten prijsgegeven cijfers zelfs met een korreltje zout genomen worden.

Maar als ik waanideeën kan weerleggen dat er van elke nieuwe strip pakweg 10.000 exemplaren worden gedrukt en het bestand van verzamelaars voldoende zou zijn om een oplage van 2.000 hardcovers te verantwoorden, dan kan ik dat wel tegenspreken.

Fair enough, wist niet dat je zo overvraagd werd door jan en alleman.

Link naar reactie

Ik heb ook altijd de stellige indruk dat striplezers en -liefhebbers het altijd beter menen te weten dan de uitgevers, ofte de mensen die er professioneel mee bezig zijn en er hun brood mee moeten verdienen. Ik blijf dat vreemd vinden.

 

In elk geval: mijn exemplaar van Duke ligt vast en ik krijg er zelfs een tekeningetje in dit weekend :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Helaas denk ik dat in praktijk in dat geval toch vooral handelaars naar de winkel rennen om de resterende exemplaren op te kopen, die liefhebbers dan tegen een woekerprijs kunnen overnemen. Of de stripwinkelier zelf verhoogt de prijs op dat moment rustig met een paar tientjes....

Als ik bij alles vanuit dat standpunt moet uitgaan, moet ik helemaal niets meer schrijven.

Link naar reactie

Moest ik naast een duke HC hebben gegrepen , so be it , dan kocht ik wel de sc en las ik die.

En moest er een verzamelaar daar nu 40 of meer euro's aan willen geven is dat dan niet zijn zaak ?

Ik ontbreek de HC van Thorgal 17 ook maar ik ga daar ook nooit of te nimmer zoveel geld voor neer tellen.

Leven en laten leven is mijn motto .

En nu gaan ik snel naar de Fnac

Link naar reactie

 

Dat lijkt me aan de lage kant. De Jeremiah hardcovers van Stripwinkel Alex hadden ook een oplage van 400-500 exemplaren, maar die waren duurder en hadden minder verspreidingspunten. 

Link naar reactie

Als ik bij alles vanuit dat standpunt moet uitgaan, moet ik helemaal niets meer schrijven.

Ik ben alleszins blij dat je het gemeld hebt anders had ik zeker naast een exemplaar gegrepen.

Maar ik blijf het raar vinden dat je alles op voorhand moet bestellen. Wat is er nu het leukst aan strips kopen. Toch zelf tussen de nieuwigheden snuisteren. Afwegen wat je deze week koopt en wat nog even kan wachten of waar je toch vanaf ziet. Het beste exemplaar uit de stapel zoeken.

Nu wordt het steeds meer je komt binnen voila hier is je bestelling en vijf minuten later sta je al weer buiten.

Link naar reactie

Deze middag in een Fnac geweest (ik zeg niet dewelke, de eerlijke vinder heeft geluk :e002: ). Er lagen nog twee gekartonneerde Buck Danny's waarvan ik er mij in een acute aanval van FOMO na het lezen van deze thread ééntje aanschafte. Er lagen geen gekartonneerde Duke's. Wel nog 1 gelimiteerde gekartonneerde uitgave van Kuifje bij de Sovjets en een stapeltje Daubigny's. Er lag ook nog een exemplaar van Het Brandmerk van de Dobbs. Volgens Catawiki 180 € maar hier gewoon voor 55 € meegenomen :cheerf2: .

 

Ik zou toch niet stressen bij al die doemberichten van onvindbare gekartonneerde uitgaven. Al die zogenaamde moeilijke boekjes zijn mits wat zoeken vroeg of laat te vinden aan een meer dan schappelijke prijs.

Link naar reactie

Dat aantal klopt, hoor.

 

Ik bedoelde niet dat het oplagecijfer van 500 stuks niet zou kloppen, alleen dat het best wel wat hoger had mogen zijn.

 

Op Catawiki staat dat Rode Baron #2 HC en Buck Danny HC Blackbirds ook een oplage van 500 hebben. Klopt dat? Hebben meer recente Ballon HCs een dergelijke (m.i. absurd lage) oplage als ze ook in SC verschijnen? 

Link naar reactie

Ik bedoelde niet dat het oplagecijfer van 500 stuks niet zou kloppen, alleen dat het best wel wat hoger had mogen zijn.

 

Op Catawiki staat dat Rode Baron #2 HC en Buck Danny HC Blackbirds ook een oplage van 500 hebben. Klopt dat? Hebben meer recente Ballon HCs een dergelijke (m.i. absurd lage) oplage als ze ook in SC verschijnen?

 

In se zijn dat voor onze markt allemaal typische softcoverproducten (qua aantal pagina's, verschijningsfrequentie misschien ook) en is die hc-oplage eerder secundair, om de liefhebbers te cateren. De meeste lezers zullen zulke reeksen eerder in softcover willen kopen, denk ik. Goedkoper, neemt minder plaats in in je kast en is ook handzamer, vind ik. Ik zal zelf bij keuze tussen de twee altijd voor softcover gaan. Kwestie van voorkeur, I know.

Link naar reactie

Absurd laag is dat helemaal niet. Een HC-oplage zonder SC erbij is nauwelijks een paar honderd exemplaren meer. Meer raak je gewoon niet kwijt. Ik dacht dat dit nu al wel duidelijk was door andere threads?

Link naar reactie

Als Duke net zo'n album wordt als Ythaq 1 dan zullen veel mensen volgens mij de serie in softcover verder verzamelen en zullen veel stripliefhebbers de hardcovers links moeten laten liggen.

 

Ja, ik verwacht ook dat veel mensen de HC zullen missen en daardoor de rest van de reeks in SC zullen gaan verzamelen. 

Link naar reactie

Wat is er mis aan een softcover? Als ik de keus heb koop ik steeds de softcover aan. Zelfs al weet ik dat de hardcover gelimiteerd is. Ik koop strips gewoon aan voor het leesplezier.

 

 

Ook mijn gedacht. Dat gedoe met dat handeltje in hardcovers doet mij denken aan Theophiel Boemerang : kleine ventjes, grote percentjes. Eigenlijk echt zielig als je op zo een manier je bijstandsuitkering moet opkrikken. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...