Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Deze week ook de Robbedoes van Hanco Kolk in huis gehaald. Ik ben het eens met de mening dat de versie van Cambré beter aansluit bij het origineel. Ik ben het echter niet eens dat deze versie geen R&K-sfeer uitstraalt. Persoonlijk vind ik het album een heel mooie kruising tussen R&K en Gilles de Geus. Als spin-off méér dan geslaagd, en in de categorie "R&K door..." één van de toppers.

Beste moment: als ze in het dorpje stoppen waar Van Busbeke wel héél erg had huisgehouden... :e005:

 

Link naar reactie
Op 26-10-2017 om 11:50, De Wortel zei:

Ik heb naar aanleiding van de preview op Stripspeciaalzaak besloten het album links te laten liggen. Normaal ben ik een groot fan van het werk van Hanco Kolk, maar naar mijn idee heeft hij Robbedoes en Kwabbernoot van elke charme ontdaan.

Ondertussen heb ik me na alle positieve berichten toch aan de nieuwe Robbedoes van Kolk gewaagd. Ik moet toegeven dat dit me niet slecht bevallen is, ondanks het feit dat de preview me in het geheel niet aansprak.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
11 hours ago, JJL said:

Oh jee (of eigenlijk: oh nee...), Guust krijgt ook een film:

 

68EACD88-5020-402F-B9C2-10B527368E10.jpeg

Dit wordt niks. Je moet al mensen als De Funès, Atkinson, of een Monty Python crew hebben om die Franquin-karakters een beetje met manieren te kunnen weergeven.

Link naar reactie

Zojuist "Tulpen uit Istanboel" gelezen en goed bevonden. Natuurlijk helpt het als je in de buurt van Rotterdam bent geboren (die grote plaat met Jan Gat is schitterend) en als je heimwee hebt naar avonturen met Gilles de Geus. 

 

Het verhaal leest als een trein en is gewoon erg grappig. In een interview in de Stripglossy solliciteert Kolk openlijk naar een tweede album... ik zeg: kom maar op!

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ook "Tulpen uit Istanboel" gelezen.
Moest de rest van Robbedoes en Kwabbernoot zo zijn, dan had ik de hele reeks hier al jaren staan.
Ik heb mij er rot mee geamuseerd en heb zelfs hardop moeten lachen.

 

Ik moet nu wel zeggen, de tekenstijl van Hanco Kolk is heel hard geïnspireerd op een van mijn eigen favoriete illustrators; Al Hirschfeld, dus ik kan zijn stijl vaneigens met veel plezier smaken. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

*Grijpt naar hart!*  New York is absoluut één van mijn favorieten, mede omwille van het verhaal. Geen twijfel. :) Meer nog, bij Tome & Janry had ik doorgaans het gevoel écht wat achter de kiezen te hebben wanneer een album uitgelezen was, iets wat bij hun opvolgers niet helemaal het geval is.

In other news ...


image.thumb.png.22fd379cb747b968560092f007a87c19.png

Benieuwd of dit wat zal zijn ...

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik geraak er op die cover ook maar niet goed aan uit of dat nu een schaduw onder de neus van Z is, of een stuk van zijn neus.  Dat laatste waarschijnlijk, maar het oogt overdreven, die donkere driehoek.  Te sterk aanwezig.  Muggenziften, ik wéét het. :) Maar het springt steeds in m'n oog, terwijl dat één geheel moet vormen voor 't oog.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 5/11/2017 om 19:34, Dickerdack zei:

Gek hoe meningen kunnen verschillen! Ik heb m ook zojuist weggelegd en ik moet zeggen dat dat dit voor mij de allergrappigste Robbedoes ooit was . Je kunt t niet vergelijken met de Robbedoes van Franquin of Tome en Janry, maar als vrije interpretatie in de nevenreeks is dit een absolute topper. Er zijn veel strips waarmee ik kan lachen, er zijn echter weinig strips waar ik hardop om moet schateren! Ik telde er voorheen drie...De Revue van Gilles de Geus, menige strook van Dirk-Jan en de eerste twee Avonturen van Philip en Francis, en nu dus een vierde. (Of eigenlijk 5e!) Veel grappige running gags waar Kolk sowieso een patent op heeft, stijlvolle tekeningen en veel vaart kenmerken dit verhaal. Mijn gezin keek me menigmaal met grote ogen aan op de bank als ik een lach niet kon onderdrukken. Voor mij een van de toppers van 2017! 

Heb hem nu ook gelezen. Een van de beste strips van het voorbije jaar 😀

Link naar reactie
7 minuten geleden, Zwendel zei:

Heb hem nu ook gelezen. Een van de beste strips van het voorbije jaar 😀

Inderdaad! Echt wel getwijfeld om deze aan te schaffen, uiteindelijk over de streep gegaan omdat ik hem gesigneerd kon bemachtigen. En geen moment spijt, mijn lachspieren werden serieus op de proef gesteld. Eén van de beste van 2017!

Link naar reactie
11 minuten geleden, Kontiki zei:

In het interview met Yann vertelt hij ook dat er een volgend album van Robbedoes door Olivier Schwartz komt.

Hoeveel zijn dat er dan? Vier? Dat is meer dan sommige 'reguliere' R&K tekenaars. Het Robbedoes-door concept raakt zo toch wel een beetje uitgehold.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Kontiki zei:

Franquin had daar een hekel aan. Uitgeverij Dupuis was héél katholiek en elk katholiek feest (Pasen, Kerstmis) moesten Robbedoes en andere personages die feesten vieren. Zelfs toen Robbedoes in de Afrikaans jungle rondbanjerde, kon hij er nog niet onderuit. Dat leverde dan zoiets op: http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/Robbedoes/Robbedoes_023.htm

Leuke mini artikels, die via het site menu eigenlijk niet te vinden zijn.

Link naar reactie

Is het iemand al opgevallen dat enkel de albums van Franquin en Tome & Janry vertaald worden naar het Engels?

http://www.cinebook.co.uk/index.php?cPath=182

Volgens mij gaan ze in totaal 29 albums vertalen. (Alles van die auteurs behalve albums 1, 2, 38, 44 en 46) Dan zijn ze nog zoet tot in 2025 aan dit tempo.

 

De eerste 14 albums zijn blijkbaar ooit vertaald in India. Je vindt die vertalingen nog op Amazon.

 

----------------------------------------------------

 

Weet er iemand of er ook integrales van Tome & Janry in het Nederlands komen? Die zou ik wel willen hebben :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...