Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Ik heb net "les folles aventures de Spirou" uitgelezen. Yoann is toch echt het soort tekenaar waarbij het tekenplezier van het blad af spat. Ook al zijn sommige prentjes duidelijk haastig op het papier gezwierd. Ik weet nog altijd niet goed wat ik van de scenario's van Vehlmann vind. Hij was en is nog steeds een zeer interessante en inventieve scenarist, maar met zijn R&K heeft hij me nog nooit écht overtuigd. Misschien omdat hij teveel de kant van de satire kiest? Om de een of andere reden voelen al zijn R&K-verhalen aan als hommage's of pardodieën (maar dan telkens met goeie concepten). Wat me ook wel een beetje begint te storen is dat Robbedoes tegenwoordig heel goed weet dat hij een stripfiguur is. Dat was vroeger ook wel af en toe zo (hij werkt al eeuwen op de redactie van een tijdschrift dat naar hem genoemd is, dus...), maar nu is dat bij ieder verhaal het geval, en dan krijg je toch een andere dynamiek.

Maar desondanks wél een leuk album, dat extra punten verdient voor het gebruik van Kuifje. Zelfs tot op de cover!

Link naar reactie
9 uren geleden, eriktex zei:

Ha ja, je zit zeker in te zoomen op de "torpedo's" (ik citeer Kontiki) van Angela? :e007:.

Sinds het 3e deel is de serie (en dus ook Angela) gekuist....

(Paquet wil komend jaar Angel Wings ook in de puriteinse Angelsaksische landen uitgeven.)

Grumman J2F Duck, Hugault 2016.png

AW4 preview10, Grumman Duck.jpg

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Verschijnt dat ding van Hanco Kolk ook in het Frans?

Op de voorpagina staat wel "Robbedoes door..." Dat suggereert dat het een deel is van de "Robbedoes door..." reeks, en dan zou het ook in het Frans kunnen verschijnen.

De Robbedoes van Marc Legendre heeft dat opschrift niet.

 

Overigens: de preview van Kolks Robbedoes die ik op de SSZ zag, vond ik ook grappig.

Link naar reactie

Er is (nog) geen vertaling aangekondigd, net zo min van de Vlaamse Robbedoes. Begin volgend jaar is de vertaling al gepland van het one-shot door Laurent Verron en Yves Sente dat in de bestellijsten nummer 13 krijgt. Dat wil zeggen dat de vertaalde collectie één album meer telt, hoewel er geen nummer staat op of in het album van Hanco Kolk.

Link naar reactie
Op 25-10-2017 om 23:27, Konincks zei:

Het album TULPEN UIT INSTANBUL door HANCO KOLK heb ik vandaag gelezen. Hanco Kolk kan heel goed tekenen, maar dit verhaal over een Robbedoes en een Kwabbernoot is ondanks hier en daar leuke vondsten per saldo een gigantische flop.

Ik vond het qua scenario een van de leukere albums, met heel veel goeie grappen en behoorlijk wat actie en avontuur. Qua opzet opvallend gelijkaardig aan Robbedoes Special, maar wat mij betreft beter gelukt. De meeste Robbedoes door... scenario's zouden niet passen in de hoofdreeks, omdat ze zo afwijken van wat R&K is, maar laat dit door Yoann of Janry tekenen, en het zou een klassieker in de reeks geweest zijn. Na 30 pagina's had ik ook plots door dat Spip niet meedoet. Na "Kwabbernoot gaat trouwen" is dat nog maar de tweede keer (dacht ik).

Maar de gezichten van R & K zijn gewoonweg raar. En het haar van Kwabbernoot haalde me continu uit het verhaal. Op basis daarvan kan ik begrijpen dat er lezers zijn die dit lelijk getekend gaan vinden.

Link naar reactie
2 uren geleden, Van Ditmar Strips zei:

Het Franstalige album van de film verschijnt op 26 januari

91+ibldE+7L.jpg

Het blijft R&K-albums regenen. Deze ziet er wel leuk uit (Kwabbernoot met een veertigersbuikje!). Zal wel weer niet in het Nederlands vertaald worden, veronderstel ik. Die vele Franse lessen hebben dan toch nog iets van nut gehad!

Link naar reactie

Dat Robbedoes door...-verhaal zonder Robbedoes van David Etien (De Vier van Baker Street, de nieuwe tekenaar van Op Zoek naar de Tijdvogel) blijkt om een spin-off te gaan over de jonge graaf van Rommelgem tijdens de Tweede Wereldoorlog. De nazi's vallen Rommelgem binnen en de jonge graaf vlucht naar Londen. De scenarist is BéKa, eigenlijk een koppel dat onder meer Dance Academy schrijft.

 

Rommelgem.thumb.jpg.64e420b14840044a01cdde5351404523.jpg

Link naar reactie
5 uren geleden, Kontiki zei:

Dat Robbedoes door...-verhaal zonder Robbedoes van David Etien (De Vier van Baker Street, de nieuwe tekenaar van Op Zoek naar de Tijdvogel) blijkt om een spin-off te gaan over de jonge graaf van Rommelgem tijdens de Tweede Wereldoorlog. De nazi's vallen Rommelgem binnen en de jonge graaf vlucht naar Londen. De scenarist is BéKa, eigenlijk een koppel dat onder meer Dance Academy schrijft.

 

Rommelgem.thumb.jpg.64e420b14840044a01cdde5351404523.jpg

I'm in.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Vandaag nog in een interview gelezen dat Theo Caneschi eigenlijk eerst was gevraagd om een spin-off van Murena te tekenen toen Delaby nog leefde. Het was op voorspraak van Delaby die een bewonderaar was van Theo's werk. De spin-off ging niet door, maar 't kan verkeren: Theo is nu de tekenaar van Murena. Dufaux laat het van hem afhangen of  het initiële plan om van Murena 16 delen te laten verschijnen kan blijven doorgaan.

Link naar reactie

Het weekblad Spirou heeft een nieuwe hoofredacteur, of beter gezegd 'hoofdredactrice', want voor de eerste maal staat er een vrouw aan het hoofd van het weekblad.

Florence Mixhel volgt Frédéric Niffle op.

http://www.dupuis.com/blog/FR/florence-mixhel-redactrice-en-chef-du-journal-spirou/136

image.thumb.png.183e06a356ae59eeeb1ae251d91db994.png

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
1 uur geleden, Werner zei:

Ik heb die van Hanco Kolk eens doorbladerd en weer weggelegd. Lijkt IMHO nergens op, ademt geen R&K-sfeer uit. Die van Legendre en Cambré kon ik veel beter pruimen.

Gek hoe meningen kunnen verschillen! Ik heb m ook zojuist weggelegd en ik moet zeggen dat dat dit voor mij de allergrappigste Robbedoes ooit was . Je kunt t niet vergelijken met de Robbedoes van Franquin of Tome en Janry, maar als vrije interpretatie in de nevenreeks is dit een absolute topper. Er zijn veel strips waarmee ik kan lachen, er zijn echter weinig strips waar ik hardop om moet schateren! Ik telde er voorheen drie...De Revue van Gilles de Geus, menige strook van Dirk-Jan en de eerste twee Avonturen van Philip en Francis, en nu dus een vierde. (Of eigenlijk 5e!) Veel grappige running gags waar Kolk sowieso een patent op heeft, stijlvolle tekeningen en veel vaart kenmerken dit verhaal. Mijn gezin keek me menigmaal met grote ogen aan op de bank als ik een lach niet kon onderdrukken. Voor mij een van de toppers van 2017! 

Link naar reactie

Zaterdag publiceren we een geweldig interview met Hanco Kolk. Over schoteloogjes, Goscinny, Chaland, Franquin, een tot tranen beroerd moment en nog veel meer.

 

Na de Franse/Waalse, Vlaamse, Nederlandse en een onlangs gecommuniceerde Duitse Robbedoes voor hun specifieke markt is er volgens Kolk ook al sprake van een Spaanse Robbedoes. Straks een Robbedoes per land.

Link naar reactie
20 uren geleden, Werner zei:

Ik heb die van Hanco Kolk eens doorbladerd en weer weggelegd. Lijkt IMHO nergens op, ademt geen R&K-sfeer uit. Die van Legendre en Cambré kon ik veel beter pruimen.

Ik heb hem gekocht en gelezen en vindt het ook een heel leuke, grappige strip.
Veel beter dan de gemiddelde Robbedoes die ik de laatste tijd heb gelezen.
Wel krijg ik er niet echt een R & K gevoel bij, qua tekenstijl en karakters staat het redelijk ver af van wat we meestal bij R & K zien.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Ik heb hem gekocht en gelezen en vindt het ook een heel leuke, grappige strip.
Veel beter dan de gemiddelde Robbedoes die ik de laatste tijd heb gelezen.
Wel krijg ik er niet echt een R & K gevoel bij, qua tekenstijl en karakters staat het redelijk ver af van wat we meestal bij R & K zien.

Ja, vind ik ook.

Zeer grappige vlotte strip.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...